Auteur Topic: [Aflevering 5] - Portretten  (gelezen 12541 keer)

Offline eilandgek

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Portretten
« Reactie #100 Gepost op: 5-02-2023, 23:53:19 »
Het zag er mooi en leuk uit, met de schijn van gelaagdheid want eigenlijk ging de opdracht natuurlijk nergens over. Werkelijk het énige doel van deze opdracht is om te bepalen wie wel/niet zijn kistje mag openen in de enveloppenopdracht, die vooraf al bekend was gemaakt en uitgebreid besproken (zelfs tussen verschillende kandidaten). Voor de mol daarmee ook niet echt interessant, want als de kandidaat wel zijn juiste karaktereigenschap had, was er nog altijd de mogelijkheid dat die geen geld in de pot zou brengen en dus was er voor de mol nog niks verloren.

Hoe mooi en leuk en ingewikkeld het er ook uitzag, in mijn ogen verdient dit "spookhuisspel" de prijs voor meest inhoudsloze opdracht ooit in de geschiedenis van de Nederlandse Wie is de Mol   ::niet-ok::

Offline suuuus

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Portretten
« Reactie #101 Gepost op: 6-02-2023, 00:07:14 »

Hoe mooi en leuk en ingewikkeld het er ook uitzag, in mijn ogen verdient dit "spookhuisspel" de prijs voor meest inhoudsloze opdracht ooit in de geschiedenis van de Nederlandse Wie is de Mol   ::niet-ok::

Vooruitblik op de laatste aflevering: Jurre is bekend gemaakt als mol die zooo veel geld uit de pot gespeeld heeft en vooral deze opdracht wordt uitgebreid besproken, hij heeft zo veel geld uit de pot weten te houden door de verdubbelaar te voorkomen.  ::)  ;D

Offline Crapuleke

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Portretten
« Reactie #102 Gepost op: 6-02-2023, 02:08:23 »
Ergens gelezen dat Nabil de enige is die met 2 personen in de auto zit. Dus even teruggeluisterd naar de 3e opdracht waar “Ik wil dat mijn zusje EN BROERTJE ELKAAR IN de entree van het hotel kunnen aankijken” op de spiegel stond.
Bij de 3e opdracht beginnen Soy en Nabil met voorlezen, Nabil lijkt er een beetje moeite mee te hebben, het gaat Soy goed af. Tot het stukje in hoofdletters komt, dat leest Nabil harder en wat langgerekt, alsof hij blij is dat een stukje in spiegelschrift lezen goed gaat. Na het woordje IN stopt Nabil met praten, Anke merkt het en neemt het voorlezen over. Nabil leest dus alleen ‘en broertje elkaar in’. Bedoelt hij dat Nabil en broertje elkaar in de auto kunnen aankijken? Alweer toeval? Ik denk natuurlijk van niet  ::rofl::

Re: [Aflevering 5] - Portretten
« Reactie #103 Gepost op: 6-02-2023, 02:19:29 »
Aflevering kon beter, stoelen opdracht sloeg in mijn ogen nergens op (maar ga dat topic zo lezen).
Vond het zelf erg jammer dat toch het geld van vorige week er uit ging... dus vind dat af doen van de spectaculaire koffer opdracht waarbij de mol met een goed spel dus zo veel meer uit de pot had kunnen houden, maar dan was er Anke dit dat voorkwam.
Wel tof dat als het koffertjes spel niet veel opleverde, dat de mol iig een kandidaat uit het spel kon zetten met het morse code, maar had liever niet min geld (en vooral zo veel...) gezien. Jammer.
Denk dat er wel veel rare excec----uhh eliminaties zijn waardoor het voor normale kijker verwarrend wordt. Als het eens of 2x per seizoen gebeurd okay.. moeten ze nu weeeer iets anders verzinnen voor volgend jaar, terwijl ze het ook kunnen bewaren  >:D

