Auteur Topic: [Aflevering 2] - Kunstgreep  (gelezen 8374 keer)

Offline klakske

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Kunstgreep
« Reactie #60 Gepost op: 15-01-2023, 19:20:04 »
Is er iemand die halverwege meer zijn of haar best is gaan doen? Juist omdat je weet dat Sarah het goed aan het doen is?

En wat zou een manier kunnen zijn om de mol te laten weten hoe goed of slecht Sarah het doet?

Wat mij opviel was dat Sarah na een 'schok' niet terug naar 'Start' moest wat toch regelmatig wel het geval is bij dit soort oefening.  45 min om stapsgewijs 10 levels te bereiken maakt het denk ik makkelijk voor de mol om  met het aantal drones en hun tussentijd een goede inschatting te maken of Sarah het goed doet of niet?

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] - Kunstgreep
« Reactie #61 Gepost op: 15-01-2023, 19:37:12 »
Het enige waar ik zelf aan kan denken
-Mol in de groep proppers, de mol die een kunstvoorwerp vastgreep, (too obvious?)
-greep als in grip, de manier waaroop de mol het fototoestel vasthield en foto's kantelde (te vergezocht?)
-de mol moest snel improviseren, moest een kunstgreep toepassen na een plotseling moeilijk moment? (te geenidee?)
Iemand hier noemde Theater De Kunstgreep en productiehuis de Verbinding, misschien komen er nog meer theaters.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Kunstgreep
« Reactie #62 Gepost op: 15-01-2023, 19:38:13 »
Mijn hemel, ik ben kennelijk aan een beroerte toe. Zoals uit mijn bericht blijkt was en ben ik het inderdaad geheel eens met de verstandige opmerkingen van Lo. Sorry Ra  ;D
Jaja dat wisten we al! Je bent enkel een beetje wereldvreemd :o ::regenboog::
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Mit

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Kunstgreep
« Reactie #63 Gepost op: 15-01-2023, 20:30:46 »
De executie verliep wel heel voorspelbaar.

Toen Ranomi als derde werd genoemd, wist ik zeker dat ze er niet uit zou gaan omdat ze vrijwel niet in beeld was geweest, net als de eerste aflevering.

Het tegenovergestelde was waar toen Froukje als vierde haar scherm te zien kreeg. Ten eerste omdat ze heel veel in beeld was geweest, en ten tweede omdat vaak het vierde scherm rood is.

Dit kunnen ze wel wat minder voorspelbaar maken.

Daarnaast miste ik een derde opdracht..


Ten slotte was het vormen van het bondje tenenkrommend. Kers op de taart was dat Anke werd gestoord terwijl ze een wijntje aan het drinken was op het dakterras.. laat die vrouw rustig vakantie vieren.
« Laatst bewerkt op: 15-01-2023, 21:05:03 door Mit »

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Aflevering 2] - Kunstgreep
« Reactie #64 Gepost op: 15-01-2023, 22:20:52 »
Ik vond deze aflevering echt veel minder dan de vorige.
  • De bedragen zijn weer lager.
  • De typische "chaotische opdrachten" zijn weer terug.
  • De tweede opdracht was veel te kort (de 45 minuten speeltijd bedoel ik)
  • Die malle rebus was echt een on-elegant onderdeel van de opdracht (vond ik)
Ik denk dat de opdracht veel sterker was geweest zonder tijdslimiet, maar met de limiet van 6 foto's. Laat de fotogroep maar zo goed mogelijke foto's maken de hele dag, en laat de loopgroep maar zoeken zo lang ze kunnen lopen. Dan krijg je veel doordachtere acties, zowel van serieuze kandidaten, kandidaten die willen mollen, als van de mol, waardoor kijkers er ook meer mee kunnen. (En alles bovendien veel minder gehaast is.)

Zonde, want de eerste opdracht vond ik wèl leuk. Qua thema en wat ze moesten doen bedoel ik. En ook met het element dat Sarah een onbekend onderdeel was voor de rest van de groep.

Wat dan weer jammer is is dat er geen 90% aftrek was. Dat betekent namelijk dat de regel blijkbaar was dat de aftrek pas vanaf 1500 ingaat. Dus de mol (die dit weet) moest de 1500 euro halen, dus de mol wil hetzelfde als de kandidaten, waardoor wij er dus niks mee kunnen qua molspeuren.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Kunstgreep
« Reactie #65 Gepost op: 15-01-2023, 22:29:30 »
Ik vond deze aflevering echt veel minder dan de vorige.
  • De bedragen zijn weer lager.
  • De typische "chaotische opdrachten" zijn weer terug.
  • De tweede opdracht was veel te kort (de 45 minuten speeltijd bedoel ik)
  • Die malle rebus was echt een on-elegant onderdeel van de opdracht (vond ik)
Ik denk dat de opdracht veel sterker was geweest zonder tijdslimiet, maar met de limiet van 6 foto's. Laat de fotogroep maar zo goed mogelijke foto's maken de hele dag, en laat de loopgroep maar zoeken zo lang ze kunnen lopen. Dan krijg je veel doordachtere acties, zowel van serieuze kandidaten, kandidaten die willen mollen, als van de mol, waardoor kijkers er ook meer mee kunnen. (En alles bovendien veel minder gehaast is.)

