Auteur Topic: Wie zit op wie?  (gelezen 30644 keer)

Offline Contraspion

  • Forumlid
  • To betray, you must first belong. Kim Philby
Re: Wie zit op wie?
« Reactie #140 Gepost op: 12-02-2023, 00:52:13 »
Als een joker al een verschil kan maken (is ook maar goed voor 1 antwoord), dan kan de man/vrouw vraag dat dus ook. Maar misschien was ik iets te stellig.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Wie zit op wie?
« Reactie #141 Gepost op: 12-02-2023, 01:02:14 »
Ik denk niet dat je te stellig was. Er is immers bij de man/vrouw-vraag nog iets aan de hand: als de Mol een man is, zijn de overblijvende vrouwen iets in het voordeel. Ranomi bijvoorbeeld weet dan dat ze het zelf niet is en dan is alleen Anke nog als vrouw mogelijk, terwijl er vier mannen zijn. Statistisch gezien is de kans dat de Mol een man is, dan veel groter en dus zal ze (ze zegt zelfs dat ze aan kansberekening doet!) om die reden 'man' invullen. Het is immers 1 versus 4. Dus 20% kans op een vrouw en 80% kans op een man.

Voor de mannen ligt het anders. Nabil weet van zichzelf dat hij de Mol niet is en heeft de keuze uit twee vrouwen en drie mannen. Dat is 2 versus 3. En dat is dus 40% kans op een vrouw en 60% kans op een man. Met andere woorden: zodra er van een geslacht al veel kandidaten zijn afgevallen, ben je als vertegenwoordiger van dat geslacht bij deze vraag simpelweg in het voordeel.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Jordyep

  • Forumlid
Re: Wie zit op wie?
« Reactie #142 Gepost op: 12-02-2023, 01:06:46 »
Ik denk niet dat je te stellig was. Er is immers bij de man/vrouw-vraag nog iets aan de hand: als de Mol een man is, zijn de overblijvende vrouwen iets in het voordeel. Ranomi bijvoorbeeld weet dan dat ze het zelf niet is en dan is alleen Anke nog als vrouw mogelijk, terwijl er vier mannen zijn. Statistisch gezien is de kans dat de Mol een man is, dan veel groter en dus zal ze (ze zegt zelfs dat ze aan kansberekening doet!) om die reden 'man' invullen. Het is immers 1 versus 4. Dus 20% kans op een vrouw en 80% kans op een man.

Voor de mannen ligt het anders. Nabil weet van zichzelf dat hij de Mol niet is en heeft de keuze uit twee vrouwen en drie mannen. Dat is 2 versus 3. En dat is dus 40% kans op een vrouw en 60% kans op een man. Met andere woorden: zodra er van een geslacht al veel kandidaten zijn afgevallen, ben je als vertegenwoordiger van dat geslacht bij deze vraag simpelweg in het voordeel.

Je bent in het voordeel bij 1 vraag. Net als dat de penningmeester potentieel in het voordeel is bij 1 vraag. Als je dan zegt: de mol is een man want de eerste twee afvallers zijn vrouwen negeer je 95% van de test. Bovendien ga je er van uit dat elke kandidaat de test invult op basis van kansberekening, wat natuurlijk ook niet zo is.
« Laatst bewerkt op: 12-02-2023, 01:14:51 door Jordyep »

Offline Miem

  • Forumlid
Re: Wie zit op wie?
« Reactie #143 Gepost op: 12-02-2023, 01:11:28 »
Dan nog gaat dit maar om 1 vraag. Anke en Ranomi hebben (zo uit mn hoofd) alle opdrachten die in deze test kwamen in andere teams gezeten.
Daar gaan veel meer verborgen extra punten inzitten bij de test.

