Auteur Topic: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte  (gelezen 10723 keer)

Offline Crapuleke

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #100 Gepost op: 3-02-2023, 16:01:03 »
Ik vrees dat wanneer dit in aflevering 10 uitgelegd moet worden aan het grote publiek er heel wat mensen afhaken....
Hoeft toch niet zo moeilijk te zijn. Gewoon
Nabil slaat de 4e noot op een gele citroen en komt als 4e het spel binnenlopen.
En dan een aantal plaatjes, de keuze is reuze:
Bij de Fabriek: blauwe, gele en witte helm (wit is #FFFFFF, ook te linken aan Nabil)
Bij gulden middenweg blauwe, gele en groene kisten op een rijtje
Bij Propvol: gele postbus, blauwe doek, groene leverstenen + de foto met groen mollogo, gele postbus en blauwe hendel)
Bij de eendjes de foto met de code op de eendjes en het telefoonnummer 6032
Bij de voorstelvideo’s extra plaatjes etc. etc.

Ze kunnen het zo lang en kort maken als ze zelf willen met plaatjes, als de gele citroen er maar in zit en de foto met het mollogo in propvol.

Ok, ‘Ik denk 6032’ moet ik hier zeggen. Maar 6032 is wel een van de sleutels in dit hele verhaal over kleuren, want die geeft een zekere link tussen Nabil en de code op de eendjes. De eendjes die steeds terugkomen.
Vraag: zit ik met deze overdaad aan kleurenhints en Nabil nu echt fout?

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #101 Gepost op: 3-02-2023, 17:43:37 »

Vraag: zit ik met deze overdaad aan kleurenhints en Nabil nu echt fout?

Ik vrees het wel... Er kan best een hint zitten in de kleuren die zou kunnen wijzen naar een eventuele mol, maar dan moet hij wel voor de 'gewone' kijker te begrijpen zijn!
Ich bin ein Bärliner!

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #102 Gepost op: 3-02-2023, 19:03:09 »
Ik vrees het wel... Er kan best een hint zitten in de kleuren die zou kunnen wijzen naar een eventuele mol, maar dan moet hij wel voor de 'gewone' kijker te begrijpen zijn!
Dat is wel wat ik bedoelde, het is voor de argeloze zaterdagavondkijker te complex. En dus daarom geen hint in mijn ogen.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #103 Gepost op: 3-02-2023, 20:33:30 »
Annick was zwaar verdacht geweest als ze niet was afgevallen. Daniël wat mij betreft genoeg om af te strepen. Neemt zelf het initiatief om achter te blijven. Lost het raadsel met de eendjes in het zwembad snel op, maar heeft eigenlijk geen echte invloed meer zonder telefoon. De Mol zit bij de lopers.

Offline Crapuleke

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #104 Gepost op: 3-02-2023, 23:44:33 »
Ik vrees het wel... Er kan best een hint zitten in de kleuren die zou kunnen wijzen naar een eventuele mol, maar dan moet hij wel voor de 'gewone' kijker te begrijpen zijn!

Dat is wel wat ik bedoelde, het is voor de argeloze zaterdagavondkijker te complex. En dus daarom geen hint in mijn ogen.

Aha, ok, dan komen we hier in de finale op terug  8)
Maar ik blijf zoeken  ::jaja::

« Laatst bewerkt op: 3-02-2023, 23:48:24 door Crapuleke »

Offline DanielleHaarman

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #105 Gepost op: 4-02-2023, 07:51:37 »
Annick was zwaar verdacht geweest als ze niet was afgevallen. Daniël wat mij betreft genoeg om af te strepen. Neemt zelf het initiatief om achter te blijven. Lost het raadsel met de eendjes in het zwembad snel op, maar heeft eigenlijk geen echte invloed meer zonder telefoon. De Mol zit bij de lopers.
Dit vind ik zo leuk aan WIDM. Je kunt totaal verschillend tegen iets aankijken. Ik zie in Daniël echt de mol. Phishing - de eendjes uit het water halen, de code ontcijferen, toegang tot het vliegtuig. Zelf vliegen en Annick zogenaamd omdat ze haar eerder vertrouwen met de telefoon achterlaten. De groep die met een onmogelijke rubber duck de berg op gaan, met wielen waarvan het een wonder is als die ongeschonden de finish halen. Daar is geen mol nodig. Ik denk dat we Daniël vrolijk rond gaan zien vliegen op eenzame hoogte.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #106 Gepost op: 4-02-2023, 11:18:38 »
Hij had nul invloed op het tempo van de lopers. Nul invloed op het ontdekken van het telefoonnummer. Nul invloed op het telefoongesprek. Er waren genoeg mogelijkheden om de opdracht te laten mislukken, maar hij heeft het alleen gedaan wat nodig was om het eventueel te laten slagen.

