Auteur Topic: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven  (gelezen 27575 keer)

Offline daniwidm

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #60 Gepost op: 2-01-2022, 13:54:21 »
Dat jullie je zo ophangen aan de bedragen..
Wat maakt het nou uit of het bedrag per joker is gewijzigd of niet, of dat het een alles-of-niets aanbod was of niet? Wat maakt het nou uit als er een beetje restgeld over was gebleven? Dat was dan het verdiend geld.

Die "aanwijzing op de geldbriefjes" vond ik een lache feit om door Rik achteraf zout in de wonden te kunnen strooien, maar persoonlijk geloof ik niet in dit soort aanwijzingen.. dat het bruikbaar is. Misschien stond er wel iets op dat gestolen briefje van 100. Maar waarschijnlijk heb je pas iets in handen als je alle briefjes van 100 hebt. Of zoiets. En typisch vind je dan aanwijzingen naar elke kandidaat en is het nog een vergezochte puzzel naar de mol. Misschien kom je bij een cijfer waar je het te verdienen bedrag plus 22 bij op moet tellen en dan heb je een geboortejaar dat 3 mensen delen. Haha, je kent het wel. Hoe vaak is er (naar dat wij weten) nou door een kandidaat een dergelijke aanwijzing gevonden en correct geïnterpreteerd waardoor deze kandidaat een voordeel had?

Ik zou zowel de bedragen als de briefjes niet zoveel aandacht schenken.
De reacties, die Moedermol hierboven beschrijft, vond ik wel interessant. Net zoals de manier waarop beslist werd dat het geld werd uitgegeven. Het gaat helaas om kort (en geknipt) beeldmateriaal, maar misschien is het goed voor een plusje of minnetje achter een naam of twee of zo.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #61 Gepost op: 2-01-2022, 13:54:56 »
Fresia is wel sterk maar laat de mannen voor haar  de boomstam tillen. Ze roept zelfs Glen erbij. Ondertussen gritst zij het geld uit het kistje. Leuk gespeeld. Zat hier het meeste geld? Even later zien we Welmoed en Laetitia zonder veel moeite een boomstam tillen.
Dat was omdat Sahil niet bleek te kunnen tillen! Kijk maar terug.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #62 Gepost op: 2-01-2022, 14:00:36 »
Sahil heeft heel deze opdracht gebruikt voor observatie. Wie doet er wat als hij iets laat liggen of niet doet. Welke reactie komt er op zijn actie?  Het nadeel is dat je dit als mol kan doen,maar dat het ook als kandidaat een prima tactiek kan zijn.

Enige punt waarom ik sahil eerder als kandidaat indeel is omdat hij zich nergens druk lijkt te maken om geld, niet bij de doosjes en niet bij de penningmeester .

Offline daniwidm

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #63 Gepost op: 2-01-2022, 14:11:14 »
Trouwens, wat ik me net realiseer is, dat deze opdracht eigenlijk het enige moment op dag 1 is waarbij je kan zorgen dat de hele groep je zo min als mogelijk verdenkt.
Als mol weet je dat straks 5000 uit de pot kan gaan als degene die de vrijstelling krijgt jou totaal niet verdacht vindt. (Of, andersom, 5000 in de pot)

We kunnen dus ook de kandidaat zoeken die de grootste gun-factor probeert op te bouwen.   ::tandpastasmiley::
« Laatst bewerkt op: 2-01-2022, 14:15:11 door daniwidm »

Offline Mollum

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #64 Gepost op: 2-01-2022, 14:24:28 »
Na de opdracht begint Rik uit te leggen dat er iets met het ingeleverde geld aan de hand is. Alle kandidaten kijken en luisteren natuurlijk met volle aandacht naar Rik die begint uit te leggen wat er mee is. maar Glen niet. Hij draait zich dan al meteen om en roept 'Ah, nee, fuck!' terwijl hij dus nog van niets weet. En daarna, omdat hij wegloopt, ook niet eens kan horen wat Rik te zeggen heeft over het geld.

Een beetje vreemd, niet? Bijna alsof hij al wist wat er met het geld aan de hand was.

Offline gais

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #65 Gepost op: 2-01-2022, 14:42:45 »
Ik vind deze opdracht vooral interessant omdat de Mol op verschillende manieren invloed heeft op het spelverloop.

Allereerst kiest de Mol de groepsindeling en daarmee welke groep voor de troeven gaat en welke voor het geld.

Dat betekent volgens mij ook dat de Mol kan kiezen waar hij/zij zichzelf indeelt. Dat lijikt me nogal een strategische keuze. De Mol bepaalt of het spel wordt gespeeld met 5 kandidaten en 1 mol tegen 5 kandidaten of met met 4 kandidaten en 1 mol tegen 6 kandidaten.

Als ik vanuit het belang van de Mol redeneer zijn er een aantal dingen van belang: zo veel mogelijk geld uit de pot spelen en voorkomen dat aanwijzingen op het geld er voor kunnen zorgen dat je ontdekt wordt. Alleen in de groep Aftroeven heeft de mol direct invloed op het spelverloop.

Ik zou als mol er voor kiezen de groep die achter het geld (met daarop de aanwijzingen) aan moet zo zwak mogelijk te maken (4 kandidaten en 1 mol), proberen zo veel mogelijk geld te laten verdwijnen en tijdens de twist van Rik de groep een zetje in de juiste richting te geven om zo veel mogelijk jokers af te kopen.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #66 Gepost op: 2-01-2022, 15:05:18 »
Hila tikt onder in de toren een joker in de handen van Suzanne, die nog geen joker had. Een extra kans om een joker af te kopen?

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #67 Gepost op: 2-01-2022, 15:13:18 »
Wellicht ook nog interessant om te weten welke groep de opdrachten als eerste mocht doen, dat kan wel mede bepalen wat de tactiek van een mol zou zijn met of zonder eventuele voorkennis. Ik verwacht dat de Aftroeven groep eerst was, omdat bij de Troeven het sleuteltje afbrak.

Offline tsnelting

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #68 Gepost op: 2-01-2022, 16:10:27 »
Na de opdracht begint Rik uit te leggen dat er iets met het ingeleverde geld aan de hand is. Alle kandidaten kijken en luisteren natuurlijk met volle aandacht naar Rik die begint uit te leggen wat er mee is. maar Glen niet. Hij draait zich dan al meteen om en roept 'Ah, nee, fuck!' terwijl hij dus nog van niets weet. En daarna, omdat hij wegloopt, ook niet eens kan horen wat Rik te zeggen heeft over het geld.

Een beetje vreemd, niet? Bijna alsof hij al wist wat er met het geld aan de hand was.

Glen draait ook heel raar weg bij het pakken van het geld bij de 'jenga' toren. Hij lijkt te wachten tot ook Everon wegloopt.

Offline tsnelting

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #69 Gepost op: 2-01-2022, 16:13:36 »
Wijst Glen hier aan waar de laatste € 100 zit?

Offline tsnelting

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #70 Gepost op: 2-01-2022, 16:18:06 »
Naast de 2 verdachte situaties met Glen (zie hierboven), is er nog 1 situatie waar een deel van het geld verduisterd kan zijn. We zien namelijk niet welk bedrag Everon (in z'n eentje!) uit het kistje haalt bij het spel met de rode draad.

Online mocemole

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #71 Gepost op: 2-01-2022, 16:31:20 »
Toch vreemd dat niemand zich vragen stelt over de verdwenen 100 euro. Ik durf toch wel aannemen dat de mol bij de aftroevers zat om het geld met de aanwijzing te verduisteren. Sahil is de enige die geen geld heeft gepakt. De andere 4 blijven verdacht, Fresia iets minder omdat ze zo fanatiek/verdacht in beeld werd gebracht.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #72 Gepost op: 2-01-2022, 16:35:43 »
Bij het kistje met de gebroken sleutel zegt Welmoed tegen Arno, "help mee, want hier zitten drie jokers in en dan hebben we er alledrie één". Hoe weet ze dit!? konden ze al spieken of stond de beloning ergens op de envloppe?

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #73 Gepost op: 2-01-2022, 16:43:12 »
Ze kon ze zien. "Ik zie ze" zegt ze nog nadat het sleuteltje gebroken is.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #74 Gepost op: 2-01-2022, 16:43:48 »
Op zich lijkt het mij in eerste instantie om het even in welke groep de Mol is. Zowel jokers als geld zijn nodig om aan het eind een soort dilemma te creëren. Om nog mee te doen in de discussie zou de Mol beter kunnen aftroeven. Echter, het geld wordt door een kandidaat toch wel ingeleverd.

Ik vind het dan een beetje vreemd dat er jokers zijn achtergehouden. Die groep had blijkbaar ook de keuze om het voor zichzelf te houden. Dat is niet overwegend niet gebeurd. Wie neemt uiteindelijk het initiatief tot inleveren, wat noodzakelijk is voor het volgende element?

Zonder jokers geen discussie. Zonder discussie geen geld uit de pot en een aanwijzing in handen van kandidaten.

Online mocemole

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #75 Gepost op: 2-01-2022, 16:44:53 »
Bij het kistje met de gebroken sleutel zegt Welmoed tegen Arno, "help mee, want hier zitten drie jokers in en dan hebben we er alledrie één". Hoe weet ze dit!? konden ze al spieken of stond de beloning ergens op de envloppe?
Ze kon het dekseltje een beetje oplichten. waarschijnlijk heeft ze daar gezien dat er 3 jokers in zaten. En hebben ze dat ook open gekregen, wat niet in beeld kwam.
ik heb ook niet exact gezien hoeveel jokers er in het kistje zaten dat ze omhoog moesten halen en dat op het laatst kapot viel. Iemand?

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #76 Gepost op: 2-01-2022, 16:54:00 »
dat waren er twee.

Ze kon ze zien. "Ik zie ze" zegt ze nog nadat het sleuteltje gebroken is.
-check

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #77 Gepost op: 2-01-2022, 17:04:09 »
Het maakt, denk ik, niet veel uit hoeveel geld er precies te verdienen was en hoeveel troeven er in totaal waren. Neem aan, kan bijna niet anders, dat het bedrag, per troef, door Rik aangepast zou worden zodat het ongeveer zou matchen.
Wat opvalt is Fresia, pakt brutaal geld, draait zich om en loopt weg. Niemand ziet hoeveel precies en wat zij er mee doet. Glen is eveneens bezig geld uit een kistje te halen, hoeveel? Wat doet hij er mee?
Ook Everon heeft geld gepakt. We zien niet (goed) wie er geld inlevert en hoeveel.
Ik ga er van uit dat de MOL bij de aftroevers zit. Immers het geld moet uitgegeven worden om de hints, die er op schijnen te staan, uit de groep te houden. Bij de aftroevers kun je de aankoop van troeven (helpen) sturen.
Het maakt niet uit dat er €100 is verdwenen, de MOL hoeft dat niet zelf te hebben. Het gebeurt regelmatig dat een kandidaat geld achter houdt.
En dat er een paar troeven achtergehouden worden maakt niet zo veel uit voor de MOL omdat hij/zij weet wat er gaat gebeuren bij de executie. De troeven zijn dan toch waardeloos.
Ik schrap voorzichtig en voorlopig Welmoed en Laetitia als MOL zij waren veel te happig op de troeven.
Al die verwijzingen, zeker in aflevering 1 naar Kim-Lian, geloof ik absoluut niet. De makers hebben hun les geleerd en geven echt niet meer zo makkelijk hints weg ::ohno::
Verder viel het mij op dat deze groep van start af aan zo makkelijk was om te leren kennen, inclusief de namen.
Verwacht er veel van dit jaar ::jaja::


Offline widm1992

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #78 Gepost op: 2-01-2022, 20:03:08 »
Wijst Glen hier aan waar de laatste € 100 zit?

Als Rik de kandidaten vertelt in welke groep de mol ze heeft ingedeeld, wijst hij ook telkens met een vinger uit zijn broekzak aan de kant waar de kandidaat heen moet. Wellicht een aanwijzing naar Glen als mol?

Offline KVilsteren

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #79 Gepost op: 2-01-2022, 20:07:07 »
De som
3 - 0 = 5

was volgens mij op te lossen door van de 0 een 8 te maken en een - voor de 5 te leggen.

3 - 8 = -5
Ik denk dat er te weinig ruimte achter het =-teken staat voor een minteken, en de uitmomst moest op een cijferslot wirden ingevoerd. Ik verwaxht niet dat een cijferslot ook negatieve cijfers bevat. 9-0=9 was het bedoelde antwoord. Op zich kun je met één lat ook een ≠ maken, maar goed 😅