Auteur Topic: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol  (gelezen 20571 keer)

Offline uiltje5

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #120 Gepost op: 14-02-2021, 19:39:25 »
Ik kan helaas geen screenshot maken van het kistje, maar 1 van de kistjes met ‘mol’ erop had twee rode strepen, viel me op. Niet dat ik er een persoon aan kan verbinden behalve, marije met rood haar...
Verder wees Charlotte (volgens mij naar het) opvallend naar dit kistje.

Hoe krijgen jullie screenshots van de NPO site. Ik krijg bij iedere foto een zwart scherm ipv het beeld.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #121 Gepost op: 14-02-2021, 19:43:02 »

Hoe krijgen jullie screenshots van de NPO site. Ik krijg bij iedere foto een zwart scherm ipv het beeld.

Screenshots maken via npo kan niet. Wel via de youtube aflevering. Hij staat er al

Offline uiltje5

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #122 Gepost op: 14-02-2021, 19:49:02 »
Thx ik zocht idd al op YouTube, maar vond m niet. Ook zie in een andere topic dat de graffiti  boven Splinter pijlen bevat die in de originele graffiti niet bestaan en Splinter in dit shot dus ‘aanwijzen’.
« Laatst bewerkt op: 14-02-2021, 20:00:14 door uiltje5 »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #123 Gepost op: 14-02-2021, 19:58:43 »
Als ze bezig zijn met de eerste zin, zegt Charlotte:

'Dan moeten we nog een keer mol. Ik heb nog een keer mol gezien in het veld'.

Hoe weet Charlotte dat het kistje 'mol' dat zij in het veld heeft gezien, niet gewoon het kistje is dat ze al binnen hebben. M.a.w.: hoe weet Charlotte dat er 2x een kistje met 'mol' in het spel is?

OK het kistje dat al binnen was, had geen rode strepen. Maar heeft ze dat dan zo goed onthouden? Ik vind dit zeer verdacht.

Deze kan de prullenbak in, want het lijkt het eerste kistje. Waarom ze dan 'nog een keer' zegt, weet ik niet. Zal een normale verspreking zijn.

EDIT: Gekeken of het rode kistje misschien al binnen was, toen ze dat zei, en pas later gemonteerd is. Maar dat lijkt ook niet het geval te zijn. Dan is het mij een raadsel waarom ze 'nog een keer' zegt.
« Laatst bewerkt op: 14-02-2021, 21:46:17 door Molest »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #124 Gepost op: 14-02-2021, 21:09:52 »
Op youtube 3:12 staat Charlotte midden in het veld de zin 'Renee is de meest fanatieke mol uit 21' te brabbelen. Hoe komt ze op die zin? De woorden meest, fanatieke, uit en 21 zijn als ik ze niet gemist heb niet in beeld geweest. Staat ze gewoon een zin te verzinnen of heeft ze die kisten gezien en niet op laten halen?

Edit: Ze staat daarbij ook nog de lucht aan te wijzen.

Hier snap ik ook helemaal niets van. Er is ook helemaal niemand die kan horen wat ze hier zegt. Het lijkt een 100% molactie voor de camera.

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #125 Gepost op: 14-02-2021, 21:49:40 »
Ik zit de opdracht net terug te kijken en weet niet of het al genoemd is, maar ik zie dat Splinter heel kandidaats woorden als "is", "de" en "van" de jeep in laadt ...of anderen opdracht daartoe geeft. Handige woordjes om zinnen mee te bouwen.

Hij laat dus niet alles zo maar gebeuren; hij doet ook actief mee om de opdracht te laten slagen (in het begin)

Natuurlijk... misschien dacht hij dat hij daarna helemaal alleen zinnen kon bouwen (terwijl hij toch zou moeten weten dat Charlotte hem verdenkt), maar ik vind het maar een vreemde manier om te mollen. Zo voorzichtig was Jeroen zelfs niet. Zou Char het toch zijn?  :-\\

Dat ze anderen aanzet tot het zoeken van het woord "met" is tekstboek mols. Die zou ze zelf kunnen hebben verstopt.
« Laatst bewerkt op: 14-02-2021, 21:52:12 door Amethyst »

Offline mocemole

  • winnaar De Mol pool 2024
  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #126 Gepost op: 14-02-2021, 21:56:20 »
Ik zit de opdracht net terug te kijken en weet niet of het al genoemd is, maar ik zie dat Splinter heel kandidaats woorden als "is", "de" en "van" de jeep in laadt ...of anderen opdracht daartoe geeft. Handige woordjes om zinnen mee te bouwen.