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Portretten
« Reactie #104 Gepost op: 6-02-2023, 02:31:32 »
vaak gebeurd ook in voorgaande seizoenen dat de jokers gewoon werden gegeven random aan bv een duo of groep en dat ze het zelf moesten verdelen of uit mochten vechten. 
Hoe je het ook went of keert het is niet zo dat Soy de joker aan Nabil geeft zoals jij zegt. Soy probeert  hem nog heel even te krijgen, maar Nabil geeft de joker niet af aan Soy
Dit is beiden in overdrachtelijke zin want de joker was gewoonweg nog nergens. Als die al in de achterzak van Nabil had gezeten had de crew immers al een keuze gemaakt. Zelfs toen het ging om het geven van het eerste geld vroeg Rik aan wie het te geven, en pas toen de groep besloot, gaf hij het geld. Wat in dit geval gebeurde is dat Rik ze beiden weer meenam, ze moesten van tafel en apart gaan overleggen wie de joker kreeg, inderdaad uitvechten zoals jij zegt.

Zoals MartinJ al zegt, dat ze het opsplitsten kon Rik niet bevroeden. Nabil kwam meteen met dat argument, zei dat dit niet doorslaggevend voor hem was, maar wel wat er was gebeurd op het schip. Dus hij haalde er vanalles bij om zijn stelling kracht bij te zetten dat hij de joker -moest gaan- krijgen. En Soy legde zich daar vlot bij neer. Daarom zeg ik dat het een lieverd was.

Hij had ook NJET kunnen roepen waarna een impasse was ontstaan. Sec volgens de regels was dit een joker voor hun beiden. Elk argument doet niet ter zake. Als dit keihard gespeeld was dan had de crew voor een probleem gestaan. Was er vast een muntje opgegooid. Maar de sfeer was dan wel goed verpest geweest. Een beetje zoals Everon het acteerde vorig jaar tegenover Thomas toen die de pot jokers pakte en hij niks kreeg. Maar dan echt.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 5] - Portretten
« Reactie #105 Gepost op: 6-02-2023, 07:22:58 »
De titel ‘portretten’ betekent misschien dat er van de mol twee portretten waren te zien. Een portret van Jurre zag je dubbel door een spiegel en de kandidaten binnen zelf in de spiegel. Maar misschien ziet iemand een portret dat echt dubbel is?

Offline xania

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
Re: [Aflevering 5] - Portretten
« Reactie #106 Gepost op: 6-02-2023, 10:01:35 »
Ja daar heb ik ook aan zitten denken @Foxhunter. Er hingen ook overal veel spiegels en schilderijen dus dat zou heel goed mogelijk kunnen zijn.

@lo Ik hou het bij wat Soy zegt. Nabil wil hem niet afgeven. Wij waren er beide niet bij dus we kunnen niets met zekerheid claimen te weten, maar we moeten het doen met de info die gegeven wordt.
Het is duidelijk dat jij vind dat Soy hem afgeeft aan Nabil, maar zo ziet dus zeker niet iedereen dat.
En we hoeven het ook niet met elkaar eens te worden he. Dus let’s agree to disagree.
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Portretten
« Reactie #107 Gepost op: 6-02-2023, 11:21:29 »
Het is duidelijk dat jij vind dat Soy hem afgeeft aan Nabil
Nee zeker niet hoor. Niet afgeeft. De joker was gewoon nog niet in het spel. Iedereen is het er in elk geval over eens dat we die joker niet gezien hebben maar iedereen weet waar die beland is, dus het maakt verder niks uit. Ik denk dat het Soy duur komt te staan en hij zaterdag het spel moet verlaten......
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Crapuleke

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Portretten
« Reactie #108 Gepost op: 6-02-2023, 11:30:34 »
De titel ‘portretten’ betekent misschien dat er van de mol twee portretten waren te zien. Een portret van Jurre zag je dubbel door een spiegel en de kandidaten binnen zelf in de spiegel. Maar misschien ziet iemand een portret dat echt dubbel is?

