Auteur Topic: De puzzel - hoe de molkeuze tot stand is gebracht  (gelezen 53579 keer)

Offline Mimitje

• Forumlid
Re: De puzzel - hoe de molkeuze tot stand is gebracht
« Reactie #300 Gepost op: 9-03-2025, 05:18:15 »
Inderdaad. Zeker omdat Bridget hoger scoorde op de 3 eigenschappen die alles bepaalden dan Stijn en Maaike. Althans volgens de informatie die wij hadden. Wij hadden die puzzel dus nooit op kunnen lossen. Uiteindelijk kwam het er dus op neer dat degene die het minst vaak werd aangewezen als mol werd gekozen.
En voor de kandidaten was die puzzel al helemaal niet te maken, ook al deed Rik anders vermoeden. Waarom is die laatste aflevering altijd zo'n deceptie?
Edit
Nog even de bonnetjes erbij.
Voor zover wij hebben kunnen zien had:
Bridget 3x sociaal en 1x meedogenloos = 4 punten
Maaike 5x creatief = 5 punten
Roos 3x meedogenloos = 3 punten
Stijn 2x sociaal 1x meedogenloos = 3 punten
Hieruit zou Maaike als winnaar uit de bus komen en Bridget als runner up.
Maaike zou dan dus de mol zijn geweest. Oftewel, van Maaike hebben ze op één na alle scorende eigenschappen laten zien en van de mol maar de helft. Van Bridget hebben ze zelfs alles laten zien!
De volledige score was:
Maaike 6x creatief
Bridget 1x meedogenloos 3x sociaal
Roos 4x meedogenloos
Sofie 1x creatief 2x meedogenloos 1x sociaal
Stijn 1x creatief 2x meedogenloos 3x sociaal

Eigenlijk zou sofie runner up moeten zijn. Zij heeft ook alledrie de eigenschappen

Offline Webjoker

• Forumlid
« Reactie #301 Gepost op: 9-03-2025, 06:51:25 »
Ze hadden in ieder geval Rik aan iedere afvaller in het laatste gesprekje kunnen vragen op wie hij/zij tijdens de allereerste (1-vraag)test had gestemd. Dan was er iets meer van een rode draad geweest en hadden we iets meer een aanwijzing gehad hoe het kiezen daadwerkelijk was gegaan.

Offline Lo

• Forumlid
  • Forumlid Gho
« Reactie #302 Gepost op: 9-03-2025, 09:10:43 »
Volgens de overzichten van Moltalk kwamen weldegelijk Maaike en Stijn bovenaan drijven met de eigenschappen. Dus ik vond het weldegelijk goed een richting aangeven.

Tja en de kandidaten zelf hadden alleen die eerste dag nog alle kans eruit te komen. Koppen bijelkaar steken. Doet me denken aan die eerste opdracht vorig jaar, het speed daten. Daar had je ook vol kunnen samenwerken, en dat was uiteindelijk ook de clou van de opdracht. Alleen je moet wel even snel doordenken en erop acteren.

De productie ging er natuurlijk vanuit dat de kandidaten dit niet zouden doen, en ja dan blijft er gaandeweg de serie steeds minder informatie over en heb je er steeds minder aan. Ik denk dat die monnik met die enorme lap teksten een afleidingsmanoeuvre was. De productie wilde wel het kansje open laten dat ze eruit zouden komen, maar deed er wel alles aan om het te voorkomen, want immers is er geen bal meer aan als je in aflevering 1 de mol al weet.

Doet me denken aan de Jubileumeditie waarbij Rik een zwamverhaal naar elke individuele kandidaat houdt terwijl Jeroen achter hun de bordjes aan het verzetten is. Nikkie keek toen wel om en zag de mol. Dus het kan wel. Maar Rik deed er natuurlijk alles aan om haar aandacht vast te houden.

