Auteur Topic: [WIDM] Evaluatietopic  (gelezen 32274 keer)

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #320 Gepost op: 20-02-2024, 13:18:05 »
Het op naam rangschikken bleek al moeilijk genoeg. Wat was je punt nu precies? Dat de kandidaten op hol slaan en allerlei dingen gaan verzinnen die toch niet gevraagd gaan worden ligt aan henzelf. Rik zei niet voor niets "leer ze een beetje kennen". Heel duidelijk een hint naar probeer hun namen te onthouden.

Het was zeker een moeilijke opdracht. Al denk ik ook er een kans is dat de mol de kandidaten heeft 'gevoerd' met extra onnodige informatie.

Ik denk dat mijn punt (onduidelijk uitgelegd inderdaad) wat meer gevoelsmatig is. Je 'verzamelt' mensen om vervolgens weinig interactie met ze te hebben. In plaats van dat ze echt deel uitmaken van de opdracht, zijn het bijna decorstukken. Dat zal misschien ook de taalbarrière zijn, maar voor mij maakt dat de opdracht statisch.

De kandidaten zouden hen bedienen (werd door Rik gezegd), maar je ziet eigenlijk alleen wat mensen zitten en er lijkt niet zo veel te gebeuren, afgezien van het 'namen vragen'. Dat voelt wat kaal. Kom maar op met die heerlijke brunch.  ;D Terwijl er in het verleden echt wel opdrachten zijn geweest waarin de mensen echt mee kunnen doen (brug verven Georgië, diner in Argentinië). Dat heb ik hier wel wat gemist.

Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #321 Gepost op: 20-02-2024, 13:19:33 »
Het is volgens mij ook zo dat de mol echt trots is om de laagst pot ooit te zijn en daar echt heel erg zijn of haar best om doet. Ook, omdat vaak ook op nieuws pagina’s staat dat je dan de beste mol bent, wat totale onzin is

Marlijn en Splinter begonnen erover bij Moltalk. Lijkt me iets dat ze bij AVROTROS willen zien.

Denk niet dat het per se een wens van de productie is. Rick moest de ontknoping van S22 ook al aanpassen. De opgenomen beelden van het gemaskerd bal konden de prullenbak in, want bij AVROTROS wilden ze een live-ontknoping met publiek.
« Laatst bewerkt op: 20-02-2024, 13:31:06 door Amethyst »

Offline NVR_95

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #322 Gepost op: 20-02-2024, 13:31:12 »
Wat ze in Vlaanderen vorig seizoen hebben gedaan was het feit dat als je puur voor jezelf kiest dit ook negatieve consequenties voor alleen jezelf kan hebben. Dat was een heel slim element. Nu gaan egoistische acties altijd alleen ten koste van de groepspot.

Het vervelendste hier aan is dat het ook niets zegt in de zoektocht naar de mol: een mol gedraagt zich in zulke opdrachten precies hetzelfde als een fanatieke kandidaat.

Offline Mol1991

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #323 Gepost op: 20-02-2024, 13:38:54 »
Marlijn en Splinter begonnen erover bij Moltalk. Lijkt me iets dat ze bij AVROTROS willen zien.

Denk niet dat het per se een wens van de productie is. Rick moest de ontknoping van S22 ook al aanpassen. De opgenomen beelden van het gemaskerd bal konden de prullenbak in, want bij AVROTROS wilden ze een live-ontknoping met publiek.

Dat zeg ik ook niet, maar ik zou op zich wel snappen als je als mol niet hele goede acties hebt dat je trots bent op de laagste pot ooit. Maar denk wel dat niet vanuit de makers komt, maar dat AVROTROS dit wil.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #324 Gepost op: 21-02-2024, 00:33:55 »
Afgelopen seizoen, dat alweer bijna ten einde loopt, heb ik de discussie zowel hier als in app-groepen gevolgd, maar ook op facebook.

Ik heb trouw mijn puntjes ingezet in de app, meegedaan aan de pool hier op Realitynet.

En het viel me zowaar op, dat er in de facebookgroepen amper iemand met de beruchte tweemollen-theorie aan kwam zetten.

Echter, door de terugkeer van Babs,  een leuke kandidaat wat mij betreft, barstte vooral op facebook de discussie los, dat zij weleens de mol zou kunnen zijn. Het wilde er bij veel mensen maar niet in dat dat niet kon, en welk argument er ook tegenin werd gebracht, toch bleven veel mensen erin geloven.

Vaak werd het voorbeeld uit de Vlaamse Mol aangehaald, maar ook dát werd weerlegd, door te zeggen dat het bij De Mol om een totaal andere spelsituatie ging.

