Top, dan kan ik nu ook mijn mening delen.
Ik vind het zelf niet zo'n probleem als WIDM naar een land als Oman gaat.
De eisen vanuit het programma zelf zijn denk ik vooral:
- het moet veilig zijn
- niet te veel restricties en regels voor opnames
Qua veiligheid hoeven we het niet lang te hebben geloof ik. Oman is één van de veiligste landen ter wereld.
Opname technisch heb ik geen idee van, maar ik neem aan dat dit goed is uitgezocht en Oman graag gasten verwelkomt.
Dat ze een stuk minder tolerant zijn op het gebied van LGBTQ+ rechten is inderdaad een groot minpunt, maar aan de andere kant zijn ze een stuk milder dan de rest van deze regio. Wettelijk gezien zijn er celstraffen van 6 maanden tot 3 jaar, maar alleen als dit tot publieke onrust leidt (wat dit dan ook moge betekenen).
Het lastige van dit vraagstuk is 'waar trek je de grens?'. Ik vind niet dat je andere culturen zomaar moet beoordelen op jouw eigen normen en waarden. Als je dit programma alleen wilt opnemen in landen die precies handelen naar onze normen en waarden, dan kan het nog lastig worden om buiten Europa op te nemen. Ik denk dat het juist belangrijk is om landen waar we het totaal niet mee eens zijn niet volledig te negeren. Respecteer de ander, zodat hij ook jou respecteert en milder wordt in zijn standpunt.
Ik kan me ook niet voorstellen dat het hier niet over is gegaan bij de besprekingen over de locatie en dat er weloverwogen keuzes zijn gemaakt. En ik denk ook echt wel dat ze het hierover kunnen gaan hebben als er weer een podcastserie verschijnt.
Ik vind zelf WIDM in ieder geval een enorm geschikt programma om verschillende culturen te leren kennen. En bij verschillende culturen horen af en toe ook dingen waar wij in Nederland totaal niet achter staan. Zolang het voor de deelnemers veilig is en de samenwerking met de lokale autoriteiten prettig verloopt heb ik er niets groots op tegen.
Het wordt een ander verhaal als blijkt dat Oman er een bak geld tegenaan heeft gesmeten als promotiemiddel. Maargoed, het is geen Qatar en ik denk ook niet dat de makers zich laten omkopen.