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Wie zit op wie?
« Reactie #144 Gepost op: 12-02-2023, 01:38:25 »
Buiten dat alles: je kan de goede mol verdenken maar vragen verkeerd invullen. We weten bijvoorbeeld dat Nabil en Soy foute info hebben gekregen over de opdracht in de kerk. Dan plaats je je mol op de verkeerde plek.

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie zit op wie?
« Reactie #145 Gepost op: 12-02-2023, 09:04:41 »
Klopt niet, Ranomi zei dat ze Soy verdenkt.

Ze zei het allebei. Hieronder met tijdcode dan. In de laatste test met 4 zei ze:

"Omdat ik nog steeds niet weet op wie ik wil gaan zitten heb ik vooral vragen ingevuld op basis van kansberekening."

https://www.npostart.nl/wie-is-de-mol/11-02-2023/AT_300008603

^ 52:40

In de eerste test van afl. 6 gaf ze aan Soy nog steeds als hoofdverdachte te hebben. Stond gister al in het overzicht. Ontkent niemand.

Ik ga er in dit topic voor het gemak van uit dat de biechten die we horen bij dezelfde aflevering horen ...en dat we niet naar scripted reality zitten te kijken. Als een kandidaat tegenstrijdig biecht post ik dat.

Citaat
En Soy vulde in dat de mol 1 ei heeft geschoten, dat wijst op Jurre.

Ik pas het vandaag of morgen aan. Kandidaat Soy heeft deze vraag dan per ongeluk op Jurre ingevuld, toch? Hij zat vooral op Nabil, was er niet bij en moest sowieso gokken.

Soy: "Ik denk eigenlijk meteen met die 5 vragen: ik kan sowieso 50% niet weten, want ik weet niet wat zij daar hebben gedaan."

"Het is echt puur gokken en gokken op wat ik denk dat de Mol in het andere groepje heeft gedaan."

52:50

Citaat
Daniel zit op Jurre, Anke waarschijnlijk ook want heeft bondje met Daniel. Dat zou betekenen dat Ranomi volgende keer de afvaller is.

Vind ik ook gek Run, en had ik in dit topic na afl. 4 al gepost. Nu is het nog vreemder omdat Daniël misschien wel alle 15 vragen op Jurre heeft ingezet. Anke lijkt weer hetzelfde rijtje van 3 verdachten op te noemen. Geen Jurre.

Ik hoor geen manipulatie ...heel vreemd, ja. Als de biechten kloppen vind ik dat eerder bij Mol Daniël passen, dan bij Mol Jurre.
« Laatst bewerkt op: 12-02-2023, 10:41:21 door Amethyst »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: Wie zit op wie?
« Reactie #146 Gepost op: 12-02-2023, 09:09:56 »
Nabil --> Alweer op Anke [...] en een beetje op Ranomi. "Ik schrijf niemand af"
We worden sterk gestuurd naar dat Nabil er op Anke uit is gegaan. Maar die [...] (goed gehoord!) zou inderdaad best eens de naam kunnen zijn van degene op wie Nabil werkelijk is afgevallen. Weggeknipt uit de montage.

Bij de laatste 5 vragen van de test zegt hij dat hij voluit inzet op degene op wie hij altijd heeft ingevuld. Zijn testbiechten zijn onvolledig, maar in afl. 2 spreidt hij op 5 mensen: Jurre, Froukje, Ranomi, Soy, en Sander. Daar zit Anke niet bij. Ik denk niet dat zij er daar is uitgeknipt, want dan zou Nabil op 6 mensen (van de 8 ) hebben gespreid, en dat lijkt me wat teveel van het goeie.

In Jurre ziet hij geen Mol, en Ranomi verdenkt hij een beetje, was dus ook niet zijn hoofdverdachte meer. Maar als je kijkt naar wie hij in afl. 2 nog meer noemt, is het nog best aannemelijk dat hij er is uitgevlogen op Soy.