Zonde, want de eerste opdracht vond ik wèl leuk. Qua thema en wat ze moesten doen bedoel ik. En ook met het element dat Sarah een onbekend onderdeel was voor de rest van de groep.

Wat dan weer jammer is is dat er geen 90% aftrek was. Dat betekent namelijk dat de regel blijkbaar was dat de aftrek pas vanaf 1500 ingaat. Dus de mol (die dit weet) moest de 1500 euro halen, dus de mol wil hetzelfde als de kandidaten, waardoor wij er dus niks mee kunnen qua molspeuren.
Mee eens behalve de laatste opmerking. De kandidaten weten niet dat als ze veel verdienen er veel minder geld in de pot komt dan als ze, zoals nu gebeurde, onder de helft zitten. Mollende kandidaten vallen dan meteen door de mand. Door afstrepen van kandidaten kun je ook de Mol vinden.

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Aflevering 2] - Kunstgreep
« Reactie #66 Gepost op: 15-01-2023, 22:58:34 »
Goed punt inderdaad Martin ::ok:: Jij denkt dan toch een niveau verder dan ik, merk ik :P
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline daniwidm

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Kunstgreep
« Reactie #67 Gepost op: 15-01-2023, 23:57:36 »
Zou het bij 2 afleveringen per zaterdag blijven denken jullie? Het lijkt nu wel een opzettelijke verandering.

Ik sluit me aan bij andere reacties. Iets minder chaos nog en dan hebben we daadwerkelijk ook iets aan deze kwaliteit-over-kwantiteit!

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Kunstgreep
« Reactie #68 Gepost op: 16-01-2023, 00:27:57 »
Ik dacht dat iemand uit de preview al had opgemaakt dat er 3 opdrachten komen. Mij gaat het meer om de kwaliteit dan kwantiteit, maar dit terzijde.

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Kunstgreep
« Reactie #69 Gepost op: 16-01-2023, 00:30:42 »
Ik vond de opdrachten deze aflevering leuker dan vorige week, behalve dan die rebus (wat was dat zelfs?).

Het enige grote probleem is het overzicht als kijker. Is het nu zo moeilijk om een kaartje met speelveld te maken? Waar je ziet waar alle items liggen, waar je ziet wat nu precies het verschil was tussen de trappen voor de 500, 1.000 en 1.500 euro…

Ook bij de 2de opdracht was de opdracht zoveel leuker geweest met een straatplannetje. Dat wij ook een idee hadden waar de tekeningen zich allemaal bevinden en dan kan je dat af en toe tonen met een bolletje waar de kandidaten op dat moment lopen.

Dit zijn echt kleine ingrepen die de opdrachten overzichtelijk en leuker om volgen maakt!

De opdrachten waren leuk en goed bedacht, maar het in beeld brengen was nog niet goed.

Ik hoop volgende week ook eens op een psychologische opdracht!

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Aflevering 2] - Kunstgreep
« Reactie #70 Gepost op: 16-01-2023, 00:40:49 »
Het enige grote probleem is het overzicht als kijker. Is het nu zo moeilijk om een kaartje met speelveld te maken?

Als er 1 ding is wat ik wel eens van de makers zou willen weten is waarom we die kaartjes almaar niet krijgen. Hier zijn molfans toch al járen vrij eensgezind over, in elk geval op dit forum.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [Aflevering 2] - Kunstgreep
« Reactie #71 Gepost op: 16-01-2023, 01:04:30 »
Als er 1 ding is wat ik wel eens van de makers zou willen weten is waarom we die kaartjes almaar niet krijgen. Hier zijn molfans toch al járen vrij eensgezind over, in elk geval op dit forum.

Ik ben bang dat ik het antwoord wel weet. De montage zoals wij die te zien krijgen geeft van veel opdrachten slechts een impressie en niet het feitelijke, lineaire verloop. Dat is al in een hoop gevallen aangetoond (o.a. met verschillende lichtval en schaduwen etc.).
Woosie down?