Hij laat dus niet alles zo maar gebeuren; hij doet ook actief mee om de opdracht te laten slagen (in het begin)

Natuurlijk... misschien dacht hij dat hij daarna helemaal alleen zinnen kon bouwen (terwijl hij toch zou moeten weten dat Charlotte hem verdenkt, maar ik vind het maar een vreemde manier om te mollen. Zo voorzichtig was Jeroen zelfs niet. Zou Char het toch zijn?  :-\\

Dat ze anderen aanzet tot het zoeken van het woord "met" is tekstboek mols. Die zou ze zelf kunnen hebben verstopt.
Dat is het hem net, hij zegt wel dat hij kisten vindt met "de", "is", "van", en je ziet die ook in beeld, maar de kist met "van" komt nooit aan. Wordt ook nergens gebruikt in de zinnen. Heeft hij die weggegooid? Dat vind ik op zijn minst vreemd.
Dat Charlotte de aanzet geeft tot de zinnen is ook opvallend, Splinter lijkt het alleen maar goed te keuren. Of is er al ergens overleg geweest over die zinnen en laten ze enkel Charlotte horen die nadrukkelijk om "met" vraagt.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #127 Gepost op: 14-02-2021, 21:57:10 »
Ik zit de opdracht net terug te kijken en weet niet of het al genoemd is, maar ik zie dat Splinter heel kandidaats woorden als "is", "de" en "van" de jeep in laadt ...of anderen opdracht daartoe geeft. Handige woordjes om zinnen mee te bouwen.

Hij laat dus niet alles zo maar gebeuren; hij doet ook actief mee om de opdracht te laten slagen (in het begin)

Natuurlijk... misschien dacht hij dat hij daarna helemaal alleen zinnen kon bouwen (terwijl hij toch zou moeten weten dat Charlotte hem verdenkt), maar ik vind het maar een vreemde manier om te mollen. Zo voorzichtig was Jeroen zelfs niet. Zou Char het toch zijn?  :-\\

Dat ze anderen aanzet tot het zoeken van het woord "met" is tekstboek mols. Die zou ze zelf kunnen hebben verstopt.

Eens hoor. Splinter lijkt eigenlijk prima zijn best te doen behalve dan dat hij zich laat overrulen door Charlotte die er duidelijk een zooitje van aan het maken is. Charlotte verzint(?) een zin in het veld met woorden waar ze helemaal niet op terugkomt, laat de kistenhalers zoveel mogelijk woorden brengen "want zinnen lukt ons wel", hamert erop dat "met" gehaald moet worden terwijl dat woord er waarschijnlijk niet is, maakt allemaal verkeerde zinnen en maar één juiste. Verder zei Charlotte dat ze Splinter in de gaten wilde houden, maar dat lijkt helemaal niet het geval te zijn want ze vliegt er zelf vol in in plaats van wat afstand te nemen en Splinter een kans te geven initiatief te nemen.

En dat allemaal na een opdracht waarin Charlotte óók al zo vet aan het mollen was.

Als Marije er niet uit was gevlogen was ik nu weer terug bij mijn eerste molletje Charlotte.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #128 Gepost op: 14-02-2021, 22:12:35 »
Charlotte zette "maar" voor de zin die fout gerekend is.

De afvaller Rocky is waarschijnlijk een rood scherm vond ze een "steengoede"vondst van haarzelf  ::rofl::

Splinter was inderdaad goed bezig. Hij liet zoeken naar onderwerpen en lidwoorden. Die heb je sowieso nodig om een zin te kunnen maken

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #129 Gepost op: 14-02-2021, 22:18:26 »
Maar Splinter ging dan wel weer heel makkelijk mee in Marije's suggestie om "Mol kandidaat" als één woord te zien, en dat vind ik toch vreemd.

Offline mocemole

  • winnaar De Mol pool 2024
  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #130 Gepost op: 14-02-2021, 22:25:54 »
Klopt, hij gaf ook aan dat de anderen moesten opletten met te veel kisten binnen te brengen. Dat is kandidaats, maar met hetgeen er lag waren echt geen lange zinnen te vormen.
Ik vind ook dat de beste aanpak hier al ergens staat. Gewoon veel woorden halen, goede, lange zinnen maken. En de overschot van de kisten gewoon bijeen zetten bij de laatste zin.
Wat Rik zei, eerst in het veld zien wat er lag, ophalen en vormen, ook nog de verplichte woorden erin steken en met een mol erbij. En ze hadden maar 30 minuten, dat had ook niks geworden.

