Auteur Topic: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders  (gelezen 16208 keer)

Offline WillempieW

  • winnaar De Mol pool 2023
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #80 Gepost op: 30-01-2023, 22:58:48 »
Er zit teveel motionblur in om het goed te kunnen zien.
Ik denk dat 't precies dat is, motionblur.
Hieronder een paar frames van 1 en hetzelfde shot. Eerst zie je duidelijk 2 vrachtbonnen, een paar frames later lijken 't er 3 te zijn...


Dit is rond 8:50

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #81 Gepost op: 30-01-2023, 23:16:53 »
Ja, dat is dat andere fragment, van even daarvoor.
...als hij zijn tweede pakbon (in beeld) pakt, heeft hij er ook al minstens 3. Die kan ik zonder HD zelfs goed zien.
Als je het mij vraag zijn dat er gewoon 3.

Offline Talpavenator

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tunnel? Ik zit helemaal niet in een tunnel
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #82 Gepost op: 30-01-2023, 23:35:19 »
Als Daniel afgaat, zie ik zeker 3 pakbonnen (rond 9:40 in de aflevering). De achterste pakbon is niet erg zichtbaar, maar steekt nog net genoeg af tegen een kist.
Het wordt makkelijker als je denkt, dus vooral niet stoppen met denken. Kan zeker handig zijn om de mol te vinden.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #83 Gepost op: 30-01-2023, 23:44:12 »
Maar twee bonnen zijn er dan zogenaamd verdwenen? Dat is toch geen molactie, das maar 200 euro.
Ik denk dat er gewoon vier in zijn eindstapel zitten, maar dat wij dat niet kunnen zien. Pure verdachtmaking van Daniël.

Offline Rinusoide

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #84 Gepost op: 31-01-2023, 00:28:56 »
Kunnen het niet dubbelgevouwen bonnen zijn?

Ik denk het niet. De pakbonnen zijn geplastificeerd (goed te zien op de pakbonnen die in beeld komen als Rik de opdracht uitlegt), dubbelvouwen gaat dan erg moeilijk.

Offline mastermol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #85 Gepost op: 31-01-2023, 01:20:17 »
Wauw, heel goed gevonden!

Ik heb de enveloppen uitvergroot zodat je het beter kan zien.
Minimaal 4 enveloppen te zien.

Tja...


In mijn HD download is de frametijd 09:13.760. Vlak nadat hij rechtsonder de beveiliger ontwijkt.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #86 Gepost op: 31-01-2023, 01:23:25 »
Ik heb de beelden waar de pakbonnen te zien zijn beeld voor beeld bekeken maar zie er echt maar 2. Als je beeld voor beeld kijkt zie je ook enorme verplaatsingen van de pakbonnen tussen 2 frames. Door de beweging zie je volgens mij dingen dubbel.
Doet me denken aan dat stofwolkje bij een laseropdracht wat ook een molgeld briefje moest zijn.
Edit
Als Daniel echt ergens 4 pakbonnen had en even later plotseling 2 dan hadden die beelden waarschijnlijk de uitzending niet gehaald. De makers weten dat wij de beelden frame voor frame bekijken als dit nodig is.
Opvallend is ook dat de pakbonnen evenwijdig lopen met een flinke ruimte tussen de bonnen. Die zouden schuin toe moeten lopen naar de plek waar ze zijn geklemd tussen de vingers van Daniel. Ook zie je heel duidelijk dat het beeld van de ene set van 2 verschoven weer terugkomt. Een parallelle verplaatsing.
« Laatst bewerkt op: 31-01-2023, 02:02:15 door MartinJ »

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #87 Gepost op: 31-01-2023, 04:09:00 »
Maar twee bonnen zijn er dan zogenaamd verdwenen? Dat is toch geen molactie, das maar 200 euro.
Op elke bon staat een ander bedrag he.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #88 Gepost op: 31-01-2023, 08:10:14 »
Goed speurwerk.

We zien in de uitzending dat Daniël maar twee pakbonnen doorgeeft. Maar weten we zeker dat hij de andere pakbonnen verzweeg? Misschien heeft hij het wel gewoon doorgegeven en heeft het de uitzending niet gehaald?

Het viel mij al op dat geen van de kandidaten verbaasd lijkt over het feit dat er 13 pakbonnen gevonden zijn, het lijkt geen discussie op te leveren. Ik vroeg me af of er misschien helemaal geen ‘verdwenen’ of ‘missende’ pakbonnen zijn en dat de montage dat ons alleen doet geloven om ons een beetje extra paranoïde te maken.

Hoe dan ook, het is mols van Daniël om 5 (of 4?) pakbonnen te vinden en af te gaan, onmols van Nabil om de pakbonnen (waarschijnlijk dus allemaal) weer terug bij het begin te leggen, mols van Jurre met 4 pakbonnen af te gaan, onmols van Ranomi geld in te brengen en mols van Soy om de laatste pakbonnen niet te vinden.

