Poll

Wie had het oorspronkelijke rode scherm?

Daniël
26 (12.7%)
Nabil
31 (15.1%)
Soy
148 (72.2%)

Totaal aantal stemmen: 205

Auteur Topic: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Op(k)offeren  (gelezen 21335 keer)

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #80 Gepost op: 29-01-2023, 14:56:46 »
Zou de Mol niet gewoon de keuze hebben gehad of die het wilde weten of niet?
Ik denk dat de mol het in beide gevallen (voorkennis of niet) prima vindt om een laag bedrag toebedeeld te krijgen. Zo heb je weinig invloed op wie van de twee laagste scoorders er uit gaat en profiteer je van een eventueel hoog bedrag dat het spel verlaat.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Camila

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #81 Gepost op: 29-01-2023, 15:45:36 »
Ik ben benieuwd hoeveel invloed Nabil en Soy volgende week krijgen met hun koffertjes.
Als die invloed groot is, wilde de Mol ook een hoge koffer.
Maar als dit niet zoveel uitmaakt, had de Mol kunnen aangeven dat hij vond dat degene die het rode scherm had de 750 moest krijgen. Dan was hij/zij de held van de groep geweest door de echte afvaller uit de hoogste 3 te halen, maar was er wel 750 meer uit de pot gegaan dan nu.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #82 Gepost op: 29-01-2023, 16:22:15 »
De mol gaat zich hier niet te veel in mengen, hij krijgt dan vanzelf een koffer met weinig geld. Dan is de kans groter dat veel geld bij de afvaller komt en uit het spel verdwijnt. Het zou te veel opvallen als hij stuurt naar veel geld naar iemand die naar later blijkt, de test op een na slechtst gemaakt heeft. Daniel en Nabil willen voorkomen dat geld verdwijnt óf zijn onzeker over hun mol en pakken een koffer met veel geld. Soy is onzeker, en vráágt om een koffer met veel geld, 'waarom?', antwoord 'Daarom'. Duidelijk.
Ranomi is zeker van haar mol en pakt koffer met weinig geld.
Anke geeft zichzelf ook koffer met weinig geld, iets minder zeker maar neemt het risico.
Het is voor de mol, die zichzelf nogal op de voorgrond stelde in vorige opdrachten, slim om zich eens een keer gedeisd te houden. De volgende aflevering kan hij weer, zonder al te veel ogen op zich gericht, stiekem geld uit de pot spelen.
« Laatst bewerkt op: 29-01-2023, 16:31:48 door Run »

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #83 Gepost op: 29-01-2023, 16:37:11 »
Volgens mij is er in deze opdracht het weer behoorlijk selectief gemonteerd.  We zien soy en jurre gelijktijdig hun hand aan een koffer hebben en we zien Daniël in beeld met ook die koffer. Daniël zit aan de andere kant van de tafel tov soy en jurre en we zien Daniël nooit grijpen naar die koffer.   Ik denk dat er veel meer discussie is geweest over welke verdeling en dat wij enkel dat krijgen te zien en horen wat de regie wil dat we zien .


Nu ik , dankzij de mensen hier die spraken over next week, weet dat er nog een opdracht iets gedaan wordt met die koffers hecht ik minder waarde aan de verdeling .    Als er volgende week vrij eenvoudig geld uit de pot kan gespeeld worden door de mensen met hoge koffers, krijgen zij mijn molpunten .   Voorlopig blijft de streep door Anke als mol en blijf ik de opening van Ranomi ( als dit idd de opening was ) opvallend vinden

