Auteur Topic: [Aflevering 7] - Opdracht 3: Uitkomst bieden  (gelezen 25726 keer)

Offline Eva.

• Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 3: Uitkomst bieden
« Reactie #160 Gepost op: 19-02-2024, 17:13:28 »
Daar heb je een heel goed punt. Als we dan toch even willen veronderstellen dat Rian de mol is, dan kan ze in de eerste ronde gewoon wat keuvelen met Rik. In ronde 2 doet ze dan de keuze kijken/ niet kijken op basis van ronde 1. Ze zeggen via de biecht wat de mol heeft geboden, zonder daar bewijzen voor te tonen.
En ze weten dat alle molloten gaan roepen ‘de mol zit op het eind!’

Maar of dat dan nog ‘integer’ is naar je kijkers toe…?

Als Kees niet de mol is, dan heeft de mol een kandidaat het vuile werk laten opknappen (:

Ik heb geen bezwaar tegen de voorkennis die de mol heeft in dergelijke opdrachten en de acties die daar uit volgen. Ik vind het wel netjes als de mol de gretigste kandidaat niet overbiedt, verondersteld dat er geboden is door één van de kandidaten. (Ik heb wel bezwaar tegen de frequentie van dit soort opdrachten).

En als de mol de enige zou zijn geweest die voor kopen of bieden koos; that's part of the game. Dan hadden ze maar een pact moeten sluiten waar de mol niet onderuit kon zonder gigantisch door de mand te vallen en allemaal integer moeten zijn in ronde één (:

Ik denk overigens dat alleen een héle brutale mol het aan zou hebben gedurfd om in ronde 1 als enige de toekomstvragen te kopen.

(En bij nader inzien in ronde 1 toch voor de zekerheid wel alvast het scenario 'niet kopen' opnemen, voor het geval niemand dat doet en ronde 2 niet doorgaat)
« Laatst bewerkt op: 19-02-2024, 17:16:56 door Eva. »

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #161 Gepost op: 19-02-2024, 17:27:28 »
Aanvullend op mijn vorige bericht: Ik vind dat deze groep zich ook wel erg makkelijk laat vangen door de mol. Deze opdracht was er bij uitstek één waarbij ze elkaar waarschijnlijk moesten uitspelen en dat hadden ze best kunnen vermoeden.

Als ze nou eens écht een heel duidelijk standpunt hadden ingenomen met z’n allen over ‘gaan voor de pot’, dan zetten ze de mol buitenspel gezet in zo’n opdracht. Daar ligt ook gewoon een verantwoordelijkheid voor de kandidaten, die dit seizoen gewoon een laf zootje zijn wat dat betreft.

Ik zie ze vrij weinig doen om het als collectief op te nemen tegen de mol en dat is jammer.

Offline Mol1991

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #162 Gepost op: 19-02-2024, 17:51:18 »
Ik vind dat jij Eva. hier een heel goed punt meemaakt. Naast het feit dat de kijkers denken van de mol is zeker één van de laatste, zo denken waarschijnlijk de kandidaten ook, zeker na dat ze zelf bij Rik zijn geweest en weten wat ze moeten doen. Dat weten de makers ook en hebben misschien bewust de mol in het begin gezet. Misschien heeft Rik wel vertelt wat de opdracht is en even kort gesprek gehad hoe ze het nu toe vind gaan als mol, maar dat ze pas in de tweede ronde beslist gaat ze voor de finale vragen of niet.

En het is inderdaad niet duidelijk dat de eerste persoon die Rik noemt moet zwijgen wat Rik vertelt heeft. Je kan zeggen dat is een goede slimme kandidatenactie, want dan kan ze opletten hoe de rest terug komt en misschien achterkomt wie voor de finale vragen is gegaan. Maar als ze de mol is, dit ook een goede actie.

Haar bod blijft een raar bedrag en raar dat we dat niet in beeld zagen (maar bij een biecht horen) en de naam wie ze opgeschreven had.
« Laatst bewerkt op: 19-02-2024, 18:17:55 door Mol1991 »

Offline FS

• Forumlid
« Reactie #163 Gepost op: 19-02-2024, 18:13:10 »

Als ze nou eens écht een heel duidelijk standpunt hadden ingenomen met z’n allen over ‘gaan voor de pot’, dan zetten ze de mol buitenspel gezet in zo’n opdracht.

