Auteur Topic: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders  (gelezen 16118 keer)

Offline squirleon

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #20 Gepost op: 29-01-2023, 13:27:24 »
Ik heb een kaart gemaakt van deze opdracht.

Legenda:

Zwarte cijfers geven aan waar een persoon een pakbon pakt
Rode cijfers geven aan waar een persoon af gaat
K geeft aan waar een knop zit
1:Daniël
2:Nabil
3:Jurre
4:Anke
5:Annick
6:Ranomi

Opvallend: het beeld dat we te zien krijgen op het moment dat Daniël zijn tweede knop indrukt is van het moment dat Daniël wordt ingesloten.
Op het moment dat Jurre gepakt wordt, lopen alle wegen die hij kan nemen redelijk snel dood.
Rechtsonder is eigenlijk de enige plek waar je de tegenstander goed kunt ontwijken.
Soy zoekt vooral in het eerste gedeelte naar pakbonnen, waar Nabil en Daniël samen minstens 5 pakbonnen hebben verzameld.
Als de mol voor de missende pakbonnen heeft gezorgd, zou ik zeggen dat het waarschijnlijk Anke is, aangezien zij langere tijd uit zicht van de andere kandidaten heeft kunnen handelen, maar misschien misleid de productie ons hier en zijn er kandidaten die meer pakbonnen hebben gepakt dan wij te zien hebben gekregen.
Daarnaast is het pad van Anke we haar de pakbon zien pakken vreemd: ze gaat vanaf die plek richting de uitgang en is in de gang voor de uitgang, maar vervolgens ze we haar weer in het eerste gedeelte van het doolhof.

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #21 Gepost op: 29-01-2023, 13:29:50 »
Er komen twee pakbonnen redelijk goed in beeld. Ik probeer te achterhalen wat er op de pakbonnen staat.
Er moeten toch wel wat hints te vinden zijn op die pakbonnen denken jullie niet?

"Op de pakbonnen stonden aanwijzingen om de Mol letterlijk te pakken, maar in alle hectiek van het spel werd dat vergeten en de Mol heeft bovendien nog wat pakbonnen laten verdwijnen om te voorkomen dat zijn identiteit bekend werd."
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #22 Gepost op: 29-01-2023, 13:42:19 »
Er komen twee pakbonnen redelijk goed in beeld. Ik probeer te achterhalen wat er op de pakbonnen staat.

Ik kom al tot:

  • Mol Fruit - since 1999
  • Datum 3 juli 2022 (dus die dag is de opdracht opgenomen)

Rechtsboven staat een adres met straatnaam, maar welk? Ook staat er - denk ik - een website www.molfruit.za. Dit is een niet-bestaande URL.

.... Appelweg(?)
..... Ceres
Zuid Afrika




« Laatst bewerkt op: 29-01-2023, 13:44:44 door annebeestje »

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #23 Gepost op: 29-01-2023, 13:57:58 »
Ik heb een kaart gemaakt van deze opdracht.
[...]
Daarnaast is het pad van Anke we haar de pakbon zien pakken vreemd: ze gaat vanaf die plek richting de uitgang en is in de gang voor de uitgang, maar vervolgens ze we haar weer in het eerste gedeelte van het doolhof.

Dank  ::ok::

Er zijn ook hier weer veel edits door elkaar gehaald.

Offline squirleon

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #24 Gepost op: 29-01-2023, 14:11:20 »
Dank  ::ok::

Er zijn ook hier weer veel edits door elkaar gehaald.
Ik denk niet dat hier edits door elkaar zijn gehaald, het is hier waarschijnlijker dat er een stuk van Anke is weggeknipt dat wij niet mogen zien. (pakbonnen wegmaken?)

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #25 Gepost op: 29-01-2023, 14:47:55 »
Dat heb ik ook gisteren opgemerkt. Mij viel moment 13.53 op. Soy zegt over de porto "en nu kijken of we de knop ergens kunnen indrukken". Want Anke gaat het verre territorium binnen, het zwarte vlak in. DAAR zal ze die pakbonnen hebben weggemaakt. Nabil zegt ook "hier zijn geen pakbonnen meer" over het gedeelte dat WEL zichtbaar is. Dus ze drukt de onbelangrijke knoppen, maar het territorium waar het om gaat blijft zwart. Tot het einde! Dat is duidelijk te zien. En dan is ze weer bij de ingang met in elk geval 1 pakbon, maar laat ze dan afgaan, hoewel toch lijkt dat ze zo naar buiten kan.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #26 Gepost op: 29-01-2023, 20:32:28 »
Of het was moeilijker dan we denken of er werd slecht aangestuurd. Hoe dan ook... 5 van de 7 halen het einde niet. Daarbij ook Nabil die het niet eens probeert.

