Auteur Topic: [WIDM] Evaluatietopic  (gelezen 64740 keer)

Offline Eva.

• Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #100 Gepost op: 24-01-2025, 22:57:54 »
Omdat nog niemand iets over de mensenrechtensituatie in Cambodja heeft gepost, wilde ik er toch een voorbeeld van noemen. Meer wil ik er trouwens niet over kwijt. Ik ben vooral benieuwd hoe jullie ertegen aankijken.

De Wie is de Mol?-clownshow is nu in het meest toeristische deel van het land neergestreken. In een deel van het gebied rond het wereldbekende tempelcomplex Angkor Wat (veelvuldig te zien in de leader) werd de bevolkingsdichtheid te hoog bevonden voor het massatoerisme:

https://www.amnesty.org/en/latest/news/2023/11/cambodia-angkor-wat-evictions-unesco/

"Cambodian authorities cruelly uprooted families who have lived in Angkor for several generations, forcing them to live hand to mouth at ill-prepared relocation sites."

Was het een bewuste keuze om hier te filmen? Of dicteerde de Cambodjaanse overheid de opnamelocaties?

Het is altijd lastig, dit soort kwesties. Ik denk niet dat WIDM een programma is om het akelige verleden van een land een rol te geven, daarvoor heeft het een te hoog entertainment gehalte en dan doe je de geschiedenis tekort.

WIDM zorgt er wel voor dat mensen (en vast niet iedereen) die ernaar kijken zich iets meer verdiepen in een land en daarbij ook meer van de geschiedenis meekrijgen.

Daarnaast koppel ik ook, zoals Pac zei, de burgers los van de bestuurders en (het volgende volledig op eigen conto) zonder toerisme zijn de burgers waarschijnlijk nog slechter af. Daarnaast geloof ik dat informatie emancipatie een boost geeft. Zodra een land hermetisch afgesloten wordt en de burgers nauwelijks een beeld hebben van wat er buiten de landsgrenzen gebeurt, wordt alles wat hen overkomt normaal.

Ik hoop dat het toerisme toeneemt zodat Cambodjanen in ieder geval niet verstoken blijven van informatie over hoe het ook kan en ook dat meer toerisme leidt tot meer bewustwording bij andere wereldburgers. Het is een proces en soms gaat daar heel veel tijd overheen, maar ik denk dat 'reclame' voor een land als Cambodja onderaan de streep meer goed doet dan kwaad.

Soms zijn dingen nu eenmaal zoals ze zijn en moet je samenlevingen de kans gunnen om te groeien. Als we onze ogen helemaal afwenden van deze landen en hun burgers verandert er nooit iets.

Offline Pac

• Forum Moderator
  • Geslacht: Man
« Reactie #101 Gepost op: 25-01-2025, 16:26:41 »
Hebben die verre landen ook weer niet te maken met de angst om gespot te worden? (overigens is dat wederom iets wat De Mol wel gewoon lukt, maar goed)
En dan wel naar Angkor Wat gaan, zo ongeveer het bekendste monument van Zuidoost-Azië? Natuurlijk een prachtige plek waar je iets mee wil doen als je er toch bent, maar dan kun je net zo goed onder de Eiffeltoren gaan filmen.

De kans om gespot te worden heeft echt weinig te maken met het aantal kilometers dat je van huis bent. De Mol bewijst dat er genoeg mooie plekken in Europa zijn waar de kans om gespot te worden toch laag is. In september ben ik geïnspireerd door het laatste seizoen (met de trein) naar Sicilië afgereisd. Het was dus net buiten het hoogseizoen, maar de grootste hotspots waren nog steeds overvol. Toch ben ik dankzij de locatiekaart van De Mol op een aantal prachtige plekken geweest waar ik geen enkele toerist tegen ben gekomen.
...óf niet!

Offline Tunneltelevisie

• Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
« Reactie #102 Gepost op: 25-01-2025, 17:14:04 »
Nou inderdaad: Angkor Wat is niet bepaald een geheim.  ;)
En bovendien: Nederlanders kom je werkelijk waar overal tegen in de wereld. Dus 'ver weg gaan zodat je niet wordt herkend' vind ik eigenlijk geen argument om ver weg te gaan.

Ik blijf het lastig vinden. Op zich begrijp ik hier de keuze voor Cambodja. Ik weet ook niet of het de oplossing is om daar niet te filmen.
Ik merk dat ik vooral het complete verhaal mis. Je ziet vooral een groep Nederlanders die niet in Nederland zijn. Eigenlijk wat Tunnelgraver ook al zegt: 'Het is nu al heel lang een vakantiereis voor BN-ers met wat spelletjes erbij.'
En als je dan de geschiedenis van Cambodja weet, dan heb ik daar moeite mee.

