Auteur Topic: [Aflevering 5] - Portretten  (gelezen 12733 keer)

Offline mocemole

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Portretten
« Reactie #140 Gepost op: 6-02-2023, 22:01:37 »
Maar nee, hij bleef schudden tot het sleuteltje viel. Voorkennis.
Het kan, maar ik vind het altijd verdacht als iemand verdacht in beeld komt.
De schilderijtjes die Soy scheef hing bleven zo staan, maar datgene waar de sleutel achter zat viel terug recht. Daarom was Nabil er wat bruter mee denk ik. Maar ja, zoiets brengen ze graag in beeld om kandidaten verdacht te maken.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Portretten
« Reactie #141 Gepost op: 6-02-2023, 22:05:29 »
Kan dit niet gewoon een aanwijzing van de regie zijn? Als een kandidaat de juiste handeling verricht maar het gewenste effect blijft uit dan is het toch logisch dat de regie ingrijpt.

Offline AnnaNiem

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Portretten
« Reactie #142 Gepost op: 7-02-2023, 08:38:23 »
je vergeet dat Nabil als mol hier geen keus in gehad heeft. Anke heeft ervoor gezorgd dat hij een van de hoogste bedragen had en daar hoorde nu eenmaal die andere opdracht bij.

Als Nabil of Soy de mol is, dan had de regie ze ook die enveloppen kunnen laten verdelen en daarna met de groep de opdracht kunnen laten doen. Dat had ik trouwens  sowieso gedaan als regisseur. Met 6 nog meer chaos door kandidaten die elkaar gaan controleren, doorelkaar kletsen etc.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 5] - Portretten
« Reactie #143 Gepost op: 7-02-2023, 09:09:15 »
Bij de aankondiging van Rik dat er -onverwacht- een test is, zie je Jurre nog minstens een seconde doorpraten terwijl zijn geluid al is weggedrukt. Hij staat dus druk te kletsen, terwijl er een onverwacht mededeling komt. Het zooveelste signaal dat Jurre niet de mol is.

Offline Molshoop_

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Portretten
« Reactie #144 Gepost op: 7-02-2023, 14:15:59 »
Sorry dat ik hier zo kom binnenwaaien, maar het volgende viel me op.

De kandidaten geven hun codewoord aan Rik, waarop hij antwoordt:

Soy - Eerlijk? - Goed zo.
Daniël - Sluw - Dat klopt.
Anke - Slinks - Klopt.
Jurre - Slim - Klopt ook.
Nabil - Eerlijk? - Precies de goede intonatie.
Ranomi - Klein - Is dat een karaktereigenschap?

Uiteindelijk zijn 3 kistjes van belang: Daniël, Anke en Jurre.
In de 3 kistjes zitten de items in de correcte envelop.
Toevallig gebruikt Rik bij deze kistjes het woord "klopt".

Werd de mol hier gebrieft?

Dan vallen Nabil en Soy af als mol.

Daniël kiest voor geld. Naar mijn mening not done als mol, maar hij heeft dan misschien wel Ranomi's kistje laten verdwijnen. Twijfelgeval.

Anke twijfelt en laat zich leiden door Jurre.

Jurre kiest zelf voor de joker en gaat dan Anke nog wat helpen om de juiste keuze te maken. Of zeg maar gerust pushen.
Er komt sowieso een joker in het spel, dus voor Jurre maakt het eigenlijk niet uit wie die krijgt. Toch kiest hij ervoor om Anke te helpen en gaat er dus geld uit de pot. Ik kan begrijpen dat je soms goed met mensen kan klikken en die graag meeneemt in het spel, maar dit vond ik toch wel bijzonder. Alsof Nabil en Soy plots de vijand waren.

Offline Treveo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Portretten
« Reactie #145 Gepost op: 7-02-2023, 14:55:59 »
Daniël kiest voor geld. Naar mijn mening not done als mol, maar hij heeft dan misschien wel Ranomi's kistje laten verdwijnen. Twijfelgeval.
Mijn probleem met "Daniël kist voor geld" is dat het alsof leek hij zijn kistje binnen 10 sec open ging doen. Je hoorde Soy daarna ergens tegen Nabil zeggen dat hij geholpen heeft om Daniël te overtuigen. Nou, ik heb dat totaal niet gezien. Voor mijn gevoel is daar iets uit geknipt, misschien wilde hij eerst voor de Joker envelop gaan maar koos hij na een discussie toch voor het geld om niet te veel opvallen als de Mol?