Offline Martje

  • Forumlid
Re: Wie zit op wie?
« Reactie #147 Gepost op: 12-02-2023, 10:01:30 »
Dat Anke en Daniël een bondje hebben hoeft niet te betekenen dat ze ook op dezelfde mol testen. Ze kunnen ook gewoon info uitwisselen wie waar stond en wie wat deed omdat ze telkens proberen niet in hetzelfde team te zitten.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Wie zit op wie?
« Reactie #148 Gepost op: 12-02-2023, 10:11:43 »
Meestal als ze zoveel info weggeven vliegt de verdachte van de afvaller er de volgende aflevering uit  ;)
Inderdaad, met dat Nabil dit zo nadrukkelijk zegt lijkt Anke er wel uit te vliegen volgende week. Weg is het mooie finale opzetje Nabil/Anke vanaf het begin:
afl. 1
Nabil --> Ranomi, Sander, Froukje, Anke. 'Niemand verdenkt Anke'
Was dan eerder een tussentijds 'úitvliegopzetje'.

Dit zou ook stroken met die podcast spoiler. Nabil was dus inderdaad deze keer aan de beurt. Volgende week Anke ???

Maar eens switchen van mol in de app om alle punten te behouden ::).

Het wordt wel een rare finale. Met allemaal zwaar verdachte kandidaten. Misschien zelfs Soy er nog in ::rofl::
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Geel scherm

  • Forumlid
  • Molloot sinds 2008.
Re: Wie zit op wie?
« Reactie #149 Gepost op: 12-02-2023, 10:14:30 »
In het dagboek van de afvaller staat dat Nabil een groen scherm had bij de koffertjes, maar dat hij door de exit van Annick wel van Ranomi en Anke is afgestapt bij de test. Vervolgens heeft hij de laatste vijf vragen toch ingevuld op zijn eerdere hoofdverdachte, maar of dat Ranomi of Anke is, is niet duidelijk.
De montage in de aflevering is echter wel zo dat het lijkt alsof hij op Anke heeft ingezet, maar dat hoeft dus helemaal niet te kloppen. Wie weet omdat Anke de mol is..

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie zit op wie?
« Reactie #150 Gepost op: 12-02-2023, 10:19:00 »
Dat Anke en Daniël een bondje hebben hoeft niet te betekenen dat ze ook op dezelfde mol testen. Ze kunnen ook gewoon info uitwisselen wie waar stond en wie wat deed omdat ze telkens proberen niet in hetzelfde team te zitten.

Hoeft niks te betekenen nee, maar vind het vreemd dat Daniël misschien alle 15 vragen op Jurre heeft ingevuld.

Vind ik niet bij hem passen. Volgens de edit wordt of werd Jurre niet verdacht door Anke (afl. 4 en 6) Ranomi (afl. 6) en Soy (afl. 4)

Kan deels manipulatie zijn, maar geloof niet dat heel de bups op Jurre zit. Waarom zou je als nerd dan all-in op Jurre gaan? Niet slim.
« Laatst bewerkt op: 12-02-2023, 13:17:10 door Amethyst »

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: Wie zit op wie?
« Reactie #151 Gepost op: 12-02-2023, 10:35:31 »
Jurre en Daniël zagen hun scherm niet. Hun verdenkingen zijn niets waard.
Ik zie een driehoekje Ranomi & Soy (Soy snelste bij de test, baalt dat Ranomi in de andere auto stapt). Ranomi die Soy dan weer verdenkt. De derde in dit opzetje is Anke of Daniël. Daniël met zijn voet op het geld-ei en Soy die dat ziet. Anke die Soy en Daniël heeft gestreept en een vraag op Ranomi invult (als 5e klaar bij de test), maar Anke spreidt alleen op Ranomi.
Maar gezien alle hacker aanwijzingen zal Daniël wel winnen. Dus Ranomi zegt Soy, Soy zegt Daniël en Daniël zegt Ranomi.
Vorige week zaten Daniël Ranomi en Nabil in de auto vragen te oefenen. Daniël zal veel weten van Ranomi’s vragen-antwoorden-lijst.
Afvallers dan mogelijk Anke en Jurre.
« Laatst bewerkt op: 12-02-2023, 10:38:50 door foxhunter »

