Auteur Topic: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol  (gelezen 20322 keer)

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #180 Gepost op: 16-02-2021, 18:21:56 »
Ik ben het helemaal met je eens dat het bij de meeste opdrachten voor ons achteraf gemakkelijker is om een winnende strategie te bedenken. Mijn punt is dat bij deze opdracht geen winnende strategie bedacht hoeft te worden, de opdracht gaat vanzelf goed. Hier is alleen sprake van een verliezende strategie bedenken, zoals Charlotte dat als Mol handig deed.

Dan zie jij iets anders dan ik, denk ik. Elke kandidaat gaat van meet af aan op weg om iets met een selectie van kisten te doen. Het is Splinter die het meest benadrukt dat ze niet teveel kisten moeten hebben (en speert op onderwerpen en lidwoorden waar je met teveel lidwoorden zonder alle kisten je jezelf makkelijk in problemen brengt) maar het lijkt een algehele consensus te zijn.

Specifiek voor Charlotte is dan het woorden gaan bestellen, dat was al benoemd.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #181 Gepost op: 16-02-2021, 19:14:50 »
Dan zie jij iets anders dan ik, denk ik. Elke kandidaat gaat van meet af aan op weg om iets met een selectie van kisten te doen. Het is Splinter die het meest benadrukt dat ze niet teveel kisten moeten hebben (en speert op onderwerpen en lidwoorden waar je met teveel lidwoorden zonder alle kisten je jezelf makkelijk in problemen brengt) maar het lijkt een algehele consensus te zijn.

Specifiek voor Charlotte is dan het woorden gaan bestellen, dat was al benoemd.
Splinter inderdaad ook verdacht wat ik hier eerder al heb geschreven. Maar er is nog een verschil in niet te veel woorden ophalen (wat op zich natuurlijk nooit verkeerd is) en geen enkel woord ophalen omdat iedereen op zoek moet naar een woord dat niet wordt gevonden dan wel er helemaal niet ligt (de Mol weet dit).

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #182 Gepost op: 16-02-2021, 19:21:24 »
Splinter inderdaad ook verdacht wat ik hier eerder al heb geschreven. Maar er is nog een verschil in niet te veel woorden ophalen (wat op zich natuurlijk nooit verkeerd is) en geen enkel woord ophalen omdat iedereen op zoek moet naar een woord dat niet wordt gevonden dan wel er helemaal niet ligt (de Mol weet dit).

Eens dat het een mol actie kan zijn omdat de mol weet dat het woord er niet zal liggen (al weten wij dat niet zeker). Alleen was dat niet de molstrategie waarmee Charlotte als mol mee is gestart. Het woorden bestellen kwam pas toen er al veel kisten stonden en men het eens was niet nog meer op de bonnefooi binnen te halen.

Ik denk bovendien dat wij de nadruk op het ene woord 'met' in beeld krijgen maar Charlotte meerdere woorden heeft besteld. Zowel Rocky als Charlotte geven in de biecht aan dat er 'woorden' werden besteld, niet dat er één woord werd besteld en er verder niets meer gebeurde.

Online Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #183 Gepost op: 16-02-2021, 21:04:07 »
nogmaals benadrukken dat teveel woorden binnenhalen niet onverstandig was.

Offline Jooffab

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #184 Gepost op: 16-02-2021, 23:19:55 »
Het viel mij ook nog op dat Splinter op een zeker moment het veld in liep, om wat te doen? Hij liep straal langs de jeep. Als ie het veld in ging en kisten had willen pakken, had ie toch beter de jeep mee kunnen nemen? Dit was gewoon tijdsverspilling. Vond dat een Molse actie van Splinter.
Fabienne

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #185 Gepost op: 17-02-2021, 00:22:07 »
Het viel mij ook nog op dat Splinter op een zeker moment het veld in liep, om wat te doen? Hij liep straal langs de jeep. Als ie het veld in ging en kisten had willen pakken, had ie toch beter de jeep mee kunnen nemen? Dit was gewoon tijdsverspilling. Vond dat een Molse actie van Splinter.
Huh? Nadat hij de beginwoorden heeft doorgegeven is er voor hem daar weinig te doen. Wat kan hij beter doen dan het veld in rennen om te kijken welke woorden er liggen. Dat deed hij en trof daarbij Marije aan die hij hielp met het inladen van kisten. Splinter heeft deze opdracht wel molse dingen gedaan (roepen dat ze niet te veel kisten moesten ophalen) maar dit was er geen van volgens mij.

