Poll

De finale-twist, ik geloof d'r wel in...

Ja! Charlotte is de mol
12 (8.4%)
Nee, Charlotte is verliezend finalist en Renée de mol
102 (71.3%)
Nee, Charlotte is verliezend finalist en Rocky de mol
22 (15.4%)
Ik onthoud me van stemming
7 (4.9%)

Totaal aantal stemmen: 143

Auteur Topic: Charlotisme! Bizar, maar ... onmogelijk? (of: Is Charlotte toch nog de mol?)  (gelezen 18358 keer)

Offline vanderMol

  • Forumlid
  • Lijdt aan een ernstige vorm van Charlotisme
We hebben het gezien aan het eind van aflevering 9: Charlotte kreeg een rood scherm, is verliezend finalist en de livefinale gaat tussen Rocky en Renée!

Of...

In de Charlottetunnel zitten (nog steeds) forumleden die denken dat we te maken hebben met een finaletwist. Dat ook voor die executie geldt: niets is wat het lijkt! Jaja!
Dat Charlotte toch DE MOL is en dat Rocky èn Renée beide VERLIEZEND FINALISTEN zijn! Eerste gevoel is natuurlijk: dat kan niet, dat zou de productie nooooit doen, want... eh ja waarom eigenlijk niet? Hieronder wil ik beschrijven wat de Charlotisten (die forumleden) aan aanwijzingen denken te hebben dat we met z'n allen door de mol voor de gek worden gehouden.

Wat is er gebeurd in de executie?
Beide finalekandidaten, Renée en Rocky, hebben Charlotte niet gekozen als mol. Dat gaf de productie de mogelijkheid om eenmalig een superstunt uit te halen: De mol krijgt een rood scherm! Of, als je een smeuïger verhaal wilt: Charlotte heeft als mol de computer van Rik gehackt! Ze heeft het vinkje 'DE MOL' bij haarzelf weggehaald. Daarom kreeg ze een rood scherm. Want ze had de test als slechtste gemaakt, dus zou naar huis moeten. Maar de mol hoeft nooit naar huis. Echter weet de computer van Rik nu niet meer dat Charlotte de mol is, dus wordt Charlotte nu als verliezend finalist aangemerkt. Je zag Charlotte daarom bij de executie ook niet 'ja' knikken oid bij Rik's tekst 'jij bent niet de mol' en ook niet verbaasd zijn bij 'jij bent niet de winnaar', maar instemmen bij 'jij bent verliezend finalist'.

Welke aanwijzingen zijn er verder voor een finale-twist?
- Op de site staat nu een foto van 3 mijnlampen. Een rode (Charlotte) en twee gele (de verliezende finalisten)
- Er was geen exitgesprek in de uitzending. Wel bij het extra beeldmateriaal. Charlotte heeft geen tas bij haar (niemand bij die executie trouwens) en loopt ook niet naar een taxi. Ze moet dus sowieso terugkomen om haar spullen nog op te halen
- In de aankondiging voor aflevering 10 zien we Rocky en Renée nog door de mijnen lopen en mijmeren 'als ik de mol zou zijn'. Maar de executie was helemaal niet in de mijn. Dus dat moet zijn opgenomen VOOR dat bekend was dat Charlotte ging afvallen. Dat lijkt niet te kloppen, of ze hebben Charlotte ook opgenomen maar weggeknipt in de montage.
- In de aankondiging voor aflevering 10 zien we Rocky en Renée nog in hun molboekje kijken. Maar waarom? Het spel is toch uit?
- De testvraag is deze week 'heeft de mol z'n mountainbike achtergelaten en geld verdiend'. Dat is geen vraag die onderscheid maakt tussen Rocky en Renée. En we krijgen de rare tip: "zet je punten in de app wijselijk in..."
- In geen van de afvallergesprekken (extra beeldmateriaal, Radio 2) gaat Charlotte in waarom ze nu afgevallen is. Alleen maar "tsja" en "raar" en "ik weet het niet"
- In dagboek van de verliezer staat 'wie schrijft die blijft' en 'jullie horen nog van mij'.
- Sowieso komt aflevering 9 een beetje "gespeeld" over. Bij de survivallen en touwklimmen in opdracht 1 laat iedereen alles maar toe. In de opdracht 2 lijken er helemaal geen antwoordkaartjes op Charlotte meer te zijn. En de switch van Rénee naar Rocky lijkt voorgesorteerd te zijn op het feit dat ze wist dat Charlotte ging afvallen ofzo? Heeft Charlotte heel aflevering 9 gehackt?
- Charlotte pakt maar 1 kaartje in de mijn, en dat slaat hoe dan ook waarschijnlijk op zichzelf (De Mol maakte 2 fouten bij de trucks in opdracht 2.3).
- Een ander kaartje in de mijn dat ze laat liggen, kan ook op haar zelf slaan als ze een molactie heeft uitgevoerd (De Mol stond niet in de lift).
- Dit terwijl ze Marije 3 afleveringen lang wel degelijk verdacht heeft.
- Er staat een grote spiegel aan de kant van Charlotte op het moment dat Rik zegt dat ze niet de Mol is, niet de winnaar. Maar de verliezend finalist.
- Op de aankondiging voor de finale op instagram van Rick (de regisseur) staan de kandidaten in de bekende begincirkel. Daar staat Charlotte onder het woord "de mol"
- Als je de liveshows wilt bijwonen kan je niet alleen maar Rocky of Renée kiezen, maar moet je opvallend genoeg de naam intypen. Waarom wordt deze mogelijkheid open gehouden?