Offline RICKDEMOL

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • -
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #131 Gepost op: 14-02-2021, 23:00:40 »
Maar Splinter ging dan wel weer heel makkelijk mee in Marije's suggestie om "Mol kandidaat" als één woord te zien, en dat vind ik toch vreemd.

Ik vind dat ook vreemd, maar je zult er nog van schrikken hoezeer die 'Engelse spatieziekte' al is ingeburgerd in het Nederlands. Zelfs universitair docenten met het Nederlands als moedertaal heb ik zulke fouten in colleges zien maken. Nota bene bij een letterenstudie. Dus dat Splinter dat hoort te weten omdat hij een boek heeft geschreven: ja, vind ik wel, maar het is niet per se verdacht.
'Deze mensen zijn echt ROEKOE!'

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #132 Gepost op: 14-02-2021, 23:09:34 »
Ik weet het, je komt het veel tegen. En er is ook nog een andere verklaring mogelijk: dat kandidaat Splinter het niet als één woord ziet maar wel denkt dat het kan. In zijn biecht denkt hij goed na over de zin "Renée lijkt de Mol kandidaat" en zegt hij peinzend dat je in theorie zou kunnen zeggen dat het kan. Misschien doelt hij dan op "Renée lijkt de Mol, kandidaat" als in iemand die iemand als "kandidaat" aanspreekt. (Zoals "Renée is de Mol, mafkees.")

Offline mocemole

  • winnaar De Mol pool 2024
  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #133 Gepost op: 14-02-2021, 23:20:57 »
In theorie, de zinsbouw of de uitspraak? Dat is toch een vreemde biecht als hij zelf Renée verdenkt?

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #134 Gepost op: 14-02-2021, 23:35:30 »
Thx ik zocht idd al op YouTube, maar vond m niet. Ook zie in een andere topic dat de graffiti  boven Splinter pijlen bevat die in de originele graffiti niet bestaan en Splinter in dit shot dus ‘aanwijzen’.
Deze blauwe graffiti viel ons ook op. Als je goed kijkt zijn het allemaal letters. Zit hier een hint in?
Ga proberen er iets van te maken.

Vind van links naar rechts:
W O  R of P   T J N O S E S H O D A R

Wie puzzelt er mee?

« Laatst bewerkt op: 14-02-2021, 23:42:00 door Gadoesja »

Offline mocemole

  • winnaar De Mol pool 2024
  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #135 Gepost op: 14-02-2021, 23:42:35 »
Deze blauwe graffiti viel ons ook op. Als je goed kijkt zijn het allemaal letters. Zit hier een hint in?
Ga proberen er iets van te maken.
Er staat: for those who dare

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #136 Gepost op: 15-02-2021, 00:28:44 »
Ik heb een lijst gemaakt van woorden die we hebben gezien in deze opdracht, dan wel zijn genoemd bij het zoeken naar woorden:
want krijgt Renée klopt winnaar het Charlotte afvaller (2x) niet de (heel vaak) Marije volgende is van Rocky Mol jullie pot niets rood een maar

Woorden die al gegeven waren en moesten voorkomen in de zin:
1. weten dat
2. scherm waarschijnlijk
3. geld anders
4. seizoen absoluut
5. lijkt kandidaat

Namen van kandidaten en woorden als
winnaar, afvaller, volgende, kandidaat, Mol, weten, pot, rood, niets, lijkt, scherm, waarschijnlijk, absoluut, seizoen

maken het duidelijk dat hier zinnen moeten worden gebouwd die gaan over WIDM. Weten wie de Mol is, geld in de pot brengen, een rood scherm krijgen etc. Er waren niet voor niets 50 woorden. Deze zijn natuurlijk niet random gekozen want je moet sowieso aan kunnen tonen dat er 5 zinnen van 12 woorden gemaakt kunnen worden en dan ook nog met precies de 2 verplichte woorden per zin. Zie deze 2 verplichte woorden niet als een hindernis maar als een hulp om de 'juiste' zin van 12 woorden te vinden.