Maar je wil als kandidaat juist dat je verdacht wordt door de concurrentie.. dus ik zou never nooit als kandidaat zo’n standpunt innemen.

Offline Marimol

• Forumlid
« Reactie #164 Gepost op: 19-02-2024, 18:25:12 »
Aanvullend op mijn vorige bericht: Ik vind dat deze groep zich ook wel erg makkelijk laat vangen door de mol. Deze opdracht was er bij uitstek één waarbij ze elkaar waarschijnlijk moesten uitspelen en dat hadden ze best kunnen vermoeden.

Als ze nou eens écht een heel duidelijk standpunt hadden ingenomen met z’n allen over ‘gaan voor de pot’, dan zetten ze de mol buitenspel gezet in zo’n opdracht. Daar ligt ook gewoon een verantwoordelijkheid voor de kandidaten, die dit seizoen gewoon een laf zootje zijn wat dat betreft.

Ik zie ze vrij weinig doen om het als collectief op te nemen tegen de mol en dat is jammer.

Anna zei dat ook letterlijk toen Rian naar binnen geroepen werd: "Ik denk dat we tegen elkaar uitgespeeld worden". Vervolgens ging de groep speculeren en hadden ze het zelfs over een vrijstelling. Tja en dan komt eigenbelang om de hoek kijken.  Toen Hila een paar seizoenen geleden de mol buitenspel wilde zetten was meteen duidelijk dat ze kandidaat was.

Maar ik ben het met je eens dat de groep ook veel laat gebeuren.
Overigens met de kennis van nu een erg kandidaatse opmerking van Anna.....
« Laatst bewerkt op: 19-02-2024, 18:27:31 door Marimol »

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #165 Gepost op: 19-02-2024, 18:49:35 »
Maar je wil als kandidaat juist dat je verdacht wordt door de concurrentie.. dus ik zou never nooit als kandidaat zo’n standpunt innemen.

Nee, dat is één van de strategieën, maar niet per se DE strategie waar een kandidaat altijd naar wil of moet streven. Bovendien moet de mol het spelletje meespelen en weten kandidaten nooit wiens intenties zuiver zijn of niet. In het verleden kwam het nog wel eens voor dat een groep een front vormde en echt samenwerkte.

[edit]: Je kunt allemaal heel heftig mollen, zodat je niet op een kandidaat lijkt en de mol een mooie dekmantel krijgt omdat ie niet opvalt. Mogelijk kom je daardoor verder in het spel. Je kunt ook allemaal heftig kandidaten waardoor de mol zich moet aanpassen en zo kandidaats mogelijk moet lijken. Daarmee bescherm je de pot en val je als kandidaat niet meer of minder op dan andere kandidaten of de mol. Dat is ook een strategie. [einde edit]

Door alle troeven die in het spel worden gebracht door de makers wordt het steeds meer een individueel spel terwijl de kern toch altijd is geweest: Kandidaten proberen zoveel mogelijk geld te verdienen, de mol saboteert ongezien die pogingen.

De kandidaten kunnen, door een eenheid te vormen, de mol dwingen zich als een kandidaat te gedragen. Dat is ook een strategie. Dan kun je altijd nog iets verdachts doen zo nu en dan, zonder dat dat de pot hoeft te kosten. En daarnaast doet iedereen ook wel eens onbewust of onbedoeld iets doms.

Anyways, dit wordt meer een evaluatietopic verhaal, maar ik vond dit dus eigenlijk een opdracht waarbij de groep een front had kunnen vormen tegen de mol. In plaats daarvan hebben ze ervoor gekozen zichzelf te saboteren door het te laten gebeuren. (Zo lang mogelijk meedoen is belangrijker geworden dan de pot winnen en de discussie daaromtrent hoort hier niet thuis.)
« Laatst bewerkt op: 19-02-2024, 19:00:09 door Eva. »

Offline FS

• Forumlid
« Reactie #166 Gepost op: 19-02-2024, 19:10:46 »
De discussie daarover kan ook prima hier want dat gaat over deze opdracht.

Wij zouden het spel anders spelen kennelijk en dat is prima.

Ik zie t ook niet zo dat de kandidaten zichzelf gesaboteerd hebben.
Kees heeft n vrijstelling.. Fons en Sor een gedeelte van de finalevragen.
En dat is precies hoe ik t ook zou spelen. Beter ver komen met n mindere pot dan er snel uitliggen omdat je de goody two shoes kandidaat wilde spelen.

