Poll

Wie had het oorspronkelijke rode scherm?

Daniël
26 (12.7%)
Nabil
31 (15.1%)
Soy
148 (72.2%)

Totaal aantal stemmen: 205

Auteur Topic: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Op(k)offeren  (gelezen 21183 keer)

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #60 Gepost op: 29-01-2023, 11:12:39 »
Wel gek dat Anke Ranomi geen hoog bedrag geeft. Ranomi pakt 500 euro uit zichzelf waarmee ze eigenlijk zegt ik had een groen scherm, anders doe je dat niet. Dan had Anke Ranomi gelijk bij de herverdeling het hoogste bedrag moeten geven. Toen er daarna geld gepakt werd pakken Daniël en Nabil de hoge koffertjes
Goed opgelet. Blijkbaar staat haar molstrategie al vast. Zelf geeft ze dan haar hoge koffertje weg, want dat staat immers netjes en helpt het vertrouwen nog meer. Degene met het rode scherm geeft ze het hoogste bedrag aan 'speelgeld', Soy. Haar 'verdachte' als mol het eennahoogste, Nabil, en haar bondje het tweenahoogste, dit veranderde niet met de beginstelling. De koffer die Ranomi voor zichzelf koos liet ze ook gewoon staan om het makkelijk te houden en niet alles te hoeven veranderen. Het lijkt ook willekeurig, zo'n koffer van 750. Als ze veel meer dingen had veranderd gaan kandidaten er alleen maar wat achter zoeken. Dan ga je denken: dit heeft dit goed voorbereid, Vandaar dat er in feite maar weinig koffertjes van hand gewisseld zijn.

Ik denk eigenlijk dat de mol hier niet een koffer met een hoog bedrag wilde, ongeacht wat het spel in de volgende aflevering wordt. De kans is dan namelijk groter dat er in 2 opdrachten een groot bedrag of geld uit de pot gaat.
Juist. Maximaal uit de pot te spelen was 750 euro, het werd 0. Maar maximaal speelgeld creeren bij twee potentiele afvallers is 4750 euro. Ruim de helft van de pot is nu slechts maar speelgeld en dat ligt onveilig in handen nu van mensen die extra informatie hebben gekregen en nog altijd een rood scherm boven hun hoofd hebben hangen...... we gaan het zien.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline squirleon

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #61 Gepost op: 29-01-2023, 11:21:36 »
Juist. Maximaal uit de pot te spelen was 750 euro, het werd 0.
Er kon bij deze opdracht €2500 uit de pot gaan als de slechtste testmaker €2250 of €2000 krijgt en de op één na slechtste testmaker €2500.

Klopt niet, alleen degene met het rode scherm kon gered worden met een topbedrag. De nummer 2 (slechts gemaakt) valt af met ongeacht welk bedrag (dan had er dus een hoog bedrag uit kunnen gaan, en dat zou de mol hebben gewild). Wat dus jammerlijk mislukt is als Anke de mol is aangezien ze 0 euro op Annick had gezet (dat zou niet haar eerste mislukking zijn dus denk niet dat het Anke is).

Ik heb het helemaal niet over het redden van de persoon die de test het op één na slechts maakt. Die persoon kan juist afvallen met een van de drie hoge bedragen. De persoon die de test het slechtst maakt kan niet afvallen met een van de drie hoge bedragen. Als een persoon met een hoog bedrag afviel blijven er twee personen met hoge bedragen in het spel: de persoon die het rode scherm kreeg en nog één kandidaat. Die kandidaat weet dan dat die eerste persoon het rode scherm heeft gekregen en dus niet de mol kan zijn.

Offline DanielleHaarman

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #62 Gepost op: 29-01-2023, 11:45:32 »
Er kon bij deze opdracht €2500 uit de pot gaan als de slechtste testmaker €2250 of €2000 krijgt en de op één na slechtste testmaker €2500.

