Auteur Topic: De puzzel - hoe de molkeuze tot stand is gebracht  (gelezen 48590 keer)

Offline Alja

• Forumlid
Re: De puzzel - hoe de molkeuze tot stand is gebracht
« Reactie #240 Gepost op: 2-03-2025, 09:42:13 »
Sociaal creatief en meedogenloos, zijn de eigenschappen die de mol (toen hij nog kandidaat was) heeft uigekozen.

Oooeeeh, nice  ::love::

Offline mastermol

• Forumlid
« Reactie #241 Gepost op: 2-03-2025, 10:07:06 »
Dat denk ik ook!

Welke eigenschappen hadden de 3 laatste kandidaten toen gekozen? Kunnen we daar iets uithalen?

Oooeeeh, nice  ::love::

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #242 Gepost op: 2-03-2025, 10:10:19 »
"De mol is creatief, meedogenloos, sociaal"

Met deze extra informatie denk ik nu dat de drie eigenschappen die kandidaat zelf gekozen heeft, als criterium gelden voor de kandidaat zelf om de mol te worden. Dus, hoeveel keer zijn die eigenschappen aan deze kandidaat toegedicht om de mol te worden.
Mogelijk heeft de mol dus zelf creatief, meedogenloos en sociaal gekozen. En dus heeft de mol die eigenschappen relatief vaak toegedicht gekregen. En dat zonder veel verdacht te worden in de eerste test.

Ik denk het niet, dan lijkt het er meer op dat de mol zichzelf gekozen heeft. De kandidaten die deze eigenschappen bij de mol hebben neergelegd zijn het er mogelijk helemaal niet mee eens, omdat zij andere mol-eigenschappen een hogere prio geven.

Offline Alja

• Forumlid
« Reactie #243 Gepost op: 2-03-2025, 10:34:08 »
Dat denk ik ook!

Welke eigenschappen hadden de 3 laatste kandidaten toen gekozen? Kunnen we daar iets uithalen?

Ik denk dat dat vakkundig buiten beeld is gehouden  ::joehoe::

Offline Alja

• Forumlid
« Reactie #244 Gepost op: 2-03-2025, 11:03:07 »
Nul kan niet, want als iedereen op iemand anders stemt heb je op alle 10 de kandidaten 1 stem.
Ik vermoed dat het aantal stemmen op jou gelijk staat aan een aantal vinkjes eraf van de eigenschappen.

Hoe ik hem invulde, we krijgen van iedereen te zien wat HUN belangrijkste eigenschappen voor een mol zijn.
Deze delen ze zelf ook uit aan iemand. voor elk persoonlijk belangrijke eigenschap krijgt een kandidaat een plusje

Sociaal creatief en meedogenloos, zijn de eigenschappen die de mol (toen hij nog kandidaat was) heeft uigekozen.

Uit een ander topic (het topic over deze opdracht):

Creatief meedogenloos sociaal zegt Rik

MOLLICITATIES:

Teun
adaptief sociaal misleidend
Maaike creatief
Bridget besluitvaardig zelfverzekerd
Roos meedogenloos
Sam adaptief manipulatief
Sophie overtuigend
Stijn brutaal sociaal
Nora stressbestendig
Mol Ray

Sophie
besluitvaardig stressbestendig overtuigend
Bridget stressbestendig overtuigend
Sam misleidend
Maaike X
Roos besluitvaardig
Stijn meedogenloos brutaal sociaal
Mol Nora

Sam
meedogenloos brutaal zelfverzekerd
Roos adaptief
Mol Sophie

Ray
meedogenloos creatief observerend
Roos observerend
Maaike creatief manipulatief
Stijn misleidend

Nora
misleidend creatief sociaal
Bridget zelfverzekerd overtuigend
Maaike besluitvaardig
Roos meedogenloos
Sam misleidend manipulatief
Sophie sociaal
Mol Sophie

Roos
sociaal

Bridget
creatief, sociaal

BRIEF:
“Wees brutaal, sociaal, stressbestendig.”
“Wil je ver komen in dit spel van leugen en waarheid, is het nodig dat je soms observerend bent en dan weer overtuigend, maar ook besluitvaardig, meedogenloos of misleidend.”

Adaptief, creatief, manipulatief en zelfverzekerd blijven over.. maar de mol is nu nog niet bekend…

ADAPTIEF - BESLUITVAARDIG - BRUTAAL
CREATIEF - MANIPULATIEF -MEEDOGENLOOS
MISLEIDEND - OBSERVEREND -OVERTUIGEND
SOCIAAL - STRESSBESTENDIG -ZELFVERZEKERD

WIE DEELT WAT UIT?

