Nou, om te reageren de kandidatenselectie: ik geloof niet dat WIDM bewust andere mensen cast om zogenaamd 'woke' te zijn. Ja, elk seizoen doet er wel iemand met een migratieachtergrond mee en iemand die niet hetero is mee. Maar niemand stelt zich er vragen bij dat er elk seizoen vijf mannen en vijf vrouwen meedoen. Dat is gewoon een afspiegeling van onze samenleving. De samenleving is in 25 jaar natuurlijk wel diverser geworden; plus het feit dat je in de categorie 'bekende Nederlanders' relatief veel LHBTI'ers zult tegenkomen. In de lijn waarin WIDM probeert verschillende beroepsgroepen te casten - niet meer alleen presentatoren en acteurs, maar ook hoofdredacteuren, Olympisch kampioenen en operazangers - past een dragqueen bijvoorbeeld heel goed.
Verder, om terug te gaan naar de hoofdvraag van dit topic, vind ik het hypocrisie-argument niet zo interessant. Een diverse groep kandidaten is leuk om naar te kijken, net zoals een land waar de mensenrechten gewoon gerespecteerd worden. Ik zou alleen aan het tweede iets zwaarder tillen.
Ofschoon ik die alinea met enige voldoening teruglees (toch wel leuk geformuleerd
), had ik beter 'ook' in plaats van 'vooral' kunnen zeggen als het gaat om waar ik me boos over maak. Want hoewel mijn geaardheid verder niemand iets aangaat en ik me verre van de uitwassen van 'woke' werp, gaan homorechten me zeer, zeer aan het hart.
Verder wil ik de discussie niet teveel laten afdrijven, maar ik heb het gevoel dat de kandidaten de laatste jaren wel degelijk mede op woke-criteria als 'identiteit' en 'representatie' gescout worden. Maar dat is niet het enige; het volkomen opgeblazen incident rondom Marije Knevel die zogenaamd 'anti-Aziatisch racisme' bedreef heb ik al aangehaald, net als die suffe vervanging van 'executie' door 'eliminatie'. Maar ik breng ook de blunder van Rick McCullough in herinnering, die in een amechtige poging om op de pro-trans-bandwagon te springen om Nikke de Jager te steunen - op zichzelf overigens uitstekend - een spoiler van jewelste weggaf door een foto van haar uit een zeer late aflevering te posten.
(Onder het kijkerspubliek is daar kennelijk een markt voor: op dit forum ontstonden ironisch genoeg eerder topics over het vermeende gebrek aan diversiteit in de casting (wat aantoonbaar onjuist is overigens) en de wenselijkheid van m/v-vraag in de test dan over de abject geregeerde landen waar WIDM volkomen kritiekloos gaat volksdansen en pimpampetten).
Dat de makers, kortom, zich wel degelijk als liberaal en progressief profileren en tóch naar China en - naar verluidt - Oman gaan, maakt het alleen maar erger (en misschien nog wel meer als ze zich, zoals hierboven wordt voorspeld, eenmaal veilig terug in Nederland wél uitspreken (en dan ook nog uit strategische motieven)). Maar ook zonder die factor blijft overeind dat je als publieke omroep geen puur amusement zou moeten willen maken in landen met concentratiekampen voor etnische minderheden of wetsartikelen die lhbti'ers criminaliseren. (Plek 194 van 197 op de homorechtenindex, laat het even bezinken).