Offline DanielleHaarman

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #107 Gepost op: 4-02-2023, 12:29:59 »
Hij had nul invloed op het tempo van de lopers. Nul invloed op het ontdekken van het telefoonnummer. Nul invloed op het telefoongesprek. Er waren genoeg mogelijkheden om de opdracht te laten mislukken, maar hij heeft het alleen gedaan wat nodig was om het eventueel te laten slagen.
Hij had zeker wel invloed op het ontdekken van het telefoonnummer. Is hij rechtstreeks gevlogen, vlogen ze laag genoeg? Ja, ze hadden het telefoonnummer nét voor het eind. Maar toen was het nét te laat.  Ik vind dat in elk geval niet getuigen van nul invloed. En daarbij: moet de mol bij iedere opdracht zelf de opdracht verprutsen? Hij moet ook zorgen dat hij niet teveel verdacht wordt. Ik zou als ik de mol was en ik kon kiezen tussen zo'n enorm ding de berg op slepen of heerlijk een rondje vliegen mijn keuze ook heel snel gemaakt hebben.

Offline _Malle_Molloot

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Doorgedraaide Molloot
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #108 Gepost op: 4-02-2023, 12:56:25 »
En daarbij: moet de mol bij iedere opdracht zelf de opdracht verprutsen?

Zeker niet, maar vergeet niet de quad opdracht in de zandvlakte: daar heeft Daniël er eigenhandig voor gezorgd dat er €2000 in de pot kwam. Geen mol dus
Mollen ontmaskerd: Jurre, Renee, Jeroen, Rob, Merel, Jan, Thomas & Klaas (NL). Comfort, Uma, Lennart & Alina (BE).

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #109 Gepost op: 4-02-2023, 13:01:49 »
Het is het overwegen waard te denken dat Daniël een kandidaat is omdat hij vrij snel de coördinaten vond en meteen aan Annick vertelde wat die betekenden. Een Mol zou dat niet gedaan hebben. Een MOL zou in ieder geval zoveel mogelijk tijd rekken om te proberen te laat te komen.
Verder in 1.2 had Daniël erg veel haast om achter alle geluidsfragmenten te komen. In het schip nam hij snel het juiste woord "schip" over van Jesse en kwam daardoor samen met de anderen tot de goede oplossing. En zo zijn er in elke aflevering wel Daniëlmomenten die niet kloppen met MOLgedrag.

Offline DanielleHaarman

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #110 Gepost op: 4-02-2023, 13:20:46 »
Zeker niet, maar vergeet niet de quad opdracht in de zandvlakte: daar heeft Daniël er eigenhandig voor gezorgd dat er €2000 in de pot kwam. Geen mol dus
Eigenhandig? Ik heb daar meerdere zeer fanatieke kandidaten in actie gezien. Hier werd heel goed samengewerkt. Afwijkend gedrag valt op. Slim juist om je dan aan te passen en dan maar extra de fanatieke kandidatenrol uit te vergroten. Het is maar net hoe je het bekijkt.

Offline DanielleHaarman

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #111 Gepost op: 4-02-2023, 13:23:48 »
Het is het overwegen waard te denken dat Daniël een kandidaat is omdat hij vrij snel de coördinaten vond en meteen aan Annick vertelde wat die betekenden. Een Mol zou dat niet gedaan hebben. Een MOL zou in ieder geval zoveel mogelijk tijd rekken om te proberen te laat te komen.
Verder in 1.2 had Daniël erg veel haast om achter alle geluidsfragmenten te komen. In het schip nam hij snel het juiste woord "schip" over van Jesse en kwam daardoor samen met de anderen tot de goede oplossing. En zo zijn er in elke aflevering wel Daniëlmomenten die niet kloppen met MOLgedrag.