Bridget
Ray misleidend
Maaike stressbestendig creatief
Sophie meedogenloos manipulatief

Gabriel
Roos overtuigend
Ray stressbestendig zelfverzekerd
Bridget sociaal
Maaike observerend

Maaike
Nora sociaal
Ray stressbestendig
Teun manipulatief adaptief

Ray
Teun zelfverzekerd
Roos observerend
Nora sociaal

Roos
Sam brutaal
Teun manipulatief
Stijn overtuigend
Maaike creatief
Ray stressbestendig misleidend

Nora
Roos meedogenloos
Maaike besluitvaardig

Teun
Stijn sociaal
Gabriel observerend
Ray misleidend

Sophie
Ray adaptief
Stijn sociaal

Stijn
Roos meedogenloos

Sam
Nora observerend
Bridget zelfverzekerd meedogenloos brutaal

Hier heeft Roos gekozen voor de moleigenschap van Sociaal. De twee overige die zij koos, zijn onbekend. Van Stijn en  Maaike is niets bekend.

Maar bij Roos gaat het dus al een bepaalde richting op...

Offline Lo

• Forumlid
  • Forumlid Gho
« Reactie #245 Gepost op: 2-03-2025, 11:04:51 »
Ik denk dat dat vakkundig buiten beeld is gehouden  ::joehoe::
Zelfs als je dat weet is het bepalen van de mol onmogelijk, je krijgt het hooguit iets waarschijnlijker. Maar er zijn nog allerlei vallen waarbij geen rekening wordt gehouden buiten het cijfermatige. Bijv. onthouden die kandidaten allemaal wel welke eigenschappen zij hebben gezien, zelfs welke zij zelf uberhaupt hebben neergelegd 2 weken geleden? Of wat die monnik allemaal tegen ze heeft gezegd.... daarvan onthoud je toch ook maar 10% ofzo.

Allemaal leuk deze overzichten hoor maar deze puzzel is echt veel te moeilijk. Zoals ze het in Moltalk voorschotelden hebben alle kandidaten nog evenveel kans om de mol te zijn.
De Blondine is de Mol, Michèèèèèèle dus :)

Offline Alja

• Forumlid
« Reactie #246 Gepost op: 2-03-2025, 11:06:16 »
Of Rik heeft alle door alle kandidaten aan de mol toegedichte eigenschappen bij elkaar opgeteld, en de drie meest voorkomende genoemd.

Want ik zie dat creatief, meedogenloos en sociaal wel heel veel naar voren komt. Is wel een gemene deler in de groep, zeg maar.

Door de kandidaten genoemde moleigenschappen:
Adaptief
Misleidend 2x
Besluitvaardig
Stressbestendig
Overtuigend
Meedogenloos 2x
Brutaal
Zelfverzekerd
Observerend
Creatief 3x
Sociaal 4x

Onbekend: Stijn (3x), Maaike (3x), Roos (2x), Bridget (1x), Gabriël (3x)
« Laatst bewerkt op: 2-03-2025, 11:16:23 door Alja »

Offline Lo

• Forumlid
  • Forumlid Gho
« Reactie #247 Gepost op: 2-03-2025, 11:31:24 »
Ja maar dan nog krijg je geen duidelijke uitslag. Zoals Maaike al in Nietdemol zei; je hebt gewoon het hele plaatje nodig, aan deeltjes ervan heb je niets.
De Blondine is de Mol, Michèèèèèèle dus :)

Offline MartinJ

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #248 Gepost op: 2-03-2025, 12:41:09 »
Als ik de eigenschappen die Rik noemt vergelijk met de eigenschappen die wij hier op dit forum belangrijk vinden voor een mol dan komt dit toch niet erg overeen.
Sociaal is bij ons de nummer 3 met 10.8% met stressbestending 25.4% en adaptief 16.4% hier duidelijk boven.
Creatief scoorde bij ons nog redelijk met 6.6%, maar meedogenloos zat met 3.5% bij de onderste 3.
Maar ja, wij worden ook nooit uitgenodigd voor het programma.

Offline Moljewel

• Forumlid
« Reactie #249 Gepost op: 2-03-2025, 13:02:21 »
Je kan puzzelen wat je wil maar je gaat er niet uitkomen

Ik verwacht ook geen definitief antwoord te kunnen vinden. Maar door zoveel mogelijk ingevulde bordjes etc te hebben kunnen we misschien wel een aantal opties afstrepen over hóé de molkeuze tot stand is gekomen. Doordat bepaalde opties tot een mol zouden hebben geleid die niet is de finale zit.

