Wat maakte voor mij widm tot iets waar ik graag fan van was, waardoor ik betrokken wilde zijn bij realitynet . Wat maakte dat ik afleveringen terugkeek en hier alles doorlas op zoek naar ideeen, spoortjes die ik graag oppikte? Op al die vragen is maar een antwoord het mysteriegevoel .
Was het nerdy? Ja waarschijnlijk wel.
Was het een wat niche tv programma? Ja waarschijnlijk wel
Ergens is het gevoel ten onder gegaan aan het succes. De massa waar het nu voor gemaakt lijkt te worden, de randgebeurtenissen om het programma heen ( van moltalk, tot youtube kanalen, tot widm merchandise) heeft het programma in een richting doen bewegen die voor mij dat gevoel langzaam, seizoen na seizoen , om zeep heeft gebracht.
Er is volgens mij steeds minder te speuren , informatie over opdrachten wordt ons steeds vaker gebracht in biechten of ontbreekt volledig, zelfs voor de deelnemers . We zien steeds , mijns inziens, te weinig van de opdrachten in ruil voor gratis reclame voor de plaatselijke vvv met mooie plaatjes.
Opdrachten missen voor mij vaak een soort diepgang , die er vroeger wel leek te zijn . ( met als dieptepunt misschien wel mensen op alfabetische volgorde zetten ).
Op de vraag waarom ik dan nog steeds kijk, omdat al deze kritiek geuit wordt door mij omdat ik nig steeds hoop heb dat er weer terug gedraaid werd richting het mysterieuze spel waarbij 1 mol de boel saboteert en we uit de beelden van spannende opdrachten en gekonkelfoes moeten zien te achterhalen of kandidaat z ,die de enveloppe als eerste pakte ( voorkennis? ) of kandidaat x ,die per ongeluk het touw net niet weet te pakken te krijgen ( een mol wil niet dat de oodracht slaagt) nu evht de mol is .
Maar zoals het dit jaar is, is de grootste mol de productie zelf met onmogelijke opdrachten , 38 k die uit het spel gespeeld is,( maar nooit echt een reele optie was om in de pot te komen ) . Alles om maar de laagste pot ooit te hebben en dus de sterkste mol.
Eh nee de sterkste mol is , naar mijn idee , een mol die zelf dingen verstiert en dat in beeld doet en er mee wegkomt .
Ik kan me ook maar lastig aan de indruk onttrekken dat het afscheid van rick iets te maken heeft met de kwaliteit van dit seizoen, maar dat is een persoonlijk gevoel .