Nu zat ik te denken: er kan véél in WIDM, en dat moet vooral ook zo blijven. Maar 2 dingen kunnen niet, die heb ik hier zojuist benoemd.

Er is nóóit meer dan 1 mol per seizoen, en de mol verlaat nooit het spel, dat zijn de twee pijlers waarop het concept rust. Geen discussie mogelijk, geen speld tussen te krijgen.

Daarom pleit ik ervoor, om vanaf het vólgende molboekje een soort disclaimer op te nemen waarin dit duidelijk vermeld staat. Niet iedereen koopt het boekje, maar er kan wel naar zo'n disclaimer verwezen worden.

Ik weet wel dat dít topic niet de plek is om dit aan de makers van WIDM voor te leggen, maar aangezien dit tóch een evaluatietopic is, zet ik het hier tóch neer. Met de vraag hoe júllie hierover denken.

Wie weet, ga ik dit ook werkelijk voorleggen aan de makers van het programma.

Offline vickypollard

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #325 Gepost op: 21-02-2024, 08:29:44 »
Fijn om te zien dat er al een evaluatietopic is. Ik had alweer een tijd niet gekeken op dit forum, omdat ik weet dat ik verval in negativiteit en hier daarvoor ook al meermaals op de vingers ben getikt in het verleden, omdat er destijds simpelweg geen uitlaatklep was op dit forum.

Dat gezegd hebbende: ik kan er eigenlijk niet omheen dat ik ook dit seizoen weer een sleur vind om te kijken en ik hoor en lees steeds meer dat mensen gewoon afhaken bij het programma; ze zijn er klaar mee. Ik merk al een paar jaar dat ik gewoon kijk uit gewoonte, maar er eigenlijk weinig plezier aan beleef. Een soort opwarmertje voor De Mol denk ik dan maar.

Ik was verheugd te lezen dat er een seizoen met onbekende Nederlanders komt, maar ik vraag me oprecht af of met de huidige crew dát het programma nog kan redden. Er is echt wel meer aan de hand dan enkel dat. Ik heb onlangs nog eens seizoen 1 gekeken en wát een verademing is dat zeg... de nuchterheid, het spelen voor het geld, daadwerkelijk aantrekkelijke bedragen, geen nepmollen, veel schermtijd voor opdrachten, langere opdrachten, intensievere opdrachten, geen biecht om de 5 seconden, ruwere setting, échte interacties. Echt een compleet andere sfeer. Gewoon gaan met die banaan en proberen de mol te pakken!

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat WIDM veel lering zal moeten trekken uit bijvoorbeeld de eerste 10 seizoenen van WIDM om weer het spel en de sfeer neer te zetten, en naar De Mol om te komen tot goede opdrachten en een modern jasje. Dat levert hopelijk iets op dat gaat werken. Ik denk dat daarvoor wel schoon schip gemaakt moet worden.

Het programma zoals het er nu staat is een lege huls.
« Laatst bewerkt op: 21-02-2024, 09:43:15 door vickypollard »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #326 Gepost op: 21-02-2024, 09:26:36 »
Ik vind het een bovengemiddeld leuk seizoen. Als we met het hele forum er in afl. 5 al uit zijn, en ik heb me misschien een tijdje verzet maar moet me dan toch aansluiten, is voor mij de lol eraf. Maar dat is dit jaar zeker niet het geval. We krijgen niet bij alle opdrachten alle informatie die we zouden willen hebben, maar er valt met die gebrekkige informatie toch genoeg te speuren. Krijgen we een keer niet te horen hoeveel een juist antwoord opleverde, wel gek ja, maar dat zal dan een reden hebben. En dan moeten we daar toch mee aan de slag, en het kan. De vraag waarom we die informatie niet kregen is zelfs een onderdeel van het speuren.
Zonder meer weer een leuke kandidatengroep ook! We hebben wel een paar mindere afleveringen gezien, maar zeker ook een paar goeie. Ik ga mee in veel van de verbeterpunten die hier al genoemd zijn, en het is goed dat mensen die op een rij zetten. Maar dat neemt niet weg dat ik er dit jaar weer helemaal in zit.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #327 Gepost op: 21-02-2024, 12:23:02 »
Daarom pleit ik ervoor, om vanaf het vólgende molboekje een soort disclaimer op te nemen waarin dit duidelijk vermeld staat.
Ik zou de volgende disclaimer meer op zijn plaats vinden:
"Waarschuwing: mocht u tijdens het kijken naar Wie Is de Mol? denken dat er twee mollen in het spel zijn, maak dan zo spoedig mogelijk een afspraak met uw huisarts".

