Er is al veel gezegd en geschreven, maar ik ga toch ook even mijn (constructieve) plasje doen over de serie, maar ook vooral de veilingopdracht, te beginnen met dat laatste.
De opdracht an sich vind ik super leuk! Lekker psychologisch, elkaar beetje inschatten nu ze al twee weken met elkaar op reis zijn en ook nog eens om een enorme prijs: een mogelijk finaleticket. Als Stijn de mol is (wat ik denk) moet ik zeggen dat hij als mol echt wel gewerkt heeft om dat bedrag eruit te spelen en volgens het spel goed gemold heeft. Dat niet meteen het hoogste bod leidend was, vond ik ook er goed. Dus niet zoals het paar jaar geleden met Renee ging die maar niet bood omdat er al 3 keer 5000 geboden werd. Alleen dan nu mijn probleem met deze opdracht en met zo'n veiling in het algemeen:
- De timing, aflevering 7 is veel en veel te laat in het spel voor zulke bedragen (tenzij er nog in afl 8 en 9 iets komt met flinke bedragen) die er zo makkelijk uit de pot kunnen vliegen.
- Mijn angst is dan ook dat er weer geclaimd wordt van beste mol ooit, omdat de pot nog lager gaat zijn dan Everon (8000 euro). Alleen dat is iets de de makers dan steeds doen, terwijl een lage pot is slechts 1 deel van het molschap. Of iemand goed of niet was hangt ook af van het spelverloop, de molacties, manipulaties dat soort dingen.
- Over de opdracht: geldverlies is prima, maar ik had te allen tijden dit beperkt tot een max van 2.000 euro of zo. En ook geld verdienen in deze opdracht verwerkt. Dus iedereen (inclusief degene die de vrijstelling had neergezet) mocht meeraden wie het gedaan had en per goede naam + 250 euro of zo.
- Andere oplossing om geldverlies door hebberigheid te voorkomen: een mindfuck. Niet het hoogste bod, maar het laagste bod blijkt te tellen. Diegene maakt de grootste kans op de vrijstelling. Of zorg voor negatieve gevolgen voor de spelers. In deze aflevering had je mooi de fragmenten van de lift kunnen doortrekken naar deze opdracht (als straf voor hebberigheid) of bijvoorbeeld dat hoe hoger je biedt, hoe meer minjokers je krijgt. Is dat het je waard als je die test ook nog moet overleven?
In deze opdracht zat wel de laag die ik zoek in spellen en in opzet was hij dus op zich nog wel goed (geen hoogste bod leidend), alleen had het zoveel beter gekund als je net in deze fase van het spel een pot leegtrek opdracht verwerkt. Dat zou op zijn laatst in aflevering 5 moeten. Want de bedragen van de opdrachten zijn niet dusdanig hoog dat je meteen terugverdient.
Ik kijk dit seizoen nog steeds met plezier. Wat mij heel erg is bevallen: de hoeveelheid troeven. Zoals gezegd de finalevrijstelling is een enorme troef en qua troeven echt top gedaan dit seizoen. Geen enkele (als ik goed herinner) groene vrijstelling en slechts een aantal jokers die zo terloops konden worden verdiend. Helemaal top dus

Verder een goede en leuke cast, een mooi land (wat nog veel meer als rode draad verwerkt had mogen worden), een prima openingstwist, prachtige filmische beelden, visuals bij de opdrachten, echt goede opdrachten (en een paar wat mindere). Over het algemeen vind ik dat Wie is de mol de laatste jaren wel een goede weg is ingeslagen. maar is nog zoveel meer winst te behalen in de gelaagdheid van de spellen en de uitwerking van de spellen.
En ja ik zou graag zien dat de makers een panel van molloten (ze mogen me altijd vragen

) vraagt hoe ze het programma nog vetter kunnen maken, maar ook dat het nog steeds leuk blijft voor een groot (zaterdagavond)publiek.