Ieder zn ding  ::joehoe::

Verder is het de regie die bepaalt dat er zo’n opdracht inzit. Dat mag van mij ook wat minder in zn algemeen. (Wat dan wel weer een evaluatietopic opmerking is  ;D)

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #167 Gepost op: 19-02-2024, 19:19:37 »
De discussie daarover kan ook prima hier want dat gaat over deze opdracht.

Wij zouden het spel anders spelen kennelijk en dat is prima.

Ik zie t ook niet zo dat de kandidaten zichzelf gesaboteerd hebben.
Kees heeft n vrijstelling.. Fons en Sor een gedeelte van de finalevragen.
En dat is precies hoe ik t ook zou spelen. Beter ver komen met n mindere pot dan er snel uitliggen omdat je de goody two shoes kandidaat wilde spelen.

Ieder zn ding  ::joehoe::

Verder is het de regie die bepaalt dat er zo’n opdracht inzit. Dat mag van mij ook wat minder in zn algemeen. (Wat dan wel weer een evaluatietopic opmerking is  ;D)

Ik snap ook wel hoe jij het ziet hoor. Maar voor zo lang mogelijk meedoen zijn een vrijstelling of jokers fantastisch, voor winnen vraag ik het me af. Hoe weet je dat je goed zit als je de uitkomst van je test helemaal overslaat, of één of meerdere antwoorden kunt neutraliseren?

Offline Froky

• Forumlid
« Reactie #168 Gepost op: 19-02-2024, 20:02:30 »

Dit was weer zo’n typische zwart/wit opdracht. Als kandidaat moet je hier eigenlijk wel mollen, anders geef je jezelf als kandidaat bloot én verlies je mogelijk persoonlijk voordeel. Als mol móet je hier mollen, anders wordt je achteraf bezien als slappe mol. En ook als kijker heb je hier niks aan, het enige wat je je afvraagt, is of de mol nu zijn werk moest doen, of dat hij niks moest doen omdat de rest het wel doet.

Ik zie véél liever opdrachten waar menselijk falen een grijze zone creëert. De opdracht muziek raden die Rian en Fons doen is een goed voorbeeld. Als je het hele seizoen meer van dit soort opdrachten erin steekt, dan duw je de mol niet in een hoekje dat je als maker vooraf bepaald hebt. Dan kan de mol veel meer karakter ontwikkelen. Dan kan de mol bewust ‘falen’, want de anderen gaan ook wel fouten maken. En dan hoef je als makers niet iedere minuut van het programma door elkaar te hasselen, te verstoppen, te faken.

Net als de kistjesopdracht, is dit een vooraf opgezette scène, geen spel waar een mol zelf subtiel dingen kan doen (behalve buiten het scherm én de regels om).

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #169 Gepost op: 19-02-2024, 20:09:01 »
Dit was weer zo’n typische zwart/wit opdracht. Als kandidaat moet je hier eigenlijk wel mollen, anders geef je jezelf als kandidaat bloot én verlies je mogelijk persoonlijk voordeel. Als mol móet je hier mollen, anders wordt je achteraf bezien als slappe mol. En ook als kijker heb je hier niks aan, het enige wat je je afvraagt, is of de mol nu zijn werk moest doen, of dat hij niks moest doen omdat de rest het wel doet.

Ik zie véél liever opdrachten waar menselijk falen een grijze zone creëert. De opdracht muziek raden die Rian en Fons doen is een goed voorbeeld. Als je het hele seizoen meer van dit soort opdrachten erin steekt, dan duw je de mol niet in een hoekje dat je als maker vooraf bepaald hebt. Dan kan de mol veel meer karakter ontwikkelen. Dan kan de mol bewust ‘falen’, want de anderen gaan ook wel fouten maken. En dan hoef je als makers niet iedere minuut van het programma door elkaar te hasselen, te verstoppen, te faken.

Net als de kistjesopdracht, is dit een vooraf opgezette scène, geen spel waar een mol zelf subtiel dingen kan doen (behalve buiten het scherm én de regels om).

Helemaal mee eens. Opdrachten waarbij je het verschil niet goed ziet tussen serieus mollen of klunzig falen. Waarbij het proces van vooraf een strategie bepalen een belangrijke rol speelt enz.