Ik heb het helemaal niet over het redden van de persoon die de test het op één na slechts maakt. Die persoon kan juist afvallen met een van de drie hoge bedragen. De persoon die de test het slechtst maakt kan niet afvallen met een van de drie hoge bedragen. Als een persoon met een hoog bedrag afviel blijven er twee personen met hoge bedragen in het spel: de persoon die het rode scherm kreeg en nog één kandidaat. Die kandidaat weet dan dat die eerste persoon het rode scherm heeft gekregen en dus niet de mol kan zijn.

Dus de mol MOET zorgen dat hij één van de drie hoge bedragen heeft, om dit scenario te voorkomen.

Stel:
Soy had rood. Nabil had (in plaats van Annick) de een na slechtste test en valt in dat geval af met veel geld. En Daniël is niet de mol (Hahahaha) dan wist Soy dat Daniël groen had en Daniël dat Soy rood had. Dat geeft twee personen echt veel meer kennis dan nu.

Ik ga nu uit van dit:
Soy had rood. Nabil had groen en is niet de mol. Daniel is de mol.
Soy heeft extra kennis, hij weet dat hij fout zat met zijn test. Voordeel, hij is door het oog van de naald.
Nabil weet niet of Soy of Daniël rood had. 50% kans.
Daniël weet als kandidaat ook niet of Soy of Nabil rood had, als mol maakt dat niks uit / wist hij dat waarschijnlijk wel.
Nabil heeft dus nauwelijks extra voordeel, de rest van de kandidaten weet dat één van de drie rood had, Nabil weet dat van één van de twee.
Soy heeft wel voordeel natuurlijk. Maar dat is in alle scenario's het geval voor de net niet afvaller.

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #63 Gepost op: 29-01-2023, 11:47:08 »
Er kon bij deze opdracht €2500 uit de pot gaan als de slechtste testmaker €2250 of €2000 krijgt en de op één na slechtste testmaker €2500.

Ik heb het helemaal niet over het redden van de persoon die de test het op één na slechts maakt. Die persoon kan juist afvallen met een van de drie hoge bedragen. De persoon die de test het slechtst maakt kan niet afvallen met een van de drie hoge bedragen. Als een persoon met een hoog bedrag afviel blijven er twee personen met hoge bedragen in het spel: de persoon die het rode scherm kreeg en nog één kandidaat. Die kandidaat weet dan dat die eerste persoon het rode scherm heeft gekregen en dus niet de mol kan zijn.

Dan zeggen we hetzelfde ;-)

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #64 Gepost op: 29-01-2023, 12:06:50 »
Onze analyse van deze opdracht staat of valt bij de vraag 'wat weet de mol?'. Dat de mol is ingelicht over degene met het rode scherm lijkt me duidelijk, maar is hij/zij ook ingelicht over degene die de test als een na slechtste heeft gemaakt? Dat lijkt mij eerlijk gezegd niet. Waarom dan niet? Om de mol niet in een onmogelijke positie te brengen waarin hij zich onbedoeld kan laten ontmaskeren. Het is al heel wat om te sturen dat de oorspronkelijke afvaller bij de hoogste drie bedragen zit, maar om ook voor die tweede persoon te moeten sturen kan nogal in de kijker spelen. Stel de mol neemt een sturende houding aan in dit spel en stuurt zowel de oorspronkelijke afvaller als de nummer twee naar een van de hoogste bedragen, dan zijn toch meteen alle ogen op degene gericht? Ik denk dat de mol bewust in het ongewisse is gehouden hierover. Ja, de productie neemt dan op de koop toe dat er misschien weinig of niets uit de pot wordt gespeeld, maar wie weet wat er volgende week nog gaat gebeuren? Die hoogste twee bedragen zijn sowieso niet zeker, helemaal als daar twee overfanatieke kandidaten mee aan de haal kunnen gaan. Ik denk dus eerlijk gezegd niet dat de mol de taak had om bij deze opdracht meteen veel geld uit de pot te spelen, als wel dat hij moest zorgen dat de oorspronkelijke afvaller bij de hoogste drie zat én dat er fanatieke kandidaten bij de hoogste drie zouden komen.

