Auteur Topic: [Aflevering 8] Opdracht 1 - Carpet diem  (gelezen 15542 keer)

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] Opdracht 1 - ????
« Reactie #100 Gepost op: 21-02-2022, 00:08:49 »
Helemaal mee eens
Dit komt recht uit mijn hart! ::bravo::

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 8] Opdracht 1 - Carpet diem
« Reactie #101 Gepost op: 21-02-2022, 11:20:51 »
Ik vind het frappant en ook wel enigszins stuitend hoe weinig credits de makers juist in dit forum krijgen. Dat Twitter losgaat dat is een gegeven, maar hier zouden mensen toch moeten weten hoe het werkt bij een TV productie in het algemeen en bij WIDM in het bijzonder.

Juist omdat er bij dit soort opdrachten altijd preproducite is geweest, is het terughalen van kleden een verdachte actie. Bij de preproductie wordt afgesproken dat kleden worden gelabeld, dat kandidaten ze weghalen, dat ze worden neergelegd en dan na inspectie en eventueel reiniging worden teruggebracht. Dus terughalen is ingefluisterd. En dan is met name de man die langs Everon loopt opvallend. Everon is helemaal niet verbaasd dat die stapel terugkomt, gaat geen verhaal halen en ook die mand doet alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Het past niet in mijn tunnel, maar Everon is hier wel verdacht.

Dan de 'we moeten van kant tot kant'-actie van Kim. Die wordt door niemand in twijfel getrokken, maar je kan het uit de intro van Rik niet afleiden. En ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe je op 250 strekkende meter had moeten komen in de tijd die er gegeven was als het echt van kant tot kant had gemoeten. Daar komt bij dat op het pleintje sowieso een deel onbedekt is, dus daar gaat de theorie dat dat zou moeten ook al een beetje mis. Is Kim daarmee verdacht? Ja... maar de anderen net zo, want zoals geaegd: niemand stelt de vraag of dit echt zo moet.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 8] Opdracht 1 - Carpet diem
« Reactie #102 Gepost op: 21-02-2022, 11:35:00 »
Dan de 'we moeten van kant tot kant'-actie van Kim. Die wordt door niemand in twijfel getrokken, maar je kan het uit de intro van Rik niet afleiden. En ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe je op 250 strekkende meter had moeten komen in de tijd die er gegeven was als het echt van kant tot kant had gemoeten. Daar komt bij dat op het pleintje sowieso een deel onbedekt is, dus daar gaat de theorie dat dat zou moeten ook al een beetje mis. Is Kim daarmee verdacht? Ja... maar de anderen net zo, want zoals geaegd: niemand stelt de vraag of dit echt zo moet.

Ik vond het in eerste instantie verdacht maar de gewoonte is dat in biechten extra regels uitgelegd worden. Omdat zowel Kim-Lian als Fresia in een biecht zeggen dat het van kant tot kant moest en "waterdicht" denk ik dat het echt een regel was. (Maar ja, het is niet uit te sluiten dat het toch een molactie was van bijvoorbeeld Kim-Lian die Fresia ervan wist te overtuigen dat het een regel was waardoor Fresia het ook in haar biecht zei.)

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering 8] Opdracht 1 - Carpet diem
« Reactie #103 Gepost op: 21-02-2022, 11:46:37 »
Op basis van wat er uitgezonden is komen we er inderdaad niet uit, maar ik vond de formulering "strekkende meter" in de uitleg van de opdracht frappant. Ik kan me niet voorstellen dat je dat gebruikt als de straten dicht moeten liggen, maar het sluit stoep tot stoep zeker niet uit, want ook dan moeten het aaneengesloten strekkende meters zijn om het te laten tellen en zijn het niet de vierkante meters die dichtgelegd zijn die relevant zijn.

Verder vind ik het nogal een uitdaging om op deze manier uberhaupt wat geld te verdienen als alles dicht moet liggen met tapijten. Wat er verdiend is leek ongeveer het maximale wat er in zat op deze manier.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 8] Opdracht 1 - Carpet diem
« Reactie #104 Gepost op: 21-02-2022, 11:49:02 »
Ik vond het in eerste instantie verdacht maar de gewoonte is dat in biechten extra regels uitgelegd worden. Omdat zowel Kim-Lian als Fresia in een biecht zeggen dat het van kant tot kant moest en "waterdicht" denk ik dat het echt een regel was. (Maar ja, het is niet uit te sluiten dat het toch een molactie was van bijvoorbeeld Kim-Lian die Fresia ervan wist te overtuigen dat het een regel was waardoor Fresia het ook in haar biecht zei.)
Eens. Ik krijg alleen dat kant-tot-kant niet sluitend met het maximale bedrag. Bij lange na niet.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 8] Opdracht 1 - Carpet diem
« Reactie #105 Gepost op: 21-02-2022, 12:09:22 »
Op Instagram, bericht van Rick McCullough:

natuurlijk was alles keurig afgesproken en geregeld, zowel met de burgemeester als met de winkel eigenaren. [...
Zie origineel bericht: https://www.instagram.com/p/CaMcFX5ou9a/

