Auteur Topic: [Aflevering 2] - Kunstgreep  (gelezen 8430 keer)

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] - Kunstgreep
« Reactie #40 Gepost op: 15-01-2023, 10:42:33 »
  De foto’s in de tweede opdracht waren echt hilarisch slecht, maar ja daar hebben minimaal 4 kandidaten mee ingestemd .
Echt wel raar dat de anderen zich zo weinig met de foto's bemoeiden, terwijl een goede foto essentieel is en daar heel veel mee te mollen is.
« Laatst bewerkt op: 15-01-2023, 10:49:48 door Run »

Offline Mol2024

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Niets is wat het lijkt
Re: [Aflevering 2] - Kunstgreep
« Reactie #41 Gepost op: 15-01-2023, 11:24:01 »
Ik denk dat je daarvoor vooral ook meer tijd voor opdrachten moet uittrekken. Met 45 minuutjes (en in het verleden nog vaker: 30) is het gegarandeerd chaos.

Die tijd is er ook gewoon, er zit 24 uur in een dag. Er is eens per 2 dagen een executie en deze aflevering waren er 2 opdrachten. Beide van 45 minuten. Dat is 1,5 uur op 2 dagen. Ik begrijp dat er ook andere dingen moeten worden opgenomen in die tijd (biechten etc) en voorbereidingen voor opdrachten maar neem gewoon wat langer de tijd voor opdrachten zodat ze iets minder chaotisch in beeld gebracht hoeven te worden.

We hebben nu 4 opdrachten gehad (ik reken de moltelefoon er ff niet bij) en alle 4 zien we chaos.
Rennende kandidaten bij opdr 1, chaotische montage met allemaal deelgroepjes in opdracht 2 bij t zingen, chaos bij opdracht 3 in de staalfabriek en opdracht 4 ook chaos.
Ik snap dat het met zoveel kandidaten sowieso chaos gaat zijn maar een opdracht zoals de dictee opdracht in zuid afrika in 2013 werd ook met veel kandidaten gespeeld maar daar kon je elke kandidaat echt even rustig observeren.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] - Kunstgreep
« Reactie #42 Gepost op: 15-01-2023, 11:26:03 »
Misschien is het dit seizoen te makkelijk geweest om de mol te vinden en maken ze daarom extra chaotische beelden.  :)

Offline Mol2024

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Niets is wat het lijkt
Re: [Aflevering 2] - Kunstgreep
« Reactie #43 Gepost op: 15-01-2023, 11:51:00 »
Denk je?

Even iets anders: is er een topic voor het programma NIET de Mol?
Splinter maakte daarin bekend dat er weer een afvallershotel is, iets waar ik echt een mening over heb.

Ik plaats het voor nu even hier maar verplaats het gerust naar dat topic als het er is (ik heb er wellicht overheen gekeken)

Ik vind het bijdragen aan Widm dat de kandidaten bij afvallen altijd meteen terug op een vlucht naar huis werden gezet. Het helpt mee aan het gevoel dat dit een hard spel is waarin je echt niet naar huis wilt. Sinds vorig jaar is er een afvallershotel en wordt er voor 7 kandidaten gewoon een kamer geboekt in een luxe hotel van belastinggeld. Het is al een dure productie maar ik snap niet waarom dit moet? Vorig jaar werd het volgens mij noodgedwongen gedaan maar waarom moet dit weer een trend worden?
Echt helemaal niet nodig. En een evt argument dat de kandidaten in NL ontdekt zouden kunnen worden vind ik onzin, dit is in al die jaren gewoon goed gegaan. Ze duiken gewoon onder.

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Kunstgreep
« Reactie #44 Gepost op: 15-01-2023, 12:11:40 »
Ik vind het juist wel een leuk onderdeel. Het is ook goed voor de verwerking van de kandidaten. Ze hebben ook nog eens deze weken ook gewoon vrij moeten regelen van hun werk.

Daarnaast speltechnisch een goede toevoeging, want het is wel degelijk al vaak misgegaan. Ik kan me verschillende spoilers voor de geest halen van kandidaten die eerder vlogen of zelfs finalegroepjes die samen gespot waren in of rond het vliegtuig. Bovendien is er vaak genoeg een of meerdere kandidaten niet goed ondergronds gebleven in het verleden met spoilers als resultaat.

Het direct naar huis gaan draagt weinig bij aan de speldynamiek, als je naar huis bent, ben je niet meer onderdeel van het spel.

Een afvallershotel maakt het nog mogelijk om in de toekomst speldynamiek toe te voegen. Door de afvallers een (kleine) rol te geven in een latere opdracht bijvoorbeeld.