Offline squirleon

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #84 Gepost op: 29-01-2023, 16:41:26 »
Als de richting van de mol bij deze opdracht was om hier geld uit de pot te spelen dan is dat simpelweg mislukt. De mol kan mogelijk ook geprobeerd hebben om een van de twee hoogste koffers in bezit te krijgen. In dat geval is specifiek Nabil verdacht. Hij is de enige die een koffer met een van de twee hoogste bedragen pakt en deze koffer niet weggeeft. Ik zie geen andere kandidaat specifiek sturen op een van die twee koffers, €2000 zijn ze ook tevreden mee.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #85 Gepost op: 29-01-2023, 16:47:54 »
Dat nabil een hoge koffer krijgt van Anke bij de verdeling, is iets compleet anders dan dat nabil die koffer claimt in mijn beleving

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #86 Gepost op: 29-01-2023, 17:17:41 »
Nu ik , dankzij de mensen hier die spraken over next week, weet dat er nog een opdracht iets gedaan wordt met die koffers hecht ik minder waarde aan de verdeling .    Als er volgende week vrij eenvoudig geld uit de pot kan gespeeld worden door de mensen met hoge koffers, krijgen zij mijn molpunten
Ik denk eerder andersom. Namelijk dat de 2 hun hoge koffers moeten beschermen tegen de rest. Zij HEBBEN immers al een voordeel gehad. Soy weet veel van zijn rode scherm. Nabil en Daniel weten ook dat zij geen rood hadden dus dat 1 van de 2 anderen exit zou zijn. Die arme Annick ging eruit. Zij verdienen 'straf'.

Dus het kan nog wel eens zijn dat de anderen gaan jagen op deze 2. Halen ze er een neer dan gaat er dat geldbedrag uit de pot maar komt er een vrijstelling vrij. En nog een..... gerechtigheid! Jurre deed het al eens voor, die zit dus bij de jagers. Soy had toen zowat spijt en Nabil was een goedzak, die moeten dus prooi worden van Anke.

Enne..... reken maar dat het de groep wolven lukt  ;D ::)
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #87 Gepost op: 29-01-2023, 17:22:14 »
Veel aannames in deze post , lo. Maar verder klinkt het super we zullen t zien. Ik ben normaal nooit van het kijken wat er volgende week komt omdat ik gewoon verrast wil worden

Offline squirleon

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #88 Gepost op: 29-01-2023, 17:24:49 »
Ik denk eerder andersom. Namelijk dat de 2 hun hoge koffers moeten beschermen tegen de rest. Zij HEBBEN immers al een voordeel gehad. Soy weet veel van zijn rode scherm. Nabil en Daniel weten ook dat zij geen rood hadden dus dat 1 van de 2 anderen exit zou zijn. Die arme Annick ging eruit. Zij verdienen 'straf'.

Ik zie niet in hoe de personen met een hoog bedrag die al een groen scherm hadden hier voordeel hebben gehad. Daarnaast kan het zijn dat de afvaller de €2000 had en dat die dan niet bij het duo komt. Dan zou deze persoon dubbel voordeel krijgen. Het zou mij verbazen als het zo gaat.

Dat nabil een hoge koffer krijgt van Anke bij de verdeling, is iets compleet anders dan dat nabil die koffer claimt in mijn beleving


Er lijkt in de groep weinig discussie over de verdeling van de 3 hoge bedragen onderling en de lage bedragen onderling. Als Nabil €2000 euro had gepakt had hij hoogstwaarschijnlijk de €2000 gekregen en niet de €2500. Doordat hij de €2500 pakt, krijgt hij de €2500 op het moment dat hij een hoog bedrag krijgt.

Offline SanderFMC

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #89 Gepost op: 29-01-2023, 17:27:17 »
Veel aannames in deze post , lo. Maar verder klinkt het super we zullen t zien. Ik ben normaal nooit van het kijken wat er volgende week komt omdat ik gewoon verrast wil worden

Het stukje waarin Rik Nabil en Soy apart riep was nog gewoon onderdeel van de aflevering, niet van het volgende-weekstukje. Dus dan heb je toch echt de tv te vroeg uitgezet  ;)

