Auteur Topic: [Kandidaat] Jeroen Spitzenberger  (gelezen 12258 keer)

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] Jeroen Spitzenberger
« Reactie #60 Gepost op: 21-01-2024, 19:16:21 »
Het is voor de uitzending wél zo leuk als de muzikanten veel liedjes mogen spelen, dus als iemand veel vragen goed heeft - de mol - is dat stimulerend voor de groep om door te gaan. Gevolg: leuke tv. Weinig geld aan verbonden dus leuke avond voor weinig geld.

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Jeroen Spitzenberger
« Reactie #61 Gepost op: 21-01-2024, 19:36:03 »
Hmmm ja bij terug kijken komt Jeroen toch ook flink op mijn radar. Vooral bij afl 2 bij het zwembad vind ik hem opvallend mollen (als je vanuit die tunnel kijkt). Hoe hij praat, stuurt (als eerste opstaan richting bar, later opvallend wil zitten) etc. Tegelijk vind ik hem bijv oprecht lachen als Rik op het eind weer wegloopt zonder uitleg.

Maar hoe hij ook steeds kijkt als Rik een opdracht uitlegt: dat leek me eerst kandidaats (hoofd schuin, goed luisteren) maar nu komt het toch enigszins geacteerd over.
Lastig, maar ik ga m toch meenemen naast Fons.

Offline Molleck

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Jeroen Spitzenberger
« Reactie #62 Gepost op: 21-01-2024, 20:07:11 »
Het is voor de uitzending wél zo leuk als de muzikanten veel liedjes mogen spelen, dus als iemand veel vragen goed heeft - de mol - is dat stimulerend voor de groep om door te gaan. Gevolg: leuke tv. Weinig geld aan verbonden dus leuke avond voor weinig geld.
Ook dat inderdaad!

Offline Crapuleke

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Jeroen Spitzenberger
« Reactie #63 Gepost op: 21-01-2024, 23:43:55 »
Jeroen tekent maskers die lijken op het logo van CMoLL, een oude atleet, maskers met link naar mol en de kleur geel
- Místico, bijnaam Sin Cara (‘zonder gezicht’, het schilderij met de codes van aflevering 1), meestal zilver masker met geel, heeft ook geel met zilver. Místico later ingeleverd met ‘heel veel blauw’ (was favoriete kleur van Jeroen?). Tekent bij Místico een mollengang
- Mil Máscaras, heeft altijd een M(ol) op het voorhoofd, meestal zilver met beetje goudgeel, maar heeft ook masker met geel en beetje zilver (uitspraak van Jeroen). Doet niet mee, 81 jaar oud.
- Soberano, geel masker met rood, heeft ook geel masker met blauw, lijkt op logo
- Bij Santum kan ik geen atleet vinden, wel een bloemenpark met de nationale gele bloem van Mexico.


Opmerkingen Jeroen:
- Moet je die oren tekenen (een mol heeft geen zichtbare oren, de meeste maskers trouwens ook niet)
- M, de M is belangrijk, tekent M op voorhoofd
- Pubquiz moluitspraak: ‘als het fout is weet je me te vinden’.
- 'Fons, je zit zand in de motor te gooien'. Spreekwoord is zand in de raderen strooien. Verwijzing naar toekomstige opdracht in Arena Coliseo (Arena = zand)?

Bij de arena op straat mollen door onduidelijke tekening (dat waren ze), verkeerde tekening (niet te controleren), deelnemers die niet meedoen (Mil Mascaras doet zeker niet mee, 81 jaar oud)
Te verdienen €2025 : €75 = 27 atleten. Verwijzing naar club van 27 (overleden beroemdheden, Dia del Muertos)? In de toekomst telt Jeroen 27 vierkanten.