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Kunstgreep
« Reactie #45 Gepost op: 15-01-2023, 12:14:41 »
Eens ik vind het afvallers hotel ook prima! Geen kans om ontdekt te worden.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Kunstgreep
« Reactie #46 Gepost op: 15-01-2023, 12:30:54 »
Ja, leuk toch. Toen ik eens een fanserie mede organiseerde heb ik daar ook voor gepleit (maar verloor het haha). Nu lees ik in Sarah's dagboek dat zij vroeger ook fanseries deed, en dan soms op de eerste trein alweer naar huis moest. Veel leuker is het als je zelfs een beetje mee kan draaien met de productie (in zo'n fanserie). In WIDM kan je inderdaad wel wat grappigs bedenken, bijv. in aflevering 8, dat de finalisten dan opeens in aanraking komen met de 7 afvallers, natuurlijk op de een of andere manier dat er geen informatie kan worden overgedragen. Fantastisch zou dat zijn, 7 rode schermen, uit het spel, maar niet naar huis  ::bravo:: ::rofl::
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 2] - Kunstgreep
« Reactie #47 Gepost op: 15-01-2023, 12:34:02 »
Even iets anders: is er een topic voor het programma NIET de Mol?

Ja, hier op het sub-board voor de voor- en nabeschouwingen: https://www.wieisdemol.com/forum/2020/nabeschouwing?topic=71574 :)

Offline Mol2024

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Niets is wat het lijkt
Re: [Aflevering 2] - Kunstgreep
« Reactie #48 Gepost op: 15-01-2023, 13:07:46 »
Ja, hier op het sub-board voor de voor- en nabeschouwingen: https://www.wieisdemol.com/forum/2020/nabeschouwing?topic=71574 :)

Dank! Zet ik het voortaan daar neer :)

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Aflevering 2] - Kunstgreep
« Reactie #49 Gepost op: 15-01-2023, 13:14:41 »
Ik heb gisteravond weer genoten van de aflevering! ::bravo::
Ich bin ein Bärliner!

Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Kunstgreep
« Reactie #50 Gepost op: 15-01-2023, 13:22:31 »
Het valt mij op dat de makers het niet heel snel goed kunnen doen. Zijn de molloten niet iets te verwend geraakt door de jaren. De tijd dat de makers een serie konden maken die door kijkers maar 1x werd bekeken ligt ver achter ons. De afleveringen worden frame bij frame doorgenomen. Daarbij mag de mol niet te opzichtig of te onopvallend in beeld worden gebracht en het liefst nog duidelijke hints naar de mol, maar ook weer niet zo opvallend dat ze (frame per frame) te ontdekken zijn.  >:D  ::oink::

als je de belgische mol kijkt weet je hoe het ook kan zijn...
uiteraard zijn die opdrachten ook niet allemaal winnaars maar in zijn geheel is het veel spannender om naar te kijken.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 2] - Kunstgreep
« Reactie #51 Gepost op: 15-01-2023, 13:50:55 »
Misschien is het dit seizoen te makkelijk geweest om de mol te vinden en maken ze daarom extra chaotische beelden.  :)

Dit is naar mijn mening wel een van de redenen, maar zoals de opdracht 'stalen zenuwen' zoals bij zoveel opdrachten is gecomprimeerd heeft denk ik het meest met beschikbare tijd te maken; als de tv uitzending wat langer kon zijn, denk ik dat Rick wel meer van de opdrachten in beeld zou hebben gebracht.

Iets anders. Kunstgreep. Wie?

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [Aflevering 2] - Kunstgreep
« Reactie #52 Gepost op: 15-01-2023, 17:10:03 »

Ik vind het bijdragen aan Widm dat de kandidaten bij afvallen altijd meteen terug op een vlucht naar huis werden gezet. Het helpt mee aan het gevoel dat dit een hard spel is waarin je echt niet naar huis wilt. Sinds vorig jaar is er een afvallershotel en wordt er voor 7 kandidaten gewoon een kamer geboekt in een luxe hotel van belastinggeld. Het is al een dure productie maar ik snap niet waarom dit moet? Vorig jaar werd het volgens mij noodgedwongen gedaan maar waarom moet dit weer een trend worden?
Echt helemaal niet nodig. En een evt argument dat de kandidaten in NL ontdekt zouden kunnen worden vind ik onzin, dit is in al die jaren gewoon goed gegaan. Ze duiken gewoon onder.

Geheel eens met Lo. Dat het beter zou zijn voor 'de verwerking' vind ik nogal een week argument. Als je meedoet aan WIDM weet je toch waar je aan toe bent? Dat houdt inderdaad in dat je dat je geen deel meer uit maakt van het spel zodra je een rood scherm hebt gekregen - uitgezonderd eventuele terugkeeropdrachten (waarover de meningen eveneens verdeeld zijn). Ik denk juist dat de speldynamiek ten kwade kan worden beïnvloed door de wetenschap dat je, ongeacht het spelverloop, sowieso twee weken op luxevakantie naar een verwegland mag - op kosten van de NPO.

