Auteur Topic: [WIDM] Evaluatietopic  (gelezen 114690 keer)

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #340 Gepost op: 21-02-2024, 21:10:39 »
Het zegt in ieder geval genoeg dat veel kijkers en molloten van het eerste uur het programma de afgelopen 20 jaar hebben zien verworden tot wat het nu is, en lezende hun reacties is er wel wat te winnen. Ik vind zulke evaluaties waardevol. Misschien een tip voor de 'jongere' generaties die wat korter zijn aangehaakt (maar zeker niet minder fan hoeven zijn) om eens series uit de begintijd te kijken. Misschien komt daar zelfs waardevolle feedback van terug (waarom het tegenwoordig toch ook niet zo slecht is vergeleken met 20 jaar geleden)...
Ik kijk al enorm uit naar DeMol, en ook naar WIDM-onbekenden.

Offline Mol1991

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #341 Gepost op: 21-02-2024, 21:11:33 »
Ik ben het met je eens hoor. Je raakt gehecht aan een programma en blijft het trouw, omdat je hoopt dat het wordt wat het eens was. En daarvoor is feedback waardevol. Je bepaalt zelf of en wanneer je afhaakt, maar tot dat moment hoop je dat het weer tot de kern komt.
Wat jij zegt sta ik ook achter. Ik ben zelf een kijker sinds 2005. Misschien lijkt niet zo voor vickypollard, maarja dat is mijn nieuwsgierig aard.
« Laatst bewerkt op: 21-02-2024, 21:13:19 door Mol1991 »

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #342 Gepost op: 21-02-2024, 21:20:32 »
Toen de finales ineens live werden en het van de donderdag naar de zaterdag ging, is er iets veranderd. In die periode werd een vriend van me ook uitgenodigd voor een panel, waar ie not amused vandaan kwam, omdat ze op zoek waren naar manieren om het programma uit te venten en voor een breder publiek aantrekkelijker te maken. En dat heeft echt de ziel van het programma aangetast, in ieder geval voor de liefhebbers van voor -pak weg- 2014.

De finales waren ooit studioprogramma's waarin het echt draaide om de molacties. Dat is waar WIDM om gaat! En dat verdwijnt steeds meer naar de achtergond, de focus is anders, meer middle of the road, en dat kan veel mensen - terecht- niet bekoren. Ik blijf kijken omdat ik elk seizoen weer hoop dat het programma z'n integriteit terugvindt, maar ik moet bekennen dat dit seizoen wel een beetje de laatste druppel lijkt te worden.

Maar goed. M'n vader is plotseling overleden de dag voor de tweede uitzending van dit seizoen en op dit moment is WIDM een beetje m'n lifeline qua afleiding. En ik hoop dat het seizoen met onbekende NL's de moeite waard is. En dan zie ik wel of ik blijf plakken of ook afhaak.
« Laatst bewerkt op: 21-02-2024, 21:23:06 door Eva. »

Offline FS

• Forumlid
« Reactie #343 Gepost op: 21-02-2024, 21:22:42 »
Wat erg om te horen. Gecondoleerd Eva 🌹

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #344 Gepost op: 21-02-2024, 21:25:23 »
Wat jij zegt Eva over de finale/ontknoping ben ik volkomen mee eens.

En inderdaad wat naar om te horen en gecondoleerd.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #345 Gepost op: 21-02-2024, 21:27:45 »
Wat erg om te horen. Gecondoleerd Eva 🌹

Dat is lief, dank je wel

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #346 Gepost op: 21-02-2024, 21:32:12 »
Wat jij zegt Eva over de finale/ontknoping ben ik volkomen mee eens.

En inderdaad wat naar om te horen en gecondoleerd.

Dank je wel.

En nu weer door met eva-lueren ;)

(mooie hint, misschien wel ik wel de mol)

Offline vickypollard

• Forumlid
« Reactie #347 Gepost op: 21-02-2024, 21:35:13 »
Toen de finales ineens live werden en het van de donderdag naar de zaterdag ging, is er iets veranderd. In die periode werd een vriend van me ook uitgenodigd voor een panel, waar ie not amused vandaan kwam, omdat ze op zoek waren naar manieren om het programma uit te venten en voor een breder publiek aantrekkelijker te maken. En dat heeft echt de ziel van het programma aangetast, in ieder geval voor de liefhebbers van voor -pak weg- 2014.