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #90 Gepost op: 29-01-2023, 17:28:46 »
Nee hoor, geen enkele aanname.... ik laat me ook verrassen. Ik heb wel een hele hoop plotwendingen bedacht (zie ook Anke topic) om het verloop te kunnen verklaren. Ben je toch aan je stand verplicht. Dus het KAN allemaal nog. Dat is het enige wat ik ermee wil zeggen. Er zijn een aantal feiten, zoals Anke die het rode scherm door laat gaan. En Daniel 2000 geeft waardoor die in groep Anke terecht komt. En zo meer. En bedenk nu zelf maar wat opzetjes :D. Misschien worden we dan wel toegevoegd aan de WIDM crew-draaiboek afdeling volgend jaar  ;D

dat de afvaller de €2000 had en dat die dan niet bij het duo komt.
Dat zal Anke dan toch zeker wel weten?! Alles staat of valt daarmee natuurlijk, in al mijn plotwendingen...... 8)
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #91 Gepost op: 29-01-2023, 17:29:57 »
Goed mogelijk dat ik te vroeg uitgeschakeld was, lol. 

Offline squirleon

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #92 Gepost op: 29-01-2023, 17:55:23 »
Dat zal Anke dan toch zeker wel weten?! Alles staat of valt daarmee natuurlijk, in al mijn plotwendingen...... 8)
Anke kan niet van tevoren weten dat de groep haar de verdeling zal laten maken, zelfs als ze weet dat ze niet als mol verdacht wordt.

Offline Elliebellie

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #93 Gepost op: 29-01-2023, 18:46:44 »
Ik heb na deze opdracht Anke als mol afgeschreven. Ze zou de perfecte molactie kunnen neerzetten bij het verdelen van de koffers, maar wel met alle ogen op haar gericht dus waarschijnlijk in een milde vorm. Voor zover wij weten werd zij niet eerder door Annick verdacht, maar Annick zelf wordt wel door de meesten verdacht. Wat is de reden voor Anke als mol om Soy/Daniël/Nabil erin te houden en bliksemafleider Annick met €0 naar huis te sturen?

Naar mijn idee is de mol door Anke geheel buitenspel gezet. De twee hoogste bedragen kunnen er eventueel volgende week uit worden gespeeld, maar ieder ander bedrag dan de €0 voor de afvaller was mooi meegenomen. Er vanuitgaande dat de mol niet op goed geluk speelde, zou deze het wel erg goed moeten spelen (eigenlijk zoals Anke deed) om het voor elkaar te krijgen dat én de slechtste én de op-één-na slechtste tussen de 3 hoogste bedragen zitten. Daarom denk ik eerder aan een Ranomi als mol, die er voor zorgt dat ze zich maar op 2 koffers hoeft te focussen en er dan al €750 of meer uit de pot gaat (+eventueel nog de bedragen van volgende week). Als ze de €0 of €500 zou pakken, zou dat weer verdacht zijn. Een veilige molkeuze.

Ik vraag me ook erg af hoe Daniël uiteindelijk de €2000 in handen kreeg bij de eerste verdeling, nadat we duidelijk een “strijd” tussen Jurre en Soy voor diezelfde koffer zagen. Zal hier de mol deze koffer bij Soy hebben weggehaald, omdat hij de afvaller was? De andere twee hoge bedragen waren toen al in handen van Nabil en Anke. Uiteindelijk gaat de €750 niet naar Soy, maar naar Jurre. Deze €2000 en €750 kofferwissels zijn uit de montage gehouden.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #94 Gepost op: 29-01-2023, 18:53:54 »
Anke kan niet van tevoren weten dat de groep haar de verdeling zal laten maken, zelfs als ze weet dat ze niet als mol verdacht wordt.
Uiteraard.... dat was DE bom. Die lukte. Had ook kunnen mislukken en in haar gezicht kunnen exploderen.

Maar jij zegt:
kan het zijn dat de afvaller de €2000 had en dat die dan niet bij het duo komt. Dan zou deze persoon dubbel voordeel krijgen. Het zou mij verbazen als het zo gaat.