Soy zet zichzelf redelijk buitenspel door zo laat te gaan. Hij heeft wel de porto, maar wordt ook constant op zijn vingers gekeken. Om echt iets met de pakbonnen te doen (of het verduisteren of gepakt worden is), is hij te laat.

Nabil brengt de enveloppen terug, brengt dus niets binnen en laat de fout aan Jurre. Hij behoudt wel overzicht en eventueel invloed rondom de porto.

Jurre verspeelt het geld van Nabil, maar ik zie hem niet nog meer pakbonnen pakken. Door af te gaan, is hij vanaf dat moment alle invloed kwijt. Hetzelfde geldt voor Daniël.

Ranomi pakt geld geld en brengt het binnen.

Ik neig naar een van de eerste drie lopers en kom dan toch uit bij Nabil en in mindere mate Jurre.

Offline mocemole

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #27 Gepost op: 29-01-2023, 20:53:07 »
Als je de tijd erbij neemt was Daniël 4m38 binnen geweest voor hij af was, Nabil had geen tijd omdat hij terugkwam en Jurre was af na amper 1m43.

Daarbij zegt Rik dat hij 13 bonnen heeft gekregen van de 15, dus 2 hangen er nog of zijn verduisterd en van wat wij meekrijgen zien we er maar 10.
Daniël 2, Nabil 4, Anke 1, Annick 1 en Ranomi 2.
Iemand heeft er dus nog 3 meer genomen en zich laten pakken. Dat kunnen dan alleen Daniël, Jurre of Anke zijn.

Offline mastermol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #28 Gepost op: 29-01-2023, 21:22:44 »
Wanneer Annick in het doolhof rondloopt hoor je een stem zeggen:

"Ik ben het hoor. En nu, zien jullie mij?" 

Deze tekst klopt niet met waar Annick op dat moment mee bezig is (namelijk, wegrennen voor iemand in het zwart). Daarnaast klinkt de stem niet als die van Annick.

In ieder geval een opvallend fragment dat ik niet helemaal kan plaatsen.
Iemand een idee?

Fragment terugkijken, minuut 15:20-15:30 ongeveer.


Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #29 Gepost op: 29-01-2023, 21:27:24 »
Als Jurre de Mol is vind ik het wel een sterk staaltje dat hij in amper 1.43 minuten 3 pakbonnen heeft weggegrist en weggegooid, met al 4 in zijn hand. Temeer daar hij meteen op de knoppen drukte, en zijn hele route kon worden gevolgd op het scherm.
 Heeft niemand dat dan gezien? Dan hadden anderen meer kans daartoe, lijkt me.

Maar dit is dan wel weer verdacht voor iemand die zegt als een speer naar de uitgang te willen:


Offline Rinusoide

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #30 Gepost op: 29-01-2023, 21:53:35 »
Als Jurre de Mol is vind ik het wel een sterk staaltje dat hij in amper 1.43 minuten 3 pakbonnen heeft weggegrist en weggegooid, met al 4 in zijn hand. Temeer daar hij meteen op de knoppen drukte, en zijn hele route kon worden gevolgd op het scherm.
 Heeft niemand dat dan gezien? Dan hadden anderen meer kans daartoe, lijkt me.

Maar dit is dan wel weer verdacht voor iemand die zegt als een speer naar de uitgang te willen:



Klopt, het kan Jurre bijna niet geweest zijn. Is binnen no-time af en als je goed naar zijn stuk kijkt, lijkt het er ook niet op dat er flink in geknipt is. Hij gaat van de knop vlakbij de ingang naar de knop linksboven, en vervolgens naar de deur ongeveer in het midden van het doolhof. Die zit dicht (en er is geen andere route naar de rechterkant van het doolhof), en hij blijft daar wachten. Deur gaat open, maar meteen komt de beveiliger eraan. Hij rent vervolgens een doodlopende weg in en gaat af. Op zich verdacht, maar het lijkt mij onmogelijk dat hij in dat gebied ook nog 3 pakbonnen heeft verduisterd. Zeker aangezien er volgens Nabil geen pakbonnen meer waren in dat gebied (te horen in het stuk van Anke).

