Auteur Topic: [Aflevering 5] - Portretten  (gelezen 12715 keer)

Offline xania

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
Re: [Aflevering 5] - Portretten
« Reactie #120 Gepost op: 6-02-2023, 17:04:41 »
De vraag is niet "wat heeft de mol gekregen in de roze kerk?" De vraag is "wat heeft de mol verdiend in de roze kerk?"

Jep 1 joker dus. Sowieso is Soy niet de mol. Haha
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Portretten
« Reactie #121 Gepost op: 6-02-2023, 17:08:28 »
Ja dat zou ik ook antwoorden in de test. En Soy gaat er zelfs uit zaterdag denk ik ::)
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline xania

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
Re: [Aflevering 5] - Portretten
« Reactie #122 Gepost op: 6-02-2023, 17:29:32 »
Zou zomaar kunnen inderdaad.
Maar de meeste hebben ook 1 joker verdiend dus dat zou sowieso het meest voor de handliggende antwoord zijn.
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline AnnaNiem

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Portretten
« Reactie #123 Gepost op: 6-02-2023, 17:39:15 »
Als je er uit ligt, krijg je niets. Doorgaan met de kans op een geldbedrag die weliswaar lager is, is nog altijd beter dan niets. Dus in die zin speelt een onzekere of twijfelende kandidaat de mol altijd in de kaart als er troeven zijn. En dat hadden Nabil en Soy zich kunnen bedenken dat er zo zou worden geredeneerd.

Ranomi is stil maar lijkt mij niet onzeker. Als mol kan ze dit rustig laten gebeuren, haar geld is al weg en daar kan ze zogenaamd niets aan doen. Beetje verontwaardiging tonen dat ze in haar eentje nu buitenspel staat. Soy leek nerveus, wellicht vanwege het rode scherm en de behoefte aan een joker. Nabil eist hem op. Tijdens het spel aan tafel maar ook in de enveloppen waren ze beide eerlijk.
Nabil heeft als kandidaat goede zaken gedaan; geld in de pot via Daniel + joker.  En hij weet ook dat of hij, Soy of Daniel het rode scherm had. Daniel had of groen of lef om dan voor geld te willen gaan. De kans dat Soy waarschijnlijk rood heeft, is nog reden om hem geen joker te gunnen. En dat zal Anke, maar ook een Jurre en Nabil zich ook realiseren. Soy is de mol niet. En Nabil ook niet, daarvoor was de stoelendans te veel waard.

Offline xania

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
Re: [Aflevering 5] - Portretten
« Reactie #124 Gepost op: 6-02-2023, 18:03:58 »
Soy snap ik maar waarom Nabil niet?
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline AnnaNiem

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Portretten
« Reactie #125 Gepost op: 6-02-2023, 18:25:41 »
Nabil had geen rol bij de stoelenopdracht. De mol zou dat m.i. wel moeten hebben.

Offline 22mol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Portretten
« Reactie #126 Gepost op: 6-02-2023, 18:33:52 »
Vergeleken met het verdelen van de enveloppen was de stoelendans een schijntje. Ook was het een moeilijke opdracht als kandidaat (veel verschillende te achterhalen karaktistieken van de kerkgangers + uiterlijke kenmerken voor juiste placering)
Ik denk dat je als mol die opdracht makkelijk voorbij kan laten gaan en kiezen voor een positie waar je de meeste invloed hebt, namelijk het verdelen van verdiende geld en volgens het trachten van overtuiging.

Daarnaast viel mij nog iets op, wat niet duidelijk wordt in de aflevering, maar niet AL het geld hoefde verdeeld te worden in de enveloppen. Bij de beschrijving van de opdracht op de widm website:

Er staat dus veel op het spel:
De twee kandidaten moeten een inschatting maken over welke kandidaat wat zou willen. Bepalen in welke envelop ze geld stoppen - en hoeveel - en in welke envelop een joker.


Nabil stuurt hier wel direct op het verdelen van al het geld. Ze hadden ook wat kunnen achter houden. Dit verklaard ook waarom er bij hen ook kistjes stonden in de kerk. Daar werd niet echt op in gegaan.

Mijn hoofdverdachte blijft Nabil, maar ik sluit Daniel ook niet uit

Re: [Aflevering 5] - Portretten
« Reactie #127 Gepost op: 6-02-2023, 18:41:09 »
De rol van Soy en Nabil vond ik veel minder groot dan eerder verwacht. Ze moeten namelijk gokken, maar er is geen zekerheid van wat de ander gaat doen, terwijl de mol zit bij de vier anderen weet welke envelop hij/zij moet openen.