De finales waren ooit studioprogramma's waarin het echt draaide om de molacties. Dat is waar WIDM om gaat! En dat verdwijnt steeds meer naar de achtergond, de focus is anders, meer middle of the road, en dat kan veel mensen - terecht- niet bekoren. Ik blijf kijken omdat ik elk seizoen weer hoop dat het programma z'n integriteit terugvindt, maar ik moet bekennen dat dit seizoen wel een beetje de laatste druppel lijkt te worden.

Maar goed. M'n vader is plotseling overleden de dag voor de tweede uitzending van dit seizoen en op dit moment is WIDM een beetje m'n lifeline qua afleiding. En ik hoop dat het seizoen met onbekende NL's de moeite waard is. En dan zie ik wel of ik blijf plakken of ook afhaak.
Wat naar dat je vader overleden is. Gecondoleerd.

Ik snap dat een vertrouwd programma als WIDM op zo'n moment wel fijn is om aan vast te houden en wellicht ook wat troost biedt. Dat gevoel kan mijns inziens losstaan van de kwaliteit van het programma (ik beschouw ons kijkmoment van WIDM bijvoorbeeld als een gezellig moment, ondanks mijn kritiek op het programma).

Ook ik baalde van de live finale. Voor mij veel te overdreven en het zet de kandidaten neer als helden die net een oorlog gewonnen hebben of zo... ik kan  er niet zoveel mee 😅 Wat mij betreft liever weer dat intieme moment waar ze elkaar weer zien op een aparte locatie en terugkijken op wat er gebeurd is en welke molacties er waren.

Het seizoen met de onbekende Nederlanders lijkt me ook interessant, maar dan vooral qua groepsdynamiek. Verder zullen ze vermoedelijk weinig aan het concept hebben veranderd. Ik laat dan ook mijn keuze om door te blijven kijken niet daarvan afhangen, maar wacht nog een of twee seizoenen om te zien wat het vertrek van Rick teweeg brengt.
« Laatst bewerkt op: 21-02-2024, 21:36:45 door vickypollard »

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #348 Gepost op: 21-02-2024, 21:39:23 »

Ik snap dat een vertrouwd programma als WIDM op zo'n moment wel fijn is om aan vast te houden en wellicht ook wat troost biedt. Dat gevoel kan mijns inziens losstaan van de kwaliteit van het programma (ik beschouw ons kijkmoment van WIDM bijvoorbeeld als een gezellig moment, ondanks mijn kritiek op het programma).

Ook ik baalde van de live finale. Voor mij veel te overdreven en het zet de kandidaten neer als helden die net een oorlog gewonnen hebben of zo... ik kan  er niet zoveel mee 😅 Wat mij betreft liever weer dat intieme moment waar ze elkaar weer zien op een aparte locatie en terugkijken op wat er gebeurd is en welke molacties er waren.

Het seizoen met de onbekende Nederlanders lijkt me ook interessant, maar dan vooral qua groepsdynamiek. Verder zullen ze vermoedelijk weinig aan het concept hebben veranderd. Ik laat dan ook mijn keuze om door te blijven kijken niet daarvan afhangen, maar wacht nog een of twee seizoenen om te zien wat het vertrek van Rick teweeg brengt.

Het is vooral de behoefte aan afleiding op dit moment en het volgen van alles, o.a. dit forum en de vlogs etc, wat me afleidt in mijn unieke situatie. Maar dat staat inderdaad los van de kwaliteit. Dat is precies wat ik bedoel te zeggen en waar we het over eens zijn.

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #349 Gepost op: 21-02-2024, 21:46:40 »
Maar wat ik dan wel afvraag, want zeker met de finales/ontknopingen ben ik mee eens dat het toen nog niet live stuk beter was. Is dit wel de verantwoordelijkheid van de makers geweest dat ze veel dingen nu anders hebben dan hoe het was? Het kan ook dat de makers veel moesten aanpassen van AVROTROS, zeker de live finale en laagste pot ooit. En misschien ook deels de spellen of hoeveel spellen of  hoeveel plots er zijn.

Offline vickypollard

• Forumlid
« Reactie #350 Gepost op: 21-02-2024, 21:51:42 »
Wellicht dat AVROTROS inderdaad aanstuurt op dit soort dingen. Die zullen dan toch iets verder moeten kijken dan de kijkcijfers om te zien dat het toch wel wat rommelt bij de kijkers, om daar iets mee te gaan doen voor het te laat is. Of wellicht worden die signalen wel doorgegeven aan ze en zijn ze toondoof, kan ook 😅

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
« Reactie #351 Gepost op: 21-02-2024, 21:55:36 »
@Eva, allereerst gecondoleerd met het verlies van je vader.