Loteria kaarten aflevering 3
Bij de startfoto heeft Jeroen 4 vingers uit zijn broek. Loteriakaart 4 is El Catrin (valse verschijning, doet zich anders voor, als een mol).
Bij ‘Er mee worstelen’ kon €2025 verdiend worden. Loteriakaart 25 is El Borracho (de dronkenman bij de pubquiz)

Titels opdrachten
Aflevering Vragenvuur. Vurig is enthousiast, met passie. Vragenvuur, indringend snel vragen stellen, hoog tempo houden. Past bij Jeroen.
De violen stemmen. Met elkaar onderhandelen, naar compromissen zoeken. Dat doet Jeroen
Er mee worstelen. Jeroen vindt het een uitdagende opdracht door gemis aan tekentalent
« Laatst bewerkt op: 21-01-2024, 23:46:24 door Crapuleke »

Offline xania

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
Re: [Kandidaat] Jeroen Spitzenberger
« Reactie #64 Gepost op: 22-01-2024, 09:44:18 »
Als Jeroen ging lopen bij de uitzitten hint hoorde je telkens het nummer Mexico van de zangeres zonder naam.

Zonder naam is Anoniem. Dat verwijst naar Jurre of te wel Jeroen de mol.  ;)
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline xania

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
Re: [Kandidaat] Jeroen Spitzenberger
« Reactie #65 Gepost op: 22-01-2024, 11:20:41 »
Ah thanks! Dat zegt hij inderdaad.

Ja en de maskers in afl 1 en 3 kunnen natuurlijk ook op anoniem slaan.
De poster van de serie is een persoon met een masker.
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline Crapuleke

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Jeroen Spitzenberger
« Reactie #66 Gepost op: 22-01-2024, 11:26:43 »
Ah thanks! Dat zegt hij inderdaad.

Ja en de maskers in afl 1 en 3 kunnen natuurlijk ook op anoniem slaan.
De poster van de serie is een persoon met een masker.
De bijnaam van Mïstico is Sin Cara, gezichtsloos. Net als het schilderij met de codes uit aflevering 1 zonder gezicht. Het eigenlijke schilder ging over watermeloenen, de capuchon van Jeroen leek wel op een watermeloen.

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] Jeroen Spitzenberger
« Reactie #67 Gepost op: 22-01-2024, 11:28:01 »
Ah thanks! Dat zegt hij inderdaad.

Ja en de maskers in afl 1 en 3 kunnen natuurlijk ook op anoniem slaan.
De poster van de serie is een persoon met een masker.

Ik had m'n post net gewist omdat er een fout in stond - sorry, ik dacht dat ik snel genoeg was. Hier reageerde je op:

Rik zei in afl. 1 het woord anomiem (23:28)
https://www.youtube.com/watch?v=t8xndvO7zSg

/via foxhunter

Als Jeroen ging lopen bij de uitzitten hint hoorde je telkens het nummer Mexico van de zangeres zonder naam.

Zonder naam is Anoniem.

Ja, mooie hint. Ik vond het al zo random dat ze dat steeds lieten horen. Een Nederlandse zangeres ipv een Mexicaanse.
« Laatst bewerkt op: 22-01-2024, 11:54:41 door Amethyst »

Offline xania

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
Re: [Kandidaat] Jeroen Spitzenberger
« Reactie #68 Gepost op: 22-01-2024, 23:24:15 »
De bijnaam van Mïstico is Sin Cara, gezichtsloos. Net als het schilderij met de codes uit aflevering 1 zonder gezicht. Het eigenlijke schilder ging over watermeloenen, de capuchon van Jeroen leek wel op een watermeloen.


Jep die watermeloenen hint komt van mij en mijn dochter. Maar die konden we nog niet letterlijk linken behalve dat het een anagram van een mol is. 

Dat het schilderij geen gezicht kan je inderdaad naar Anoniem linken. Dat is al vaker ook door andere genoemd.

Jaydie en ik hebben nu weer een theorietje.