Het afstrepen van zulke opties om misschien te ontdekken hoe de molkeuze tot stand is gekomen vind ik ook al leuke winst!

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #250 Gepost op: 2-03-2025, 14:05:55 »
Misschien hebben we maar heel weinig bordjes nodig en is de puzzel juist om te ontdekken naar welke bordjes je moet kijken.
Het ligt voor de hand om te kijken naar de bordjes die de finalisten elkaar hebben gegeven, immers zij komen ver in het spel en onder hen zit ook de mol.

Wat opvalt is dat Roos het bordje overtuigend bij Stijn heeft gezet en laat Roos er nou van overtuigd zijn dat Stijn de mol is. Misschien is het ook geen toeval dat het andere overtuigend bordje dat we hebben gezien, dat van Gabriel aan een andere finalist is: Roos.
Vertaal dit even met Gabriel was overtuigd van Roos als mol. Omdat Gabriel een van de eerste afvallers was, is Roos dus niet de mol. Van Maaike zien we geen bordje dat zij geeft aan een andere finalist. Maaike tast waarschijnlijk in het donker.
Makkelijker kan ik het niet maken.
Edit
Voor de volledigheid: Stijn heeft creatief toegekend aan Maaike en meedogenloos aan Roos. Twee van de 3 eigenschappen die Rik noemde. Misschien is dat ook een hint naar de mol. De derde eigenschap die Rik noemt, sociaal is de eigenschap die Stijn zelf 2 keer heeft gekregen.
« Laatst bewerkt op: 2-03-2025, 14:13:53 door MartinJ »

Offline Mol1991

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #251 Gepost op: 2-03-2025, 14:17:19 »
Ik denk dat je creatief ook snel aan een acteur of actrice geeft, omdat die voor hun vak ook heel creatief moet zijn.

Offline Leendert

• Forumlid
« Reactie #252 Gepost op: 2-03-2025, 14:55:47 »
Wat mij ook tegenviel was dat we wel alle kandidaten opgetrommeld zagen worden maar dat die helemaal geen rol hadden. Ik had hier wel een verbintenis verwacht. Zoals nog eens alle bordjes met karaktereigenschappen daar op dat helicopterplatform en dat zij dan laten zien wat zij gekozen hadden of zoiets. In elk geval IETS. Nu staan ze er maar en kijken er naar en that's it ???

Hopelijk gebeurt dat volgende week nog. Het moment dat de mol bekend wordt, is vaak een flashback dus dan zien we de missende puzzelstukjes die de keuze van Stijn duidelijk maken.

Ik ben het met je eens dat we te weinig weten om echt iets mee te kunnen. Ik vind dat ietwat jammer. De informatie die we nu kregen had een paar afleveringen terug best gedeeld kunnen worden. Dan misschien de vorige aflevering een bevestiging dat de theorie van Roos over hoe de mol gekozen is klopte (ik denk dat dat hem is, maar we weten dat nog steeds niet). En dan iets meer info in deze aflevering zodat puzzelaars zoals wij het bijna zeker zouden weten. Dan geef je het geheim een week voor de ontknoping een klein beetje weg (maar nog steeds geen 100% zekerheid), maar dat mag ook wel want er is nog maar 1 week over en de mol moet te ontdekken zijn, toch?

Ik vond de mol keuze een leuk idee maar ze hadden er toch net iets meer mee kunnen doen.

Offline mastermol

• Forumlid
« Reactie #253 Gepost op: 2-03-2025, 16:17:38 »
Ik denk dat de mol als volgt gekozen is:

Stap 1: De Mollicitatie
Elke kandidaat kiest vooraf 3 eigenschappen.

Stap 2: De "Wie is de Mol?" Vraag
Tijdens opdracht 1 krijgt iedereen de vraag: "Wie is de Mol?"

Hoe vaker een kandidaat wordt gekozen als Mol, hoe meer punten zijn/haar eigenschappen waard worden.

Stap 3: Eigenschappen uitdelen
Elke kandidaat legt eigenschappen neer bij anderen.
Alleen de 3 eigenschappen die iemand zelf had gekozen leveren punten op!

De waarde van die eigenschappen = aantal keer gekozen als Mol.