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie zit op wie?
« Reactie #152 Gepost op: 12-02-2023, 12:06:18 »
Eerste reactie Nabil op camera:

"Ik heb risico genomen. Ik heb Ranomi een joker gegeven. Had ik misschien... ja, weet je, ik heb het gegeven dan is het gewoon klaar. Dan heb ik er ook geen spijt meer van. En.... ik had die stoel niet moeten pakken. Het gevoel dat overheerst is vooral dat ik denk: o ja... ik had het anders moeten spelen ...en dat ik me nog steeds afvraag wie dan de Mol is of zo."

https://www.npostart.nl/niet-de-mol/08-02-2024/AT_300010810

19:50


vorige week bij Splinter:

Nabil over dat hij de joker weggaf:

"Ranomi was een van m'n hoofdverdachten. Ik denk: ik moet haar wat gaan geven om te kijken wat ze gaat doen. Gaat ze happen, gaat ze n'm inzetten ...dus ik ben heel goed gaan opletten of zie die joker ging inzetten."

Splinter: "Wat vertelt jou dat dan?"

"Nou, als ze hem niet inzet heeft ze hem gewoon niet nodig.... dat was mijn tactiek. Daarom lig er nu ook uit he.

3:10


"Ik dacht: het zal wel en laat het gewoon op me afkomen. Ik zie wel waar we uitkomen. Sowieso zit ik op het goede spoor, dus maak je niet druk Nabil, komt goed.

11:00


"Toen dacht ik alles of niets [..] neem gewoon het risico en ga niet weer helemaal naar links toe."

18:10

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: Wie zit op wie?
« Reactie #153 Gepost op: 12-02-2023, 12:16:16 »
Froukje haar mol was Nabil (staat op Instagram). Dat maakt het een stuk meer aannemelijk dat Jurre wel de mol is.

Offline JeaNinja

  • Forumlid
Re: Wie zit op wie?
« Reactie #154 Gepost op: 12-02-2023, 12:20:34 »
Nabil over dat hij de joker weggaf:

"Ranomi was een van m'n hoofdverdachten. Ik denk: ik moet haar wat gaan geven om te kijken wat ze gaat doen. Gaat ze happen, gaat ze n'm inzetten ...dus ik ben heel goed gaan opletten of zie die joker ging inzetten."

Splinter: "Wat vertelt jou dat dan?"

"Nou, als ze hem niet inzet heeft ze hem gewoon niet nodig.... dat was mijn tactiek. Daarom lig er nu ook uit he.

Bedankt voor het posten van dit stukje transcript, Amethyst!

En zucht.  ::) Dit zijn dus de dingen waar ik structureel op nat ga, dat ik denk "dit is of heel mols of echt een hele stomme actie van een kandidaat" en dan kies ik voor het eerste en dan was het dus de tweede optie...

Nabil toch. Als je als mol een joker krijgt, zet je die toch in voor de show... Zeker als je met z'n allen tegelijk de test maakt. Dat is een no-brainer  ::rofl:: Ach, hij was voor de rest super vermakelijk moet ik zeggen  ::tandpastasmiley::

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie zit op wie?
« Reactie #155 Gepost op: 12-02-2023, 13:13:05 »
^ Graag gedaan.

Froukje haar mol was Nabil (staat op Instagram). Dat maakt het een stuk meer aannemelijk dat Jurre wel de mol is.

Dank, ik heb het net aangepast. Froukje zei dat ook tegen Nabil in Niet de Mol.


In het dagboek van de afvaller staat dat Nabil een groen scherm had bij de koffertjes, maar dat hij door de exit van Annick wel van Ranomi en Anke is afgestapt bij de test.

