Omdat nog niemand iets over de mensenrechtensituatie in Cambodja heeft gepost, wilde ik er toch een voorbeeld van noemen. Meer wil ik er trouwens niet over kwijt. Ik ben vooral benieuwd hoe jullie ertegen aankijken.
De Wie is de Mol?-clownshow is nu in het meest toeristische deel van het land neergestreken. In een deel van het gebied rond het wereldbekende tempelcomplex Angkor Wat (veelvuldig te zien in de leader) werd de bevolkingsdichtheid te hoog bevonden voor het massatoerisme:
https://www.amnesty.org/en/latest/news/2023/11/cambodia-angkor-wat-evictions-unesco/
"Cambodian authorities cruelly uprooted families who have lived in Angkor for several generations, forcing them to live hand to mouth at ill-prepared relocation sites."
Was het een bewuste keuze om hier te filmen? Of dicteerde de Cambodjaanse overheid de opnamelocaties?
Het is altijd lastig, dit soort kwesties. Ik denk niet dat WIDM een programma is om het akelige verleden van een land een rol te geven, daarvoor heeft het een te hoog entertainment gehalte en dan doe je de geschiedenis tekort.
WIDM zorgt er wel voor dat mensen (en vast niet iedereen) die ernaar kijken zich iets meer verdiepen in een land en daarbij ook meer van de geschiedenis meekrijgen.
Daarnaast koppel ik ook, zoals Pac zei, de burgers los van de bestuurders en (het volgende volledig op eigen conto) zonder toerisme zijn de burgers waarschijnlijk nog slechter af. Daarnaast geloof ik dat informatie emancipatie een boost geeft. Zodra een land hermetisch afgesloten wordt en de burgers nauwelijks een beeld hebben van wat er buiten de landsgrenzen gebeurt, wordt alles wat hen overkomt normaal.
Ik hoop dat het toerisme toeneemt zodat Cambodjanen in ieder geval niet verstoken blijven van informatie over hoe het ook kan en ook dat meer toerisme leidt tot meer bewustwording bij andere wereldburgers. Het is een proces en soms gaat daar heel veel tijd overheen, maar ik denk dat 'reclame' voor een land als Cambodja onderaan de streep meer goed doet dan kwaad.
Soms zijn dingen nu eenmaal zoals ze zijn en moet je samenlevingen de kans gunnen om te groeien. Als we onze ogen helemaal afwenden van deze landen en hun burgers verandert er nooit iets.