Prima uitleg, en ik twijfel daar ook niet aan. Mijn dingetje was, noem het gewoon even in het programma. Rik kan makkelijk zoiets toevoegen in een inleidend praatje ::ok::

Over de opdracht:
Ergens heb ik vernomen, (Niet de mol? Moltalk?) dat de meewerkende winkels een aantal (7 ?)  kleden gemarkeerd hadden klaarliggen. Er waren dus ook tapijten die ze niet mochten gebruiken en die werden, denk ik terecht, teruggaand, ('bozig' want dat was niet de afspraak).

Rik is bij de uitleg niet geheel duidelijk, maar zegt in ieder geval twee dingen wel: 'alle straten' en 'strekkende meter'.

Strekkende meters
Een strekkende meter is altijd 1 meter lang, maar de breedte verschilt. Je kunt bijvoorbeeld tapijt hebben van 1 strekkende meter met een breedte van 4 meter of een breedte van 2 meter.


Ik denk dat ze een ander idee hadden van de opdracht, de vijf straten zo ver mogelijk van een ononderbroken tapijtenloper voorzien. Het aantal tapijten dat ze konden gebruiken was hier waarschijnlijk op berekend, Bijkomend voordeel was dat toeristen/passanten niet over de kleden hoefden. Het was ook beter te mollen omdat 1 iemand aan het eind van een straat makkelijk een stukje straat zichtbaar kan maken.
Het had een mooi droneplaatje opgeleverd aan het eind tov het beginbeeld, nu vanaf het pleintje alle straten in een stervorm bekleed. Een van de vier moet verwarring hebben gezaaid over het volledig de breedte bekleden.
« Laatst bewerkt op: 21-02-2022, 12:28:47 door Mollem »

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] Opdracht 1 - Carpet diem
« Reactie #106 Gepost op: 21-02-2022, 12:22:41 »
Ik weet, dat het te vroeg is voor een evaluatie maar het is jammer dat het eigenlijk weer een voor ons onduidelijke opdracht is.

Zijn het strekkende meters? Moet het van kant tot kant? Hoeveel vierkante meter moet je dan hebben om het maximale bedrag te halen? Fijn, dat de winkeliers vooraf toestemming gaven, maar zaten er weigeraars tussen? Wisten de kandidaten dat of moesten ze dat zelf uitvinden?

Everon twijfelt ergens of het wel mag, maar neemt het toch mee. Daaruit maak ik op, dat niet iedereen mee wilde werken maar er ondanks dat toch gegraaid werd? Zijn er kleden zonder label meegenomen? Was dat de reden dat winkeliers kleden terughaalden?

Etcetera.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Aflevering 8] Opdracht 1 - Carpet diem
« Reactie #107 Gepost op: 21-02-2022, 12:37:19 »
Everon twijfelt ergens of het wel mag, maar neemt het toch mee. Daaruit maak ik op, dat niet iedereen mee wilde werken maar er ondanks dat toch gegraaid werd? Zijn er kleden zonder label meegenomen? Was dat de reden dat winkeliers kleden terughaalden?
Sorry dat ik het zeg, maar wat is het nut ervan om dit te weten?
Ich bin ein Bärliner!

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] Opdracht 1 - Carpet diem
« Reactie #108 Gepost op: 21-02-2022, 12:48:51 »
Omdat het heel vreemd is om iets mee te slepen terwijl je niet zeker weet of het mag. En omdat het zou verhelderen of het terughalen een molactie kan zijn of niet.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 8] Opdracht 1 - Carpet diem
« Reactie #109 Gepost op: 21-02-2022, 12:53:27 »
Omdat het heel vreemd is om iets mee te slepen terwijl je niet zeker weet of het mag.

In een normale situatie wel. Maar in een spelsituatie met een camera op je gericht en tijdsdruk (en de aanname of wetenschap dat er afspraken gemaakt zijn) vind ik het niet zo heel vreemd dat het gebeurt.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] Opdracht 1 - Carpet diem
« Reactie #110 Gepost op: 21-02-2022, 13:02:14 »
Citaat
Maar in een spelsituatie met een camera op je gericht en tijdsdruk (en de aanname of wetenschap dat er afspraken gemaakt zijn) vind ik het niet zo heel vreemd dat het gebeurt.