De coördinaten niet raden = geen vliegtuig. Dat zou echt zonde zijn. Denk dat de mol er in zo'n geval echt wel voor moet zorgen dat het vliegtuig de lucht in gaat.
En voor wat betreft schip, hier kopt hij een voorzetje in. Hij kwam er niet als eerste zelf mee en, als hij inderdaad de mol is, wist dat er nog een optie was voor jokers in plaats van geld te gaan.

Bij zijn mollicitatie en in het molboekje vind je zijn tactiek: overkomen als de fanatieke kandidaat en intussen ongemerkt en onopvallend de boel saboteren. Ik denk dat hij daar uitstekend in slaagt. Maar we gaan het zien! Zin in vanavond.

Online Molzkovicz

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #112 Gepost op: 4-02-2023, 14:00:22 »
De coördinaten niet raden = geen vliegtuig. Dat zou echt zonde zijn. Denk dat de mol er in zo'n geval echt wel voor moet zorgen dat het vliegtuig de lucht in gaat.

Prima argument, denk ik ::ok:: Toch is er bij deze opdracht iets waardoor ik Daniël eerder als kandidaat zie. Bij het begin hoort hij van Rik dat de andere groep bezig is een drie meter hoge badeend de berg op te duwen. Wanneer Daniël eenmaal in het vliegtuig zit, zegt hij tegen de piloot dat ze een big rubber duck moeten vinden. Rik heeft echter niet gezegd dat de eend van rubber is. Dit is een interpretatie van Daniël, na het opvissen van kleine rubberen eendjes uit het zwembad. Als Daniël de Mol is, zal de hele opdracht met hem zijn doorgenomen en zou hij moeten weten om wat voor eend het gaat, toch? Er zijn geen andere kandidaten in de buurt, dus Daniël hoeft hier als Mol ook niet over te komen als een onwetende kandidaat.

Offline Esvin0210

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #113 Gepost op: 4-02-2023, 14:16:12 »
Prima argument, denk ik ::ok:: Toch is er bij deze opdracht iets waardoor ik Daniël eerder als kandidaat zie. Bij het begin hoort hij van Rik dat de andere groep bezig is een drie meter hoge badeend de berg op te duwen. Wanneer Daniël eenmaal in het vliegtuig zit, zegt hij tegen de piloot dat ze een big rubber duck moeten vinden. Rik heeft echter niet gezegd dat de eend van rubber is. Dit is een interpretatie van Daniël, na het opvissen van kleine rubberen eendjes uit het zwembad. Als Daniël de Mol is, zal de hele opdracht met hem zijn doorgenomen en zou hij moeten weten om wat voor eend het gaat, toch? Er zijn geen andere kandidaten in de buurt, dus Daniël hoeft hier als Mol ook niet over te komen als een onwetende kandidaat.

Badeend is in het Engels "rubber ducky".

Online mocemole

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #114 Gepost op: 4-02-2023, 14:25:47 »
Badeend is toch gewoon rubber duck in het Engels.
Ik wil Daniel daar niet voor afschrijven. Hij lijkt het allemaal heel goed te doen, vindt de coördinaten enzo, waarvan Annick onder de indruk is.
Er waren al heel wat eendjes uit het water gevist voor hij met die coördinaten kwam, ik zag hem er op een gegeven moment een nemen en terug in het water smijten. Ze hadden ook, dat heeft iemand hier al uitgevist, ongeveer 7min nodig om tot bij François te rijden en met het vliegtuigje zaten ze op 10km van waar de eend was.
Toegegeven, het waren vooral Nabil en Jurre die per se heel snel aan het kistje wilden komen, waardoor zij hier verdacht naar voor worden gebracht (weinig aandacht voor het vliegtuigje). Maar waren ze blijven staan om het telefoonnummer te lezen en van daaruit te bellen was de tijd om geweest.
 
