Auteur Topic: [Aflevering 8] Opdracht 1 - Carpet diem  (gelezen 15306 keer)

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] Opdracht 1 - ????
« Reactie #40 Gepost op: 19-02-2022, 23:12:10 »
Ik denk echt dat ze van te voren zijn ingelicht en schadeloos worden gesteld.
Als dat zo was geweest waren er toch niet zoveel verkopers geïrriteerd hun tapijten terug komen halen toen bleek dat er op gelopen werd? Dat komt op mij toch over alsof ze, als ze al zijn ingelicht, niet goed zijn ingelicht wat ermee zou gebeuren en eventuele schade toch echt voor hun eigen risico was.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline rubes

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] Opdracht 1 - Carpet diem
« Reactie #41 Gepost op: 19-02-2022, 23:12:28 »
Misschien wel de slechtste opdracht ooit.

Offline Grabmill

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] Opdracht 1 - Carpet diem
« Reactie #42 Gepost op: 19-02-2022, 23:13:14 »
Hoe zeker zijn we dat de hele breedte bedekt moest worden? Daar twijfelde ik zelf namelijk meteen al aan, maar ik heb een heel klein stukje van de uitzending gemust daar.

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [Aflevering 8] Opdracht 1 - ????
« Reactie #43 Gepost op: 19-02-2022, 23:13:20 »
Echt? Ik krijg er plaatsvervangende schaamte van. De winkeliers doen maar uit vriendelijkheid mee (terwijl ze door een cameraploeg overvallen worden) maar echt blij zullen ze er niet mee zijn.

Gelukkig, ik vreesde dat ik de enige zou zijn die hier niet naar kon kijken. Thomas formuleerde het nog heel ingetogen. Als deelnemer had ik dit pertinent geweigerd.
Woosie down?

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering 8] Opdracht 1 - Carpet diem
« Reactie #44 Gepost op: 19-02-2022, 23:17:01 »
Hoe zeker zijn we dat de hele breedte bedekt moest worden? Daar twijfelde ik zelf namelijk meteen al aan, maar ik heb een heel klein stukje van de uitzending gemust daar.
Rik noemt in de uitleg dat ze geld krijgen per "strekkende meter". We zien Kim-Lian daar de hele breedte van maken, wat niet uitsluit dat ze dit als extra uitleg gekregen hebben, maar het zou een goede molactie van haar kunnen zijn.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Grabmill

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] Opdracht 1 - Carpet diem
« Reactie #45 Gepost op: 19-02-2022, 23:18:46 »
Ik krijg eigenlijk vrijwel altijd kromme tenen van opdrachten waarbij er interactie is met locals. Maar soms zijn ze iets minder erg dan andere keren. Bijvoorbeeld toen ze het restaurant Molino moesten runnen, dat was dan wel weer leuk.

Offline Enigma TV

  • Forumlid
  • ENIGMA | De Uitverkorene
Re: [Aflevering 8] Opdracht 1 - Carpet diem
« Reactie #46 Gepost op: 19-02-2022, 23:19:34 »
Ik verwacht ook dat het niet van stoep tot stoep hoefde. Dat zou mogelijk ook verklaren waarom sommige winkeliers niet blij werden dat iedereen over de kleden ging lopen. Als het per strekkende meter was, was dat namelijk beslist niet nodig!  ::) Het lijkt er dus op dat de Mol hier vooral de winkeliers heeft bedonderd.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Aflevering 8] Opdracht 1 - Carpet diem
« Reactie #47 Gepost op: 19-02-2022, 23:20:29 »
Rik noemt in de uitleg dat ze geld krijgen per "strekkende meter". We zien Kim-Lian daar de hele breedte van maken, wat niet uitsluit dat ze dit als extra uitleg gekregen hebben, maar het zou een goede molactie van haar kunnen zijn.
We zien er echter geen discussie over onderling tussen de kandidaten. Als het een echte molactie is is het een goede inderdaad, maar lastig om naar te verwijzen in aflevering 10 omdat we dit als kijkers niet konden weten.
...óf niet!

Offline daniwidm

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] Opdracht 1 - Carpet diem
« Reactie #48 Gepost op: 19-02-2022, 23:20:38 »
Wilde weten of er nou uiteindelijk een stuk mist of niet. Het droneshot gaf mij het idee dat het meer meter had moeten zijn. Maar ik heb me vergist, een grove meting a.d.h.v. satellietfoto's komt heel dicht bij het resultaat.

Rik telt 44,5 meter goed (=445 euro). Dus, alles wat is neergelegd werd goed gerekend denk ik.
« Laatst bewerkt op: 19-02-2022, 23:25:13 door daniwidm »

Offline Grabmill

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] Opdracht 1 - Carpet diem
« Reactie #49 Gepost op: 19-02-2022, 23:21:38 »
Als het niet hoefde, dan is dit stiekem toch wel een briljante molactie. Ze legt ook meteen het allereerste kleed in de breedte neer.

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering 8] Opdracht 1 - Carpet diem
« Reactie #50 Gepost op: 19-02-2022, 23:24:06 »
Ik was al best onder de indruk wat ze vol hadden weten te leggen met tapijten. Als de tapijten simpelweg in de lengte achter elkaar waren gelegd, had je drie tot vier keer de afstand gehad. Dat komt redelijk in de buurt van het normaal te verdienen bedrag per opdracht (rond de 1500 euro).
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Aflevering 8] Opdracht 1 - Carpet diem
« Reactie #51 Gepost op: 19-02-2022, 23:25:42 »
Het is zonde dat we hier nu drie pagina's vullen over de ethiek van de makers en de onduidelijkheid van de spelregels. Heeft iemand nog een (zekere) molactie gespot toevallig?
...óf niet!