Dat zal per persoon verschillen, maar los daarvan... Hoe interpreteer je dan het terughalen? Als je wéét dat het niet mag, dan is het mols. Het kost tijd en levert uiteindelijk niets op, omdat mensen het komen terughalen. Mijn probleem daarmee is, dat de mol dan iets doet wat kandidaten niet mogen. Maar als je wéét, dat het niet mag is het ook vreemd om te doen.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 8] Opdracht 1 - Carpet diem
« Reactie #111 Gepost op: 21-02-2022, 13:11:56 »
Ik kan het mols en onmols uitleggen dus daar kom ik niet echt verder mee. Het lijkt mij allemaal niet gespeeld van zowel Everon als de winkelier en dan vind ik het logischer dat het om een kandidaat gaat die onder druk van het spel iets doet wat eigenlijk niet zo netjes was. (Maar het kan ook knap en brutaal - of zoals je wil wat asociaal - gespeeld zijn van Mol Everon die dondersgoed weet dat het niet mag. Of de man zit ook in het complot. Kan allemaal maar zo zie ik het dus niet.)

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 8] Opdracht 1 - Carpet diem
« Reactie #112 Gepost op: 21-02-2022, 14:15:17 »
dan vind ik het logischer dat het om een kandidaat gaat die onder druk van het spel iets doet wat eigenlijk niet zo netjes was.
Dat lijkt mij onmogelijk. Er loopt constant productie mee en die weten precies met welke winkel iets is afgesproken en met welke winkel niet. Als die er al zijn, maar stel even dat. Dan wordt er gelijk ingegrepen als een kandidaat zo'n winkel binnenloopt. En dat komt niet terug in de montage.
Prima uitleg, en ik twijfel daar ook niet aan. Mijn dingetje was, noem het gewoon even in het programma. Rik kan makkelijk zoiets toevoegen in een inleidend praatje
Er zit uitleg in het programma. Kim Lian zegt letterlijk "we mochten gewoon in alle lokale winkels zoveel mogelijk van die mooie kleden verzamelen om de straten in te pakken". Daar is geen woord Spaans bij. Of Albanees....

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 8] Opdracht 1 - Carpet diem
« Reactie #113 Gepost op: 21-02-2022, 14:26:57 »
Dat lijkt mij onmogelijk. Er loopt constant productie mee en die weten precies met welke winkel iets is afgesproken en met welke winkel niet. Als die er al zijn, maar stel even dat. Dan wordt er gelijk ingegrepen als een kandidaat zo'n winkel binnenloopt. En dat komt niet terug in de montage

Dat is een aanname. Ik denk dat ze erg terughoudend zijn met ingrijpen.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [Aflevering 8] Opdracht 1 - Carpet diem
« Reactie #114 Gepost op: 21-02-2022, 14:51:23 »
Ik vind het frappant en ook wel enigszins stuitend hoe weinig credits de makers juist in dit forum krijgen. Dat Twitter losgaat dat is een gegeven, maar hier zouden mensen toch moeten weten hoe het werkt bij een TV productie in het algemeen en bij WIDM in het bijzonder.

Alle credits naar de makers hoor, zeker met de extra uitleg die ze hebben gegeven ::bravo::. Ik ga er ook vaak vanuit dat het allemaal goed geregeld is maar vind het ook niet raar zoals bijvoorbeeld de post van Heinz ook zegt, dat er vragen gesteld gaan worden wanneer je wel duidelijk geïrriteerde verkopers hun kleden ziet terughalen. Dan komt het toch even in je op, wat was er afgesproken?

Daarbij denk ik ook dat het misschien inderdaad wel allemaal goed geregeld was, maar dat verandert niet dat het ongemakkelijk was om naar te kijken. Dat is een mening uiteraard en zegt niets over hoe goed ze iets hebben geregeld. Een extra praatje/voice-over van Rik of biecht/tekst over dat er een overeenstemming was met de winkeliers was misschien een simpele oplossing geweest om het minder ongemakkelijk te maken.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline grasisgroen

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] Opdracht 1 - Carpet diem
« Reactie #115 Gepost op: 21-02-2022, 15:08:11 »
Het molboekje van Kim is trouwens een tapijt patroon.