Dus verdacht: vanaf het vliegtuigje in zicht is snel naar boven om de enveloppe te openen voor iemand kan bellen. Maar ook: met nog maar een paar minuten de eend niet laten aankomen. En Daniel, die met nog 10minuten op de klok de groep in de gaten krijgt en 5 of 6x moet overvliegen voor het nummer gezien wordt.

De positie van Daniel is ook belangrijk, stel dat een kandidaat heel snel die coördinaten vindt, dan komt het vliegtuigje misschien veel vroeger bij de groep en kan er tijdig geïnformeerd worden wat de enveloppe met het vraagteken inhoudt.

Annick zegt in 'Niet de mol' dat de groep haar bij Daniel wilde, maar wie daar de aanzet voor gegeven heeft is niet bekend. Misschien gaf Daniël dat wel aan, warrige Annick is wel de beste optie om mee te nemen naar het zwembad.

Offline DanielleHaarman

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #115 Gepost op: 4-02-2023, 14:29:27 »
Prima argument, denk ik ::ok:: Toch is er bij deze opdracht iets waardoor ik Daniël eerder als kandidaat zie. Bij het begin hoort hij van Rik dat de andere groep bezig is een drie meter hoge badeend de berg op te duwen. Wanneer Daniël eenmaal in het vliegtuig zit, zegt hij tegen de piloot dat ze een big rubber duck moeten vinden. Rik heeft echter niet gezegd dat de eend van rubber is. Dit is een interpretatie van Daniël, na het opvissen van kleine rubberen eendjes uit het zwembad. Als Daniël de Mol is, zal de hele opdracht met hem zijn doorgenomen en zou hij moeten weten om wat voor eend het gaat, toch? Er zijn geen andere kandidaten in de buurt, dus Daniël hoeft hier als Mol ook niet over te komen als een onwetende kandidaat.
Wel voor ons als kijkers toch zeker ;)

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #116 Gepost op: 4-02-2023, 14:30:52 »
De coördinaten niet raden = geen vliegtuig. Dat zou echt zonde zijn. Denk dat de mol er in zo'n geval echt wel voor moet zorgen dat het vliegtuig de lucht in gaat.
En voor wat betreft schip, hier kopt hij een voorzetje in. Hij kwam er niet als eerste zelf mee en, als hij inderdaad de mol is, wist dat er nog een optie was voor jokers in plaats van geld te gaan.

Bij zijn mollicitatie en in het molboekje vind je zijn tactiek: overkomen als de fanatieke kandidaat en intussen ongemerkt en onopvallend de boel saboteren. Ik denk dat hij daar uitstekend in slaagt. Maar we gaan het zien! Zin in vanavond.

Sorry, ik noemde Jurre, Jesse.
Ik schreef dat Daniël het woord "schip"' van Jurre overnam en het zelf aanpaste aan de andere gevonden woorden en daardoor tot de juiste oplossing kwam en er voor zorgde dat de jokers in het spel kwamen. Dat zou een MOL nooit doen.
Wat betreft mollecitaties, die nemen we toch met een korreltje zout! Nagekeken en desnoods aangepast door de regie!

Online Molzkovicz

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #117 Gepost op: 4-02-2023, 16:56:13 »
Badeend is in het Engels "rubber ducky".

Die vertaling van ‘badeend’ ligt misschien wel gewoon het meest voor de hand inderdaad. (Mijn achterliggende gedachte was dat Daniël, als voorbereide Mol, in het vliegtuig een andere woordkeuze zou gebruiken voor een gevaarte waarvan hij dan zou weten dat het niet van rubber is, bijvoorbeeld a giant bathtub duck.)

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #118 Gepost op: 11-02-2023, 07:20:39 »
Jurre krijgt de enveloppe op het kritieke moment aangereikt door Ranomi met geopende flap naar hem toe.
Ranomi had onderweg de telefoon. 1 trilsignaal was genoeg om haar van de tijdige komst van het vliegtuig op de hoogte te stellen. Daarom begon ze met het invullen van het telefoonnummer en overhandigde die aan Soy. Sms uitvinken en handen leeg maken.
SuperRanomi strikes again.
« Laatst bewerkt op: 11-02-2023, 07:25:28 door foxhunter »