Offline daniwidm

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] Opdracht 1 - Carpet diem
« Reactie #52 Gepost op: 19-02-2022, 23:29:51 »
Rik noemt in de uitleg dat ze geld krijgen per "strekkende meter". We zien Kim-Lian daar de hele breedte van maken, wat niet uitsluit dat ze dit als extra uitleg gekregen hebben, maar het zou een goede molactie van haar kunnen zijn.
Rik zegt echter ook "Hoe minder van de straat zichtbaar is, hoe beter voor de pot" (6min 11 sec). Denk dat het off-camera ook nog beter was uitgelegd dat de straten volledig bedekt moesten zijn.

Offline Jordyep

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] Opdracht 1 - Carpet diem
« Reactie #53 Gepost op: 19-02-2022, 23:31:34 »
Dit past wel in de trend van kritisch kijken (Eerst de genderneutrale vraag 2 en nu dit.)
Desondanks dat dit wel van een ander kalliber was dan wat was aan de lijn ophangen en al helemaal van een brug schilderen. (want dat is iets dat echt de buurt helpt.)
Is er vrij weinig dat ik zag wat een probleem vormde.

Ik denk dat als je zulke mensen hier dezelfde opdracht zou geven vrijwel iedereen meteen boos en onbehulpzaam zou zijn. Dus dat er dan nog mensen zijn in de wereld die niet zo egocentrisch zijn en voor anderen gaan invullen wat ze wel of niet moeten of kunnen doen is dan heel mooi om te zien. (Dat er mensen zijn die hun spullen terug pakken is goed te begrijpen hoor. Dat is eenmaal menselijk.)

Is geen verwijt naar jullie toe is gewoon een algemene trend die in het westen aan het optrekken is sinds sociale media.  ::hug::

Je laat het nu bijna klinken alsof er een halve poging wordt gedaan om het programma te cancellen  :-X.
Maatschappelijke normen veranderen, dat is van alle tijden en zeker niets nieuws.
Als je daar tegen aan schuwt, kunnen dit soort reacties de consequentie zijn.
Daar is verder weinig egocentrisch aan, want mensen hebben het volste recht om dit ongemakkelijk te vinden.
Is het egocentrisch als iedereen zou flippen wanneer Rik volgende week het programma zonder kleren zou presenteren?

Offline DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: [Aflevering 8] Opdracht 1 - Carpet diem
« Reactie #54 Gepost op: 19-02-2022, 23:35:37 »
Oh nee het ging meer over het egocentrische als mensen voor hun eigen hachie niet mee willen werken.
Dan nog is dat net niet helemaal hoe ik het bedoel, maar goed.

Rik zonder shirt het programma laten presenteren heb ik trouwens geen problemen mee.  :-X ::rofl::
(maar ik snap wat je bedoelt)
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline Grabmill

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] Opdracht 1 - Carpet diem
« Reactie #55 Gepost op: 19-02-2022, 23:36:23 »
Rik zegt echter ook "Hoe minder van de straat zichtbaar is, hoe beter voor de pot" (6min 11 sec). Denk dat het off-camera ook nog beter was uitgelegd dat de straten volledig bedekt moesten zijn.
Klopt, dat zei hij inderdaad heel duidelijk. Maar betekent dit dan automatisch dat er geen geld verdiend wordt als er wel een klein stukje zichtbaar is? Er gaan nu effectief heel erg veel tapijten op aan het dichtmaken van gaatjes.

Offline B-mol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] Opdracht 1 - ????
« Reactie #56 Gepost op: 20-02-2022, 00:08:39 »
Echt? Ik krijg er plaatsvervangende schaamte van. De winkeliers doen maar uit vriendelijkheid mee (terwijl ze door een cameraploeg overvallen worden) maar echt blij zullen ze er niet mee zijn.

Dat denk ik dus ook. Ik zou als kandidaat deze opdracht niet graag uitvoeren. Wat als die tapijten  beschadigd/vies raken (straatvuil)? Gaat de redactie alle tapijten opkopen?
« Laatst bewerkt op: 20-02-2022, 00:14:34 door B-mol »
Graven, graven, graven...

Offline Arco Mol Fan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 8] Opdracht 1 - Carpet diem
« Reactie #57 Gepost op: 20-02-2022, 01:14:03 »
Vreselijk dit, bah! >:(
ff off-topic: tijd om je sig aan te passen Arco...

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: [Aflevering 8] Opdracht 1 - Carpet diem
« Reactie #58 Gepost op: 20-02-2022, 01:17:39 »
Het is zonde dat we hier nu drie pagina's vullen over de ethiek van de makers en de onduidelijkheid van de spelregels. Heeft iemand nog een (zekere) molactie gespot toevallig?

Tja, Everon kreeg de kans niet, die werd in de gaten gehouden door Thomas en Kim-Lian.
Misschien Fresia, die bracht wat kleine tapijtjes mee voor al die meters?

Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: [Aflevering 8] Opdracht 1 - Carpet diem
« Reactie #59 Gepost op: 20-02-2022, 01:21:06 »
Het is zonde dat we hier nu drie pagina's vullen over de ethiek van de makers en de onduidelijkheid van de spelregels. Heeft iemand nog een (zekere) molactie gespot toevallig?

- KL pakt alleen maar kleine kleedjes (ja, jut alsof dat veel gaat bijdragen)
- schreeuwt de hele tijd dat alles precies moet liggen, daar gaat veel tijd in zitten
- kiest een verkeerde aanpak (?)