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Portretten
« Reactie #128 Gepost op: 6-02-2023, 18:49:27 »
Nabil had geen rol bij de stoelenopdracht. De mol zou dat m.i. wel moeten hebben.

je vergeet dat Nabil als mol hier geen keus in gehad heeft. Anke heeft ervoor gezorgd dat hij een van de hoogste bedragen had en daar hoorde nu eenmaal die andere opdracht bij.

Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: [Aflevering 5] - Portretten
« Reactie #129 Gepost op: 6-02-2023, 18:50:14 »
De rol van Soy en Nabil vond ik veel minder groot dan eerder verwacht. Ze moeten namelijk gokken, maar er is geen zekerheid van wat de ander gaat doen, terwijl de mol zit bij de vier anderen weet welke envelop hij/zij moet openen.

En als Nabil of Soy de mol is had ik ook wel iets meer deceptie verwacht bij de invulling van de enveloppen. Nu is alles eerlijk in de juiste envelop gestopt, voor zover we konden zien. Meh... Dan speel je als Nabil (of Soy) zijnde het spel niet psychologisch genoeg

Offline 22mol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Portretten
« Reactie #130 Gepost op: 6-02-2023, 18:53:47 »
De rol van Soy en Nabil vond ik veel minder groot dan eerder verwacht. Ze moeten namelijk gokken, maar er is geen zekerheid van wat de ander gaat doen, terwijl de mol zit bij de vier anderen weet welke envelop hij/zij moet openen.

Vergeet niet dat ze nog een hele dag en het moment aan tafel hadden om de rest te overtuigen van een "goede" keuze

Online Vonne1968

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] - Portretten
« Reactie #131 Gepost op: 6-02-2023, 18:54:38 »
En als Nabil of Soy de mol is had ik ook wel iets meer deceptie verwacht bij de invulling van de enveloppen. Nu is alles eerlijk in de juiste envelop gestopt, voor zover we konden zien. Meh... Dan speel je als Nabil (of Soy) zijnde het spel niet psychologisch genoeg
Volgens mij hoort deze discussie bij de opdracht zelf. Maar zoals hierboven al staat, hadden Nabil en Soy ook mogen kiezen voor bijvoorbeeld 400 euro als speelgeld (iedereen speelt voor 100 euro). Nu is er 2250 uit de pot, dat was dan maar 200 euro verlies geweest....

Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: [Aflevering 5] - Portretten
« Reactie #132 Gepost op: 6-02-2023, 19:02:16 »
Volgens mij hoort deze discussie bij de opdracht zelf. Maar zoals hierboven al staat, hadden Nabil en Soy ook mogen kiezen voor bijvoorbeeld 400 euro als speelgeld (iedereen speelt voor 100 euro). Nu is er 2250 uit de pot, dat was dan maar 200 euro verlies geweest....

Ja klopt, dit wordt een beetje specifiek voor het topic voor de aflevering an sich. Maar blijf erbij dat er zowel voor de mol als voor de makers veel meer in deze opdracht had gezeten als er gesold was met de verdeling/inhoud van die enveloppen. Het had de aflevering nog meer psychologische spanning kunnen geven. Geloof dus niet dat de mol bij de verdelers zat.

Online Vonne1968

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] - Portretten
« Reactie #133 Gepost op: 6-02-2023, 19:07:48 »
Hahaha, beide heren zijn bij mij hierdoor juist weer in beeld gekomen als mol  :)
4750 uit de pot zien te kijgen tegen max 2000 verdienen in de kerk. Want kandidaten bij kistjes gaan meestal wel voor de joker  :-X

Offline xania

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
Re: [Aflevering 5] - Portretten
« Reactie #134 Gepost op: 6-02-2023, 19:09:40 »
Nabil had geen rol bij de stoelenopdracht. De mol zou dat m.i. wel moeten hebben.

Dat is bepaald door een kandidaat dus dat kan best zijn dat dat anders gegaan is dan eigenlijk de bedoeling was en dat de mol daar dus helaas toevallig wel buiten spel is gezet.