Ze zeggen dus niet dat er een grote kans was dat we erachter waren gekomen. Het is gewoon een hele kleine kans. Maar hij was er wel. En groter dan winnen van de Staatsloterij ::)
De Blondine is de Mol :)

Offline MartinJ

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #303 Gepost op: 9-03-2025, 13:11:23 »
Volgens de overzichten van Moltalk kwamen weldegelijk Maaike en Stijn bovenaan drijven met de eigenschappen. Dus ik vond het weldegelijk goed een richting aangeven.
Dat is dus niet waar. Maaike had hier de meeste punten bij die 3 eigenschappen, namelijk 4 voor creatief en Roos en Stijn allebei 3. Roos 3 voor meedogenloos en Stijn 2 voor sociaal en 1 voor meedogenloos. Ik had trouwens 5 keer creatief gevonden voor Maaike. Bij Moltalk hebben ze er eentje gemist (zie mijn overzicht in dit draadje). Maaike is de enige die hier boven komt drijven. Verder zien we hier alleen de punten voor de finalisten. Raar dat de mol hier komt "bovendrijven".

Offline Lo

• Forumlid
  • Forumlid Gho
« Reactie #304 Gepost op: 9-03-2025, 13:18:14 »
Waarom zeggen ze dan dat Stijn en Maaike 6 punten hadden, dan niemand met 5 maar wel drie met 4 punten, dan Nora met 3 en de resterende vier maar 1 of 0? Geven ze toch behoorlijk wat weg, namelijk dat acht kandidaten diep tot zeer diep onderduikelen als zijnde de mol........ ::)

Offline Mvnl

• Forumlid
« Reactie #305 Gepost op: 9-03-2025, 13:28:34 »
Dat maakt het ook (wat mij betreft) niet waterdicht. Ze hadden t ook kunnen laten gaan tussen de kandidaten die alle 3 de eigenschappen toegekend kregen. Of juist de resultaten van de test leidend laten zijn met de eigenschappen als tie-breaker. Of dat voor iedere kandidaat de 3 bordjes die diegene uitkoos punten waard waren bij het uitdelen.
Hoe ze de uitleg nu hebben laten zien is ook maar op basis van waar ze uiteindelijk voor gekozen hebben.

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #306 Gepost op: 9-03-2025, 13:31:01 »
Waarom zeggen ze dan dat Stijn en Maaike 6 punten hadden, dan niemand met 5 maar wel drie met 4 punten, dan Nora met 3 en de resterende vier maar 1 of 0? Geven ze toch behoorlijk wat weg, namelijk dat acht kandidaten diep tot zeer diep onderduikelen als zijnde de mol........ ::)
Hallo. Dat waren de totalen, die zijn nooit in de uitzending geweest voor de ontknoping.

Offline Lo

• Forumlid
  • Forumlid Gho
« Reactie #307 Gepost op: 9-03-2025, 13:40:05 »
Rik zei letterlijk van wel. We hebben het allemaal kunnen zien.

Ik geloof het allemaal wel, ik vind hints niet zo boeiend. Tegen die tijd wisten we uit de beelden al wel dat Stijn de mol was. Later kwam ook nog die AI-stem uit, ik dacht toen ook: het zal wel. Allemaal secundair. Terwijl de primaire beelden boekdelen spraken.

Offline SanderFMC

• Forumlid
« Reactie #308 Gepost op: 9-03-2025, 14:00:36 »
Rik zei letterlijk van wel. We hebben het allemaal kunnen zien.
Dat heeft Rik helemaal niet gezegd. En het is ook niet zo. We hebben nooit alle informatie gehad om de puzzel te leggen. Alleen de kandidaten hadden de puzzel kunnen leggen, als ze helemaal in het begin alles met elkaar hadden gedeeld

Offline NVR_95

• Forumlid
« Reactie #309 Gepost op: 9-03-2025, 14:03:57 »
Ja, maar dat sloeg ook nergens op. Hoe kunnen de kandidaten weten wat nou precies de formule was? Die hadden ook alleen maar kunnen speculeren, zelfs met volledige informatie.