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Kunstgreep
« Reactie #72 Gepost op: 16-01-2023, 07:17:58 »
Wat mij opviel was dat Sarah na een 'schok' niet terug naar 'Start' moest wat toch regelmatig wel het geval is bij dit soort oefening.  45 min om stapsgewijs 10 levels te bereiken maakt het denk ik makkelijk voor de mol om  met het aantal drones en hun tussentijd een goede inschatting te maken of Sarah het goed doet of niet?
Niet echt. Door de drones en de schokken weet je dat Sarah de buis raakt maar niet waar. Voor hetzelfde geld zat ze nog steeds onder de 10%, daar geven schokken en drones geen info over.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] - Kunstgreep
« Reactie #73 Gepost op: 16-01-2023, 12:18:10 »
Geweldige aflevering, mooie opdrachten, beetje warrig in beeld gebracht maar blijkbaar is het anders te gemakkelijk.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Kunstgreep
« Reactie #74 Gepost op: 16-01-2023, 12:46:36 »
Het enige grote probleem is het overzicht als kijker. Is het nu zo moeilijk om een kaartje met speelveld te maken? Waar je ziet waar alle items liggen, waar je ziet wat nu precies het verschil was tussen de trappen voor de 500, 1.000 en 1.500 euro…
Al zouden ze alleen al duidelijk in beeld brengen hoe de 3 teams zijn samengesteld die ze hadden gevormd. Sterker nog, breng de kandidaten naar de plek waar de 3 brancards liggen en laat ze daar 3 teams maken. En dan begint de opdracht. Dat geren aan het begin heeft helemaal geen toegevoegde waarde en kost alleen maar toch al beperkte uitzendtijd. Had de kans ook groter gemaakt dat ze de €1500 hadden gehaald of meer en het beoogde scenario dat Sarah veel geld uit de pot speelt ook was uitgekomen. Ook hadden ze de omgeving beter kunnen verkennen tijdens het lopen naar het startpunt, i.v.m. schuilplaatsen voor de drones. Gemiste kans.
« Laatst bewerkt op: 16-01-2023, 12:54:54 door MartinJ »

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Kunstgreep
« Reactie #75 Gepost op: 16-01-2023, 12:56:48 »
Ik begrijp het probleem niet zo. Er mocht best in de teams gewisseld worden, dat moest ook toen Nabil/Soy werden afgeschoten. Verder was bekend dat er 3 bakken waren met oplopende moeilijkheidsgraad. Een plattegrondje achteraf krijgen is wel zo leuk maar niet meer dan dat. Dan is het nog steeds een chaos.

Volgens mij hebben we de essentie wel kunnen vatten: de mol heeft gefaald met een flauwe strategie. We hebben nergens een aanzet gezien tot het beklimmen van de 1500 toren. Dat had wel gemoeten wilde er geld uit de pot gaan.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 2] - Kunstgreep
« Reactie #76 Gepost op: 16-01-2023, 13:15:44 »
Soy doet een poging maar faalt door de stroomschok.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Kunstgreep
« Reactie #77 Gepost op: 16-01-2023, 13:34:24 »
Ik vraag mij af wat mijn strategie als MOL zou zijn geweest, wetende dat Sarah een kans kreeg om terug te komen.

Zou ik haar proberen te helpen? En dan waarom? Wat is mijn winst?
Het is trouwens een hele toer om zoveel balletjes naar boven te krijgen om het benodigde  bedrag te halen.
Hoe kan ik weten of er al genoeg balletjes in de bakken zitten en hoever Sarah is met de spiraal?
Is het voor de regie mogelijk mij in te seinen?
Een MOL gunt een kandidaat alleen iets als hij/zij er zelf beter van wordt.
Kan daar hier sprake van zijn? Kan niets verzinnen.

Wil ik haar niet helpen?
Dus dan tijd rekken, schuilplaatsen gaan zoeken ipv een brancard, materiaal verliezen, langzaam de trappen op lopen enz.

Voorlopig is de uitkomst dat Sarah geen kans had dit spel te winnen, ook al zou ze tot 100% zijn gekomen.
Is het dan eigenlijk wel fair naar Sarah toe om haar deze kans te gunnen?  ::ohno::

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 2] - Kunstgreep
« Reactie #78 Gepost op: 16-01-2023, 13:44:49 »
Ach, wat is fair in de wereld van widm  ::schaam:: Voor Sarah was dit toch een paar uur uitstel van executie, met kans op terugkeer al meer dan een afvaller normaal kon verwachten. Ze heeft het super gedaan met 90%.

Zonder de 1500-toren ging het de mol nu niet meer lukken het bedrag genoeg boven de €1500 te krijgen en dus weinig over te houden. Dat de mol misschien een fanatieke poging heeft gedaan iedereen ervan te overtuigen dat het mogelijk moest zijn veel meer te verdienen en naar de 1500toren te gaan hebben wij niet meegekregen in de uitzending, gezien de chaotische taferelen was het de mol denk ik al snel duidelijk. Dan maar meehobbelen met de rest.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Kunstgreep
« Reactie #79 Gepost op: 16-01-2023, 14:48:18 »
Volgens mij heeft Sarah het vooral aan zichzelf te danken dat ze niet terugkwam. Ze gaf zelf toe dat ze heel vaak de ijzeren balk heeft geraakt. Dit kost niet alleen een paar keer een heel bord met knikkers wat wij hebben gezien, maar het remt ook de brancards af want iedereen moet een tijdje dekking zoeken. Je kon zien dat een bord knikkers goed was voor €200 in de €1000 bak. In de €500 bak was dit maar €100.
Die schokken hebben er ook voor gezorgd dat ze niet geprobeerd hebben om de €1500 bak te vullen omdat ze hiervoor 4 etages omhoog moesten. De kans dat je dan onderweg een bord verliest vanwege die schokken is dan erg groot. Wat ik hier ook al eerder zei is dat Sarah maar liefst 45 minuten had voor die spiraal. Dan zou het mogelijk moeten zijn om die op te lossen zonder maar één keer de balk te raken, zeker als je 9 keer onderweg een rustpunt hebt.