In het stuk van Anke is daarentegen wél heel erg veel geknipt. Drukt dezelfde knoppen in als Jurre en loopt daarna het zwarte gebied in. In het volgende shot is ze bij de uitgang (de deur vlak voor de uitgang is dicht) en zegt ze geen geld te hebben. Bij het volgende shot in de control room is ze ineens weer in het eerste gedeelte, waarop Nabil zegt dat daar geen pakbonnen meer zijn. In het volgende shot pakt ze er wel een, maar als je goed op de plattegrond let is dit weer helemaal rechts in het zwarte gebied, vlak bij de uitgang. En weer 1 shot later is ze weer bij het eerste gedeelte, waarna ze wegrent voor de beveiliger en af gaat, vlak bij de ingang (ook die deur was dicht).

In mijn optiek kunnen het alleen Anke of Daniël zijn die pakbonnen hebben kwijtgemaakt. Dat stuk van Daniël moet ik nog eens beter gaan bekijken.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #31 Gepost op: 29-01-2023, 21:58:16 »
Er zijn drie pakbonnen gepakt die niet in beeld zijn. Die hoeven niet allemaal door dezelfde persoon zijn gepakt - de montage kan er ook voor kiezen om ‘gewoon gevonden’ pakbonnen van een kandidaat die afgaat buiten beeld te laten, omdat (a) het beter uitkomt met de montage / misschien zijn er geen goed bruikbare beelden van of (b) het beter uitkomt voor de mol zodat het lijkt dat er een groter onverklaard gat is dan dat er werkelijk is.

Als we aannemen dat (een deel van) de onverklaarde pakbonnen een molactie was, zijn doorgaans eerdere kandidaten beter in staat die uit te voeren (want: er zijn meer pakbonnen, stelen heeft meer effect, omdat de kans dat een latere kandidaat de pakbon zou vinden groter is). Ik neem ook aan dat de mol voorkennis over de doolhof heeft dus dat hij/zij sneller dan een gemiddelde kandidaat bij de pakbonnen kon komen.

Op volgorde dan:
1. Daniël lijkt goede gelegenheid te hebben. Niet heel veel tijd en deels ook knoppen ingedrukt, maar op zich kan prima. (Ik verdenk Daniël overigens niet, maar op basis van deze opdracht kan het.)
2. Nabil doet het eerste gedeelte met uitstaande porto. Als hij de mol is kan dat bewust zijn om in alle rust pakbonnen weg te pakken. (Mogelijk staat de porto gewoon aan en doet hij achteraf alsof hij uitstond.) Hij drukt knoppen in wat betekent dat de rest hem mogelijk ziet pakbonnen pakken, maar aangezien hij 4 pakbonnen doorgeeft, heeft hij wel aardig wat marge. Daar staat tegenover dat hij als mol een groot risico neemt door 4 pakbonnen door te geven aan de volgende kandidaat.
3. Jurre gaat erg snel af, met al pakbonnen op zak. Op basis van diepe analyse is zijn manier van afgaan niet zo verdacht als de beelden suggereren (hij kon blijkbaar nergens echt geen). Drie extra pakbonnen in die tijd verdoezelen klinkt ook moeilijk, maar mogelijk 1 of 2 kan nog?
4. Anke lijkt op basis van diepe analyse lange tijd in een onzichtbare hoek te zijn geweest dus heeft een goede mogelijkheid om pakbonnen te verdoezelen (al is de positie als vierde niet de best mogelijke).
5. Annick is afgevallen dus kunnen we negeren.
6. Ranomi brengt als enige geld op. Het is in theorie mogelijk dat ze pakbonnen heeft gestolen, maar dat is dan alleen voor Soys beurt relevant, dus voelt als een niet-effectieve molactie.
7. Soy zegt geen enkele pakbon te vinden (wat op zich enigszins verdacht is want er waren wel pakbonnen). Omdat er niemand na hem kwam, zou het stelen van pakbonnen op hetzelfde neer komen als de pakbonnen laten hangen. Enig verschil is dat Rik kan zeggen ‘er zijn 13 pakbonnen gepakt’. Maar het is een molactie puur voor de bühne zonder extra effect op de pot. (Vanuit dat oogpunt was het - als Soy de mol is nog beter geweest alle pakbonnen te pakken, omdat dan Rik kan zeggen ‘ze zijn allemaal gepakt’ en dat geeft dan dekking voor Soy om te zeggen dat hij niets kon vinden, maar ik til daar niet te zwaar aan want Nabil keek mee, dus misschien was dat niet mogelijk.)

Dus tsja, iedereen kan er een beetje hun eigen mol in zien (al kan verdere analyse dat mogelijk nog veranderen). Ranomi het minst verdacht hier, Soy ook niet zo erg verdacht, Jurre minder verdacht dan de edit suggereert, Anke juist meer. Nabil is lastig te wegen.

