Auteur Topic: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Per Definitie  (gelezen 20525 keer)

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Per Definitie
« Reactie #40 Gepost op: 22-01-2023, 09:48:12 »
Er zijn inderdaad twee voornaamste manieren om te mollen: goedklinkende definities bedenken en op verkeerde definities stemmen.

De eerste categorie vertaalt direct naar hoeveel blokjes je binnenhaalt (Jurre, Annick, Nabil, Anke verdacht).

De tweede categorie is lastiger. We zien niet alles maar met wat speurwerk kunnen we vast nog best een eind kunnen komen om te achterhalen wat er gebeurd is (zeker in de eerste rondes en de laatste ronde, maar daarbuiten moet het echte speuren beginnen).

Offline Didier

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • 😁😁
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Per Definitie
« Reactie #41 Gepost op: 22-01-2023, 10:44:56 »
Het NIET verdiende geld dmv andere duo's op een verzonnen woord te sturen (bron:moltalk)

Het lijkt me dat de Moltalk redactie hier een fout heeft gemaakt. Er is €750 verdiend. Dus €1250 niet verdiend want er was max €2000 te verdienen. Maar €150 + €250 + €400 + €500 = €1300

Edit: Ergens is een fout gemaakt. Niet door de Moltalk redactie

Zowel Jurre & Annick en Anke & Nabil hebben na 9 woorden 8 blokjes à €400 en zowel Soy & Ranomi als Daniël & Sander hebben 3 blokjes à €150. Zowel Jurre & Annick en Daniël & Sander houden €100 uit de pot met hun laatste woorden.

Maar dan is ergens bij de eerste 9 woorden of een blokje gesjoemeld door een van de vier duo's, of heeft Rik de groep €50 teveel gegeven
« Laatst bewerkt op: 22-01-2023, 10:59:11 door Didier »

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Per Definitie
« Reactie #42 Gepost op: 22-01-2023, 11:42:05 »
Wat ik jammer vind, is dat we zo weinig zien van het creatieve proces van het bedenken van de definities. Hierdoor heb je als kijker totaal geen idee wie een definitie bedenkt en daarin stuurt in het duo. Ook de beraadslagingen rondom het kiezen van de betekenis zien we nauwelijks.

Offline squirleon

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Per Definitie
« Reactie #43 Gepost op: 22-01-2023, 11:46:26 »
Aan de andere kant heeft de mol er ook belang bij dat er meer jokers in het spel komen, want die joker die ze dan zelf krijgt gaat gewoon verloren.

Ik ben het hier niet helemaal mee eens. Jokers en vrijstellingen kunnen kandidaten die verkeerd zitten door laten gaan, maar een enkele joker zal dat verschil niet snel maken. Het zal er hoogstens voor zorgen dat de ene kandidaat afvalt die fout zit in plaats van de andere. Aangezien Sander volledig in een tunnel zat had zelfs 3 jokers hem waarschijnlijk niet gered.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Per Definitie
« Reactie #44 Gepost op: 22-01-2023, 12:45:20 »
Ik blijf me afvragen waarom we de woorden die we te zien krijgen , te zien krijgen en de andere niet.   Moeten we ons hier richten op welk duo wat instuurde of puur op de woorden zelf en gaan puzzelen met de (zeg) derde letters of zo .


Want voor het leuke tv had je hier of een woord moeten doen en het creative process laten zien , of je had alle woorden moeten laten zien en wie er wat van gemaakt had ( mee eens met de suggestie dat dit best een format voor een tv programma is dixit-tv)

Offline squirleon

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Per Definitie
« Reactie #45 Gepost op: 22-01-2023, 12:50:07 »
Het lijkt me dat de Moltalk redactie hier een fout heeft gemaakt. Er is €750 verdiend. Dus €1250 niet verdiend want er was max €2000 te verdienen. Maar €150 + €250 + €400 + €500 = €1300

Edit: Ergens is een fout gemaakt. Niet door de Moltalk redactie

Zowel Jurre & Annick en Anke & Nabil hebben na 9 woorden 8 blokjes à €400 en zowel Soy & Ranomi als Daniël & Sander hebben 3 blokjes à €150. Zowel Jurre & Annick en Daniël & Sander houden €100 uit de pot met hun laatste woorden.

