Auteur Topic: [WIDM] Evaluatietopic  (gelezen 59588 keer)

Offline Nieky

• Aanspreekpunt Sport, Winnaar Bestemming X Pool 2025
  • Actief Lid
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #280 Gepost op: 16-02-2025, 22:35:49 »
Ik ben het volledig eens met wat al gezegd is hier en daar.

Ik wil benadrukken dat ik het écht een supergoed seizoen vond. Veel sterke dan andere recentere jaren. Maar deze bieding sloeg in mijn ogen helemaal nergens op.

Buitenproportioneel ten opzichte van het geld wat verdiend kon worden. En inderdaad totaal irrelevant voor de opdracht. Ik was als kijker ook verrast dat het geld eruit ging. Ik dacht dat de biedingen gebruikt gingen worden als psychologisch element in het spel.

Ik sluit me daarom volledig bij Erik Leppen aan qua opzet van deze opdracht. En ben het ook eens dat het spel zou moeten draaien om kandidaten die geld willen verdienen (in ieder geval het grootste gedeelte van de tijd) en iemand die dat verhindert.

Misschien is het vloeken in de kerk. Maar ik denk dat het tijd wordt dat het format naar de commerciële omroep gaat. Meer zendtijd. Meer budget. Hopelijk zonder BNners en met een hogere pot (en dus inzet). Dan maar af en toe een reclame.
You'll never walk alone

Offline vickypollard

• Forumlid
« Reactie #281 Gepost op: 16-02-2025, 22:39:39 »
Ergens zou dat misschien geen gek idee zijn, maar nou zijn de Nederlandse commerciële zenders ook niet bepaald de zenders die hoogstandjes produceren. Het is allemaal creatieve armoede.

Ik denk eigenlijk dat ik volgend seizoen gewoon niet ga kijken. Het frustreert teveel.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #282 Gepost op: 16-02-2025, 22:45:19 »
Ik weet dat het maar een tv-programma is, maar eigenlijk zouden we als collectief gewoon een brandbrief moeten sturen ofzo. Vragen om een panel. Ik bedoel, bij de publieke omroep zou het om meer dan alleen kijkcijfers moeten draaien. Als ze widm niet kwijt willen raken (gezien de dreiging dat entertainment het veld moet ruimen) zal het programma ook echt meer met kunst en cultuur moeten gaan doen.

Online Pac

• Forum Moderator
« Reactie #283 Gepost op: 16-02-2025, 22:46:23 »
Meer tijd voor brainstormen en echt nadenken over hoe je de spelopzet nieuw leven in kan blazen zou het allerbelangrijkste zijn. Misschien kan meer budget daarbij helpen, maar volgens mij moeten de makers gewoon eens een groepje molloten uitnodigen om mee te denken. Er zijn hier zat mensen die dat op vrijwillige basis willen doen. En wie begrijpt het programma beter dan de die-hard fans?
...óf niet!

« Reactie #284 Gepost op: 16-02-2025, 22:50:56 »
Voor mij is het grootste bezwaar dat het loont om je als mol te gedragen. Dat is iets waar je mee te maken hebt, maar ik zou het toch wel tijd vinden dat de makers hier wat op gaan verzinnen. We kijken nu vaak naar een programma waar 3 mensen volledig als kandidaat spelen en de rest zijn best doet om als saboteur over te komen.

Makkelijke oplossing is door kandidaten die veel geld binnenhalen te belonen met een joker

Offline Erik Leppen

• Forumlid
  • Follow the molpunten
« Reactie #285 Gepost op: 16-02-2025, 22:59:02 »
volgens mij moeten de makers gewoon eens een groepje molloten uitnodigen om mee te denken.
Als de makers dat willen, kunnen ze ons gewoon benaderen. Dus wat zegt het dat ze dat na 25 jaar nog niet hebben gedaan? Mij zegt het dat ze daar dus helemaal geen interesse in hebben.

Als ze widm niet kwijt willen raken [...] zal het programma ook echt meer met kunst en cultuur moeten gaan doen.
Als ze widm niet kwijt willen raken [...] zal het programma ook echt meer met het concept 'wie is de mol' moeten gaan doen.