« Laatst bewerkt op: 5-03-2021, 22:17:10 door vanderMol »

Offline vanderMol

  • Forumlid
  • Lijdt aan een ernstige vorm van Charlotisme
Re: Charlotisme! Bizar, maar onmogelijk...?
« Reactie #1 Gepost op: 3-03-2021, 12:15:10 »
Maar was Charlotte dan sowieso verdacht als Mol?
Jazeker!!
- Ze had voorkennis in de escaperoom dat het antwoord om een getal zou gaan. Dat was ook de reden om te ontsnappen, want anders merken wij dat als kijkers niet
- Ze wist dat het woord "met" niet in het veld lag bij het maken van zinnen
- Ze had als enige een onbewaakt moment om de puzzelstukjes bij de stuntvliegopdracht te wisselen
- Ze heeft de 5000,- gematcht bij de veiling om voorkennis (maar dat geldt ook voor Rocky)
- Zij was de enige die onverdacht zoveel fouten kon maken bij stenenbikken/kleren ophijsen
- Zij wist dat het rad op -2000 of iets slechts stond
- Ze probeerde opdrachten te laten mislukken (tijdrekken bij het vlot, tijdrekken in de gevangenis)
- Ze is journaliste, vindt opschrijven belangrijk, heeft aandacht voor details. Maar ze doet hieper de pieper en haar molboekje is vervangen door een stapel blaadjes met onzinnige aanwijzingen.
- Ze doet het Jokerfiguurtje op de speelkaarten na
- Ze heeft bij de biechten andere kleren aan dan in de afleveringen
- enz enz, zie het Charlotte topic

Maar de app dan?
Ja, als dit een twist is, dan moet je hem goed doen. Dus 0 punten voor alle mensen die op Charlotte zaten. En als de twist klopt, dan is waarschijnlijk de inzet die de speler in de app voor aflevering 9 hebben gedaan leidend. Of als Rocky en Renée allebei afvallen, krijg je daar ook 0 punten voor en tellen alleen maar de extra molpunten. Dat is dus op te lossen

Maar dan heeft Rik gelogen toen hij zei dat Charlotte niet de mol was. Dat is spelvervalsing en zo heeft het geen zin meer
Ja klopt.  Maar Rik liegt de hele tijd al. Hij noemt vaker de hele groep 'kandidaten', terwijl er natuurlijk ook een mol tussen zit. Ook als bijvoorbeeld bij de veiling Renée of Rocky dan de bieding zou horen van de andere kandidaten, doet Rik net als of het eerlijk is. De productie houdt nou eenmaal ons allemaal 10 afleveringen voor de gek. Of het spelvervalsing is? Zo voel ik het niet. Ik vind het meer een grap van jewelste om heel Nederland (op de Charlotisten na dan) op het verkeerde been te zetten. Niets is wat het lijkt toch?

Maar dan heeft Charlotte gelogen nu ze net doet alsof ze niet de mol is
Ja klopt. Net voordat de finale-executie er was, zie je nog een gezellig nutteloze scene in het restaurant. Daar zeggen alle kandidaten en Charlotte dus ook nog even 'ik ben NIET DE MOL'. Dat doen ze nu ook. Als het spel VOOR de finale-executie uit zou zijn, dan zou liegen gek zijn. Maar als de executie onderdeel van het spel was het spel, dan kan dat best nog. Immers, we kregen tot nu toe vrijwel nooit in aflevering 9 de uitslag al...