Offline Martje

• Forumlid
« Reactie #170 Gepost op: 20-02-2024, 09:03:41 »
Ik zie hier heel veel aannames:
- Retakes voor de mol —> kunnen we niet zeker weten
- Anna per definitie als laatste —> ik zou hier een andere montage heel vreemd vinden. Ze gingen toch gewoon de tafel rond of heb ik dat verkeerd onthouden? Zou toch gek zijn als ze daarvan afgeweken zijn.

Ik ben geneigd te geloven dat het gegaan is zoals we zien. Waarbij het zeker zo kan zijn dat de Mol info heeft gekregen of de info niet nodig gehad omdat hij gewoon ging kijken.

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #171 Gepost op: 20-02-2024, 09:42:25 »
- Anna per definitie als laatste —> ik zou hier een andere montage heel vreemd vinden. Ze gingen toch gewoon de tafel rond of heb ik dat verkeerd onthouden? Zou toch gek zijn als ze daarvan afgeweken zijn.

Ik ben geneigd te geloven dat het gegaan is zoals we zien. Waarbij het zeker zo kan zijn dat de Mol info heeft gekregen of de info niet nodig gehad omdat hij gewoon ging kijken.
Aannamens zijn hier logisch vind ik, want misschien klopt inderdaad dat ze de tafel rond gingen. Dat Rian als eerste was (En naar Rian ging inderdaad Fons, dus wat jij denkt kan zeker kloppen) en Sor als laatste was, maar het is vaak genoeg dat het toch anders gaat dan we denken door de montage. Maar klopt wat jij zegt dan is de volgorde geweest: Rian, Fons, Babs, Kees, Anna en Sor. En heeft de montage ons het moeilijkere gemaakt, omdat veel kijkers doordenken. En was de volgorde gewoon heel simpel.
« Laatst bewerkt op: 20-02-2024, 09:46:53 door Mol1991 »

Offline Froky

• Forumlid
« Reactie #172 Gepost op: 20-02-2024, 09:53:03 »

Eerst gaan ze inderdaad de tafel rond. Rian - Fons - Babs. Daarna word de edit warrig. We zien eerst nog Anna in beeld, waardoor we moeten geloven dat ze nog steeds de tafel rond gaan. Maar dan zien we Rosario, daarna pas Kees. Als ze echt de tafel rond gaan, dan klopt de edit hier niet meer, dan moet je eerst Kees en dan Rosario tonen. Dat ze dus gewoon rond de tafel gaan is ook een aanname van jou  ::tandpastasmiley::

Maar WIDM heeft natuurlijk ook een verleden van nogal ‘buiten scherm en beeld’ regels die gebroken worden door mollen. Ik herinner me bijvoorbeeld een laseropdracht met Everon, waar hij in alle kistjes van alle kandidaten geld kon pakken. Dat werd niet gezegd tijdens het programma, enkel in de reveal. Dat zijn van die flauwe, vooraf georchestreerde molacties.

Maar de makers dwingen ons met dit soort trucjes om ‘aannames’ te doen. Ze hebben ons al vele keren ‘bedrogen’, waarom zouden ze nu eerlijk zijn?

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #173 Gepost op: 20-02-2024, 09:58:36 »
[/b]quote author=Froky link=topic=73981.msg2548398#msg2548398 date=1708419183]
Eerst gaan ze inderdaad de tafel rond. Rian - Fons - Babs. Daarna word de edit warrig. We zien eerst nog Anna in beeld, waardoor we moeten geloven dat ze nog steeds de tafel rond gaan. Maar dan zien we Rosario, daarna pas Kees. Als ze echt de tafel rond gaan, dan klopt de edit hier niet meer, dan moet je eerst Kees en dan Rosario tonen.
[/quote]
Kees moest voor Anna dan, want het was als Martje zegt klopt wat ik niet geloof, is de volgorde: Rian, Fons, Babs, Kees, Anna en Rosario.

Offline JanMOL

• Forumlid
« Reactie #174 Gepost op: 20-02-2024, 10:10:50 »
Dit was weer zo’n typische zwart/wit opdracht. Als kandidaat moet je hier eigenlijk wel mollen, anders geef je jezelf als kandidaat bloot én verlies je mogelijk persoonlijk voordeel. Als mol móet je hier mollen, anders wordt je achteraf bezien als slappe mol.

Niet helemaal mee eens. Als kandidaat kun je ook gewoon echt kandidaats zijn. Het verdacht willen zijn is een mogelijke tactiek, maar niet per definitie de enige.