Zelfs met de weinige info over de woorden kun je er toch wel achter komen welke zinnen van 12 woorden er vermoedelijk gemaakt moesten worden voor de maximale opbrengst.
Neem zin 1 met de woorden 'weten' en 'dat' verplicht.
We hebben het woord 'klopt' voorbij zien komen. Aangezien het hier niet zal gaan om een kloppende verstandskies, ligt het voor de hand dat dit woord gebruikt moet worden in de combinatie 'het klopt dat' of 'klopt het dat'. Ook is 'weten' in het meervoud, zodat je hier 2 kandidaat namen kwijt kunt. En verder komt het woord 'Mol' minstens 2 keer voor, dus goede reden om dit maar vast te gebruiken. Dan dient de volgende zin van 12 woorden zich bijna vanzelf aan:
Klopt het dat kandidaat Marije en Charlotte weten wie de Mol is.
Vetgedrukt is verplichte woorden. Schuingedrukt zijn woorden die zeker aanwezig waren.
« Laatst bewerkt op: 17-02-2021, 08:26:44 door Heinz, Reden: Berichten samengevoegd »

Offline Uil

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #186 Gepost op: 17-02-2021, 01:00:30 »
'Klopt' kan je ook nog gebruiken als in 'iemand verslaan'. Misschien iets als 'Rocky klopt Renée absoluut als kandidaat' :P

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #187 Gepost op: 17-02-2021, 01:32:08 »
'Klopt' kan je ook nog gebruiken als in 'iemand verslaan'. Misschien iets als 'Rocky klopt Renée absoluut als kandidaat' :P
Klopt! Maar de kunst is om zinnetjes aan elkaar te rijgen zodat je zinnen van 12 woorden kan maken. Een zin als 'Rocky klopt Renée' is eigenlijk meteen af en daar kun je niet zoveel mee. Met de constructie 'klopt het dat' kun je daarna weer een nieuwe (deel)zin starten. Daarom zijn woorden als 'want' en 'maar' ook zo handig. En dan niet voor de winterpret  ;) Ook hadden ze als verplicht woord 'anders' wat ook erg handig is om 2 deelzinnen aan elkaar te knopen. Ik vermoed dat ze met opzet weinig van die woorden beschikbaar hebben gesteld. Waarschijnlijk net genoeg om 5 lange zinnen te maken.

Ik heb nog eens alle woorden waarvan we zeker kunnen zijn dat die aanwezig waren op een rijtje gezet, waarbij sommige woorden vaker voorkwamen en ik het minimale aantal heb opgenomen in de lijst. Achter enkele woorden heb ik een vraagteken geplaatst omdat Charlotte een zin noemt met deze woorden en dan wijzende bewegingen maakt naar kisten in het veld, om aan te duiden dat ze die woorden blijkbaar gezien heeft. Vet zijn weer de vooraf gegeven woorden die in de zin moesten voorkomen. Splinter heb ik ook toegevoegd omdat alle andere kandidaat namen genoemd zijn of in beeld kwamen.