En mogelijke spoilers zul je altijd houden, waarbij ik zelfs denk dat een groep van 10 BN'ers + Rik op Schiphol meer opvalt dan het druppelsgewijs repatriëren van de afvallers.
Woosie down?

Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: [Aflevering 2] - Kunstgreep
« Reactie #53 Gepost op: 15-01-2023, 17:12:12 »
Het valt mij op dat de makers het niet heel snel goed kunnen doen. Zijn de molloten niet iets te verwend geraakt door de jaren. De tijd dat de makers een serie konden maken die door kijkers maar 1x werd bekeken ligt ver achter ons. De afleveringen worden frame bij frame doorgenomen. Daarbij mag de mol niet te opzichtig of te onopvallend in beeld worden gebracht en het liefst nog duidelijke hints naar de mol, maar ook weer niet zo opvallend dat ze (frame per frame) te ontdekken zijn.  >:D  ::oink::

Denk eerder dat veel molloten verwend worden met ingenieuze en spannende molopdrachten bij de zuiderburen, en velen op eenzelfde creativiteit bij onze eigen WIDM hopen. Onze serie is in veel opzichten gewoon hartstikke goed, maar er mag nog wel wat aan gelaagdheid van opdrachten worden gedaan. Gooi er bijvoorbeeld wat vaker een extra eigenbelang factor in, waarbij deelnemers een spel binnen een spel kunnen spelen en we hun molgedrag op meerdere manieren kunnen uitleggen.

Offline Leek

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Kunstgreep
« Reactie #54 Gepost op: 15-01-2023, 17:22:21 »
als je de belgische mol kijkt weet je hoe het ook kan zijn...
uiteraard zijn die opdrachten ook niet allemaal winnaars maar in zijn geheel is het veel spannender om naar te kijken.

De Belgische Mol loopt qua uitzendingen nogal wat edities achter en daar worden volgens mij de laatste jaren ook pas de afleveringen minutieus nabesproken op FB en youtube. We zullen zien hoe lang het in België dus nog goed gaat.

Overigens vind ik het (niet) afscheid nemen na een rood scherm in de Belgische mol, maar meteen vetrekken wel weer iets hebben.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Kunstgreep
« Reactie #55 Gepost op: 15-01-2023, 17:32:04 »
Geheel eens met Lo.
Houd dat voor altijd vast  8) ::ok::
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Mol2024

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Niets is wat het lijkt
Re: [Aflevering 2] - Kunstgreep
« Reactie #56 Gepost op: 15-01-2023, 18:45:11 »
Geheel eens met Lo. Dat het beter zou zijn voor 'de verwerking' vind ik nogal een week argument. Als je meedoet aan WIDM weet je toch waar je aan toe bent? Dat houdt inderdaad in dat je dat je geen deel meer uit maakt van het spel zodra je een rood scherm hebt gekregen - uitgezonderd eventuele terugkeeropdrachten (waarover de meningen eveneens verdeeld zijn). Ik denk juist dat de speldynamiek ten kwade kan worden beïnvloed door de wetenschap dat je, ongeacht het spelverloop, sowieso twee weken op luxevakantie naar een verwegland mag - op kosten van de NPO.

En mogelijke spoilers zul je altijd houden, waarbij ik zelfs denk dat een groep van 10 BN'ers + Rik op Schiphol meer opvalt dan het druppelsgewijs repatriëren van de afvallers.

Het lijkt hier eerder alsof je het eens bent met mij aangezien ik dit zeg en Lo juist zegt dat ze voor het afvallershotel is  ::rofl::

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Kunstgreep
« Reactie #57 Gepost op: 15-01-2023, 18:47:02 »
Maakt he-le-maal NIKS uit..... Mich is het eens met LO, niet met RA, en that's final  >:D ::tandpastasmiley:: ::hypocriet::
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [Aflevering 2] - Kunstgreep
« Reactie #58 Gepost op: 15-01-2023, 19:03:22 »
Maakt he-le-maal NIKS uit..... Mich is het eens met LO, niet met RA, en that's final  >:D ::tandpastasmiley:: ::hypocriet::

Mijn hemel, ik ben kennelijk aan een beroerte toe. Zoals uit mijn bericht blijkt was en ben ik het inderdaad geheel eens met de verstandige opmerkingen van Ra. Sorry Lo  ;D
Woosie down?

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 2] - Kunstgreep
« Reactie #59 Gepost op: 15-01-2023, 19:11:45 »
Iets anders. Kunstgreep. Wie?

Het enige waar ik zelf aan kan denken
-Mol in de groep proppers, de mol die een kunstvoorwerp vastgreep, (too obvious?)
-greep als in grip, de manier waaroop de mol het fototoestel vasthield en foto's kantelde (te vergezocht?)
-de mol moest snel improviseren, moest een kunstgreep toepassen na een plotseling moeilijk moment? (te geenidee?)