Voorbeeld
Kandidaat 1
Kiest bij mollicitatie: eigenschap A, B, C
Wordt 2 keer gekozen als Mol
A, B en C zijn 2 punten waard

Kandidaat 2
Kiest bij mollicitatie: A, D, F
Wordt 3 keer gekozen als Mol
A, D en F zijn 3 punten waard

Belangrijk:
Eigenschappen die een kandidaat niet zelf had gekozen = 0 punten
Een kandidaat die nooit gekozen werd als Mol = 0 punten voor zijn/haar eigenschappen

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #254 Gepost op: 2-03-2025, 17:44:21 »

Daarop voortbordurend inderdaad, eerder gesteld: als een kandidaat een van deze eigenschappen bij jou neerlegt levert dat punten op, gedeeld door het aantal keer dat je naam als mol is gekozen bij de test.

Stijn heeft vaak ‘sociaal’ gekregen, vermoed ik, en is misschien 0 keer genoemd in de test (uiteraard, delen door nul kan niet, maar het principe is duidelijk)

Offline Moljewel

• Forumlid
« Reactie #255 Gepost op: 2-03-2025, 20:09:34 »
Ik zou het best in het widm plaatje vinden passen als een mol alle 3 de eigenschappen moet hebben gekregen. Creatief, meedogenloos en sociaal. En de rest (test vraag en aantal stemmen totaal) is afleiding of om gelijkspel te doorbreken. Zoals een aantal keer door Rik in 1 adem is genoemd.

Dan leidt de "wie heeft de meeste punten" vraag uit moltalk mooi af.

Maar dan zijn er er helaas nog steeds niet. En ik vind het dan ook best risicovol voor de productie: je weet niet zeker dat iemand die alle 3 krijgt. En je wil geen halfbakke uitleg bij de ontknoping.

Offline DRenziboy

• Forumlid
  • Je weet wel, die rare gast ;)
« Reactie #256 Gepost op: 2-03-2025, 20:15:40 »
Wat mij ook tegenviel was dat we wel alle kandidaten opgetrommeld zagen worden maar dat die helemaal geen rol hadden. Ik had hier wel een verbintenis verwacht. Zoals nog eens alle bordjes met karaktereigenschappen daar op dat helicopterplatform en dat zij dan laten zien wat zij gekozen hadden of zoiets. In elk geval IETS. Nu staan ze er maar en kijken er naar en that's it ???

Ik had het tof gevonden als ze inderdaad in die boomhutten hadden gestaan om zelf toe te lichten hoe ze gestemd hadden.
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline Tunneltelevisie

• Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
« Reactie #257 Gepost op: 2-03-2025, 21:44:05 »

Ik vond de mol keuze een leuk idee maar ze hadden er toch net iets meer mee kunnen doen.

Ik krijg er een beetje een 'Mol 2022-gevoel' van. Alles rondom een gemaskerd bal, maar dan toch niet.
Ook eens met de rest van de post.  ::jaja::
En ik vraag me af: als het voor ons al lastig is, hoe moeten de kandidaten hier dan achter zien te komen? Ik snap Sophie (dacht ik) volkomen: zij zegt dat ze die hele molkeuze heeft losgelaten. Een uitdaging is prima, maar de link/het grotere plaatje moet wel te vinden zijn.

Ik had het tof gevonden als ze inderdaad in die boomhutten hadden gestaan om zelf toe te lichten hoe ze gestemd hadden.

Ja, ook daarmee eens.  ::jaja::
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Online Martje

• Forumlid
« Reactie #258 Gepost op: 2-03-2025, 22:49:34 »
Of Rik heeft alle door alle kandidaten aan de mol toegedichte eigenschappen bij elkaar opgeteld, en de drie meest voorkomende genoemd.
Dat lijkt mij veruit het meest voor de hand liggend. Waren dit ook de 3 eigenschappen die in de brief misten (in de 1e aflevering werden 7 van de 10 eigenschappen genoemd ik dacht dat de 3 ontbrekende de mol eigenschappen waren, maar kan het zo snel niet terugvinden.

Volgens mij is het gewoon recht toe recht aan:
1. Meest gekozen eigenschappen zijn de 3 mol eigenschappen
2. Iedereen die zo’n eigenschap toegeschoven krijgt, krijgt een punt
3. Ik denk dat de vraag wie is de mol? Geen rol heeft gespeeld of evt een minpuntje als je genoemd werd. Of bijv doorslaggevend bij gelijkspel

Offline Erik Leppen

• Forumlid
  • Follow the molpunten
« Reactie #259 Gepost op: 3-03-2025, 00:12:43 »
Dit zou het best wel eens kunnen zijn hoor.

"Als jij als kandidaat bij de mollicitatie de eigenschappen X Y en Z kiest, dan is jouw molscore het aantal keer dat de andere 9 kandidaten X Y of Z bij jou hebben gezet."

En dan degene met de hoogste molscore is de mol.

Hoe de testvraag daar in past, mag iemand anders aanvullen. ::rofl::
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas