Auteur Topic: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven  (gelezen 27338 keer)

Offline Proudtobeanurse

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #40 Gepost op: 2-01-2022, 08:39:24 »
De som
3 - 0 = 5

was volgens mij op te lossen door van de 0 een 8 te maken en een - voor de 5 te leggen.

3 - 8 = -5

Ik denk dat Thomas met opzet hier wat aan het verwarren was... Hij is heel slim en zal echt niet bewust een gele stok weghalen.  Staat er niet stiekem een M in plaats van een nummer daardoor?

Offline Proudtobeanurse

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: ???
« Reactie #41 Gepost op: 2-01-2022, 08:42:55 »
Als je als mol fanatieke kandidaten in team aftroeven steekt en zelf zorgt voor voldoende jokers in team troeven, dan mag je er wel van uitgaan dat die jokers afgekocht worden, denk ik. Kandidaten hebben er baat bij dat andere kandidaten geen voordeel hebben . En als mol wat extra jokers in het spel brengen , heeft niet direct negatieve gevolgen .

Andersom als je als mol in team aftroeven maximaal scoort, en het andere team verprutst alles zit er 1500 euro in de pot.  Dus ik ben er niet van overtuigd dat de mol in team aftroeven zou willen .

Mee eens! De mol kiest voor troeven. Zou nooit voor geld kiezen. Ook is het mogelijk dat het er weer uitgekocht kan worden.

Offline Cool Cat_86

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #42 Gepost op: 2-01-2022, 08:57:00 »
De som
3 - 0 = 5

was volgens mij op te lossen door van de 0 een 8 te maken en een - voor de 5 te leggen.

3 - 8 = -5

Was dit niet 9 - 0 = 9 ?
Ik dacht dat Glen en nog iemand dit hadden opgelost bij aftroeven. Waren denk ik dezelfde opdrachten?

Offline Kukai

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #43 Gepost op: 2-01-2022, 09:25:22 »
Ik zag dat nog ergens een envelop onder een tafel of zwaar voorwerp was geplakt. misschien is het niets hoor, maar heeft iemand anders dat misschien ook gezien?
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #44 Gepost op: 2-01-2022, 10:09:50 »
Ja ze viel op als goede kandidaat. Maar je kan ook stellen: ze viel op. Wil je als Mol echt het risico nemen dat je tegen de groep ingaat door te zeggen dat het vast niet zo simpel is? Straks gaan er een aantal mee en draai je de beslissing. En je wilt de eerste dag toch niet zo opvallen?
Zoals hierboven ook al opgemerkt: Merel Westerik deed precies hetzelfde, dus ja, kan best.

Offline Bjorn1979

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #45 Gepost op: 2-01-2022, 10:26:19 »
Als die sleutel afbreekt bij Welmoed/Letitia/Arno dan komt Welmoed 2x in beeld. Beide keren heeft ze iets in haar hand. De 2e keer lijkt molgeld?

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #46 Gepost op: 2-01-2022, 10:38:30 »
Ik denk ook dat de mol het liefst bij de aftroevers zit, dan kan hij over het geld beslissen. Ik sluit niet uit dat de mol hier geld heeft weggegooid of achtergelaten.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #47 Gepost op: 2-01-2022, 10:58:41 »
Geld achtergelaten of weggegooid. Ik dacht dat eerst ook maar er staat dat er maximaal 1500 euro was gemoeid met deze opdracht en ze behalen 1400 euro. Dus als de info in beeld  correct is, kan er niet veel geld weggemoffeld zijn

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #48 Gepost op: 2-01-2022, 11:06:25 »
Ik zou als mol denk ik niet in deze opdracht risico lopen om €100 weg te moffelen. Er is hier door het aftroeven nog genoeg momentum om geld weg te spelen. Dan zou ik liever later (als er geen andere optie is) geld gaan wegmoffelen. Blijft vreemd dat er 100 minder verdiend is dan kon, maar dat lijkt me eerder nepmollen of een echt foutje...

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #49 Gepost op: 2-01-2022, 11:21:04 »
€100 is voor de Mol inderdaad peanuts. Maar waar het hier om gaat is volgens mij de informatie die op het geld stond. Het is dan zaak om precies genoeg geld te verdienen om een heel aantal jokers af te kunnen kopen.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #50 Gepost op: 2-01-2022, 11:25:48 »
Waar we steeds aan voorbijgaan , is dat enkel de mol weet dat er info op die biljetten staat.
Vraag jezelf eens af ; als jij daar kandidaat zou zijn in team aftroeven en vol speladrenaline daar 250 euro uit zo’n kistje haalt, of je dan zou denken “goh laat ik dat geld een aan een nader onderzoek onderwerpen “.
Ik denk van mezelf dat dat geen sekonde in me op zou komen, ik zou meer bezig zijn met het bekijken wat de anderen doen, en hoe de volgende puzzel aan te pakken .

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #51 Gepost op: 2-01-2022, 11:28:15 »
@MartinJ Het lijkt me niet per se noodzakelijk dat er precies genoeg geld uit zou gaan.. er waren immers nog 3 jokers waar de programmamakers iets mee konden doen: door net als bij Arno letterlijk te vragen of Welmoed en/of Laetitia nog meer jokers hadden. En er stond vooraf ook niet vast dat een joker €200 zou kosten? 10 jokers aan 150 euro had dus net zo goed gekund?

@Tarbozan Helemaal mee eens, maar dat wil niet zeggen dat ik als mol zijnde wel in de buurt zou willen zijn van de groep die er kans op heeft om daar tijdens het spel achter te komen. Dan wil je nog kunnen bijsturen, lijkt me?

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #52 Gepost op: 2-01-2022, 11:31:14 »
Ik denk inderdaad dat dat de meest logische reactie is. Dit heeft vooral een "ik-hàd-het-kunnen-weten"-effect. Verder zit er niet veel in deze opdracht voor mijn gevoel. Een paar niet al te moeilijke puzzels, geld verdiend, jokers gevonden, geld weer weg, veel jokers weg.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #53 Gepost op: 2-01-2022, 11:42:44 »
@MartinJ Het lijkt me niet per se noodzakelijk dat er precies genoeg geld uit zou gaan.. er waren immers nog 3 jokers waar de programmamakers iets mee konden doen: door net als bij Arno letterlijk te vragen of Welmoed en/of Laetitia nog meer jokers hadden. En er stond vooraf ook niet vast dat een joker €200 zou kosten? 10 jokers aan 150 euro had dus net zo goed gekund?
Klopt helemaal en ik ga er ook vanuit dat het bedrag per joker niet van tevoren vaststond. Waar ik naartoe wil is dat je met bijvoorbeeld 7 jokers en €1500 geen rond bedrag voor een joker kan nemen en toch precies €0 over houden. Dan is het handig als iemand €100 achter kan houden om de rekensom wel kloppend te maken (7 x 200 = 1400). Eenzelfde redenering geldt voor andere aantallen jokers en hoeveelheid geld.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #54 Gepost op: 2-01-2022, 11:48:32 »
Volgens mij maakt het allemaal niet veel uit. Het was alles of niets. Geld of jokers. Het was interessant geworden als ze minder jokers hadden weggekocht. Of geen. Wat was er dan met het restant gebeurd? Van wie waren die dan? Hadden de aftroevers ze zelf ook mogen houden of verdelen? Nu was eigenlijk alles zo opgezet, dat dit de uitkomst moest worden. Waarom een groepskeuze en geen individuele? Wil je een joker kopen met geld uit de pot of niet? Het had heel makkelijk veel interessanter kunnen zijn.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #55 Gepost op: 2-01-2022, 11:51:02 »
In deze opdracht gaat het inderdaad niet om de simpele puZzels, denk ik. Maar om de indelingen in de groepen en om de vraag hoe veel risico loopt een mol met de info op de biljetten.  Waar gaat de mol zelf staan? 

Voor mijn gevoel staan de fanatieke kandidaten in het team aftroeven , Glenn, fresia , Everon en iets mindere mate Kim-Lian en sahil .  Dit zegt niet dat het andere team niet actief is in de proef zelf, maar als eerste observatie van de groep deelnemers zou ik van de groep in team troeven eerder bedachtzaam als kenmerk noemen dan superfanatiek .

Dus een begrijpelijke indeling, wat het waard is zullen we nog gaan zien.

Over de flexibiliteit in de afkoopsom per joker, dat zou heel veel van de dynamiek van de opdracht weghalen in mijn beleving. Want dan is het enkel van belang dat al het geld gewonnen wordt en het aantal jokers is dan veel minder van belang .

Stel 1500 euro en drie jokers , prijs voor 500
Stel 1400 en 4 jokers, prijs 350 etc.
Als makers weet je dan zeker dat de pot leeg blijft.

Waar met een vaste 200 per joker , je het risico houdt dat er te weinig troeven zouden zijn en er dus geld in de pot kon komen. Maakt de positie voor de mol wel wat anders

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #56 Gepost op: 2-01-2022, 12:17:13 »
Leuk om te lezen hoe verschillend er gedacht wordt over waar de beste plek voor de mol is. Voor beide teams valt volgens mij wel wat te zeggen, al zou ik (denk ik) zelf voor aftroeven kiezen. Je wilt immers dat er zo veel mogelijk geld uit de pot gaat? Dan is aftroeven net een betere plek voor een mol lijkt mij.

Overigens, ik ben benieuwd of Rik ook een afkoopsom van 200 had gezegd indien er meer jokers waren ingeleverd...
Ich bin ein Bärliner!

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #57 Gepost op: 2-01-2022, 12:28:46 »
We zien niet al het geld gepakt worden alleen het 4x grissen door Fresia (verdacht maken? ) en Kim-Lian neemt geld mee. Glen opent ook een kistje maar we zien niet wat er met dat geld gebeurt.

We zien slechts 800 euro gepakt worden Ik vraag me af of er op alle biljetten een aanwijzing stond of op een specifiek biljet. Een andere mogelijkheid is dat er meerdere biljetten nodig zijn om de aanwijzing compleet te krijgen. Dan kan het voor de mol wel  belangrijk zijn om geld weg te moffelen. Stond er alleen in opdracht 1 een aanwijzing of zien we dit nog terugkomen? De 1000 en 500 euro biljetten na opdracht 2 zijn na het penningmeester momentje rond gegaan in de groep en door iedereen bekeken.

Toen Rik vertelde dat er een aanwijzing op het geld stond leek de uitroep van Glen (oh, nee) net iets te vroeg te komen.Hij hield zich ook opvallend buiten de discussie maar hield wel iedereen goed in de gaten. Opvallend ook zijn blik naar Fresia toen zij zich afvroeg of het wel zo gemakkelijk kon zijn.Misschien is hij gewoon een oplettende kandidaat maar ik vertrouw hem sinds de livestream al niet.

Offline Mole Catcher

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #58 Gepost op: 2-01-2022, 13:42:47 »
Een paar overwegingen zonder de aflevering nog een keer te hebben bekeken  :-[
Allereerst, het doosje van de rekensom, zijn hier de jokers wel uitgehaald? Zoniet dan zou het aantal jokers hoger zijn geweest dan 10!
Als ze niet alle jokers hadden weggekocht, hoe zou dan bepaald worden wie er nog jokers zou mogen houden? :P
Heeft iemand een overzicht van de hoeveelheid jokers per doosje?
Mij lijkt het scenario van een variabel bedrag per joker daarom een plausibel scenario. Met het wel of niet openen van de doosjes kom je dan op een aantal jokers scenario's uit en kan misschien het bedrag per joker afgeleid worden.
Met de combinatie van het max geld van 1500 waar nu maar 1400 van verzameld is, zou dat betekenen dat de mol in (af)troeven zou moeten zitten.
hmmmm laat mij mol nou in de troeven groep hebben gezeten.   :\'(

Ik ga toch nog maar eens terugkijken naar deze opdracht    :-\\






Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #59 Gepost op: 2-01-2022, 13:51:18 »
Fresia is wel sterk maar laat de mannen voor haar  de boomstam tillen. Ze roept zelfs Glen erbij. Ondertussen gritst zij het geld uit het kistje. Leuk gespeeld. Zat hier het meeste geld? Even later zien we Welmoed en Laetitia zonder veel moeite een boomstam tillen.