Wat mooi Pac dat je Sicilië hebt bezocht, dat staat bij mij nog op de verlanglijst. Tof ook om dat met de trein te doen! Ik ga hier iemand in huis proberen te overtuigen.  ;D
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Pac

• Forum Moderator
« Reactie #103 Gepost op: 25-01-2025, 18:23:32 »
De vraag wordt hier en elders wel gesteld of (gechargeerd gezegd) de spoeling niet te dun wordt als WIDM niet meer naar 'stomme landen' af mag reizen. Ik denk van niet.

Er zijn 82 landen die in het Freedom in the World-rapport als 'vrij' worden aangemerkt op het vlak van politiek en burgerrechten. Daaronder vallen de meeste Europese landen, maar ook landen als Mongolië, Botswana en Jamaica. Landen die waarschijnlijk net zo goed van het toerisme zouden profiteren.

Cambodja bungelt ergens helemaal onderaan het lijstje als onvrij land, vlak onder Oman.
...óf niet!

Offline Nat007

• Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
« Reactie #104 Gepost op: 25-01-2025, 20:02:26 »
Wat ik ook enorm mis zijn opdrachten waarbij de kandidaten moeten afzien. Ik herinner me dat ze in Canada destijds moesten slapen in een tentje in de kou, maar dat er in ruil voor geld uit de pot óók een plek in een luxe vakantieverblijf was. Dat was leuk, laat ze maar afzien. En een beetje onrust of jaloezie in de groep doordat eentje ten koste van de pot wat luxe voor zichzelf regelt, is ook leuk. Het is nu al heel lang een vakantiereis voor BN-ers met wat spelletjes erbij. Kan zoveel beter!

Helemaal mee eens. Ook al lijkt dit een redelijk fanatieke en leuke groep, het doet weinig af aan het algemene beeld al zeker een decennium, dat BN'ers in WIDM toch ook behoorlijk rekening lijken te houden met hun publieke imago. Het moet gezellig zijn en ze zijn met cameras en collega's uit het mediawereldje op vakantie. Vergelijk de mentaliteit met De Mol deelnemers, en je hebt een andere reden waarom dat programma gewoon structureel beter is dan WIDM. Echt fanatieke kandidaten die niet terugdeinzen om het spel smerig of onsympathiek te spelen. En opdrachten die daarop aansturen. Stukken leuker.

Wat betreft de politieke geschiedenis van het bezoekland: WIDM mag over tien afleveringen absoluut minstens één opdracht de schijnwerper zetten op deze geschiedenis en politieke misstanden. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat we niet nog één opdracht gaan krijgen die de Killing Fields gaat belichten, maar goed, je weet het maar nooit.. ('Er kijken tere kinderzieltjes op zaterdagavond!'). Zou het echt schokkend vinden als we daar niets van mee gaan krijgen nog. Dat hoofdstuk uit Cambodja's geschiedenis is onderdeel van de wereldgeschiedenis en het collectieve geheugen, zou je zeggen.

« Laatst bewerkt op: 25-01-2025, 20:11:17 door Nat007 »

Online Nieky

• Aanspreekpunt Sport, Winnaar Bestemming X Pool 2025
  • Actief Lid
  • Wielergek
« Reactie #105 Gepost op: 25-01-2025, 21:37:48 »
Steengoede aflevering! Echt genoten  ::bravo::
You'll never walk alone

« Reactie #106 Gepost op: 25-01-2025, 21:41:43 »
Wat een ongelofelijk leuke aflevering weer! Mega leuke opdrachten en een leuk element voor de test. Doet toch wat met je zenuwen en wederom niet alleen de test maken.

Offline Pac

• Forum Moderator
« Reactie #107 Gepost op: 25-01-2025, 21:46:00 »
Ja, er zit echt een stijgende lijn in de kwaliteit van de opdrachten ::ok:: Verschillende elementen die elkaar beïnvloeden, een spookhuis combineren met geblinddoekte lasergamers en voor het eerst(?!) in 25 jaar een echte leugendetectortest in WIDM!

(De stilleven-opdracht had ik ook briljant gevonden als er niet precies dezelfde opdracht in Bestemming X zat vorig jaar ::regenboog::)
« Laatst bewerkt op: 25-01-2025, 21:48:03 door Pac »
...óf niet!

Offline Tunnelgraver

• Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
« Reactie #108 Gepost op: 25-01-2025, 21:47:36 »
Beste aflevering tot nu toe!    ::ok::
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Tunneltelevisie

• Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
« Reactie #109 Gepost op: 25-01-2025, 21:56:28 »
Ja, dit was een goede aflevering.
Het spookhuis deed mij ook een beetje denken aan de blacklight ballerina's.  :D
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Heinz

• Forumlid
  • Niet zeuren, Heinz!
« Reactie #110 Gepost op: 25-01-2025, 22:00:10 »
Ik heb me prima vermaakt maar ik heb totaal niet het idee dat we weer stof tot nadenken/speuren hebben gekregen omdat de molmogelijkheden (en de te verdienen bedragen) zo tegenvielen. Ik blijf achter met het gevoel: kom maar door met die volgende aflevering en we zien wel wie uiteindelijk de Mol is.