Maar dan is ergens bij de eerste 9 woorden of een blokje gesjoemeld door een van de vier duo's, of heeft Rik de groep €50 teveel gegeven
Wat hier aan de hand is, is dat bij het woord "padpredikant" twee duos het woord "politieagent" instuurden. Dat betekent dat één fout antwoord hier twee blokjes heeft opgeleverd.

Online Mvnl

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Per Definitie
« Reactie #46 Gepost op: 22-01-2023, 13:15:12 »
Wat zou er hier eigenlijk gebeuren als een duo als 'eigen bijdrage' met een woord zou komen wat exact overeen komt met de echte betekenis?

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Per Definitie
« Reactie #47 Gepost op: 22-01-2023, 13:19:15 »
Aangezien Sander volledig in een tunnel zat had zelfs 3 jokers hem waarschijnlijk niet gered.
Dat klopt niet. Hij voelde dat hij wel in een tunnel MOEST juist omdat de anderen jokers hadden. Dat werd ook door andere niet-jokereigenaren gezegd. Dus een enkele joker kan weldegelijk meer verschil maken dan je denkt.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Per Definitie
« Reactie #48 Gepost op: 22-01-2023, 13:23:27 »
Wat zou er hier eigenlijk gebeuren als een duo als 'eigen bijdrage' met een woord zou komen wat exact overeen komt met de echte betekenis?
Dan komen er maar 4 definities om uit te kiezen wellicht? Of 3, of 2.
Maar dat lijkt me niet logisch dat het gebeuren zou, of het moet al puur bij toeval zijn. Als je het precies verzint komt dat waarschijnlijk omdat je het al kent. Juist dan is het belangrijk als groepje iets anders te verzinnen. Je kan straks het goede antwoord geven (voor geld) en zelf punten binnensprokkelen (voor jokers). Je kunt nooit punten voor jokers winnen als je het goede antwoord vooraf verzint. Dit kan de reden zijn dat Ranomi pekingeend maakt van de bedachte eend. Wellicht dénken ze oprecht dat het "eend" is, dus ze verzinnen iets dat er op lijkt.

Hij voelde dat hij wel in een tunnel MOEST juist omdat de anderen jokers hadden. Dat werd ook door andere niet-jokereigenaren gezegd. Dus een enkele joker kan weldegelijk meer verschil maken dan je denkt.

Hij kan gedacht hebben : alles of niets. Als jij zonder jokers dan door bent op 1 of hooguit 2 personen weet je meteen dat je 100% goed zit. Jokers zijn leuk, maar ze vertroebelen ook je test.
« Laatst bewerkt op: 22-01-2023, 13:28:00 door tureluurs »

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Per Definitie
« Reactie #49 Gepost op: 22-01-2023, 14:11:19 »
Er zijn inderdaad twee voornaamste manieren om te mollen: goedklinkende definities bedenken en op verkeerde definities stemmen.

De eerste categorie vertaalt direct naar hoeveel blokjes je binnenhaalt (Jurre, Annick, Nabil, Anke verdacht).

De tweede categorie is lastiger. We zien niet alles maar met wat speurwerk kunnen we vast nog best een eind kunnen komen om te achterhalen wat er gebeurd is (zeker in de eerste rondes en de laatste ronde, maar daarbuiten moet het echte speuren beginnen).
Ik vind vooral categorie twee interessant, want dat blijft verborgen zonder speurwerk  ::vergroot::
In dat kader is metrokaart van Daniël heel sterk.

Offline Didier

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • 😁😁
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Per Definitie
« Reactie #50 Gepost op: 22-01-2023, 14:21:59 »
Wat hier aan de hand is, is dat bij het woord "padpredikant" twee duos het woord "politieagent" instuurden. Dat betekent dat één fout antwoord hier twee blokjes heeft opgeleverd.

Oeps, niet goed opgelet 🫣

Offline squirleon

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Per Definitie
« Reactie #51 Gepost op: 22-01-2023, 14:54:08 »
Ik heb geprobeerd uit te zoeken wie bij deze opdracht geld verdient. Omdat er te veel informatie mist ben ik er niet uitgekomen. Wat voor mij wel vast staat is het volgende:
Annick en Jurre verdienen minstens €200
Anke en Nabil verdienen minstens €100
Soy en Ranomi verdienen minstens €50
Daniël en Sander verdienen minstens €50

Aangezien hier bovenop nog €350 is verdiend weet ik niet hoeveel deze bedragen zeggen.