'21? absoluut afvaller afvaller anders Charlotte dat de de de een fanatieke? geld het is is is jullie kandidaat krijgt klopt lijkt maar Marije meest? Mol Mol niet niets pot Renée Rocky rood scherm seizoen Splinter uit? van verbod volgende waarschijnlijk want weten winnaar

Dan kom ik al op 44 van de 60 woorden.
« Laatst bewerkt op: 17-02-2021, 08:27:12 door Heinz, Reden: Berichten samengevoegd »

Offline Molle Pietje

  • Forumlid
  • Back to the roots in 2015
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #188 Gepost op: 17-02-2021, 09:53:21 »

Klopt het dat kandidaat Marije en Charlotte weten wie de Mol is.
Vetgedrukt is verplichte woorden. Schuingedrukt zijn woorden die zeker aanwezig waren.

Beter : Het en klopt omdraaien.  Anders loop je het risico,  dat ie wordt afgekeurd bij gebrek aan het vraagteken.

Online Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #189 Gepost op: 17-02-2021, 11:24:42 »
En dan grammaticaal kloppend maken zonder dat je leestekens nodig hebt, is de enige vereiste.
We hebben helaas veel te weinig woorden gezien om de 5 zinnen hier goed te reconstrueren...

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #190 Gepost op: 17-02-2021, 13:02:53 »
Om zinnen te maken heb je werkwoorden nodig en daar hadden ze er maar drie van (weten, lijkt en klopt) waarvan ze alleen maar 'klopt' zelf hebben opgehaald.
Toch hadden ze met de bagger woorden nog de volgende 3 zinnen kunnen maken:
1. Jullie weten dat Marije de afvaller is.
2. Het volgende scherm is waarschijnlijk rood.
5. Kandidaat Renée lijkt de Mol maar Charlotte is de Mol.
Aantal woorden dat geld opbrengt: 5 voor zin 1, 4 voor zin 2 en 8 voor zin 5. Dus 17 x €30 = € 510.
De woorden die je over houdt behalve de gegeven woorden 'anders geld' en 'absoluut seizoen' zijn:
de een pot klopt Rocky
Hou je nota bene nog een werkwoord over waarvan je er toch al zo weinig had.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #191 Gepost op: 17-02-2021, 13:14:59 »
Een seizoen klopt de pot absoluut.

Met 'Een' in de betekenis van 'Eén', ik weet niet of dat had gemogen.

'Is' is trouwens ook gewoon een vervoeging van een werkwoord, dus dat ze te weinig werkwoorden zouden hebben valt wel mee, toch?

Online Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #192 Gepost op: 17-02-2021, 13:16:38 »
Er ging bij Charlotte en Splinter veel te veel hersencapaciteit op aan "hoe mol ik!? hoe mol ik!?"

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #193 Gepost op: 17-02-2021, 13:37:06 »
Een seizoen klopt de pot absoluut.

Met 'Een' in de betekenis van 'Eén', ik weet niet of dat had gemogen.

'Is' is trouwens ook gewoon een vervoeging van een werkwoord, dus dat ze te weinig werkwoorden zouden hebben valt wel mee, toch?
Goede zin denk ik. Dan kom je al op €630. Niet slecht gegeven de woorden.
Klopt dat is een vervoeging is van het werkwoord zijn, maar sommige dingen laten zich niet zijn en daar heb je dan andere werkwoorden voor nodig, die er ook lagen zoals 'krijgt'. Dan hoeft Rocky geen rood scherm te zijn.

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #194 Gepost op: 17-02-2021, 17:00:13 »
Goede zin denk ik. Dan kom je al op €630. Niet slecht gegeven de woorden.
Klopt dat is een vervoeging is van het werkwoord zijn, maar sommige dingen laten zich niet zijn en daar heb je dan andere werkwoorden voor nodig, die er ook lagen zoals 'krijgt'. Dan hoeft Rocky geen rood scherm te zijn.

Pot is ook als een werkwoord te gebruiken. Maar het zou logischer zijn als dat niet hoeft.

Ik denk ook dat weten inderdaad bij jullie hoorde en dus niet bij twee kandidaten?