Offline edgomo

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #175 Gepost op: 20-02-2024, 11:24:12 »
[/b]quote author=Froky link=topic=73981.msg2548398#msg2548398 date=1708419183]
Eerst gaan ze inderdaad de tafel rond. Rian - Fons - Babs. Daarna word de edit warrig. We zien eerst nog Anna in beeld, waardoor we moeten geloven dat ze nog steeds de tafel rond gaan. Maar dan zien we Rosario, daarna pas Kees. Als ze echt de tafel rond gaan, dan klopt de edit hier niet meer, dan moet je eerst Kees en dan Rosario tonen.

Kees moest voor Anna dan, want het was als Martje zegt klopt wat ik niet geloof, is de volgorde: Rian, Fons, Babs, Kees, Anna en Rosario.
Nadat Rosario geweest is (1e keer) en naar buiten komt wijst Anna op Rian en Fons en zegt dan "now you are one of them" (of zoiets) wat mij doet vermoeden dat Rosario in ieder geval voor Anna geweest is

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #176 Gepost op: 20-02-2024, 11:37:36 »
Nadat Rosario geweest is (1e keer) en naar buiten komt wijst Anna op Rian en Fons en zegt dan "now you are one of them" (of zoiets) wat mij doet vermoeden dat Rosario in ieder geval voor Anna geweest is
Ja dus de volgorde wat Martje zegt klopt niet, dat ze de tafel rond gingen.
Of het was soort van rond de tafel; Rian, Fons en Babs, daarna Rosario, Anna en Kees.

Offline Mollem

• Forumlid
  • saus eroverheen
« Reactie #177 Gepost op: 20-02-2024, 12:04:37 »
Het is waarschijnlijk al op pag 1-2-3 vermeld, maar nog eens benadrukken dat het Fons is die na vertrek van Rian vrij direct zegt dat het om een vrijstelling zal gaan. Dan weet je natuurlijk dat het ieder-voor-zich wordt.
Daarnaast verdraaid hij de woorden van Rik meteen: integriteit word beloond "maar dus niet voor mij maar voor de hele groep"
(waarmee hij voor zichzelf de reden verzint om €500 uit de pot te halen en kans op €3000 teniet doet)
« Laatst bewerkt op: 20-02-2024, 12:11:48 door Mollem »

Offline Sjeel

• Forumlid
« Reactie #178 Gepost op: 20-02-2024, 12:27:15 »
Rian is boos, Rosario speelt het heilige boontje.

Rian: "Ik vind het echt walgelijk". (Iedereen lachen, maar Sor serieus)
Sor: "Ja. Ja, absoluut".

Kees: "Ik dacht Fons". Iedereen serieus, maar Sor grinniken. Blij dat hij zelf niet is genoemd?

Sor: "2.000 euro!".
Kees: "Maar luister!"
Sor: "Nee, hoe bedoel je luister. 2.000 euro!"
Kees: "Ik heb niet in het dossier gekeken".
Sor: "Nee, je hebt wel het vierdubbele eruit gehaald".

Beetje ongeloofwaardig toneelstukje, hij lijkt niet echt verontwaardigd. Vervolgens ontkennen dat hij zelf ook in het dossier gekeken heeft. Dat maakt al helemaal weinig sense, als kandidaat zijnde. Waarom wil hij zelf niet verdacht worden?

Iedereen wil zich verdacht maken. Sor doet dat tot op het ongemakkelijke af, tenminste zo zag het eruit. In de bus zegt zelfs iemand : We pesten HEM gewoon naar huis....  :(

Offline Delightz

• Forumlid
« Reactie #179 Gepost op: 20-02-2024, 12:46:08 »
Ja dus de volgorde wat Martje zegt klopt niet, dat ze de tafel rond gingen.
Of het was soort van rond de tafel; Rian, Fons en Babs, daarna Rosario, Anna en Kees.
Als Rosario terugkomt, zegt Anna: "Ah die grijns, now you're one of them" en wijst met haar arm naar de anderen aan tafel. Ook het feit dat het oproepen van Annadoor Rik  is weggelaten uit de montage doet mij vermoeden dat zij als laatste naar binnen ging.

Tijdens de gehele opdracht en ook daarna in het busje lijkt Anna heel gefocust en goed na te denken over wat ze zegt. Ze houdt vaak haar handen voor haar gezicht of zit zenuwachtig met haar handen te wrijven.

Kees reageert mij hier te relaxed voor een mol.