Offline WillempieW

  • winnaar De Mol pool 2023
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #89 Gepost op: 31-01-2023, 08:12:58 »
Ik heb de beelden waar de pakbonnen te zien zijn beeld voor beeld bekeken maar zie er echt maar 2. Als je beeld voor beeld kijkt zie je ook enorme verplaatsingen van de pakbonnen tussen 2 frames. Door de beweging zie je volgens mij dingen dubbel.
Lijkt mij ook YouTube versie heeft een framerate van 25 fps als het origineel een framerate heeft van 50 fps is dus (in theorie) elk frame een samenvoegsel van 2 originele frames, waardoor je dit soort dubbelingen krijgt bij snelle bewegingen.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #90 Gepost op: 31-01-2023, 08:39:24 »
Ik heb het ook weer teruggekeken. We weten dat er 15 pakbonnen waren en er 13 gepakt zijn. We hebben ze alleen niet alle 13 in de montage gezien. Als ik de ondertiteling teruglees en de beelden bekijk heeft Daniel niet gecommuniceerd over het aantal pakbonnen dat hij heeft. We zien alleen dat hij er 2 pakt. De rest kan in de montage gesneuveld zijn, bewust of onbewust. Omdat we ook geen communicatie horen over het aantal bonnen dat hij pakt kan het heel goed zijn dat dat bewust uit de montage gelaten is om Daniel verdacht te maken.


Er viel me echter iets anders op. Nabil gaat na Daniel het doolhof in. Nabil  communiceert wel over het aantal, hij heeft 4 stuks. Het is ook duidelijk te zien dat hij een grote stapel heeft. Jurre zou deze meenemen. Ik zie nergens bij Jurre dat hij eenzelfde grotere stapel heeft als Nabil.  Ik zie bij Jurre maar één of twee bonnen........heel verdacht ;D

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #91 Gepost op: 31-01-2023, 08:53:57 »
Als Daniel afgaat, zie ik zeker 3 pakbonnen (rond 9:40 in de aflevering). De achterste pakbon is niet erg zichtbaar, maar steekt nog net genoeg af tegen een kist.
Heb je een screenshot? Hoe ik ook kijk, ik zie er maar 2.

2 of 3 pakbonnen vlak voor het einde weggooien terwijl nota bene iedereen naar je staat te kijken, lijkt me geen slimme molactie. Hij had zich ook met al zijn pakbonnen kunnen laten afgaan, dat geeft hetzelfde resultaat. Het kan zijn dat de cameraman (hoeveel waren er in het doolhof?) de insluiting niet goed op beeld had, en dat het einde een retake is met (per ongeluk?) minder pakbonnen. Dan is bij de montage de keuze gemaakt om ook maar 2x te laten zien dat hij er een pakte.

Nog een paar opvallende zaken:
- Zijn eerste pakbon gaat hij eerst bestuderen voor hij verder gaat. Op zoek naar tips? Onmols voor een Mol die haast heeft om er nog meer weg te graaien voor hij in beeld komt.
- Volgende shot: 'Ik heb de eerste knop gevonden, die zit gelijk aan je rechterhand'. Maar het beeld dat we zien is niet van de eerste knop, maar van een latere, met die pakbon al in zijn hand. E.e.a. moet blijkbaar suggereren dat hij éérst een pakbon pakt voor hij een knop indrukt en zichtbaar wordt op het scherm. De knop die gelijk aan je rechterhand zat heeft hij zo te horen meteen ingedrukt en dus hebben ze zijn hele run en alle pakbonnen die hij pakte kunnen volgen.

Ik vermoed dan ook dat Daniel het aantal bonnen gewoon juist heeft doorgegeven. Niemand was verbaasd dat Rik zei dat er 13 bonnen gepakt waren. Nabil dook wel als een havik op hem na afloop. 'Wat is er bij jou in Godsnaam mis gegaan?'. Beetje overdreven bij maar 2 verloren bonnen. Maar niet zo'n gekke reactie als ze al van Daniel zelf gehoord hadden dat het er 4 of 5 waren.

Kortom: ik heb sterk het gevoel dat de montage ons hier op een verkeerd been probeert te zetten.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #92 Gepost op: 31-01-2023, 09:35:42 »
Er viel me echter iets anders op. Nabil gaat na Daniel het doolhof in. Nabil  communiceert wel over het aantal, hij heeft 4 stuks. Het is ook duidelijk te zien dat hij een grote stapel heeft. Jurre zou deze meenemen. Ik zie nergens bij Jurre dat hij eenzelfde grotere stapel heeft als Nabil.  Ik zie bij Jurre maar één of twee bonnen........heel verdacht ;D

Maar als Jurre met maar twee pakbonnen de finish gehaald had (wat een magere molactie zou zijn) zou iedereen weten dat hij er onderweg een paar verloren heeft. En je laten pakken met twee of vier bonnen maakt geen verschil.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #93 Gepost op: 31-01-2023, 09:45:26 »
Ik was ook even verheugd dat er iets ontdekt leek  ;D  Maar we gaan het niet zien vrees ik.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #94 Gepost op: 31-01-2023, 10:00:13 »
Maar als Jurre met maar twee pakbonnen de finish gehaald had (wat een magere molactie zou zijn) zou iedereen weten dat hij er onderweg een paar verloren heeft. En je laten pakken met twee of vier bonnen maakt geen verschil.