Offline Crapuleke

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Portretten
« Reactie #146 Gepost op: 7-02-2023, 15:04:35 »
Daniël kiest voor geld.
Dat Daniel voor geld kiest weet je toch niet zeker? Daniel heeft eerder ‘zonder twijfel’ voor de joker gekozen, daar was Soy bij. Daniel kan denken dat een kandidaat kan denken, ik wil zelf een joker en Daniel gaat voor jokers, dus stop ik geld in de envelop van de joker en dus gaat Daniel voor de envelop met het geld in de hoop op een joker. Zoiets, ongeveer. Ik bedoel maar te zeggen dat Daniel niet weet waar Soy/Nabil de joker in gedaan hebben. Hij heeft geld gekregen, maar je weet niet of hij daarvoor heeft gekozen.

Offline mocemole

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Portretten
« Reactie #147 Gepost op: 7-02-2023, 15:08:01 »
Exact wat ik denk. Het kiezen voor geld is hier niet uit te leggen als mol, maar ook niet als kandidaat. Wie kiest er nu voor geld als je daar een andere kandidaat een joker mee cadeau geeft. Daar is een hele discussie aan vooraf gegaan die eruit is geknipt, om welke reden dan ook.

Offline Molshoop_

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Portretten
« Reactie #148 Gepost op: 7-02-2023, 15:28:15 »
Klopt, ik herformuleer: "Daniël haalt geld binnen".

Als kandidaat kan je denken dat ze de joker in de geld enveloppe hebben gedaan.
Als mol weet je dat alles "klopt", en je dus effectief voor geld aan het kiezen bent.

Is dat te verantwoorden om toch geld binnen te halen?
- Ranomi's kistje laten verdwijnen
- Je zit als eerste, dat maakt het misschien ook lastiger om te mollen.
- Je maakt jezelf onverdacht door geld binnen te halen

Dit zijn van die dingen waarvoor ik Daniël graag zou afschrijven, maar het lukt me niet om er een streep door te trekken.

Offline Dusss

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Portretten
« Reactie #149 Gepost op: 7-02-2023, 15:29:08 »
Ranomi = klein, want een mol is klein. Toch een goede typering. Het zal toch niet?

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Portretten
« Reactie #150 Gepost op: 7-02-2023, 16:13:24 »
Exact wat ik denk. Het kiezen voor geld is hier niet uit te leggen als mol, maar ook niet als kandidaat. Wie kiest er nu voor geld als je daar een andere kandidaat een joker mee cadeau geeft. Daar is een hele discussie aan vooraf gegaan die eruit is geknipt, om welke reden dan ook.

als Daniël kandidaat is kon hij nog niet weten dat geld kiezen een joker ging opleveren voor Nabil en Soy. Toen dit uitkwam werd het ook een ander verhaal voor Jurre en Anke. No way dat ze nog voor geld wilden gaan. Escape voor de Daniël verdenkers is nog, hij gaat voor geld zodat de anderen dat niet willen doen. Maar ja, ze konden niet weten in welke envelop het geld zat, dus het lijkt mij stug. Ik denk dat de mol precies wist hoe het zat.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 5] - Portretten
« Reactie #151 Gepost op: 7-02-2023, 16:22:41 »
Als de mol meedeed aan het spel en al wist wat er in de enveloppen zat dan is het maar een heel flauw spelletje. Waar zitten we dan naar te kijken? Een Jurre is ontdekt dus hij kan nog even de pot helemaal leeg trekken show, omdat hij wist wat er in welke enveloppe zat?

Als mol meedoen en niet weten wat er in welke enveloppe zit is wel fair. Jurre kreeg ook informatie van Soy, daar kon hij wel mee spelen.

Ranomi doet alsof ze Jurre ontdekt heeft als mol, maar doet zelf niet mee aan het spel, nou ja als je er voor gezorgd hebt dat je niet aan het spel mee mag doen, dan heb je al 1250 euro inleg weggespeeld en de kans op 2500 euro (dus 1250 winst). Laat de kandidaten maar vechten om jokers en daarmee geld opofferen voor hun eigen altaar ego.
« Laatst bewerkt op: 7-02-2023, 16:31:44 door foxhunter »

Offline mocemole

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Portretten
« Reactie #152 Gepost op: 7-02-2023, 16:41:43 »
als Daniël kandidaat is kon hij nog niet weten dat geld kiezen een joker ging opleveren voor Nabil en Soy. Toen dit uitkwam werd het ook een ander verhaal voor Jurre en Anke. No way dat ze nog voor geld wilden gaan. Escape voor de Daniël verdenkers is nog, hij gaat voor geld zodat de anderen dat niet willen doen. Maar ja, ze konden niet weten in welke envelop het geld zat, dus het lijkt mij stug. Ik denk dat de mol precies wist hoe het zat.
Rik legt het uit aan het begin van de opdracht: "Als jullie een enveloppe met geld openen, dan wordt dat geld verdubbeld. En dan verdienen Nabil en Soy samen 1 joker".