Het “anoniem” schilderij verwijst dus zoals we al zeiden naar een ander schilderij. Viva la vida. Het schilderij met de meloenen.

Meloen is dus een anagram van een mol. En dat schilderij heet viva la vida.
Leven het leven.
Oftewel:
Een mol viert het leven.


HET LEVEN VIEREN MET MEMENTO MORI.
Memento Mori is een ontmoeting tussen de in Rotterdam geboren en getogen acteur Jeroen Spitzenberger en New Rotterdam Jazz Orchestra. Samen brengen zij een voorstelling over de dood, maar dan anders. Of liever onze sterfelijkheid, een levenslange fascinatie van de acteur. Jeroen staat voor het eerst met een eigen tekst op het toneel.

Memento mori is latijns voor denk aan je sterfelijkheid. Beetje in dezelfde trant als carpe dien. Pluk de dag.
Of viva la vida. Vier je leven.

Ik zal morgens eens proberen om alle jeroen aanwijzingen in een video te verwerken.
« Laatst bewerkt op: 22-01-2024, 23:37:27 door xania »
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Kandidaat] Jeroen Spitzenberger
« Reactie #69 Gepost op: 22-01-2024, 23:34:17 »
Meloen is dus een anagram van de mol [...]

hier loopt t spaak...

Offline xania

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
Re: [Kandidaat] Jeroen Spitzenberger
« Reactie #70 Gepost op: 22-01-2024, 23:36:37 »
Ow sorry het is al laat.

Een mol moet dat zijn.

Een mol viert het leven.
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline Crapuleke

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Jeroen Spitzenberger
« Reactie #71 Gepost op: 23-01-2024, 00:31:02 »
Memento mori, mooi gevonden! Te linken aan de Día de los muertos.
De loteríakaart lijken ook te verwijzen naar Día de los muertos, of een hoofd, of gedrag van Jeroen.
De 2 en 4 vingers van Rik kunnen verwijzen naar loteríakaart 24 (El Cotorro, de papegaai, Jeroen praat na) maar ook naar 42 (La Calavera, het doodshoofd). En de tafeltjes P2 en P5 kunnen verwijzen naar 25 (El Borracho, aangeschoten Jeroen bij de Pubquiz) of 52 (La Maceta, de bloempot, maar betekent in Mexico ook het hoofd van een persoon).
Jeroen zelf heeft 4 vingers uit zijn broekzak, kan verwijzen naar loteríakaart 4 El Catrin (een persoon die zich anders voordoet, elegant van buiten maar smerig van binnen).

Offline xania

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
Re: [Kandidaat] Jeroen Spitzenberger
« Reactie #72 Gepost op: 23-01-2024, 13:05:33 »
Ook bij de testvragen heeft Jeroen het over een superheld. Dat kan wederom verwijzen naar Anoniem waar hij een anonieme superheld in speelt. (in minder maten naar Healix de superheld die hij speelt in een film die nog moet uitkomen)
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline Mvnl

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Jeroen Spitzenberger
« Reactie #73 Gepost op: 23-01-2024, 15:51:55 »
Jeroen had ook meerdere momenten waar hij een niet-bestaande uitdrukking gebruikte of een uitdrukking verhachelde. Geen idee of dat bewust was of dat t het resultaat van 2-talig leven is

Offline Kriekendiek

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Jeroen Spitzenberger
« Reactie #74 Gepost op: 24-01-2024, 13:57:34 »
Ik zit afl 1 maar weer eens terug te kijken. Jeroen zegt als 1e zin: "Ze keken me alleen maar aan". In het spaans is dit: "Solo me miraron".
Woord mol zit hier in. Verder als mol is er kom ik njet met puzzelen...

Ook valt me op dat hij in de biecht het woord (mols) hoopje laat vallen. ("Als het me lukt om in afl 2 terecht te komen dan heb ik hiermee een grore kans, hoop je, om in afl 3 te komen.