Ik vond het juist opvallend dat de stoelenopdracht zo’n opdracht was waar zelfs zonder mol nog steeds maar weinig geld te verdienen was en ik denk dat de koffer verdeling veel meer had kunnen zijn dan wat we gezien hebben. 
Misschien wilde ze wel teveel in beeld brengen deze aflevering waardoor het allemaal een beetje ingekort is met de edit waardoor het eigenlijk niet helemaal tot zijn recht komt. Misschien idd doordat ze meer geld hebben ingezet dan hoefde.
« Laatst bewerkt op: 6-02-2023, 19:16:21 door xania »
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: [Aflevering 5] - Portretten
« Reactie #135 Gepost op: 6-02-2023, 19:17:13 »
Hahaha, beide heren zijn bij mij hierdoor juist weer in beeld gekomen als mol  :)
4750 uit de pot zien te kijgen tegen max 2000 verdienen in de kerk. Want kandidaten bij kistjes gaan meestal wel voor de joker  :-X

Maar was het hun verdienste dat Jurre en Anke niet voor de geldenveloppen gingen, zoals Nabil en Soy ze instrueerden? Of ligt het mislukken van de opdracht juist bij Jurre en Anke

Online mocemole

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Portretten
« Reactie #136 Gepost op: 6-02-2023, 19:49:44 »
Maar was het hun verdienste dat Jurre en Anke niet voor de geldenveloppen gingen, zoals Nabil en Soy ze instrueerden? Of ligt het mislukken van de opdracht juist bij Jurre en Anke
Voor mij bij Jurre, Anke en diegene die Ranomi buitenspel zette.
Soy en Nabil moeten zorgen dat de kandidaten geld kiezen, om zelf jokers te krijgen.
Als mol heb je net het tegenovergestelde doel, zorgen dat de kandidaten jokers kiezen. In dat opzicht deed Soy het als potentiële mol beter dan Nabil. De kandidaten van Soy kozen jokers, Nabil kon Daniel niet overtuigen om voor de joker te gaan. Dat is dan mede door Nabil 2500euro in de pot.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Portretten
« Reactie #137 Gepost op: 6-02-2023, 21:18:36 »
Ik heb de aflevering niet volledig gezien, maar het zag er weer leuk uit. Wel vind ik het heel jammer dat het geld zo onbelangrijk is geworden dat meerdere kandidaten dit seizoen gigantische percentages van het potbedrag uitgeven aan 1 joker. Zo maken ze het de Mol wel heel makkelijk, al realiseer ik me dat die er waarschijnlijk zelf ook steeds bij betrokken is geweest.
Dat ligt niet aan de kandidaten maar aan de opzet van de opdracht! 50% kans dat het geld in de envelop weg is. Sowieso belachelijk dat je een opdracht moet spelen om geld dat zonder enige reden uit de pot wordt gehaald terug te verdienen. En dat er dan €9000 kan worden verdiend! Slaat helemaal nergens op.

Offline JanneMol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Portretten
« Reactie #138 Gepost op: 6-02-2023, 21:33:10 »
Dat ligt niet aan de kandidaten maar aan de opzet van de opdracht! 50% kans dat het geld in de envelop weg is. Sowieso belachelijk dat je een opdracht moet spelen om geld dat zonder enige reden uit de pot wordt gehaald terug te verdienen. En dat er dan €9000 kan worden verdiend! Slaat helemaal nergens op.

Daarbij wordt de keuze voor geld ook nog "bestraft" omdat je er een andere kandidaat een joker mee geeft. Dat maakt de kans wel erg klein dat er bewust voor geld gekozen wordt. Dan geef je jezelf immers een achterstand in de test.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Portretten
« Reactie #139 Gepost op: 6-02-2023, 21:37:51 »
Citaat
Nabil had geen rol bij de stoelenopdracht. De mol zou dat m.i. wel moeten hebben.

Die keuze maakte hij ook zelf, maar uiteindelijk besliste Anke. Kiezen tussen de opdracht met kerkgangers (die nooit de max zou opleveren) en het verdelen van het speelgeld (wat blijkbaar niet zo extreem hoefde) zou altijd leiden tot het laatste. Daarom Anke ook onverdacht. En Nabil veel meer.

Thomas in Moltalk, hij kan meer dan wij als een Mol kijken en denken, die wijst op het vinden van het sleuteltje in het spookhuis vind ik persoonlijk redelijk sterk. Het schilderij hing al scheef. Opdracht klaar. Maar nee, hij bleef schudden tot het sleuteltje viel. Voorkennis.