Wie zijn dan verdacht?
Anke: zij stuurt de hele opdracht. Haar biecht dat ze misschien wel teveel vertrouwen krijgt was een typische molbiecht. Je ziet het plezier ervan afspatten! Anke zorgt ervoor dat Soy in plaats van een laag bedrag een hoog bedrag krijgt. Ook zorgt ze voor wraak/rancunegevoelens bij Nabil die zich terecht gepakt voelt door het jokers pakken op het schip, waarbij zijn maatje Sander het veld moest ruimen. Een goede voedingsbodem voor hem om in de volgende aflevering ook voor zichzelf te gaan met geld uit de pot.
Ranomi: zij zorgt ervoor dat de impasse verdwijnt door zelf een koffer te pakken, waarop Daniël en Nabil de kans grijpen om een hoog bedrag te pakken. Dit zou een subtiele molactie kunnen zijn, want zij opent het bal voor mensen om een koffer te pakken. Mensen met een rood scherm zullen die kans zeker pakken en zichzelf daarmee redden.

De andere deelnemers heb ik weinig bijzonders zien doen.

Offline ThaStayFan

  • Winnaar WIDM-pool 2024
  • Forumlid
  • De blijvende WIDM-fan
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #65 Gepost op: 29-01-2023, 12:24:09 »
Ik denk dat Rik met zijn laatste zin "Ik wens jullie veel wijsheid" aangaf wie een rood scherm had aan de mol. Anderzijds, de mol kon natuurlijk al lang gebriefd zijn.

En wie gaat er zitten in de buurt van de koffers met hoge bedragen? Nabil en Daniel. Deze koffers stonden allebei op de hoekpunten van de tafel.

Offline slenting

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #66 Gepost op: 29-01-2023, 12:32:55 »
Ik kan me niet voorstellen dat je de Mol maar met halve voorkennis aan het werk zet, ik zou dat totaal niet vinden passen bij hoe het er normaal aan toe gaat.

Denk dat de Mol exact weet wie het slechtste en op-één-na-slechtste heeft gescoord. Die krijgt voorkennis om zo goed mogelijk te kunnen mollen.

Ik kijk vooral per opdracht wat een Mol kan doen, tenzij er echt een opdracht komt die de uitkomst van de vorige opdracht compleet nutteloos maakt. Daarom zou ik zeggen dat de Mol het hier niet goed genoeg heeft gedaan, want de afvaller heeft 0,- eruit gespeeld.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #67 Gepost op: 29-01-2023, 12:34:46 »
Ja dat denk ik ook wel, de mol heeft alle voorkennis. Maar dan toch:
Stel de mol neemt een sturende houding aan in dit spel en stuurt zowel de oorspronkelijke afvaller als de nummer twee naar een van de hoogste bedragen, dan zijn toch meteen alle ogen op degene gericht?
Klopt, dit heb ik zo ook gezegd. Veel beter is een gelaagde subtiele molactie waarbij je de anderen de fout laat maken. Anke creeert onveilig speelgeld. Haar tweede rol zal zijn zich te voegen bij de jagende meute. Wat staat dan op het spel? Jokers, vrijstellingen? Zet er twee fanatieke kandidaten tegenover waarvan 1 zelfs een rood scherm had en je hebt bingo. Ik denk dus ook dat de mol nog niet nu maar volgende week wil toeslaan, dan volkomen onverdacht blijft, anderen het geld uit de pot laat spelen, en bovendien de grote bliksemafleider Soy nog in het spel houdt ook. Wat wil je nog meer?
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline JeaNinja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #68 Gepost op: 29-01-2023, 13:40:30 »
bij Daniel - strak gezicht, kijkt hem na
Ranomi - strak gezicht, blijft naar het scherm kijken
Nabil - strak gezicht, kijkt meteen weg van het scherm (maar niet naar Nabil)
Jurre - kort knikje, kijkt naar Jurre
Anke - strak gezicht, blijft naar het scherm kijken
Soy - kort knikje, blijft naar het scherm kijken
Annick - kort knikje, blijft naar het scherm kijken

De knikjes (bij Jurre, Soy en Annick) wijzen allicht op 'groen'. Licht afwijkende reactie bij Nabil. Plus Nabils felle reactie op de joker-onthulling, en het meteen graaien naar een hoge koffer.