Maar als....hij de mol is dan komt hij niet aan bij de finish. 4 bonnen van Nabil weg en zelf nog 2 ( de missende?) kwijtgeraakt.

Het moment van starten per kandidaat in de doolhof is  niet duidelijk. Volgens mij staat de loods met controlroom wat verder weg en start de opdracht pas als de kandidaat bij het doolhof is. De controlroom heeft geen zicht op wat er vooraf gebeurt. Maar uiteraard is het allemaal (tunnel) speculatie.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #95 Gepost op: 31-01-2023, 10:24:04 »
Maar als....hij de mol is dan komt hij niet aan bij de finish. 4 bonnen van Nabil weg en zelf nog 2 ( de missende?) kwijtgeraakt.

Ah, zo. Dat dit dus twee andere bonnen zouden zijn die Jurre kwijt maakt. Ik geloof niet dat ie daar de tijd voor had. Sowieso maakt Jurre het zich als Mol erg moeilijk door zich voor te nemen desnoods binnen een minuut bij de uitgang te staan vind ik.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #96 Gepost op: 31-01-2023, 12:38:59 »
Lijkt mij ook YouTube versie heeft een framerate van 25 fps als het origineel een framerate heeft van 50 fps is dus (in theorie) elk frame een samenvoegsel van 2 originele frames, waardoor je dit soort dubbelingen krijgt bij snelle bewegingen.
Nadat ik mijn vorige post had verstuurd schoot door mijn hoofd dat er 2 soorten video zijn: p(rogessive) en i(interlaced). Bij p(rogressive) is elk frame een volledig beeld. Bij i(nterlaced) wordt bij het opnemen van het beeld eerst de oneven beeldlijnen gescand en vervolgens de even beeldlijnen. Dit wordt bij HD televisie gebruikt (1080i50). Het samenvoegen van 2 frames tot 1 beeld resulteert in twee verschillende momentopnames in één beeld. Bij relatief kleine verplaatsingen kan een televisie hiervoor compenseren. Deinterlacing heet dit. Bij snelle verplaatsingen werkt dit niet. Vandaar dat bij een snelle beweging 2 pakbonnen ineens 4 pakbonnen lijken.
« Laatst bewerkt op: 31-01-2023, 12:43:47 door MartinJ »

Offline Treveo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #97 Gepost op: 31-01-2023, 12:46:29 »
Nadat ik mijn vorige post had verstuurd schoot door mijn hoofd dat er 2 soorten video zijn: p(rogessive) en i(interlaced). Bij p(rogressive) is elk frame een volledig beeld. Bij i(nterlaced) wordt bij het opnemen van het beeld eerst de oneven beeldlijnen gescand en vervolgens de even beeldlijnen. Dit wordt bij HD televisie gebruikt (1080i50). Het samenvoegen van 2 frames tot 1 beeld resulteert in twee verschillende momentopnames in één beeld. Bij relatief kleine verplaatsingen kan een televisie hiervoor compenseren. Deinterlacing heet dit. Bij snelle verplaatsingen werkt dit niet. Vandaar dat bij een snelle beweging 2 pakbonnen ineens 4 pakbonnen lijken.
Zouden wij dat kunnen uitzoeken? De progressieve en interlaced naast elkaar zetten zodat wij bewijs hebben dat het echt 2 pakbonnen zijn?

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #98 Gepost op: 31-01-2023, 13:05:10 »
Zouden wij dat kunnen uitzoeken? De progressieve en interlaced naast elkaar zetten zodat wij bewijs hebben dat het echt 2 pakbonnen zijn?
Ik weet niet precies wat je hiermee bedoelt, want er is alleen een interlaced versie.
Wat je in theorie wel zou kunnen doen is alle even of alle oneven beeldlijnen wegpoetsen uit het frame. Je zou dan 2 pakbonnen moeten zien i.p.v. 4.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #99 Gepost op: 31-01-2023, 13:26:30 »
onmols van Nabil om de pakbonnen (waarschijnlijk dus allemaal) weer terug bij het begin te leggen, mols van Jurre met 4 pakbonnen af te gaan, onmols van Ranomi geld in te brengen
Deze begrijp ik even echt niet. Dus je vindt het zowel onmols van Ranomi om geld in te brengen als onmols van Nabil om dat niet te doen? Immers ging al Nabil's geld verloren. Supermolse actie lijkt mij, want je verschuift de schuld naar een ander en bent zelf de held ??? 8)
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)