Ik kan me voorstellen dat je het programma nu ziet als een soort lifeline. Hopelijk komt voor jou het WIDM-gevoel van vroeger terug.

Over die evaluatie gesproken: ik was daarbij. Ik weet niet wat de vriend waar je het over hebt, van die evaluatie verwachtte, maar ik heb wel het gevoel gehad dat ze oprecht wilden luisteren.

Mijn inbreng was: laat iets vanuit de afleveringen zien waarmee de kijker het gevoel heeft dat er "direct" contact is, een soort knipoog naar de kijker, in wat voor vorm dan ook.

Er waren 2 groepen. Ik meen dat het in 2010 was, iig in het oude complex van de Avro. Gek genoeg kreeg ik er helemaal geen naar gevoel bij.

Offline Pjotr1992

• Forumlid
« Reactie #352 Gepost op: 21-02-2024, 21:57:06 »

Wellicht dat AVROTROS inderdaad aanstuurt op dit soort dingen. Die zullen dan toch iets verder moeten kijken dan de kijkcijfers om te zien dat het toch wel wat rommelt bij de kijkers, om daar iets mee te gaan doen voor het te laat is. Of wellicht worden die signalen wel doorgegeven aan ze en zijn ze toondoof, kan ook 😅

Ik ben niet echt thuis in de tv-wereld, maar zou AVROTROS daar zoveel inspraak in hebben? Ik dacht dat IDTV vooral over de inhoud ging.
« Laatst bewerkt op: 21-02-2024, 22:06:55 door Pjotr1992 »

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #353 Gepost op: 21-02-2024, 22:01:40 »
Ik ben niet echt thuis in de tv-wereld, maar zou avrotros daar zoveel inspraak in hebben? Ik dacht dat IDTV vooral over de inhoud ging.

Volgens mij was dat toen via de Avro, ik weet niet of het toen al Avro-Tros was.

Offline Pjotr1992

• Forumlid
« Reactie #354 Gepost op: 21-02-2024, 22:08:07 »
Volgens mij was dat toen via de Avro, ik weet niet of het toen al Avro-Tros was.

Het was meer een reactie op een ander bericht. Heb de quote er even bijgezet.

Offline Jordyep

• Forumlid
« Reactie #355 Gepost op: 21-02-2024, 22:16:47 »

Mag toch hopen dat dat seizoen met onbekende Nederlanders wat kleinschaliger is? Misschien wat experimenteler qua opzet? Ik kan me moeilijk voorstellen dat de NPO het opnieuw op de zaterdagavond programmeert, dan riskeer je dat het concept te snel wordt uitgemolken voor het grote publiek.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #356 Gepost op: 21-02-2024, 22:18:06 »
@Eva, allereerst gecondoleerd met het verlies van je vader.

Ik kan me voorstellen dat je het programma nu ziet als een soort lifeline. Hopelijk komt voor jou het WIDM-gevoel van vroeger terug.

Over die evaluatie gesproken: ik was daarbij. Ik weet niet wat de vriend waar je het over hebt, van die evaluatie verwachtte, maar ik heb wel het gevoel gehad dat ze oprecht wilden luisteren.

Mijn inbreng was: laat iets vanuit de afleveringen zien waarmee de kijker het gevoel heeft dat er "direct" contact is, een soort knipoog naar de kijker, in wat voor vorm dan ook.

Er waren 2 groepen. Ik meen dat het in 2010 was, iig in het oude complex van de Avro. Gek genoeg kreeg ik er helemaal geen naar gevoel bij.

Hij kwam daar echt verbouwereerd van terug, zo van 'ze gaan het verneuken'. Hij is enkele jaren geleden afgehaakt, ik nog niet.

Offline D*N

• Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014, Winnaar Bestemming X Pool 2024
  • Global Moderator
  • I'm the bad guy, dúh
« Reactie #357 Gepost op: 21-02-2024, 23:02:32 »
Volgens mij is het voor de inhoud en waarde van mijn feedback helemaal niet belangrijk waarom ik (nog) kijk. Volstrekt irrelevant en het leidt de discussie bewust af van waar het over zou moeten gaan in dit topic: de kwaliteit van het programma. Het is een topic over de evaluatie van het programma, niet over de evaluatie van het kijkgedrag van VickyPollard. Punten over dit soort metadiscussies zijn al door Michmol aangehaald in dit topic en daar sluit ik me bij aan. Focus op de inhoud, niet op randzaken.