Ik had dit ook gezien en had dit geïnterpreteerd als Rik die de mol op dit moment inlicht over welke kandidaten de slechtste en op één na slechtste test hadden. Het derde knikje is bij de mol zelf.

Ik zat eigenlijk tot nu toe vooral op Nabil, maar nu ik dit heb gezien neig ik toch meer naar Jurre als mol, met Soy het rode scherm. Het feit dat Jurre zo overdreven zenuwachtig deed terwijl hij een groen scherm had gezien, onderstreept dit.

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #69 Gepost op: 29-01-2023, 14:03:21 »
Zou het nog zo kunnen zijn dat de mol bij het kijken naar zijn scherm, in plaats van een groen scherm, is gebrieft wie er rood heeft gekregen bij deze twist?  ::vergroot::

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #70 Gepost op: 29-01-2023, 14:07:28 »
Zou het nog zo kunnen zijn dat de mol bij het kijken naar zijn scherm, in plaats van een groen scherm, is gebrieft wie er rood heeft gekregen bij deze twist?  ::vergroot::

Daar hebben ze een hele avond / nacht / ochtend voor gehad. Waarom risico ter plekke risico nemen en de mol (redelijk) onvoorbereid aan deze opdracht laten beginnen? Ik denk dat de mol gewoon een scherm heeft gehad als de anderen.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #71 Gepost op: 29-01-2023, 14:08:36 »
Waarom toch knikjes van Rik of andere trucjes nodig? De mol had een hele avond, nacht en ochtend om even gebriefd te worden en Rik nam ze al apart op beeld ::)
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline JeaNinja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #72 Gepost op: 29-01-2023, 14:14:19 »
Waarom toch knikjes van Rik of andere trucjes nodig? De mol had een hele avond, nacht en ochtend om even gebriefd te worden en Rik nam ze al apart op beeld ::)

Hier heb ik een verklaring voor, maar die hoeft niet te kloppen  ::tandpastasmiley::

Hoe langer de mol de tijd krijgt om hierover na te denken, hoe minder spontaan gedrag deze vertoont. Hoe langer de mol in het ongewisse wordt gelaten, hoe minder deze hoeft te acteren, tot op het allerlaatste moment (als de kandidaat met het rode scherm ook zit te acteren).

Het is niet altijd een voordeel voor de mol als deze te lang van tevoren teveel weet, denk ik.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #73 Gepost op: 29-01-2023, 14:15:17 »
Vorige week verdacht Soy opeens Nabil, out of the blue kwam die naam naar boven. Deze aflevering denk ik te zien dat Nabil het rode scherm had, zo zenuwachtig, gretig een koffertje pakken. Als Soy zijn test heeft ingevuld op Nabil dan heeft hij dat zeker niet als beste gedaan, althans dat gaan wij dan concluderen en velen hier denken ook dat Soy het rode scherm had. Zelf speelt Soy alsof hij wel wat steun kan gebruiken en hengelt naar een van de hoogste koffertjes. Als een onzekere kandidaat. Nadrukkelijk aanwezig in de discussie. Wijst Nabil (die Soy niet verdenkt) , Anke en zichzelf aan als degene die een hoog koffertje moeten hebben. Dat betekent een hogere kans dat de nummer twee afvaller met geld naar huis gaat. Dan is zijn doel dat de ene slechtste in de test met een koffertje naar huis gaat. Als mol - het klinkt hard- ben je erbij gebaat mensen die je verdenken weg te spelen, en geld uit de pot.
Maar het willen hebben van een koffer met veel geld voor Nabil en zichzelf en iemand buiten de gevarenzone (Anke) heeft in deze opzet twee voordelen:
1) deze ronde grotere kans op een bedrag naar huis, 1 van de drie lagere bedragen.
2) Altijd lekker om volgende week te kunnen klooien met 4750 Euro. Dat is veel geld.