Offline Martje

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #328 Gepost op: 21-02-2024, 14:31:44 »
Eens met Molest. Ik vind het fijn om hier alles te lezen, maar baal soms als bijv toen bij Thomas iets gevonden wordt waardoor het eigenlijk gewoon 95% zeker is dat dat de mol is (uit m’n hoofd: 250 verduisteren in de duinen). Toch blijf ik lezen… Nu hebben we dat nog niet gehad. Dat vind ik leuk, het forum is nog zeker niet eensgezind.

Offline Mol1991

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #329 Gepost op: 21-02-2024, 14:42:29 »
Ik ben ook mee eens met Molest. Daarom ben ik zeker in het begin ook bewust niet op het forum te vinden, omdat inderdaad vaak gebeurd is dat op het forum al bewijs was waarom hij of zij zeker de mol is en dat je daar niet meer onderuit kon. Gelukkig wat Martje zegt had ik dit bij Thomas niet, want die had ik al door voor dat ik op de forum kwam. Vind wel fijn dat inderdaad door de informatie die we soms niet krijgen nu zelfs op het forum nog twijfel is wie is het nu nou echt, daar hou ik van, want is gewoon jammer als je door het forum te lezen de mol vind en soms ook wel vroeg in het seizoen, als jij die persoon totaal niet verdenkt. Want de enigste twee die ik zelf doorhad waren Klaas en Thomas en beide heel vroeg in het seizoen, Klaas aflevering 1 en Thomas aflevering 3.

Verder blijft het forum leuk om te lezen, zeker waarom mensen een bepaalde kandidaat verdenken.
« Laatst bewerkt op: 21-02-2024, 15:02:53 door Mol1991 »

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #330 Gepost op: 21-02-2024, 20:25:41 »
Fijn om te zien dat er al een evaluatietopic is. Ik had alweer een tijd niet gekeken op dit forum, omdat ik weet dat ik verval in negativiteit en hier daarvoor ook al meermaals op de vingers ben getikt in het verleden, omdat er destijds simpelweg geen uitlaatklep was op dit forum.

Dat gezegd hebbende: ik kan er eigenlijk niet omheen dat ik ook dit seizoen weer een sleur vind om te kijken en ik hoor en lees steeds meer dat mensen gewoon afhaken bij het programma; ze zijn er klaar mee. Ik merk al een paar jaar dat ik gewoon kijk uit gewoonte, maar er eigenlijk weinig plezier aan beleef. Een soort opwarmertje voor De Mol denk ik dan maar.

Ik was verheugd te lezen dat er een seizoen met onbekende Nederlanders komt, maar ik vraag me oprecht af of met de huidige crew dát het programma nog kan redden. Er is echt wel meer aan de hand dan enkel dat. Ik heb onlangs nog eens seizoen 1 gekeken en wát een verademing is dat zeg... de nuchterheid, het spelen voor het geld, daadwerkelijk aantrekkelijke bedragen, geen nepmollen, veel schermtijd voor opdrachten, langere opdrachten, intensievere opdrachten, geen biecht om de 5 seconden, ruwere setting, échte interacties. Echt een compleet andere sfeer. Gewoon gaan met die banaan en proberen de mol te pakken!

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat WIDM veel lering zal moeten trekken uit bijvoorbeeld de eerste 10 seizoenen van WIDM om weer het spel en de sfeer neer te zetten, en naar De Mol om te komen tot goede opdrachten en een modern jasje. Dat levert hopelijk iets op dat gaat werken. Ik denk dat daarvoor wel schoon schip gemaakt moet worden.

Het programma zoals het er nu staat is een lege huls.

Wat een geluk dat er nog veel meer programma's te bekijken zijn, laten wij hopen dat er ééntje bij is waar je van kunt genieten.
Blijven kijken naar een programma waar je je aan ergert is zonde van de tijd, toch?

Offline vickypollard

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #331 Gepost op: 21-02-2024, 20:34:47 »
De dooddoener waarvan je wist dat die zou komen.

Offline Eva.