::jaja:: Opnieuw de algemene reminder dat het hier over de inhoud gaat. Niet alleen voor criticasters maar ook voor de positivo's  ::vergroot::. De discussie van een pagina terug was echt niet nodig en draagt niets bij.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Tarbozan

• Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
« Reactie #358 Gepost op: 22-02-2024, 01:23:34 »
Wat maakte voor mij widm tot iets waar ik graag fan van was, waardoor ik betrokken wilde zijn bij realitynet . Wat maakte dat ik afleveringen terugkeek en hier alles doorlas op zoek naar ideeen, spoortjes die ik graag oppikte?  Op al die vragen is maar een antwoord het mysteriegevoel .
Was het nerdy? Ja waarschijnlijk wel.
Was het een wat niche tv programma? Ja waarschijnlijk wel

Ergens is het gevoel ten onder gegaan aan het succes. De massa waar het nu voor gemaakt lijkt te worden, de randgebeurtenissen om het programma heen ( van moltalk, tot youtube kanalen, tot widm merchandise) heeft het programma in een richting doen bewegen die voor mij dat gevoel langzaam, seizoen na seizoen , om zeep heeft gebracht.

Er is volgens mij steeds minder te speuren , informatie over opdrachten wordt ons steeds vaker gebracht in biechten of ontbreekt volledig, zelfs voor de deelnemers . We zien steeds , mijns inziens, te weinig van de opdrachten in ruil voor gratis reclame voor de plaatselijke vvv met mooie plaatjes.

Opdrachten missen voor mij vaak een soort diepgang , die er vroeger wel leek te zijn . ( met als dieptepunt misschien wel mensen op alfabetische volgorde zetten ).

Op de vraag waarom ik dan nog steeds kijk, omdat al deze kritiek geuit wordt door mij omdat ik nig steeds hoop heb dat er weer terug gedraaid werd richting het mysterieuze spel waarbij 1 mol de boel saboteert en we uit de beelden van spannende opdrachten en gekonkelfoes moeten zien te achterhalen of kandidaat z ,die de enveloppe als eerste pakte ( voorkennis? ) of kandidaat x ,die per ongeluk het touw net niet weet te pakken te krijgen ( een mol wil niet dat de oodracht slaagt) nu evht de mol is .

Maar zoals het dit jaar is, is de grootste mol de productie zelf met onmogelijke opdrachten , 38 k die uit het spel  gespeeld is,( maar nooit echt een reele optie was om in de pot te komen ) . Alles om maar de laagste pot ooit te hebben en dus de sterkste mol.

Eh nee de sterkste mol is , naar mijn idee , een mol die zelf dingen verstiert en dat in beeld doet en er mee wegkomt .
Ik kan me ook maar lastig aan de indruk onttrekken dat het afscheid van rick iets te maken heeft met de kwaliteit van dit seizoen, maar dat is een persoonlijk gevoel .

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #359 Gepost op: 22-02-2024, 08:38:13 »
::jaja:: Opnieuw de algemene reminder dat het hier over de inhoud gaat. Niet alleen voor criticasters maar ook voor de positivo's  ::vergroot::. De discussie van een pagina terug was echt niet nodig en draagt niets bij.
Laatste ben ik mee eens die discussie had niet gehoeven, maar laat mensen ook alsjeblieft zichzelf zijn. En ik als nieuwsgierigaagje ben ik dit niet mezelf in dit topic.

Ik wilde zelf graag dit topic eerder open hebben dat je een uitlaatklep hebt om je feedback te kunnen geven negatieve en postieve feedback, maar ook soms juist zulke vragen te stellen die ik gisteren vroeg, want ik wil gewoon weten waarom mensen zo denken. En vind dit ook passen in zo'n evaluatietopic, want daar kunnen de makers ook van leren naar mijn mening. Maar dit kan ook in 1 of 2 berichtjes. Ook al laat ik misschien niet vaak zien (ik zit misschien nog dichterbij jullie mening dan jullie denken) , ik ben ook negatief over veel dingen, maar ben ook genoeg positief en kijk er elke zaterdag naar uit. En als ik voorbeeld niet duidelijk ben voor een andere of een andere mening deel snap ik dat mensen willen weten van waarom etc.

Maar vind die opmerking van Gadoesja dan wel logisch, maar had echt wel anders kunnen formuleert worden, net zoals mijn opmerking daaronder, excuses.
« Laatst bewerkt op: 22-02-2024, 09:27:15 door Mol1991 »