Ik denk dat de link bij de portretten zit in de 1e hint 'de soldaat waar naar gewezen wordt boven aan de trap hangt mij te recht, dat vind ik niet leuk'.
Het schilderij met de soldaat wijst naar Nabil als Nabil de sleutel probeert te pakken.
En boven in de kamer wijst Nabil overdreven lang naar het schilderij van Daniel, maar Nabil wijst natuurlijk naar de witte vette A. Die A is zo vreemd, met een beetje fantasie kan je de pootjes rechtzetten en er een N van kan maken (of een andere letter, maar dan snap ik niet waarom Nabil er naar wijst.
Verklaart meteen waarom Nabil de tekst ‘soldaat waar naar gewezen wordt’ nog eens vraagt, maar Anke leest de zin niet voor maar zegt wat ze moeten doen.
Verklaart ook waarom Nabil binnen bleef.

Bij de 2e opdracht zit er denk ik een hint in code 745 ‘de G’, maar mijn opmerking bij “verschijning #108”, schijnt een font te zijn.
Bij de laatste opdracht moesten de kinderkopjes gedraaid worden, Nabil zit met zijn broertje in de auto (#102).

Alles bij elkaar zou het kunnen betekenen dat de tekst van Nabil is, dus Katie is Nabil.
Zou meteen zijn duimpje voor de spiegel verklaren.

Offline xania

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
Re: [Aflevering 5] - Portretten
« Reactie #109 Gepost op: 6-02-2023, 11:46:01 »
Nee zeker niet hoor. Niet afgeeft. De joker was gewoon nog niet in het spel. Iedereen is het er in elk geval over eens dat we die joker niet gezien hebben maar iedereen weet waar die beland is, dus het maakt verder niks uit. Ik denk dat het Soy duur komt te staan en hij zaterdag het spel moet verlaten......

In eerste instantie ging het erover dat Soy hem af gaf aan Nabil. Daar reageerde ik tenminste op.
Dat we de joker niet gezien hebben dat klopt. En het zou ook best kunnen dat hij fysiek nog uitgedeeld moet worden.
Maar hij is nooit in het bezit van Soy geweest voor mijn gevoel. Ik heb het gevoel dat er vrij snel besloten is dat de joker voor Nabil was, misschien zelfs met de rest van de groep. Soy kon hier niets meer tegen in brengen. Op het moment dat er wordt besloten dat ie voor Nabil is dan kan het nog steeds dat Soy het heeft over dat Nabil hem niet meer afgeeft zelfs zonder dat ze de joker al hebben. Maar kan ook zijn dat Nabil hem wel al heeft. Dat weten we niet zeker omdat de scene afgekapt wordt terwijl ze het met de hele groep over de jokers hebben. Vervolgens probeert Soy het dan later als ze alleen zijn nog heel even. Maar dan geeft Nabil hem al niet meer af.

Ik denk ook dat Soy of Daniel er uit gaat. Ze leken beide niet te zitten wachten op een test.
Ik ben ook heel benieuwd naar hoe het zit met die 15 testvragen ipv 20. Dat kan ook nog wel eens de jokers minder interessant maken als b.v een spel iets m.b.t die vragen kan bepalen.


@crapuleke
Dat is toch logisch dat die soldaat naar dat schilderij wijst waar Nabil bij staat. Want dat was het schilderij waar het om ging.
Het gaat erom wie de mol is. Niet wie Katie is. Zo omslachtig maken de makers het niet want dat is voor niemand meer logisch te beredeneren dan. 