Hoe dan ook, waarschijnlijk zien we hier net te weinig, zeker als we uit de zinnen echt een hint hadden kunnen afleiden   :)

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #195 Gepost op: 17-02-2021, 17:35:14 »
Alle woorden gebruikt, maar zo dicht mogelijk bij de zinnen gebleven:

Zin 1: Jullie weten dat Marije de mol is.
Zin 2: Afvaller Rocky is waarschijnlijk een rood scherm.
Zin 3: De volgende Charlotte is anders maar de pot.
Zin 4: Het seizoen, klopt absoluut.
Zin 5: Kandidaat Renée lijkt de mol.

Ik houd alleen 'scherm' over, dus die had ergens gedumpt moeten worden om een zin weer waardeloos te maken. Zin 4 en zin 5 zijn allebei vier woorden, dus het had daar gekund. 26 x 30 = 780 euro. Als komma's ook mochten, had je nog een hogere score maken door:

Zin 1: Jullie weten dat Marije de mol is.
Zin 2: Afvaller Rocky is waarschijnlijk een rood scherm.
Zin 3: De volgende Charlotte is anders de pot.
Zin 4: seizoen absoluut.
Zin 5: Kandidaat Renée lijkt de mol, maar het klopt.

Dat leverde een score van 840 euro op.

Hoe dan ook: het maakt niet zoveel uit wat er precies mogelijk is geweest. Het is duidelijk dat er een veel hogere score te bereiken was, zelfs met de woorden die ze al hadden.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #196 Gepost op: 17-02-2021, 22:42:32 »
Hoe dan ook, waarschijnlijk zien we hier net te weinig, zeker als we uit de zinnen echt een hint hadden kunnen afleiden   :)
Met name vanwege de verplichte woorden 'anders geld' heb ik de indruk dat de 5 zinnen van 12 woorden die je met alle woorden kan maken informatie voor de kandidaten zouden kunnen bevatten over een nog uit te voeren opdracht. Zou dit wel heel tof vinden, zeker als deze 5 zinnen in aflevering 10 worden vrijgegeven. Maar ik heb in eerdere seizoenen wel meer ideeën gehad hoe opdrachten zoveel interessanter zouden kunnen zijn en ik ben hier vast niet de enige in.

Online mocemole

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #197 Gepost op: 17-02-2021, 22:52:40 »
Met name vanwege de verplichte woorden 'anders geld' heb ik de indruk dat de 5 zinnen van 12 woorden die je met alle woorden kan maken informatie voor de kandidaten zouden kunnen bevatten over een nog uit te voeren opdracht. Zou dit wel heel tof vinden, zeker als deze 5 zinnen in aflevering 10 worden vrijgegeven. Maar ik heb in eerdere seizoenen wel meer ideeën gehad hoe opdrachten zoveel interessanter zouden kunnen zijn en ik ben hier vast niet de enige in.
Dat zou inderdaad wel leuk zijn. Aanwijzing was te vinden in de volle zinnen (zinvol), die de mol moest vermijden te maken. Steengoed.

Online Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #198 Gepost op: 17-02-2021, 23:00:28 »
geen komma's (of andere leestekens) gebruiken !  ::vergroot::

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #199 Gepost op: 17-02-2021, 23:59:32 »
geen komma's (of andere leestekens) gebruiken !  ::vergroot::
Ik snap niet wat je hier bedoelt, maar ik neem aan dat er niet wordt gelet op leestekens, anders lijkt het mij onmogelijk om 5 zinnen van 12 woorden te maken. Volgens Onze Taal zijn er geen vaste regels voor het gebruik van komma's. Het belangrijkste uitgangspunt is dat een komma een lezer moet helpen. Zo zeggen ze:
Vóór voegwoorden als hoewel, omdat, zodat, opdat, indien, maar, aangezien en terwijl kan meestal het best een komma worden geplaatst.
'Kan het best' interpreteer ik als 'het is geen taalfout als de komma hier ontbreekt'.
Interessant is ook dat ze zeggen dat vóór het voegwoord 'dat' geen komma wordt geplaatst. Dus die komma's lijken geen wet van Meden en Perzen te zijn.