Even de juiste volgorde. Zo ging het dus niet. Eerst verkreeg Anke de macht. Daarna kreeg Daniel de 2000. Als Anke de macht niet had gehad hadden we sowieso een heel ander spel gekregen.

De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #95 Gepost op: 29-01-2023, 19:27:32 »
Ik geloof niet zo in het argument dat er speelgeld moet zijn voor de volgende aflevering. Het is maximaal 4750. Als de hoogste koffers er uitgaat, is het nu 2500 weg en is er volgende week nog 4250 speelgeld over. Dat is opgeteld 6750 en dus nogal wat meer.


Dat dan juist de een na slechtste 0 heeft, maakt Anke voor mij onmols. Die had ze als Mol zelf kunnen nemen. Dan was er zeker geld uit de pot gegaan èn er was ook dan speelgeld geweest.

Offline Molekule

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #96 Gepost op: 29-01-2023, 19:57:19 »
Ik vraag me ook erg af hoe Daniël uiteindelijk de €2000 in handen kreeg bij de eerste verdeling, nadat we duidelijk een “strijd” tussen Jurre en Soy voor diezelfde koffer zagen. Zal hier de mol deze koffer bij Soy hebben weggehaald, omdat hij de afvaller was? De andere twee hoge bedragen waren toen al in handen van Nabil en Anke. Uiteindelijk gaat de €750 niet naar Soy, maar naar Jurre. Deze €2000 en €750 kofferwissels zijn uit de montage gehouden.

Klopt, Soy lijkt dat duel met Jurre om de 2000 euro te winnen.
Met Annick die nul euro heeft en Soy die zijn rode scherm overleeft, geen goede situatie voor de mol.
Die had zich graag de 2000 euro toegeëigend om die later evt te verspelen als Annick een voldoende mooi bedrag kreeg. Dat kon ie doen door zenuwachtig te acteren. Het spel van Jurre dus.
« Laatst bewerkt op: 29-01-2023, 20:11:54 door Molekule »

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #97 Gepost op: 29-01-2023, 20:30:57 »
Mijn leek juist dat Nabil rood had, bleef angstvallig op de vlakte tot Ranomi het ijs brak en hij meteen een hoog bedrag pakte. Maar ze hebben alledrie Ranomi in hun biecht genoemd, dus het zal niet veel hebben gescheeld of Soy of Daniel had rood gehad.

Offline Bobisnietdemol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #98 Gepost op: 29-01-2023, 20:59:51 »
Zomaar een theorie. Ik zat te denken wat je als mol zou willen doen in deze opdracht. Achterover hangen is een optie maar je zou ook een poging kunnen doen wat geld uit de pot te spelen. Daarvoor zou de mol in eerste instantie moeten weten wie een rood scherm heeft om vervolgens een poging te doen de hoge bedragen bij die persoon weg te houden. Dat zou je kunnen doen door bijvoorbeeld zelf meteen een hoog bedrag naar je toe te trekken waardoor de kans voor andere kandidaten kleiner wordt. Nu kijkt Nabil twee keer op zijn scherm en dat is toch een beetje gek. Waarom moet je twee keer kijken of je scherm rood of groen is? Of stond er bij Nabil iets anders op zijn scherm? Een naam bijvoorbeeld? En trekt hij daarom zo snel een hoog bedrag naar zich toe?

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #99 Gepost op: 29-01-2023, 21:09:27 »
De volgorde waarop ze bij Rik komen voor de monoloog over de uitleg intrigeerde me.
Shots ertussendoor van kandidaten die al geweest waren genegeerd, krijgt je:

Nabil
Annick
Jurre
Soy
Anke
Ranomi
Daniel

Omdat Annick de tweede slechtste score had, en ik persoonlijk dacht dat Nabil een rood scherm zag, zou dit dan misschien de ge-editte volgorde van de test kunnen zijn?