« Laatst bewerkt op: 6-02-2023, 11:51:31 door xania »
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Portretten
« Reactie #110 Gepost op: 6-02-2023, 11:50:07 »
hij is nooit in het bezit van Soy geweest voor mijn gevoel
Klopt helemaal. Keep it simple. Gewoon de eenvoudige speluitleg van Rik volgen. Die zei dat er 1 joker ging naar de heren samen. De rest van de groep had er verder niks mee te maken. Ze werden daar ook direct van afgezonderd. Waarschijnlijk juist om beinvloeding te voorkomen.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Hadewychisdemol

  • Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • *****
  • Mol Online 2018
Re: [Aflevering 5] - Portretten
« Reactie #111 Gepost op: 6-02-2023, 12:48:28 »
Ik heb de aflevering niet volledig gezien, maar het zag er weer leuk uit. Wel vind ik het heel jammer dat het geld zo onbelangrijk is geworden dat meerdere kandidaten dit seizoen gigantische percentages van het potbedrag uitgeven aan 1 joker. Zo maken ze het de Mol wel heel makkelijk, al realiseer ik me dat die er waarschijnlijk zelf ook steeds bij betrokken is geweest.
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Offline Crapuleke

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Portretten
« Reactie #112 Gepost op: 6-02-2023, 14:39:33 »

@crapuleke
Dat is toch logisch dat die soldaat naar dat schilderij wijst waar Nabil bij staat. Want dat was het schilderij waar het om ging.
Het gaat erom wie de mol is. Niet wie Katie is. Zo omslachtig maken de makers het niet want dat is voor niemand meer logisch te beredeneren dan.
Maar als je zoals ik denkt dat Nabil de mol is, dan verwijst de soldaat naar de mol die de sleutel pakt, en wijst de mol naar een hint over zichzelf op het schilderij van Daniel. Vind ik niet zo omslachtig. Elk jaar zijn er toch verborgen hints? En elk jaar zien we toch iets wat de mol zegt of doet waarmee de kandidaten de mol kan ontdekken? Ik vind het leuk om daarnaar te zoeken en misschien zit ik net als zo vaak fout. Ik probeer niemand te overtuigen, ik schrijf alleen maar wat mij opvalt en hoe ik daar over denk. Bij Nabil heb ik iets gepost over kamernummers, wat ik daar zeg is pas omslachtig ::rofl::



Offline Dusss

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Portretten
« Reactie #113 Gepost op: 6-02-2023, 14:59:53 »
Klopt helemaal. Keep it simple. Gewoon de eenvoudige speluitleg van Rik volgen. Die zei dat er 1 joker ging naar de heren samen. De rest van de groep had er verder niks mee te maken. Ze werden daar ook direct van afgezonderd. Waarschijnlijk juist om beinvloeding te voorkomen.
Heeft Soy dan wel of geen joker verdiend volgens de testvraag:
Wat heeft de mol verdiend in de roze kerk, na de opdracht in het spookhotel?

Offline xania

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
Re: [Aflevering 5] - Portretten
« Reactie #114 Gepost op: 6-02-2023, 15:20:02 »
Maar als je zoals ik denkt dat Nabil de mol is, dan verwijst de soldaat naar de mol die de sleutel pakt, en wijst de mol naar een hint over zichzelf op het schilderij van Daniel. Vind ik niet zo omslachtig. Elk jaar zijn er toch verborgen hints? En elk jaar zien we toch iets wat de mol zegt of doet waarmee de kandidaten de mol kan ontdekken? Ik vind het leuk om daarnaar te zoeken en misschien zit ik net als zo vaak fout. Ik probeer niemand te overtuigen, ik schrijf alleen maar wat mij opvalt en hoe ik daar over denk. Bij Nabil heb ik iets gepost over kamernummers, wat ik daar zeg is pas omslachtig ::rofl::


Ik zit ook op Nabil. 😉 en ja ik vind het ook heerlijk om daar naar te speuren. Ik heb zelf voor mijn bedrijf en events meerdere keren hints moeten bedenken en verstoppen omdat ik speurtochten en escape rooms heb gemaakt voor bekende acteurs en events,  dus dat is mede wat voor mij widm zo leuk maakt.  En ja er zitten wel elk jaar verborgen hints in maar dat zijn b.v hints zoals:

Allemaal bloemen in beeld, omdat de mol margriet heet.
Of iets anders wat telkens terug komt wat b.v heel duidelijk naar het beroep van een kandidaat of naam van kandidaat wijst.