Ook zaten er niet voor niets voegwoorden bij als 'maar' en 'want'. En heus niet om ons hier pagina's vol te laten schrijven of een zin als 'maar het seizoen klopt absoluut' correct is of niet. Die voegwoorden, het woord zegt het al, gebruik je natuurlijk om 2 deelzinnen samen te voegen tot één zin om zodoende zinnen van 12 woorden te kunnen maken.
Zo had zin 5 waarschijnlijk iets moeten zijn als: "Marije lijkt een kandidaat want zij brengt veel geld in de pot".
Je kan ook op je klompen aanvoelen dat ze hebben gezorgd voor precies 5 voegwoorden zodat je eenvoudigweg 2 zinnetjes van een woord of 5 à 6 elk kan combineren tot één zin van 12. Zo zou zin 4 kunnen eindigen met "Renée dit seizoen absoluut niet de Mol is". Vetgedrukt is verplicht woord.

Kortom, begin met alle woorden ophalen. Denkend aan WIDM zullen de zinnen zich IMO bijna vanzelf vormen. Jammer dan ook dat wij (lang niet) alle woorden te zien krijgen. Ook weet je dat bij een meervoud zoals 'weten' een meervoudig persoonlijk voornaamwoord als 'jullie' hoort dan wel twee kandidaat namen verbonden met 'en'. Dat laatste levert weer €90 op.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #137 Gepost op: 15-02-2021, 09:45:45 »
Ben ik helemaal met je eens MArtinJ, ik ga er ook van uit dat er 50 kisten in het veld liggen. Er liggen 50 kisten met woorden in het veld (Rik bij de uitleg).
Dus wat mij betrteft ligt de sleutel tot mollen zeker ook bij het niet brengen van kisten. 25 kisten per pickup, dat zou in 3 of 4 keer toch moeten lukken.
« Laatst bewerkt op: 15-02-2021, 09:50:50 door Mollem »

Offline Jezet

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #138 Gepost op: 15-02-2021, 10:28:13 »
Ik denk dat in deze opdracht met het ontbreken van vooral voorzetsels, gesaboteerd in door een mol met taalkennis. Kisten lijken selectief gepakt, waardoor het wel erg moeilijk wordt om er correcte zinnen van te maken.

Les van deze aflevering, voorzetsels zijn essentieel voor het maken van correct Nederlandse zinnen  ::rofl::
Ik boycot Rusland & Russische producten!

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #139 Gepost op: 15-02-2021, 10:58:43 »
Er zijn minstens 20 kisten niet opgehaald, en wie zien toch veel beelden van Rocky en Renée die kisten laten liggen. (mooi excuus ook als je expliciet wordt gevraagd 'met' te gaan zoeken). Zonder sleutelwoorden is het voor Splinter en Charlotte onmogelijk goeie zinnen te maken, er waren duidelijk te weinig woorden nog. Het was duidelijk dat alle kisten binnengehaald moesten worden; met een beetje tactiek het liefs in een bepaalde volgorde maar bottom line was alles halen en in de loods uitzoeken welke woorden waarheen. Als je 50 woorden op tafel legt en je moet 5 zinnen maken waar er zin al twee woorden zijn gegeven, is dat te doen.
Onmols dus van Charlotte om aan het begin van de opdracht de jeeps op te roepen zoveel mogelijk te halen, 'daarna bouwen we wel'..

Mols in het veld: vooral Renee en Rocky
-kisten laten liggen, voorbij kisten lopen
-vragen welke woorden nodig zijn, overleggen of je 'deze kist' mee moet nemen
-naar 1 woord gaan zoeken

Rocky staat stil met de jeep: "wat hebben jullie nodig, wij staan in het veld"
Renee: "Wat willen jullie? Even communiceren"
Op zoek naar 'met'. Rocky: "hier ligt 'krijgt' " ... Renee: "rij maar die kant op" (laten 'krijgt' liggen)

Mols van Rocky in haar biecht: "het was niet zo dat je dus maar eindeloos kisten kon gaan brengen en vervolgens maar niet zinnen ermee kon bouwen"

Mols van Renée, 5 minuten voor het eind: Ze komt de loods in, zegt dat ze komt helpen sjouwen, terwijl er weinig kisten zijn die nog verplaatst moeten worden en er nog zoveel kisten in het veld liggen...

De aandacht in de montage ligt heel erg op het mollen van Charlotte, ze doet ook molse dingen, nogal openlijk. Maar wat er in het veld (niet) gebeurt blijft daardoor veel onopvallender.


« Laatst bewerkt op: 15-02-2021, 11:01:55 door Mollem »