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #332 Gepost op: 21-02-2024, 20:38:53 »
De dooddoener waarvan je wist dat die zou komen.

yeah but no but yeah

Offline Mol1991

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #333 Gepost op: 21-02-2024, 20:43:45 »
De dooddoener waarvan je wist dat die zou komen.
Maar Gadoesja heeft wel een punt.
Waarom kijk je dan naar een programma waar je aan erger? En je kan dan zo'n bericht verwachten als je dit op een forum plaatst. Maar ben wel blij dat je fijn vind dat er een Evaluatietopic is. ☺

Offline vickypollard

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #334 Gepost op: 21-02-2024, 20:50:02 »
Maar Gadoesja heeft wel een punt.
Waarom kijk je dan naar een programma waar je aan erger? En je kan dan zo'n bericht verwachten als je dit op een forum plaatst. Maar ben wel blij dat je fijn vind dat er een Evaluatietopic is. ☺
We zitten in een evaluatietopic. Ik evalueer. Maar blijkbaar is de reactie daarop "dAn kiJK jE tOCh niET???" Beetje flauw. Ik kijk het programma nog omdat ik er ooit erg van genoot en net als velen hier hoop dat het zal terugkeren in een sterkere vorm. En het is soms makkelijke opvulling van een moment.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #335 Gepost op: 21-02-2024, 20:53:16 »
Maar Gadoesja heeft wel een punt.
Waarom kijk je dan naar een programma waar je aan erger? En je kan dan zo'n bericht verwachten als je dit op een forum plaatst. Maar ben wel blij dat je fijn vind dat er een Evaluatietopic is. ☺

Vicky mag hier plaatsen wat ze wil.. dus ook haar ongenoegen. Als jij en Gadoesja het slecht trekken dat anderen een andere mening hebben moeten jullie misschien niet in dit topic komen.
 

Offline Mol1991

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #336 Gepost op: 21-02-2024, 20:54:56 »
We zitten in een evaluatietopic. Ik evalueer. Maar blijkbaar is de reactie daarop "dAn kiJK jE tOCh niET???" Beetje flauw. Ik kijk het programma nog omdat ik er ooit erg van genoot en net als velen hier hoop dat het zal terugkeren in een sterkere vorm. En het is soms makkelijke opvulling van een moment.

Je hoeft niet zo te reageren. Wij reageren gewoon op je bericht, omdat we denken waarom kijk je dan. En klopt het is een evaluatietopic, maar ook een topic waar je ook in discussie met elkaar kan gaan van waarom iemand zo denkt. Ik ben iemand dat dit graag wil weten om iemand te snappen. En dan snap ik goed dat wij dan vragen waarom je dan kijkt. Maar je hebt goed uitgelegd bedankt hiervoor. :)

Offline Mol1991

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #337 Gepost op: 21-02-2024, 20:56:49 »
Vicky mag hier plaatsen wat ze wil.. dus ook haar ongenoegen. Als jij en Gadoesja het slecht trekken dat anderen een andere mening hebben moeten jullie misschien niet in dit topic komen.
Please bemoei je er niet mee, want wat jij nu suggereert dat ik dit slecht trek is onzin.

Offline vickypollard

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #338 Gepost op: 21-02-2024, 20:59:54 »

Je hoeft niet zo te reageren. Wij reageren gewoon op je bericht, omdat we denken waarom kijk je dan. En klopt het is een evaluatietopic, maar ook een topic waar je ook in discussie met elkaar kan gaan van waarom iemand zo denkt.
Volgens mij is het voor de inhoud en waarde van mijn feedback helemaal niet belangrijk waarom ik (nog) kijk. Volstrekt irrelevant en het leidt de discussie bewust af van waar het over zou moeten gaan in dit topic: de kwaliteit van het programma. Het is een topic over de evaluatie van het programma, niet over de evaluatie van het kijkgedrag van VickyPollard. Punten over dit soort metadiscussies zijn al door Michmol aangehaald in dit topic en daar sluit ik me bij aan. Focus op de inhoud, niet op randzaken.
« Laatst bewerkt op: 21-02-2024, 21:03:03 door vickypollard »

Offline Eva.

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #339 Gepost op: 21-02-2024, 21:04:55 »
Volgens mij is het voor de inhoud en waarde van mijn feedback helemaal niet belangrijk waarom ik (nog) kijk. Volstrekt irrelevant en het leidt de discussie bewust af van waar het over zou moeten gaan in dit topic: de kwaliteit van het programma. Punten over dit soort metadiscussies zijn al door Michmol aangehaald in dit topic en daar sluit ik me bij aan. Focus op de inhoud, niet op randzaken.

Ik ben het met je eens hoor. Je raakt gehecht aan een programma en blijft het trouw, omdat je hoopt dat het wordt wat het eens was. En daarvoor is feedback waardevol. Je bepaalt zelf of en wanneer je afhaakt, maar tot dat moment hoop je dat het weer tot de kern komt.