Offline SanderFMC

• Forumlid
« Reactie #310 Gepost op: 9-03-2025, 14:08:02 »
Dit was wel de methode die het meest genoemd was, hier op het forum en ook door Teun. Maar inderdaad, zonder 100% zekerheid of dat inderdaad de juiste methode is weet je het nooit zeker

Offline Lo

• Forumlid
  • Forumlid Gho
« Reactie #311 Gepost op: 9-03-2025, 14:35:23 »
Rik zei letterlijk dat we het allemaal hebben kunnen weten........ hij impliceert dat we dan wat gemist hebben, bijv. een creatief bordje bij Stijn ofzo, ik ga die beelden allemaal niet nakijken.

Offline cinner

• Forumlid
« Reactie #312 Gepost op: 9-03-2025, 14:36:48 »
Rik zei letterlijk dat we het allemaal hebben kunnen weten........ hij impliceert dat we dan wat gemist hebben, bijv. een creatief bordje bij Stijn ofzo, ik ga die beelden allemaal niet nakijken.

Leuk dat Rik dat zei. Het is alleen niet waar maar klinkt gewoon leuk voor de zaterdagavond kijker.

Offline Lo

• Forumlid
  • Forumlid Gho
« Reactie #313 Gepost op: 9-03-2025, 14:44:58 »
Dan is Rik een potje aan het liegen en zelf de mol ::pinokkio::

Offline Mol1991

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #314 Gepost op: 9-03-2025, 16:57:58 »
Leuk om te zien hoe de mol gekozen is, ook niet heel moeilijk. Maar we hadden als kijker gewoon te weinig info om het helemaal op te lossen.

Wel geestig om te zien hoe Maaike reageerde dat ze bijna de mol was geworden.
En ook al kon Roos het niet meer zijn, blijkbaar had toch niemand op haar gestemd, wat ik wel verwacht had. Goed om te weten.

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #315 Gepost op: 9-03-2025, 17:00:08 »
Als je die beelden niet kijkt waarom geloof je dan niet wat anderen zeggen die de beelden wel hebben gezien vraag ik me dan af.

Offline Lo

• Forumlid
  • Forumlid Gho
« Reactie #316 Gepost op: 9-03-2025, 18:49:15 »
Ik heb ze al gezien.

Offline Mol1991

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #317 Gepost op: 9-03-2025, 19:51:36 »
Misschien nog leuk om te weten, klein stukje van interview met nu.nl en de mol:
Wie had jij uitgekozen? Weet je dat nog?
"Ik had op één Sophie (Frankenmolen, red.). Ik had al helemaal een soort profielschets getekend en Sophie had groene nagels. Ze had geen laptop mee, dat vond ik verdacht, want blijkbaar wist zij dat ze niks nodig had voor het afvallershotel. Dat kon allemaal weg toen we hoorden dat er geen Mol was."

Offline Erik Leppen

• Forumlid
  • Follow the molpunten
« Reactie #318 Gepost op: 9-03-2025, 22:59:38 »
Ik vond de uitleg prima en duidelijk, het enige wat ik stom vind is dat er gedaan werd alsof het een puzzel was die oplosbaar was voor ons en voor de kandidaten. Dat was niet zo.
De puzzel was wel oplosbaar, want hij was opgelost.
Of althans, de juiste oplossing heb ik gehoord en volgens mij ook wel meer dan ééns.

De puzzel was: hoe is de mol gekozen. Niet: Wie is de mol. Dat is die ándere vraag. Het juiste antwoord op de puzzel 'hoe is de mol gekozen' heb ik zeker gehoord in de afgelopen weken. Dus de puzzel is opgelost.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Lo

• Forumlid
  • Forumlid Gho
« Reactie #319 Gepost op: 10-03-2025, 07:50:49 »
Ja ik denk dat je gelijk hebt. Dan was dat wat Rik bedoelde met: "iets wat de kijker ook had kunnen weten want dat waren de enige eigenschappen die tijdens aflevering 1 tijdens de mollicitaties werden getoond".

Wel leuk om nog even te vragen bij het Vragenvuur.