Bizar, maar onmogelijk...?
« Laatst bewerkt op: 5-03-2021, 22:18:25 door vanderMol »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: Charlotisme! Bizar, maar onmogelijk...?
« Reactie #2 Gepost op: 3-03-2021, 12:28:11 »
Welke aanwijzingen zijn er verder?
- Charlotte pakt maar 1 kaartje in de mijn, en dat slaat hoe dan ook waarschijnlijk op zichzelf (De Mol maakte 2 fouten bij de trucks in opdracht 2.3).
- Ook in de terugblik bij haar exit-gesprekje zit dat fragmentje. Samen met twee andere acties die als molacties kunnen gelden (schilderen en zweefvliegen).
- Een ander kaartje in de mijn dat ze laat liggen, kan ook op haar zelf slaan als ze een molactie heeft uitgevoerd (De Mol stond niet in de lift).
- Bij het nagaan van haar mollen zegt Splinter in het Tsjechisch: 'dit is een klein nadeel'.
- Ze heeft Marije nooit verdacht, zegt ze bij de testbiecht. Net als Lakshmi. Daar kun je ook weer het woord mala (klein) aan koppelen. (neem de eerste letters van elk)
- Dit terwijl ze Marije 3 afleveringen lang wel degelijk verdacht heeft.
- Er staat een grote spiegel aan de kant van Charlotte op het moment dat Rik zegt dat ze niet de Mol is, niet de winnaar. Maar de verliezend finalist.

EDIT: O ja, en de jokerlach natuurlijk vlak voor het eind van de podcast. Waarin ze verder vreemde dingen zei als dat ze zich meer op haar gemak voelde in de grote groep, omdat ze daar niet zo in de spotlights stond en gewoon haar ding kon doen. En er tegen haar gezegd was: 'Step up your game' (wie spreekt er ook alweer Engels van de crew?), en tegen het einde Charlotte dit en dat, zus en zo.
« Laatst bewerkt op: 3-03-2021, 12:35:10 door Molest »

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Charlotisme! Bizar, maar onmogelijk...?
« Reactie #3 Gepost op: 3-03-2021, 12:31:05 »
Verkeerd topic, moet volgens mij hier: https://www.wieisdemol.com/forum/2021/?topic=70142.40  ::hypocriet::

Offline IByte

  • Forumlid
  • Talpoloog
Re: Charlotisme! Bizar, maar onmogelijk...?
« Reactie #4 Gepost op: 3-03-2021, 12:34:12 »
Ja ja. Jij denkt zeker ook nog steeds dat Tygo de mol is...  ??? ::ohno::

Verkeerd topic, moet volgens mij hier: https://www.wieisdemol.com/forum/2021/?topic=70142.40  ::hypocriet::

Denk het ook...
È stata opera della TALPA!

Offline Molest

  • Forumlid
Re: Charlotisme! Bizar, maar onmogelijk...?
« Reactie #5 Gepost op: 3-03-2021, 12:38:05 »
Nee hoor, dit zijn gewoon nuchtere feiten. Allemaal afkomstig uit de uitzending, extra beelden, podcast, etc. Iedereen kan ze controleren.

Offline cinner

  • Forumlid
Re: Charlotisme! Bizar, maar onmogelijk...?
« Reactie #6 Gepost op: 3-03-2021, 12:39:36 »
Lijkt me totaal onmogelijk. Gedurende de aflevering werd al duidelijk dat Charlotte het niet is en dat ze niet werd verdacht, bevestigd met een rood scherm. 

Offline vanderMol

  • Forumlid
  • Lijdt aan een ernstige vorm van Charlotisme
Re: Charlotisme! Bizar, maar onmogelijk...?
« Reactie #7 Gepost op: 3-03-2021, 12:41:33 »
Verkeerd topic, moet volgens mij hier: https://www.wieisdemol.com/forum/2021/?topic=70142.40  ::hypocriet::
LOL. Misschien wel. Maar misschien ook niet. Enige reden die ik telkens hoor is 'dat zouden ze van de productie nooooooooooooooit doen'. Maar ik denk van wel en ik begreep dat het in buitenlandse edities ook wel eens is gebeurd dat de mol een rood scherm kreeg.

Het is bizar, maar ik ben wel benieuwd naar betere argumenten dan 'dat zouden ze van de productie nooooooooooooooit doen'
« Laatst bewerkt op: 3-03-2021, 12:45:04 door vanderMol »

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Charlotisme! Bizar, maar onmogelijk...?
« Reactie #8 Gepost op: 3-03-2021, 12:42:30 »
Heel mooie samenvatting! De nagel op de kop waarom Charlotte de mol is.