Of bv een kandidaat draagt meerdere keren een bepaalde kleur of symbool wat naar de mol verwijst

Of de kandidaat die de mol is verwijst naar de mol zijn dmv gebarentaal of logos waar mol op staat etc etc.

De soldaat wijst naar het schilderij wat ze moesten zoeken voor de sleutel. Als Soy die sleutel had gepakt dan had die soldaat naar Soy gewezen. Dus dat staat los van Nabil en los van iets wat met Mol te maken heeft.

Zelfde geld voor de geest of broertje van. Dat heeft geen connectie met of enerzijds Mol of anderzijds een kandidaat.  De A op Daniel zijn foto is gewoon een stukje van het victoriaanse priester kostuum wat zo al op die orginele foto van priester Eric Abbot staat.
Dus al zou Nabil naar een A op de foto van Daniel wijzen dan nog is er geen logica hoe dat dan een hint zou moeten zijn dat Nabil de mol is. Als hij naar een M een O en een L wijst. Dan wel natuurlijk.  😉

Als “je broer” zou mee doen en er zouden overal verwijzingen naar broertjes in het programma voor komen dan zou dat b.v ook wel kunnen wijzen naar bv je broer als mol.

De hints die de makers gebruiken zijn altijd hints die makkelijk uit te leggen zijn of richting een kandidaat of richting de mol.
Dus hints die in 2/3 zinnen duidelijk zijn voor een doorsnee publiek.
Maar het verzinnen van allerlei theorieën is wel altijd heel leuk natuurlijk.

Ik heb er ooit een gepost die naar Dennis Weening wees via manen en sterrenbeelden enzo geloof ik destijds. Alles klopte. Ik ben er op de dag van vandaag nog steeds van overtuigd dat die theorie klopte. Is alleen helaas nooit bevestigd. Maar Dennis was wel de mol.  😉


« Laatst bewerkt op: 6-02-2023, 15:38:46 door xania »
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline 22mol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Portretten
« Reactie #115 Gepost op: 6-02-2023, 15:33:43 »
Heeft Soy dan wel of geen joker verdiend volgens de testvraag:
Wat heeft de mol verdiend in de roze kerk, na de opdracht in het spookhotel?

Ik vind dit ook weer een lastige omdat de vraagstelling weer open einde heeft. Maar er staat letterlijk IN de roze kerk. Nabil EN Soy verdienden samen 1 joker IN de kerk. Wat er daarna gebeurt en wie die joker uiteindelijk krijgt maakt voor de vraag niet uit, denk ik dan.

Dus als daniel je mol is = antwoord geld.
Als anke/jurre/nabil/soy je mol is = antwoord 1 joker.
En als ranomi je mol is = niks verdiend

Offline xania

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
Re: [Aflevering 5] - Portretten
« Reactie #116 Gepost op: 6-02-2023, 15:39:44 »
Zo zou ik die vraag ook invullen inderdaad.
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline Dusss

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Portretten
« Reactie #117 Gepost op: 6-02-2023, 15:43:07 »
Dank jullie. Klinkt aanneemlijk.
Minpuntje van de app, zulke vaagheden.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Portretten
« Reactie #118 Gepost op: 6-02-2023, 16:44:21 »
Heeft Soy dan wel of geen joker verdiend volgens de testvraag:
Wat heeft de mol verdiend in de roze kerk, na de opdracht in het spookhotel?
Hij heeft geen joker gekregen dus geen joker.

De opdracht is pas voltooid nadat de heren de joker verdeeld hebben. Het maximale wat Soy eruit kon halen was een muntje opgooien maar hij heeft hem gewoon weggegeven. Weggeven in de overdrachtelijke zin natuurlijk. Nabil heeft daarna de joker van Rik gekregen en toen was deze opdracht afgelopen.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline 22mol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Portretten
« Reactie #119 Gepost op: 6-02-2023, 16:52:14 »
De vraag is niet "wat heeft de mol gekregen in de roze kerk?" De vraag is "wat heeft de mol verdiend in de roze kerk?"