Lijkt mij dat Nabil het woord 'niet' is vergeten in de voorlaatste zin hieronder. Annick was de enige die hij vertrouwde. Als hij Anke en Ranomi niet hoog op z'n lijstje had staan, had hij die vertrouwd... maar nu vertrouwde hij helemaal niemand meer.

"Daar gaat Annick dan. Nu vertrouw ik niemand meer binnen de groep. Als ik Anke en Ranomi hoog op mijn lijstje had staan als Mol, dan had ik ze zeker vertrouwd. Maar ja, vanaf nu scherper zijn."
« Laatst bewerkt op: 12-02-2023, 13:29:08 door Amethyst »

Offline Vonne1968

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie zit op wie?
« Reactie #156 Gepost op: 12-02-2023, 14:09:30 »

Ik pas het vandaag of morgen aan. Kandidaat Soy heeft deze vraag dan per ongeluk op Jurre ingevuld, toch? Hij zat vooral op Nabil, was er niet bij en moest sowieso gokken.

Jurre en Nabil hebben allebei 1 ei eraf geschoten.

Offline Feodora

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie zit op wie?
« Reactie #157 Gepost op: 12-02-2023, 14:12:15 »
Dit bewijst maar weer eens dat je voorzichtig moet zijn met conclusies trekken uit de eerste testsbiechten.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: Wie zit op wie?
« Reactie #158 Gepost op: 12-02-2023, 14:13:12 »
Froukje haar mol was Nabil (staat op Instagram). Dat maakt het een stuk meer aannemelijk dat Jurre wel de mol is.
En Ranomi. Idem dito.

Offline Elliebellie

  • Forumlid
Re: Wie zit op wie?
« Reactie #159 Gepost op: 12-02-2023, 14:16:19 »
Vanwege dat er voorheen een patroon was dat de mol in de eerste aflevering werd verdacht door de afvaller of helemaal niet, ging ik even goed kijken naar Sarah en Froukje. Interessant dat Ranomi er nog extra duidelijk erbij wordt gehaald bij Froukje.

Sarah: Froukje, Ranomi, Daniel, Sander
Froukje: Nabil, Ranomi, Jurre (maar blijkt achteraf vooral Nabil te zijn geweest)

Voor de verdenkingen van Soy is het duidelijk dat hij al vanaf aflevering 2 naar een Nabil-tunnel aan het werken was. Hij dacht er zelfs uit te vliegen in aflevering 6, omdat hij “alleen nog met de mol overbleef”.

Afl 1: Niet Nabil (biecht afl 2), Daniel #1 (biecht afl 3)
Afl 2: Nabil, spreiden, Ranomi ook (biecht afl 3)
Afl 3: Neigt naar Nabil-tunnel, spreiden, niet Sander (extra beeld met Nabil), niet meer Daniël
Afl 4: spreiden op 4, maar neigt naar tunnel, niet Jurre
Afl 6: Nabil

Ik ben benieuwd waar hij nu naar toe zal gaan.

Ik heb geprobeerd te vinden wie van de drie mannen (Nabil, Daniël, Soy) het rode scherm kreeg in aflevering 4, aangezien Nabil heeft aangegeven een groen scherm te hebben gehad.

Soy’s verdenkingen staan hierboven en voor Daniël is:
Afl 3: *knip* 'Ranomi, Soy en Annick vooral' 'tunnelvisie op 2 hoofdverdachten' (Niet: Nabil)
Afl 4: #1 Jurre, Soy, Ranomi, ±Annick
Afl 6: #1 Jurre, twijfelt over spreiden

Ze lijken allebei niet te zijn veranderd van hoofdverdachte, wat wel erg opmerkelijk is na een rood scherm. Dat kan toch bijna niet? Of is het dat de afvaller dacht dat iedereen op dezelfde zat en vanaf nu minder gaat spreiden?