Offline joligmolletje

• Winnaar WIDM Streaming Pool 2024
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #111 Gepost op: 25-01-2025, 22:40:01 »
Ik vond het dus juist helemaal geen goede aflevering, omdat de opdrachten ons helemaal niets helpen in onze zoektocht naar de mol en er amper geld verdiend kon worden. Dan vraag ik me af waar ik naar heb zitten kijken. Ik kijk niet voor de leuke situaties maar om een mol te zoeken/vinden. Als er dan drie opdrachten achter elkaar komen waar we dus helemaal niets aan hebben, tja.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #112 Gepost op: 25-01-2025, 23:32:50 »
Ik vind niet dat je niets aan deze aflevering had. Er waren enkele sleutelposities en op basis daarvan denk ik wel het e.e.a. te kunnen concluderen en afstrepen.

Offline Tarbozan

• Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
« Reactie #113 Gepost op: 26-01-2025, 00:08:50 »
Ik vind niet dat je niets aan deze aflevering had. Er waren enkele sleutelposities en op basis daarvan denk ik wel het e.e.a. te kunnen concluderen en afstrepen.
Als je deelopdrachten doet in groepjes is het wat vreemd dat 3 mensen bepalen wat er verdiend kan worden en de andere 5 absoluut nul invloed daarop hebben.  Ik praat dus niet over dat de mol daar niet kan zitten, maar puur over de optie om geld te verdienen in die ondervraging/spookhuis

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #114 Gepost op: 26-01-2025, 00:12:27 »
Als je deelopdrachten doet in groepjes is het wat vreemd dat 3 mensen bepalen wat er verdiend kan worden en de andere 5 absoluut nul invloed daarop hebben.  Ik praat dus niet over dat de mol daar niet kan zitten, maar puur over de optie om geld te verdienen in die ondervraging/spookhuis

Ze hebben deze aflevering wel laten zien hoe de rollen precies verdeeld werden (i.t.t. afgelopen seizoen bijvoorbeeld) en daar denk ik zelf wel nuttige informatie uit te halen. Bij de laatste opdracht lieten ze precies zien hoe de duo's al dan niet slaagden in het uitvoeren van het juiste scenario.

Offline Nat007

• Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
« Reactie #115 Gepost op: 26-01-2025, 01:25:03 »
Qua vermaak prima aflevering om naar te kijken en heb me niet verveeld, maar mindere aflevering dan de vorigen: terugkeer van de overkill aan biechten; terugkeer van het onnodig overdreven mingeld dat verdiend kan worden en de deelopdrachten zaten niet ingenieus genoeg in elkaar en lang niet iedereen had evenveel invloed op het spel of op de mogelijkheid geld te verdienen of weg te spelen.

Offline Vonne1968

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #116 Gepost op: 26-01-2025, 02:09:29 »
Ik ben geen fan van mingeld, maar als het er dan toch in moet vind het zo nog wel het beste. Doordat het nu meer gekoppeld is aan wat kandidaten doenin het spel is het beter bruikbaar om de mol te vinden. Voorheen was het vooral mingeld voor jokers en vrijstellingen.

Offline Lo

• Forumlid
  • Forumlid Gho
« Reactie #117 Gepost op: 26-01-2025, 02:43:14 »
Als je deelopdrachten doet in groepjes is het wat vreemd dat 3 mensen bepalen wat er verdiend kan worden en de andere 5 absoluut nul invloed
Het was andersom: 3 hadden nul invloed. Namelijk de 3 die uitgezonderd waren als meest verdachte kandidaten. Die kwamen voor de leugendetector en hadden geen invloed op geld. Leuk spelelement toch? De groep kan hier de mol buitenspel zetten. Als de groep het fout doet en de mol bij de ondervragers zet kan die zomaar 3x500 uit de pot spelen. Of anders het spookhuis insturen en de 500jes vliegen je ook om de oren (zoals Stijn 1500 uit de pot speelde).

De bedragen zijn allemaal lager dan normaal ja. Even wennen, die bezuinigingen op de publieke omroep....
De Blondine is de Mol :)

Offline DRenziboy

• Forumlid
  • Je weet wel, die rare gast ;)
« Reactie #118 Gepost op: 26-01-2025, 02:53:49 »
Wat lachen, ik vind 5k na 4 afleveringen best netjes... dat is redelijk in lijn met andere seizoenen.
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline cinner

• Forumlid
« Reactie #119 Gepost op: 26-01-2025, 02:57:11 »
Hoewel ik het leuk vind om te kijken, heb ik steeds meer het gevoel dat er niets te speuren en te puzzelen valt. We zien negen afleveringen BNers leuke dingen doen en dan horen we daarna wel wie de mol is. Jammer.