Offline squirleon

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #32 Gepost op: 29-01-2023, 23:04:16 »
Als de mol één of twee bonnen heeft verduisterd, dan komen Ranomi en Nabil naar voren als meest waarschijnlijk na Anke.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #33 Gepost op: 30-01-2023, 00:07:24 »
Klopt, het kan Jurre bijna niet geweest zijn. Is binnen no-time af en als je goed naar zijn stuk kijkt, lijkt het er ook niet op dat er flink in geknipt is.
Als de tijdwaarneming klopt duurt zijn totale run 1.43 minuten, daarvan zien we 1.02 minuten in de uitzending. Hij had aangekondigd het in een minuut te doen, dus dat komt aardig overeen. Nabil bevestigt nog eens in een biecht dat hij supersnel was.
Bovendien ging hij (maar corrigeer me als ik het mis heb) naar hetzelfde deel als waar Daniel en Nabil al waren geweest, en waar dus al aardig wat pakbonnen waren meegenomen. Om daar dan in de 40 seconden die we niet gezien hebben er nog drie te verduisteren lijkt me bijna niet te doen. Eigenlijk moest dat dan al gebeuren voor het indrukken van de eerste schermknop, maar ook daar lijkt het in de montage totaal niet op.

Jurre is mijn hoofdverdachte. Maar het gegeven dat hier drie pakbonnen zijn verdwenen, maakt dat wel iets wankeler.

Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #34 Gepost op: 30-01-2023, 01:17:58 »
Dusss als ik het goed begrijp als er iemand af ging nadat er geld was gewonnen van een of meerdere personen hiervoor, dan werd dit niet binnen gehaald?
Dan is vroeg in het doolhof gaan (zoals veel anderen hier eens zijn) het meest verdacht: briefjes verduisteren en evt geld binnenhalen, maar toch de meeste zullen af gaan, dus gaat dat geld er niet in.

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #35 Gepost op: 30-01-2023, 07:14:34 »
Dusss als ik het goed begrijp als er iemand af ging nadat er geld was gewonnen van een of meerdere personen hiervoor, dan werd dit niet binnen gehaald?
Dan is vroeg in het doolhof gaan (zoals veel anderen hier eens zijn) het meest verdacht: briefjes verduisteren en evt geld binnenhalen, maar toch de meeste zullen af gaan, dus gaat dat geld er niet in.
Nee, als je af ging was je alleen hetgeen kwijt wat je in je hand had. Geld van eerdere lopers die de uitgang gehaald hadden bleef dan staan. Anders zouden ze ook 0 euro verdiend hebben omdat Soy als laatste loper af ging.

Offline squirleon

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #36 Gepost op: 30-01-2023, 09:28:43 »
Soy ging niet af, hij haalde slechts de finish zonder pakbonnen.

Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #37 Gepost op: 30-01-2023, 09:30:53 »
Soy ging niet af, hij haalde slechts de finish zonder pakbonnen.

Inderdaad. Omdat die pakbonnen allang waren verdonkeremaand door de mol. De mol moet zo vroeg mogelijk het doolhof in om te zorgen dat er zo min mogelijk de pot in komt, Soy kan dus niet de mol zijn.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #38 Gepost op: 30-01-2023, 10:11:18 »
Leuke opdracht! En eentje perfect voor de mol. Wat de beste plek is? Inderdaad vrij vroeg in het spel (helaas zat mijn mol daar niet), maar zeker niet als eerste. Al valt er aan de portofoon ook genoeg te mollen.

Inderdaad. Omdat die pakbonnen allang waren verdonkeremaand door de mol. De mol moet zo vroeg mogelijk het doolhof in om te zorgen dat er zo min mogelijk de pot in komt, Soy kan dus niet de mol zijn.
Al weet je niet precies wie waar allemaal is geweest. Die 3 missende pakbrieven zouden er an sich nog best hebben kunnen hangen, en door Soy bewust gewist kunnen zijn. Maar ik moet toegeven dat Soy niet de beste positie had.
Ich bin ein Bärliner!

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #39 Gepost op: 30-01-2023, 10:36:19 »
Soy ging niet af, hij haalde slechts de finish zonder pakbonnen.
Klopt, inderdaad, dat had ik niet helemaal hoe dop mijn netvlies.
Wat wel blijft is dat geld dat aan de uitgang is gebracht niet meer kan worden weggenomen wanneer een volgende loper gepakt zou worden.