Een spel dat al 25 jaar meegaat, en waar het al jaren bij het koffiezetapparaat over gaat, is cultuur.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Tunnelgraver

• Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
« Reactie #286 Gepost op: 16-02-2025, 23:00:19 »

Makkelijke oplossing is door kandidaten die veel geld binnenhalen te belonen met een joker

Ja, da's een goeie. 'De joker van de week' voor degene die het meeste geld verdiende in aan aflevering.
Dan kan het zelfs voor de Mol interessant worden om daar een keer voor te gaan om de kandidaten een rad voor ogen te draaien.
Maar dan zijn we misschien wel verlost van dat massaal mollen en 'schijt aan de pot'-gedrag.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline yfpyfke

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #287 Gepost op: 16-02-2025, 23:02:21 »
Mijn evaluatie van het seizoen is:

Makers, kap nou eens een keer met die achterlijke biedingen.*
....,.........
 mijn oprechte evaluatie.

Perfect verwoord met perfecte opmaak.

En als niet Hollandse vind ik er helemaal niets hard aan.

Offline Tunnelgraver

• Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
« Reactie #288 Gepost op: 16-02-2025, 23:09:03 »
En als niet Hollandse vind ik er helemaal niets hard aan.

O? Ben je Friezin?    :D
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline yfpyfke

• Forumlid
« Reactie #289 Gepost op: 16-02-2025, 23:10:25 »
Nee limbo

Online Pac

• Forum Moderator
« Reactie #290 Gepost op: 16-02-2025, 23:13:20 »
Als de makers dat willen, kunnen ze ons gewoon benaderen. Dus wat zegt het dat ze dat na 25 jaar nog niet hebben gedaan? Mij zegt het dat ze daar dus helemaal geen interesse in hebben.
Ik denk dat ze eerst zelf moeten inzien dat het programma een frisse wind nodig heeft. Ik ben bang dat het team te veel vast zit in z'n routine van ieder jaar een serie draaien - met nog de drukte van bonusreeksen er bovenop - dat ze niet meer van een afstand kunnen kijken om te zien hoe het anders kan.
...óf niet!

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #291 Gepost op: 16-02-2025, 23:16:32 »
Als ze widm niet kwijt willen raken [...] zal het programma ook echt meer met het concept 'wie is de mol' moeten gaan doen.

Een spel dat al 25 jaar meegaat, en waar het al jaren bij het koffiezetapparaat over gaat, is cultuur.

Flauwe reactie, ik denk dat je heel goed snapt wat ik bedoel. En als je m'n andere comments hebt gelezen weet je dat ik ook vind dat het programma weer terug moet naar de kern.

edit: Mocht je niet snappen wat ik bedoel: Er lijken alweer plannen in aantocht om de publieke omroep uit te kleden en entertainment te schrappen omdat de kerntaak educatief en informatief is. Dat is widm al jaren niet meer, dus zal het sneuvelen als die plannen doorgaan. Het programma leent zich daar echter wel voor als ze de kunst & cultuur van het gastland weer onderdeel te maken van het spel.
« Laatst bewerkt op: 16-02-2025, 23:25:06 door Eva. »

Offline Tunneltelevisie

• Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
« Reactie #292 Gepost op: 16-02-2025, 23:21:24 »
Ik denk dat ze eerst zelf moeten inzien dat het programma een frisse wind nodig heeft.

Een frisse wind zeker, maar vooral 'terug naar de kern'.
Ik citeer de beschrijving van het programma (Bron: wieisdemol.nl):

Wie is de Mol? is een avontuurlijk spelprogramma waarin tien bekende Nederlanders opdrachten uitvoeren in het buitenland. Eén van hen is de Mol, een saboteur, een kandidaat die niet te vertrouwen is. Terwijl de overige kandidaten zo veel mogelijk opdrachten goed proberen uit te voeren en geld voor de pot proberen te verdienen, zal de Mol proberen om de anderen te dwarsbomen. Het is zijn doel om juist zo min mogelijk geld in de pot te laten zitten.

Oftewel: zorg ervoor dat het mogelijk is dat de kandidaten opdrachten zo goed mogelijk proberen uit te voeren en geld voor de pot kunnen verdienen.  En pas de opdrachten hierop aan.
Een beetje mol weet hier heus wel raad mee.  ::jaja::

O ja, en ik merk dat ik dit jaar echt het avontuur mis. De sfeer voelt voor mij meer als een vakantie (met af en toe een spel). Er zijn jaren die ik heel gaaf vond (bv 2018); dat mis ik een beetje.
En ja, ik hoop dat de makers iets doen met onze bevindingen.
« Laatst bewerkt op: 16-02-2025, 23:28:18 door Tunneltelevisie »
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
« Reactie #293 Gepost op: 16-02-2025, 23:27:22 »
Of doe gewoon precies dezelfde opdracht zonder bieding.