Offline vanderMol

  • Forumlid
  • Lijdt aan een ernstige vorm van Charlotisme
Re: Charlotisme! Bizar, maar onmogelijk...?
« Reactie #9 Gepost op: 3-03-2021, 12:43:58 »
Lijkt me totaal onmogelijk. Gedurende de aflevering werd al duidelijk dat Charlotte het niet is en dat ze niet werd verdacht, bevestigd met een rood scherm.
Maar dat ze niet verdacht werd, dat zegt toch niets? Dat gebeurt in de eerste afleveringen vaker, zeker als het een goede mol is :) Het is bizar, het is misschien onwaarschijnlijk, maar waarom is het onmogelijk?.

EDIT: ik bedoelde in de eerste afleveringen.
« Laatst bewerkt op: 3-03-2021, 12:51:23 door vanderMol »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: Charlotisme! Bizar, maar onmogelijk...?
« Reactie #10 Gepost op: 3-03-2021, 12:46:12 »
Een onverdachte Mol in de finale is volgens mij nog nooit voorgekomen. En wordt door Rick als onwenselijk gezien. Ik denk dat we hier een scenario in werking hebben zien treden dat klaar lag, voor het geval het zich toch eens voor zou doen. Die extra executie was ook ingelast, dat zegt ook wel iets.
EDIT: er zullen nog wel andere mogelijke scenario's klaar liggen, want je kunt moeilijk als het nog een keer gebeurt, hetzelfde trucje weer uithalen. :)
« Laatst bewerkt op: 3-03-2021, 12:48:31 door Molest »

Offline molecula

  • Forumlid
  • I'm gonna rope you
Re: Charlotisme! Bizar, maar onmogelijk...?
« Reactie #11 Gepost op: 3-03-2021, 12:56:19 »
Het is bizar, maar ik ben wel benieuwd naar betere argumenten dan 'dat zouden ze van de productie nooooooooooooooit doen'

Het hele seizoen kregen we hier te horen dat Charlotte het niet kon zijn omdat ze door de productie veel te verdacht in beeld werd gebracht. Nu zou diezelfde productie dus besloten hebben om een week voor de ontknoping diezelfde verdachte af te laten vallen, iets dat nergens voor nodig was en veel spanning weghaalt. Juist dat is iets wat de productie volgens mij nooit zou doen. Puur gezien vanuit de makers, valt dit niet uit te leggen. Alleen al daarom moet er meer aan de hand zijn.

Dit gezegd hebbende, ik weet niet of het nodig was om hiervoor een nieuw topic aan te maken. Het Charlotte topic ging hier de laatste dagen al uitgebreid over en nu staan de argumenten all over the place.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: Charlotisme! Bizar, maar onmogelijk...? (of: Is Charlotte toch de mol?)
« Reactie #12 Gepost op: 3-03-2021, 13:03:19 »
Van mij mag het ook dicht, en het hele zaakje verhuizen naar de Charlottetunnel. Maar ik zou het ook wel op prijs stellen als dit niet meer als een ziekte of aandoening wordt aangeduid, maar gewoon als analyse.
EDIT: rouwverwerking kan altijd nog. ;D Ik heb als reactie op dat soort opmerkingen misschien een keer iets te fel van me afgebeten, maar dat doe ik liever ook niet.
« Laatst bewerkt op: 3-03-2021, 13:13:54 door Molest »

Offline vanderMol

  • Forumlid
  • Lijdt aan een ernstige vorm van Charlotisme
Re: Charlotisme! Bizar, maar onmogelijk...?
« Reactie #13 Gepost op: 3-03-2021, 13:03:39 »
Dit gezegd hebbende, ik weet niet of het nodig was om hiervoor een nieuw topic aan te maken.
Het gaat hier niet zo zeer over Charlotte als kandidaat, maar over de vermeende finalist-twist. Dus inclusief of je zoiets wel of niet zou kunnen maken als productie. Ook probeerde ik wat overzicht te krijgen, want ook in andere topics (extra beeldmateriaal bijvoorbeeld) staan er opmerkingen (van mij o.a.)

Offline cinner

  • Forumlid
Re: Charlotisme! Bizar, maar onmogelijk...?
« Reactie #14 Gepost op: 3-03-2021, 13:12:44 »
Maar dat ze niet verdacht werd, dat zegt toch niets? Dat gebeurt in de eerste afleveringen vaker, zeker als het een goede mol is :) Het is bizar, het is misschien onwaarschijnlijk, maar waarom is het onmogelijk?.

EDIT: ik bedoelde in de eerste afleveringen.

Ik beschreef alleen maar wat er feitelijk gebeurd is (sorry, ik was stik onduidelijk inderdaad). Als zaterdag zou blijken dat Charlotte de mol is, dan zijn alle principes over boord gegooid, wordt er glashard gelogen en kunnen we de app weg gooien. Daarom lijkt het me onmogelijk.

Vrees dat we dit jaar gewoon een mol hebben die niet goed uit de verf is gekomen. En Charlotte net wat meer fouten had dan Rocky die al vanaf de eerste aflevering de goede mol in de gaten heeft gehouden.


Offline Molest

  • Forumlid
Re: Charlotisme! Bizar, maar onmogelijk...?
« Reactie #15 Gepost op: 3-03-2021, 13:42:23 »
Als zaterdag zou blijken dat Charlotte de mol is, dan zijn alle principes over boord gegooid, wordt er glashard gelogen en kunnen we de app weg gooien. Daarom lijkt het me onmogelijk.
Ja, ze zullen dan zeker met een goeie uitleg moeten komen. Over wat er nou precies gebeurd is. Maar het lijkt me dat het grote publiek daar best van kan smullen! Hierop het forum misschien wat minder... Maar ook dat hangt weer van die uitleg af. Wat betreft de app zie ik het probleem niet zo, de laatste ronde telt gewoon niet mee. Klaar.

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: Charlotisme! Bizar, maar onmogelijk...?
« Reactie #16 Gepost op: 3-03-2021, 13:44:45 »
Een onverdachte Mol in de finale is volgens mij nog nooit voorgekomen. En wordt door Rick als onwenselijk gezien. Ik denk dat we hier een scenario in werking hebben zien treden dat klaar lag, voor het geval het zich toch eens voor zou doen. Die extra executie was ook ingelast, dat zegt ook wel iets.
EDIT: er zullen nog wel andere mogelijke scenario's klaar liggen, want je kunt moeilijk als het nog een keer gebeurt, hetzelfde trucje weer uithalen. :)
Hoe bepaal je of een mol onverdacht is? Zoals ik al eerder heb gezegd, zouden de regels voor de test in de finale dan anders moeten zijn dan in eerdere afleveringen. Dan zou je de vraag "Wie is mol?" dus goed moeten hebben om in aanmerking te komen voor de winst, terwijl het natuurlijk in de andere tests geen vereiste is dat je die vraag goed moet hebben om door te mogen.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Molest

  • Forumlid
Re: Charlotisme! Bizar, maar onmogelijk...?
« Reactie #17 Gepost op: 3-03-2021, 13:49:00 »
Hoe bepaal je of een mol onverdacht is? Zoals ik al eerder heb gezegd, zouden de regels voor de test in de finale dan anders moeten zijn dan in eerdere afleveringen. Dan zou je de vraag "Wie is mol?" dus goed moeten hebben om in aanmerking te komen voor de winst, terwijl het natuurlijk in de andere tests geen vereiste is dat je die vraag goed moet hebben om door te mogen.
En toch heeft Rick ooit gezegd dat hij dat niet wil. Dus dan zijn er blijkbaar toch criteria aan verbonden. Want inderdaad, een van de twee finalisten zal dan wel een vraagje meer goed hebben dan de ander. Maar het zullen weinig vragen zijn. Van de 40. Bovendien hebben de kandidaten ook al in hun testbiecht aangegeven wie hun Mol is. Dus twijfel of ze goed of fout zitten, kan er niet zijn.

Offline molecula

  • Forumlid
  • I'm gonna rope you
Re: Charlotisme! Bizar, maar onmogelijk...? (of: Is Charlotte toch de mol?)
« Reactie #18 Gepost op: 3-03-2021, 13:49:52 »
Maar ik zou het ook wel op prijs stellen als dit niet meer als een ziekte of aandoening wordt aangeduid, maar gewoon als analyse.

Mee eens, we proberen gewoon een verklaring te vinden voor iets dat niet lijkt te kloppen.
Maar ik vind het ook wel weer vermakelijk dat mensen die ons dagelijks in onze tunnel proberen in te wrijven dat wij gefrustreerd zijn, in hun eigen tunnel zitten te klagen dat hun mol niet serieus wordt genomen. Laat maar lekker schuiven, denk ik dan.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: Charlotisme! Bizar, maar onmogelijk...? (of: Is Charlotte toch de mol?)
« Reactie #19 Gepost op: 3-03-2021, 13:53:43 »
::rofl:: ::ok:: Ja, we moeten onszelf en elkaar ook niet te serieus nemen. Het is al met al ook gewoon leuk dat we de Charlottetunnel levend kunnen houden. Met argumenten, hè! Anders was de finaleweek gewoon nogal saai geweest.