Offline Wolf2112

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Jeroen Spitzenberger
« Reactie #75 Gepost op: 24-01-2024, 14:41:14 »
Jeroen zit op het dakterras, met goede sabotagepositie.
Hij is actief bij het bord waar de doorloper verprutst wordt.
Hij kan bij de worstelwedstrijd van alles fout tekenen en doorgeven.

Ziet er heel mols uit.

In het restaurant veel goodwill winnen met goede antwoorden en fanatisme levert ook maar heel beperkt geld op, maar misschien veel meer vertrouwen.
Voor mij is hij nu wel een sterke molkandidaat

Offline NVR_95

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Jeroen Spitzenberger
« Reactie #76 Gepost op: 24-01-2024, 15:48:17 »
Bij de pubquiz neemt hij een enorm actieve en leidende rol. En uiteindelijk levert dat gewoon veel geld op. Het zou voor een mol wel erg vreemd zijn.

Je kan altijd alles omdraaien met argumenten als “vertrouwen winnen”, maar als je het bekijkt zonder dubbele bodem was hij simpelweg erg onmols daar.

Offline Molleck

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Jeroen Spitzenberger
« Reactie #77 Gepost op: 24-01-2024, 16:59:47 »
Bij de pubquiz neemt hij een enorm actieve en leidende rol. En uiteindelijk levert dat gewoon veel geld op. Het zou voor een mol wel erg vreemd zijn.

Je kan altijd alles omdraaien met argumenten als “vertrouwen winnen”, maar als je het bekijkt zonder dubbele bodem was hij simpelweg erg onmols daar.
Ik ken mollen die grotere bedragen binnenharkten met een opdracht.
400 euro vind ik niet een groot bedrag en dit vond ik juist bij uitstek een opdracht om de fanatieke, enthousiaste kandidaat uit te hangen, juist omdat de schade beperkt zou blijven.

Deze opdracht pleit niet per se voor Jeroen als mol, maar is ook niet onvergeeflijk / onverklaarbaar als mol zijnde en bovendien is het nu ook nog te vroeg in het seizoen om hem op basis van deze opdracht weg te strepen.
Hoe graag ik de mol ook zou willen vinden zonder rekening te houden met dubbele bodem acties, dat zal niet lukken want iedere mol doet onmolse acties.

Uiteindelijk moet je de balans opmaken tussen de molse/onmolse acties per deelnemer en dan komt de mol als het goed is wel bovendrijven (en hoe je de balans opmaakt is nog steeds voor iedereen anders qua interpretatie van acties want als je eenmaal in een tunnel zit zul je snel vanuit die tunnel redeneren. En dat houdt het ook leuk, want anders zou de mol te makkelijk door iedereen gevonden worden)

Offline NVR_95

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Jeroen Spitzenberger
« Reactie #78 Gepost op: 24-01-2024, 18:47:21 »
Zeker waar, niks onvergeeflijks aan, sterker nog, het kan een uitstekende tactiek zijn geweest. Maar in de praktijk is het toch vaak zo dat zo iemand de mol dan niet is.

Er zat een zeker fanatisme in hem vanaf gelijk de start van de opdracht. Vaak gaat een mol zich pas fanatiek gedragen als de opdracht toch al gaat slagen. Of als hij zich bekeken of getest voelt. Dit voelde (voor mij) toch wel heel anders. Gewoon een erg fanatieke kandidaat die even een beetje vergat dat hij in WIDM zat.

Offline IDM

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Jeroen Spitzenberger
« Reactie #79 Gepost op: 24-01-2024, 20:57:04 »
Als Jeroen ging lopen bij de uitzitten hint hoorde je telkens het nummer Mexico van de zangeres zonder naam.

Zonder naam is Anoniem. Dat verwijst naar Jurre of te wel Jeroen de mol.  ;)

Dat hoorde je toch bij iedereen? Alleen dat nummer is gebruikt toch?
Laten we jabberen.