Dat Anke op het schip hem te snel af was bij de verdeling speelt hem nu parten, want hij zit opgezadeld met een joker verleden.
En Ranomi die een lage koffer pakt zet hem de voet dwars. En Anke die zelf de hoogste lage koffer pakt zet hem de voet dwars.
« Laatst bewerkt op: 29-01-2023, 14:23:10 door foxhunter »

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #74 Gepost op: 29-01-2023, 14:19:00 »
Daar hebben ze een hele avond / nacht / ochtend voor gehad. Waarom risico ter plekke risico nemen en de mol (redelijk) onvoorbereid aan deze opdracht laten beginnen? Ik denk dat de mol gewoon een scherm heeft gehad als de anderen.
O ja dat kan ook nog natuurlijk (ik was alweer vergeten dat er nog tijd tussen zat). Als ze wel zouden doen doen wat ik opperde, zou dat wel passen binnen het 'thema' of rode draad van dit seizoen: pokerface.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #75 Gepost op: 29-01-2023, 14:19:46 »
Mogelijke moltactiek: zenuwachtig doen zodat de groep je een lage koffer toebedeelt en kans groter is dat er een groot bedrag uitgaat. Jurre lijkt dat te doen. (Soy ook, maar het kan dat Soy het rode scherm had.)

Ik zie dat er onduidelijkheid is of de één na slechtste testmaker (Annick in dit geval) zou afvallen als zij één van de drie hoogste koffers had. Volgens mij is het duidelijk dat Annick er ook met een dure koffer gewoon uit had kunnen gaan. Dat was voor de mol ideaal geweest natuurlijk. Maar voor de goede vorm moeten we misschien de instructie van Rik woord voor woord napluizen.

Offline EdAnt

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #76 Gepost op: 29-01-2023, 14:38:35 »
Nabil had toch de hoogste koffer? Met 2500 euro. Had hij hiermee in feite een vrijstelling gekregen?

Online Molekule

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #77 Gepost op: 29-01-2023, 14:42:41 »
De mol kan enkel iets doen als hij zowel de afvaller als de op 1 na slechtste kandidaat kent. En dan nog is het meer dan moeilijk genoeg om er ongemerkt voor te zorgen dat beiden een dure koffer krijgen (de optimale situatie).
Ik ga er daarom vanuit dat hij of zij beide namen kent.

En dan idd zelf voor een kleiner bedrag gaat. Want als ie zelf voor een groot bedrag gaat, wordt de kans op de optimale situatie 2/6 * 1/5 = 1/15.
Ik denk zelfs dat de mol voor een koffertje met klein bedrag gaat zitten om te vergemakkelijken dat te nemen. Dat zijn dan Soy, Ranomi, Annick en Jurre.

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #78 Gepost op: 29-01-2023, 14:42:49 »
Mogelijke moltactiek: zenuwachtig doen zodat de groep je een lage koffer toebedeelt en kans groter is dat er een groot bedrag uitgaat. Jurre lijkt dat te doen. (Soy ook, maar het kan dat Soy het rode scherm had.)

Ik zie dat er onduidelijkheid is of de één na slechtste testmaker (Annick in dit geval) zou afvallen als zij één van de drie hoogste koffers had. Volgens mij is het duidelijk dat Annick er ook met een dure koffer gewoon uit had kunnen gaan. Dat was voor de mol ideaal geweest natuurlijk. Maar voor de goede vorm moeten we misschien de instructie van Rik woord voor woord napluizen.

Het is heel duidelijk: alleen als degene met een rood scherm een koffer met hoog bedrag had, ging deze kandidaat NIET naar huis maar ging de nummer 2 (slechts gemaakt) naar huis en ging het bedrag van dat koffertje uit de pot.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #79 Gepost op: 29-01-2023, 14:49:32 »
Zou de Mol niet gewoon de keuze hebben gehad of die het wilde weten of niet? Als je bedenkt hoe emotioneel ook Mollen kunnen zijn tijdens een eliminatie, lijkt het me al helemaal pittig als je een van je vrienden bewust het spel uit moet werken.
...óf niet!