Auteur Topic: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven  (gelezen 27334 keer)

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #20 Gepost op: 1-01-2022, 22:42:40 »
Ik heb Glen en Fresia regelmatig érg snel geld weg zien pakken uit de kistjes. Logisch natuurlijk als een van hen de Mol is, die probeert te voorkomen dat de hint op de biljetten gezien wordt.

Mee eens, viel op.
Plus dat beeld waar Glen het kistje vast heeft is geknipt.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #21 Gepost op: 1-01-2022, 23:18:19 »
Stelling: groep aftroeven kan per joker 200 euro inleveren om die uit het spel te halen.

Feit : groep aftroeven geeft aan 1400 euro te hebben verdiend.
Feit 2: groep troeven geeft aan 7 troeven te hebben en in een later shot zien we welmoed twee en Laetitia 1 joker hebben achtergehouden , dus er waren minimaal 10 jokers te verdienen.

Aanname 1: groep troeven slaagt er niet in om de som kloppend te maken door 2 buizen bij te plaatsen . Welmoed en Laetitia denken en slaan die over, Thomas begint met gele te verplaatsen en dan is het om zeep.

Gedachte aan de hand van aanname 1 : er waren dus nog meer jokers te verdienen dan de 10 die we al wisten

Aanname 2 : bij de proef waar het kistje omhoog getild moest worden bij aftroeven , horen we dat dit de laatste proef is en deze is geslaagd . Zijn dus alle proeven bij aftroeven geslaagd?  En was er dus maar 1400 euro te verdienen ?

Concluderend , er zijn meer dan 10 jokers in het spel, er zou maar 1400 euro te verdienen zijn geweest. En per 200 euro kun je een joker afkopen, dan zou team aftroeven nooit alle jokers hebben kunnen afkopen.

Gedachtegang algemeen. Team aftroeven heeft geld gemist!  Of is een proef toch niet geslaagd of heeft iemand geld in een kistje laten zitten of niet gemeld.


Update : net gezien dat er Maximaal 1500 euro te verdienen was.  Dus kan je als mol ervan uitgaan dat fanatieke kandidaten die 1500 euro gebruiken om een level speelveld te creëren en kun je een medekandidaat zand in de ogen strooien door een joker achter te houden
Molpunten welmoed en Laetitia
« Laatst bewerkt op: 1-01-2022, 23:35:48 door Tarbozan »

Offline DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #22 Gepost op: 1-01-2022, 23:21:42 »
Er was in totaal 1500 euro te verdienen bij het team aftroeven, dus bij definitie hadden de makers al ingecalculeerd al het geld weg te spelen.  :-X

Er is enkel 100 euro achter de hand gehouden om ervoor te zorgen dat ze sowieso al het geld kwijt zouden zijn.
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #23 Gepost op: 1-01-2022, 23:24:07 »
Ik denk dat Rik sowieso een snel rekensommetje zou hebben gemaakt of er een dusdanige draai aan zou hebben gegeven dat al het geld op zou gaan aan alle jokers. 7 / 1400€ was een kadootje, als Laetitia/Welmoed/Glenn de mol is is die mooie verdeling kunstmatig tot stand gekomen.
« Laatst bewerkt op: 1-01-2022, 23:26:28 door Mollem »

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #24 Gepost op: 1-01-2022, 23:25:08 »
Fresia deed een Merel Westrikje. Zoals in aflevering 1. Als de keuze al gemaakt is nog even kandidaats overkomen door de troeven niet af te willen kopen.
En dan heel verontwaardigd: ja jullie luisteren niet naar mij (wat natuurlijk later credits op gaat leveren).

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #25 Gepost op: 1-01-2022, 23:25:52 »
Of de mol heeft stiekem extra jokers in het spel gebracht toen alles in de toren viel.  :P
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline daniwidm

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: ???
« Reactie #26 Gepost op: 1-01-2022, 23:35:42 »
Mol zit bij aftroeven. Zo kan de mol sturen om toch nog geld uit de pot te houden.
Helemaal wat ik denk: mol heeft zich in de positie gebracht waar deze keuze gemaakt ging worden.

Offline JaccoS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • 🌴🌴🌴
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #27 Gepost op: 1-01-2022, 23:36:36 »
Hoeveel puzzels hebben de kandidaten uit Team Troeven opgelost?

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #28 Gepost op: 1-01-2022, 23:45:28 »
Genoeg voor 10 jokers  ;)  -de som-opdracht, dus misschien waren er meer (11) jokers te verdienen?

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: ???
« Reactie #29 Gepost op: 1-01-2022, 23:46:57 »
Helemaal wat ik denk: mol heeft zich in de positie gebracht waar deze keuze gemaakt ging worden.
Als je als mol fanatieke kandidaten in team aftroeven steekt en zelf zorgt voor voldoende jokers in team troeven, dan mag je er wel van uitgaan dat die jokers afgekocht worden, denk ik. Kandidaten hebben er baat bij dat andere kandidaten geen voordeel hebben . En als mol wat extra jokers in het spel brengen , heeft niet direct negatieve gevolgen .

Andersom als je als mol in team aftroeven maximaal scoort, en het andere team verprutst alles zit er 1500 euro in de pot.  Dus ik ben er niet van overtuigd dat de mol in team aftroeven zou willen .

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #30 Gepost op: 1-01-2022, 23:54:36 »
De opdrachten waren niet onmogelijk, en soms zelfs goed te doen, dus het was zeer waarschijnlijk dat er jokers en geld verdiend zou worden, net zo waarschijnlijk als het aftroeven cq wegkopen van de jokers met het verdiende geld. Maar de mol kan in die discussie lijkt mij nou net precies dat kleine beetje invloed uitoefenen.

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #31 Gepost op: 1-01-2022, 23:57:13 »
De som
3 - 0 = 5

was volgens mij op te lossen door van de 0 een 8 te maken en een - voor de 5 te leggen.

3 - 8 = -5
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline squirleon

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #32 Gepost op: 1-01-2022, 23:59:18 »
Ik denk niet dat er genoeg ruimte was om de - voor de 5 te leggen.

Offline Stargaze

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #33 Gepost op: 2-01-2022, 00:24:04 »
Als alle 10 de jokers eerlijk gepresenteerd werden en de maximale 1500 euro was verdiend dan denk ik dat de jokers 150 euro per stuk kosten. Ik denk dat ze het ter plekke hebben veranderd in de 200 euro.

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #34 Gepost op: 2-01-2022, 00:46:44 »
Als mol kun je denk ik in beide groepen goed presteren. Je gaat bij troeven en zorgt voor jokers, dan gaan de fanatieke kandidaten echt wel hun geld opofferen om deze kwijt te spelen. Of je gaat bij aftroeven en stuurt als dat nodig blijkt naar geld opofferen voor het kwijtschelden van jokers. Dit belang is immers zowel kandidaats als Mols. Toch denk ik dat de mol bij aftroeven zit, omdat je - als dat nodig blijkt - wil kunnen afleiden van de hints op de biljetten, die dubbele laag maakt dat voor mij de mol altijd in de groep aftroeven moet zitten. Fresia lijkt verdacht, maar de mol hoeft uiteraard pas in te grijpen als het nodig zou blijken.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #35 Gepost op: 2-01-2022, 01:05:36 »
Zou je als niets vermoedende kandidaat naar het geld kijken voor hints?  Is het snel wegpakken van geld niet juist een trigger om te denken dat er iets is met dat geld.

Verder als rik nog kan wijzigen in de afkoopprijs per joker , in hoeverre was er dan ooit met deze opdracht geld te winnen?  Want hoe ver wil je als kandidaat gaan om je medekandidaten geen voordeel te geven . Is 500 euro per joker dan nog reeel?

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #36 Gepost op: 2-01-2022, 01:53:42 »
Ik vond het gek dat er precies genoeg jokers werden ingeleverd als er met het geld konden worden afgekocht. Mogelijk dat de Mol hier geld of jokers heeft achtergehouden om het rekensommetje kloppend te maken. Zoals hier 7 x €200 = €1400. Met 6 jokers had je met 6 x €250 = €1500 kunnen maken. Met 5 jokers had Rik kunnen roepen dat de jokers €300 per stuk waren en dan kun je er ook weer voor zorgen dat al het geld precies op gaat. Minder dan 5 jokers zullen er wel niet worden ingeleverd.
Met 8 of 9 ingeleverde jokers zou je de prijs per joker op €150 moeten stellen en zou de Mol zoveel geld moeten achterhouden dat er €1200 / €1350 van de €1500 wordt ingeleverd. Ik zou nog even moeten terugkijken hoe het geld verdeeld was, maar ik meen een briefje van €250 te hebben gezien. Mogelijk dat die bedragen dus ook gemaakt hadden kunnen worden.

Als er geld was overgebleven zoals bij 8 of 9 ingeleverde jokers wellicht, dan had Rik alsnog kunnen verzwijgen dat er aanwijzingen op het geld stonden  en was dit misschien nooit opgevallen.

Het viel mij op dat Kim-Lian een beetje vreemd naar beneden keek nadat Rik had verteld dat ze aanwijzingen op het geld waren misgelopen. Moest ze misschien haar lach inhouden?
« Laatst bewerkt op: 2-01-2022, 01:55:22 door MartinJ »

Online Whatthefrank

  • Winnaar Z4P
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Verliezend finalist WIDMO2022 & winnaar RSC 26
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #37 Gepost op: 2-01-2022, 01:53:58 »
Wat mij het meest opviel aan deze opdracht was Fresia, en dat komt eigenlijk door een combinatie van dingen die hier al wel gezegd zijn. Naast dat ze snel het geld wegpakte uit de kistjes (zodat de hints niet gespot zouden worden), deed ze bij het beslismoment over het afkopen van de jokers wel heel erg alsof ze de goede kandidaat was, terwijl het al vrij snel duidelijk dat de meerderheid alles af wou kopen. Als Mol is dan dus al het geld weg en niemand verdenkt je vanwege je gedrag, ideaal toch? Daarom Fresia voorlopig nog steeds #1 voor mij  ::tandpastasmiley::
Er is geen Mol meer...

Offline HenkJan78

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: ???
« Reactie #38 Gepost op: 2-01-2022, 06:04:06 »
Mol zit bij aftroeven. Zo kan de mol sturen om toch nog geld uit de pot te houden.
Inderdaad! De AFTROEVERS hebben hier de sleutelpositie.
De opdrachten/puzzels waren ten opzichte van andere jaren véél te simpel. Hier viel niet of nauwelijks te mollen. Het geld en de jokers zouden toch wel binnengehaald worden.

Als je als mol invloed wilt uitoefenen op het geld, dan zal je de rest van je groep moeten overhalen om ook voor het terugkopen van de jokers te gaan. (En als het even kan ook nog die laatste 100 euro in je eigen broekzak houden.)

Offline Martje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #39 Gepost op: 2-01-2022, 08:29:21 »
Wat mij het meest opviel aan deze opdracht was Fresia, en dat komt eigenlijk door een combinatie van dingen die hier al wel gezegd zijn. Naast dat ze snel het geld wegpakte uit de kistjes (zodat de hints niet gespot zouden worden), deed ze bij het beslismoment over het afkopen van de jokers wel heel erg alsof ze de goede kandidaat was, terwijl het al vrij snel duidelijk dat de meerderheid alles af wou kopen. Als Mol is dan dus al het geld weg en niemand verdenkt je vanwege je gedrag, ideaal toch? Daarom Fresia voorlopig nog steeds #1 voor mij  ::tandpastasmiley::

Ja ze viel op als goede kandidaat. Maar je kan ook stellen: ze viel op. Wil je als Mol echt het risico nemen dat je tegen de groep ingaat door te zeggen dat het vast niet zo simpel is? Straks gaan er een aantal mee en draai je de beslissing. En je wilt de eerste dag toch niet zo opvallen? Of was dit een set up om een vrijstelling te krijgen in het laatste spel?

In dat verlengde: Welmoed werd door haar partner niet meer verdacht want zo goed spelletjes opgelost, jokers achter gehouden… dat moet wel een kandidaat zijn! Ik denk dat zij de vrijstelling aan Welmoed zou geven. Van de andere kant: je maakt je liever bij de hele groep onverdacht dan bij 1 persoon…

Tot zover mijn hersenspinsels hierover.