Want dat is het ding. Het is volgens mij echt wel een toffe opdracht en hij had zonder bieding exact hetzelfde gewerkt.
Dat is niet waar, want dan heeft de mol niets te doen.

Offline yfpyfke

• Forumlid
« Reactie #294 Gepost op: 16-02-2025, 23:29:04 »
Nu ook niet.

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
« Reactie #295 Gepost op: 16-02-2025, 23:32:20 »
Nu ook niet.
Wel, maar dat willen velen hier niet begrijpen.

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #296 Gepost op: 16-02-2025, 23:33:55 »
Ik denk zelf zonder de molloten dat dit programma nog goed blijft lopen, sorry niet verkeerd bedoeld. Sommige kijkers (zijn misschien geen molloten) kijken het wel jaren en kijken ze nu met hun kinderen en de kinderen kijken het weer met hun schoolvriendjes, dit is al jaren zo. Maar vaak hoor je wel dat het vooral basisschoolkinderen zijn. Dus ik denk dat de echte molloten de makers misschien wel een keer kwijt kunnen raken hoe ze het nu soms doen.
« Laatst bewerkt op: 16-02-2025, 23:35:34 door Mol1991 »

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #297 Gepost op: 16-02-2025, 23:45:44 »
Mijn theorie is dat jokers en vrijstellingen zijn bedacht om te voorkomen dat het al te rechtlijnig verband is tussen wie op de goede mol zit en wie er doorgaan, omdat als dat te rechtlijnig is, dan kunnen kijkers aan de hand van wie er afvalt plus wie wie verdenkt, achterhalen wie de mol is, en dat wil je als makers niet.

Troeven vertroebelen die redenaties, waardoor redenaties over gedrag in de opdrachten belangrijker wordt.

Maar dat is mijn theorie over waarom er troeven zijn.
Om te beginnen ben ik het helemaal eens met jouw noodkreet, inclusief de opmaak.

Maar troeven kunnen ook worden gebruikt om een opdracht interessanter te maken, of eigenlijk om te dienen als hoofd onderwerp van een opdracht. Hierbij wil ik graag verwijzen naar een opdracht die onze zuiderburen ooit hebben bedacht.
De (beroemde) treinreis met 6 koffers en 4 kandidaten, waarbij in 2 koffers een vrijstelling zit en in de overige 4 geld. De clue is hier dat een kandidaat alleen een vrijstelling krijgt als hij of zij de enige is met een koffer met een vrijstelling. Worden er (toevallig) 2 koffers gepakt met een vrijstelling dan komen die te vervallen en komt er in plaats daarvan geld in de pot als ik me niet vergis. Onderweg kunnen ze ook nog clues vergaren over de inhoud van de koffers. Een fantastisch psychologisch spel over list en bedrog waar we op dit forum pagina's vol hebben kunnen schrijven. Met alleen geld zou je zo'n opdracht nooit zo interessant kunnen maken.

Offline Amethyst

• Forumlid
« Reactie #298 Gepost op: 17-02-2025, 00:02:45 »
Ook zonder de veiling heb ik het gevoel dat de pot kunstmatig heel laag wordt gehouden. Ik vermoed dat het eerste deel van opdracht 5.2 onhaalbaar was. Dat ging om een voor WIDM-begrippen hoog bedrag van 1500 euro.

De beoordeling was alvast niet transparant. Verre van.

Dat soort verdachte uitkomsten (een 7.35 scoren als je onder de 7.5 moet blijven) zien we zo vaak in dit genre, competition reality. Ze kunnen prima naar zo'n gemiddelde hebben toegewerkt.

Plausibele complottheorie: Stijn moet en zal de beste Mol ooit worden. En dat is natuurlijk 100% te meten aan de stand van de pot. Waarom worden anders precies de twee kandidaten die het minst bieden door Rik voor het blok gezet waardoor ze minder kans maken om door te gaan? Maaike met haar nobele 1000 euro zelfs twee keer - onbegrijpelijk en oneerlijk. 'Iemand probeert je uit het spel te werken...'