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 5] - Portretten
« Reactie #153 Gepost op: 7-02-2023, 20:15:04 »
Nabil zit aan de tafel behoorlijk op geld aan te sturen. Alleen hieraan kan je zien dat Nabil kandidaat moet zijn.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Portretten
« Reactie #154 Gepost op: 7-02-2023, 22:03:39 »
Alleen als je weet dat de kandidaten je geloven. Ze weten ook dat het andersom kan zijn. Nabil als mol heeft baat bij een joker (want geen geld) en als kandidaat bij een joker (want een voordeel). Het maakt niet uit wat hij is, bij de keuzes heeft hij steeds hetzelfde belang. Of hij nu Mol of kandidaat is. Dat is ook het probleem bij ditsoort "dillema's"

Offline Martje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Portretten
« Reactie #155 Gepost op: 8-02-2023, 04:56:06 »
Ik ben wel verbaasd dat velen hier op het forum het logisch vinden dat de kandidaten voor de joker kiezen. 1 joker kost nu 2.500 euro. Dat vind ik een hele hoge prijs. Dat is meer dan 3x zoveel als bijvoorbeeld op de boot. En ik vraag me af of in deze fase van het spel 1 joker doorslaggevend gaat zijn. Ik begrijp wel dat het nadeel joker voor een ander en “verdacht willen zijn” ook meespeelt, maar ik had desondanks toch verwacht dat de meerderheid voor geld zou kiezen zeker zoals bij Jurre dat hij de joker van Soy aangeboden krijgt.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Portretten
« Reactie #156 Gepost op: 8-02-2023, 21:11:37 »
De prijs maakt niet zoveel uit. In het schip kostte een joker 2000/3. Bij de badeend wisten kandidaten niets, maar trokken een envelop van 3000 open. Niet doorgaan is sowieso geen geld. Geen joker en uitgeschakeld zet je op 0. Dan maar 2500 euro voor de joker, als dat je als kandidaat redt. Mol en kandidaat hebben weer eens hetzelfde belang.

Offline Vonne1968

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] - Portretten
« Reactie #157 Gepost op: 8-02-2023, 21:21:05 »
Ik ben wel verbaasd dat velen hier op het forum het logisch vinden dat de kandidaten voor de joker kiezen. 1 joker kost nu 2.500 euro. Dat vind ik een hele hoge prijs. Dat is meer dan 3x zoveel als bijvoorbeeld op de boot. En ik vraag me af of in deze fase van het spel 1 joker doorslaggevend gaat zijn. Ik begrijp wel dat het nadeel joker voor een ander en “verdacht willen zijn” ook meespeelt, maar ik had desondanks toch verwacht dat de meerderheid voor geld zou kiezen zeker zoals bij Jurre dat hij de joker van Soy aangeboden krijgt.
Gaat niet zozeer om logisch vinden hoor. De  afgelopen jaren valt het gewoon op dat de hoogte van de pot de kandidaten niets meer uitmaakt. Ze willen gewoon zo veel mogelijk cameratijd/de finale halen. En ja, daar hebben ze dan intussen zelfs de hele pot voor over. Persoonlijk mogen ze deze spelelementen per direct schrappen. Maar als ik op zoek ben naar de mol, houd ik hiermee maar rekening.

Offline mocemole

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Portretten
« Reactie #158 Gepost op: 8-02-2023, 22:26:07 »
Gaat niet zozeer om logisch vinden hoor. De  afgelopen jaren valt het gewoon op dat de hoogte van de pot de kandidaten niets meer uitmaakt. Ze willen gewoon zo veel mogelijk cameratijd/de finale halen. En ja, daar hebben ze dan intussen zelfs de hele pot voor over. Persoonlijk mogen ze deze spelelementen per direct schrappen. Maar als ik op zoek ben naar de mol, houd ik hiermee maar rekening.
Dat is zo, en niet alleen omdat hier het spel wordt gespeeld met bekende Nederlanders. Bij De Mol zie je dat ook meer en meer gebeuren.
Persoonlijk ben ik niet zo'n voorstander van voordelen uitdelen ten koste van de pot, maar als een kandidaat daar echt voor gewerkt heeft. Ook het overaanbod van jokers stoort mij wel, als het in 1 aflevering gebeurt kan het nog, en dan zijn er dit seizoen nog geen vrijstellingen uitgedeeld. Ik vrees een beetje voor de volgende aflevering.
De mol heeft steeds minder werk en kan de pot spekken, de kandidaten trekken hem wel leeg.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] - Portretten
« Reactie #159 Gepost op: 9-02-2023, 09:17:03 »
In 2021 gingen deelnemers voor het geld ipv voor de jokers en daar keek de mol heel beteuterd bij. Dus er wordt niet altijd ruchsichlos voor de jokers gegaan.