En ze heeft een leuk kleedje aan  ::vergroot::
...maar soms even niet :)

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] Opdracht 1 - Carpet diem
« Reactie #116 Gepost op: 21-02-2022, 16:56:27 »
Alle credits naar de makers hoor, zeker met de extra uitleg die ze hebben gegeven ::bravo::. Ik ga er ook vaak vanuit dat het allemaal goed geregeld is maar vind het ook niet raar zoals bijvoorbeeld de post van Heinz ook zegt, dat er vragen gesteld gaan worden wanneer je wel duidelijk geïrriteerde verkopers hun kleden ziet terughalen. Dan komt het toch even in je op, wat was er afgesproken?

Daarbij denk ik ook dat het misschien inderdaad wel allemaal goed geregeld was, maar dat verandert niet dat het ongemakkelijk was om naar te kijken. Dat is een mening uiteraard en zegt niets over hoe goed ze iets hebben geregeld. Een extra praatje/voice-over van Rik of biecht/tekst over dat er een overeenstemming was met de winkeliers was misschien een simpele oplossing geweest om het minder ongemakkelijk te maken.
Precies. Ik ben echt heel blij om te lezen dat het beter was geregeld dan het in eerste instantie leek, maar ik vind het nogal raar dat ik een soort blind vertrouwen in de productie zou moeten hebben terwijl duidelijk te zien was dat een aantal winkeliers boos hun kleden kwamen terughalen. Blijkbaar is er dan toch ergens iets niet helemaal goed gecommuniceerd en zijn er ook kleden weggehaald bij winkeliers die daar geen toestemming voor hebben gegeven. Zoiets zou gewoon niet moeten kunnen gebeuren bij zo'n opdracht, ook niet als molactie.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] Opdracht 1 - Carpet diem
« Reactie #117 Gepost op: 21-02-2022, 17:13:02 »
Precies. Ik ben echt heel blij om te lezen dat het beter was geregeld dan het in eerste instantie leek, maar ik vind het nogal raar dat ik een soort blind vertrouwen in de productie zou moeten hebben terwijl duidelijk te zien was dat een aantal winkeliers boos hun kleden kwamen terughalen. Blijkbaar is er dan toch ergens iets niet helemaal goed gecommuniceerd en zijn er ook kleden weggehaald bij winkeliers die daar geen toestemming voor hebben gegeven. Zoiets zou gewoon niet moeten kunnen gebeuren bij zo'n opdracht, ook niet als molactie.

We weten helemaal niet waarom de winkeliers de kleden terug haalden of nors keken. De mol kan wel hebben gevraagd nors de kleden terug te halen. Of iets heel anders. De winkelier was misschien bozig omdat een andere winkelier hem een klein kind noemde. Weten wij veel. Wat we wel weten is dat doorgaans alles van te voren erg goed geregeld wordt met alle betrokkenen en bewoners. We zien ook nooit mensen lollig schreeuwen voor een cameraman bijvoorbeeld.

Offline _Malle_Molloot

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Doorgedraaide Molloot
Re: [Aflevering 8] Opdracht 1 - Carpet diem
« Reactie #118 Gepost op: 21-02-2022, 18:49:13 »
Zullen we het gewoon weer over het spel hebben?

Everon kwam enorm kandidaats op me over. Hij kan echt pissig worden als iets niet lukt, zoals toen die kindjes kwamen helpen.
Ook bij de strand opdracht was hij echt pissig dat het niet lukte.
…. Of hij is een enorm goede soap acteur natuurlijk   :-X
Mollen ontmaskerd: Jurre, Renee, Jeroen, Rob, Merel, Jan, Thomas & Klaas (NL). Comfort, Uma, Lennart & Alina (BE).

Offline Cornelis

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 8] Opdracht 1 - Carpet diem
« Reactie #119 Gepost op: 21-02-2022, 23:30:16 »
Zullen we het gewoon weer over het spel hebben?

Everon kwam enorm kandidaats op me over. Hij kan echt pissig worden als iets niet lukt, zoals toen die kindjes kwamen helpen.
Ook bij de strand opdracht was hij echt pissig dat het niet lukte.
…. Of hij is een enorm goede soap acteur natuurlijk   :-X

Herinner je Everon's mollicitatie nog? 'Ik ga het niet doen als ik niet de beste mol ben. Als er een akkoord komt, dan ga ik er heel diep in, 'cause I need to be the best'. Hardcore kandidaat spelen hoort wel natuurlijk bij deze rol. Al die zogenaamde heftige emoties ook.  Als Everon de mol is, is hij ook de beste mol van de laatste jaren. Alleen al door Glen te manipuleren in afl 1, heeft hij dan een van de beste molacties ooit uitgehaald en gaat hij waarschijnlijk voor de laagste pot ooit zorgen.
Zei je nou Kiev? Wij zijn niet in Kiev, vriend!