In het Molboekje noemt Stijn Everon als zijn favo mol. Mede vanwege de toen historisch lage pot.

Offline MollenvangR

• Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
« Reactie #299 Gepost op: 17-02-2025, 01:15:36 »
Er is al veel gezegd en geschreven, maar ik ga toch ook even mijn (constructieve) plasje doen over de serie, maar ook vooral de veilingopdracht, te beginnen met dat laatste.

De opdracht an sich vind ik super leuk! Lekker psychologisch, elkaar beetje inschatten nu ze al twee weken met elkaar op reis zijn en ook nog eens om een enorme prijs: een mogelijk finaleticket. Als Stijn de mol is (wat ik denk) moet ik zeggen dat hij als mol echt wel gewerkt heeft om dat bedrag eruit te spelen en volgens het spel goed gemold heeft. Dat niet meteen het hoogste bod leidend was, vond ik ook er goed. Dus niet zoals het paar jaar geleden met Renee ging die maar niet bood omdat er al 3 keer 5000 geboden werd. Alleen dan nu mijn probleem met deze opdracht en met zo'n veiling in het algemeen:

- De timing, aflevering 7 is veel en veel te laat in het spel voor zulke bedragen (tenzij er nog in afl 8 en 9 iets komt met flinke bedragen) die er zo makkelijk uit de pot kunnen vliegen.
- Mijn angst is dan ook dat er weer geclaimd wordt van beste mol ooit, omdat de pot nog lager gaat zijn dan Everon (8000 euro). Alleen dat is iets de de makers dan steeds doen, terwijl een lage pot is slechts 1 deel van het molschap. Of iemand goed of niet was hangt ook af van het spelverloop, de molacties, manipulaties dat soort dingen.
- Over de opdracht: geldverlies is prima, maar ik had te allen tijden dit beperkt tot een max van 2.000 euro of zo. En ook geld verdienen in deze opdracht verwerkt. Dus iedereen (inclusief degene die de vrijstelling had neergezet) mocht meeraden wie het gedaan had en per goede naam + 250 euro of zo.
- Andere oplossing om geldverlies door hebberigheid te voorkomen: een mindfuck. Niet het hoogste bod, maar het laagste bod blijkt te tellen. Diegene maakt de grootste kans op de vrijstelling. Of zorg voor negatieve gevolgen voor de spelers. In deze aflevering had je mooi de fragmenten van de lift kunnen doortrekken naar deze opdracht (als straf voor hebberigheid) of bijvoorbeeld dat hoe hoger je biedt, hoe meer minjokers je krijgt. Is dat het je waard als je die test ook nog moet overleven?

In deze opdracht zat wel de laag die ik zoek in spellen en in opzet was hij dus op zich nog wel goed (geen hoogste bod leidend), alleen had het zoveel beter gekund als je net in deze fase van het spel een pot leegtrek opdracht verwerkt. Dat zou op zijn laatst in aflevering 5 moeten. Want de bedragen van de opdrachten zijn niet dusdanig hoog dat je meteen terugverdient.

Ik kijk dit seizoen nog steeds met plezier. Wat mij heel erg is bevallen: de hoeveelheid troeven. Zoals gezegd de finalevrijstelling is een enorme troef en qua troeven echt top gedaan dit seizoen. Geen enkele (als ik goed herinner) groene vrijstelling en slechts een aantal jokers die zo terloops konden worden verdiend. Helemaal top dus  ::ok::  Verder een goede en leuke cast, een mooi land (wat nog veel meer als rode draad verwerkt had mogen worden), een prima openingstwist, prachtige filmische beelden, visuals bij de opdrachten, echt goede opdrachten (en een paar wat mindere). Over het algemeen vind ik dat Wie is de mol de laatste jaren wel een goede weg is ingeslagen. maar is nog zoveel meer winst te behalen in de gelaagdheid van de spellen en de uitwerking van de spellen.

En ja ik zou graag zien dat de makers een panel van molloten (ze mogen me altijd vragen ;D) vraagt hoe ze het programma nog vetter kunnen maken, maar ook dat het nog steeds leuk blijft voor een groot (zaterdagavond)publiek.
Winnaar Medeforummersquiz 2023 & 2024. Winnaar RN Toto 2023