Offline AstridM

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Per Definitie
« Reactie #52 Gepost op: 22-01-2023, 15:31:10 »
Wat zou er hier eigenlijk gebeuren als een duo als 'eigen bijdrage' met een woord zou komen wat exact overeen komt met de echte betekenis?

Dat had ik me ook afgevraagd. Ik heb als kind in Zuid-Afrika gewoond en de taal kwam weer helemaal terug. Mijn tactiek zou denk ik zijn om een vergelijkbare betekenis te verzinnen en dan bij het raden het goede antwoord geven. Hallo jokers, here I come.  ::tandpastasmiley::

Offline grasisgroen

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Per Definitie
« Reactie #53 Gepost op: 22-01-2023, 16:25:46 »
Ik ken het van vroeger. (Nog ver voor Dixit). We noemden het toen “het woordenboekspel”.

Ja, ik ook! Erg leuk om te spelen   ::ok::
...maar soms even niet :)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Per Definitie
« Reactie #54 Gepost op: 22-01-2023, 18:13:22 »
Geprobeerd om hier chocola van te maken.
Na de eerste 3 woorden zegt Rik: nog 6 woorden te gaan. Zou ook kloppen want het laatste woord leverde dubbel geld op. Maar ik zie 10 woorden voorbij komen (zie schema).
In het schema geven de nummers achter een woord aan welk team dit woord heeft geraden. De woorden die de teams hebben aangebracht vind je in elke kolom.
« Laatst bewerkt op: 22-01-2023, 18:16:39 door MartinJ »

Offline HenkJan78

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Per Definitie
« Reactie #55 Gepost op: 22-01-2023, 18:37:18 »
Bij Moltalk werd er nog eens de nadruk gelegd op de 10 Afrikaanse woorden. Er is echter 1 verschil met de aflevering en de vraag is of dat bewust is gedaan of niet:




Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Per Definitie
« Reactie #56 Gepost op: 23-01-2023, 00:20:55 »
Annick en Jurre waren veel te veel geld aan het verdienen. Twee molverdachten die enorm dalen om mijn lijst. Anke en Nabil verzonnen ook goede woorden en hun verdienste leek wel beperkt te blijven. Heel verdacht.

Offline Femke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Waarom duurt een week altijd zo lang?
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Per Definitie
« Reactie #57 Gepost op: 23-01-2023, 10:52:17 »
Volgens de testvraag in de app zijn er bij deze opdracht per duo 100, 150, 200 en 300 euro verdiend. Welke duo’s zullen dan welk bedrag hebben verdiend?
Niets is wat het lijkt...

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Per Definitie
« Reactie #58 Gepost op: 23-01-2023, 11:15:11 »
In het schema geven de nummers achter een woord aan welk team dit woord heeft geraden. De woorden die de teams hebben aangebracht vind je in elke kolom.

Samenvattend:

Als antwoordgever:
Jurre & Annick: minimaal €200 gewonnen, minimaal €100 gemist, €200 onduidelijk
Anke & Nabil: minimaal €100 gewonnen, minimaal €200 gemist, €200 onduidelijk
Ranomi & Soy: minimaal €100 gewonnen, minimaal €150 gemist, €250 onduidelijk
Daniel & Sander: minimaal €50 gewonnen, minimaal €200 gemist, €250 onduidelijk

Volgens de testvraag in de app zijn er bij deze opdracht per duo 100, 150, 200 en 300 euro verdiend. Welke duo’s zullen dan welk bedrag hebben verdiend?

Jurre & Annick hebben dus €200 of €300 verdiend. Voor de rest zou elk duo in theorie nog in elke categorie kunnen vallen.

Ik wil er niet zonder meer vanuit gaan dat wat we te zien krijgen representatief is voor het gehele resultaat. Het kan zijn dat de montage bewust vooral de goede of vooral de foute antwoorden van een bepaald team laat zien, om een duo verdacht te maken of de mol uit de wind te houden. Weten we zeker dat de eerste drie woorden ook echt de eerste drie woorden waren? Zo ja, dan zijn de mogelijkheden van de montage om ons in 1 richting te misleiden wat beperkter.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Per Definitie
« Reactie #59 Gepost op: 23-01-2023, 12:10:21 »
Bij Moltalk werd er nog eens de nadruk gelegd op de 10 Afrikaanse woorden. Er is echter 1 verschil met de aflevering en de vraag is of dat bewust is gedaan of niet:



Maar een woord van 25 letters intypen blijft lastig...