Auteur Topic: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Dat snijdt geen hout  (gelezen 11058 keer)

Offline FS

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Dat snijdt geen hout
« Reactie #40 Gepost op: 2-02-2025, 12:09:14 »
Als je goed kijkt wat er gebeurt bij de stemming zie je dat Stijn bij een aantal mensen zegt “die van jou is ook mooi” behalve over die van Roos. Hij stuurt naar iedereen behalve naar Roos. En dan wel stemmen voor Roos nadat hij ziet dat dat geen invloed meer heeft.  ::rofl::

Er werd om een 7.5 gevraagd

Stijn had hier dus de “juiste concentratie” want hij had precies een 7.5.

We hebben de mol echt te pakken al hoor

Case closed

Offline yfpyfke

• Forumlid
« Reactie #41 Gepost op: 2-02-2025, 12:16:39 »
Sophie had op zijn minst een discussie kunnen starten: ‘jongens, ik heb wél een opgeplakte neus, hè? Ik weet niet of de jury daar zo blij mee is.’

Als ze kandidaat is dan kan ze zelf ook gevonden hebben dat die van haar het mooiste was. Dat was hij wrs ook (artistiek gezien dan). Ze was aan het opletten wie zou tegenstribbelen en realiseerde zich daarna pas dat de mol niet tegenstribbelde omdat die van haar niet bij de eerste 2 zat.

Of ze is wel de mol k natuurlijk.

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #42 Gepost op: 2-02-2025, 12:21:03 »
jullie zitten in het verkeerde topic
excuses nog daarvoor  :-[

Offline Klaartje76

• Forumlid
« Reactie #43 Gepost op: 2-02-2025, 14:08:41 »
‘Prima’ titel voor deze opdracht. Het sneed echt geen hout! Wellicht heel leuk voor de kandidaten om eens te doen, maar geen ‘kijkstuk’ voor ons als tv-kijkers.

Als ik dat zelf had moeten doen, ik had er net als Sophie die neus ook afgekapt.

Is dat trouwens geen ‘heiligschennis’ als je de neus van de Boeddha eraf hakt? :)

Offline truuske

• Forumlid
« Reactie #44 Gepost op: 2-02-2025, 14:24:50 »
wanneer je goed kijkt, zie je dat Stijn snel telt hoeveel stemmen er op het beeldje van Maaike zijn. Hij heeft zijn vinger al een beetje omhoog, maar wanneer hij ziet dat de meerderheid op Maaike zit, laat hij zijn vinger snel zakken en stemt daarna op Roos. Mol zou het liefst op Roos willen stemmen, zonder dat zij gekozen wordt.

« Reactie #45 Gepost op: 2-02-2025, 14:49:32 »
Maaike stelt aan Roos de vraag: 'wat vind je er zelf van?' Het kan zijn dat ze hier Roos aan het uittesten is. Of dat ze als mol zo wil proberen te manipuleren voor haar zelf te kiezen.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #46 Gepost op: 2-02-2025, 18:31:22 »
Maaike had in ieder geval wel haar haar hetzelfde als de sculpturen die ze moesten maken.

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #47 Gepost op: 3-02-2025, 00:02:56 »
Roos deed het heel goed bij beeldhouwen, maar dan nog is het onzeker welk cijfer je haalt. Maar zelfs met een 10 is het gemiddelde onder de 7.5. Die 10 sluit mooi aan bij : de juiste concentratie. En ja er waren al neuzen afgehakt, een mislukte liposuctie, een knot afgezaagd, ogen verdwenen enzovoort. De mol kan hier gewoon shinen.

Het is Roos die actief de aandacht verlegd naar Bridget en Maaike en twijfelt aan haar eigen kunde.

Bij Maaike zie je de verdenkingen richting Roos.

Offline saturn

• Forumlid
« Reactie #48 Gepost op: 3-02-2025, 00:21:15 »
Het lijkt me heel onwaarschijnlijk dat een mol een 10 heeft zitten beitelen. Roos heeft met haar 10 in één klap de 5 van Sam niet alleen ongedaan gemaakt, maar ook nog eens het gemiddelde tussen hun twee alleen opgetrokken naar een 7,5.

Je hebt als mol niet heel veel invloed op de beitelkunsten en/of fijne motoriek van de kandidaten, dus het lijkt me niet dat een mol dat risico zou lopen. Als de kandidaten een beetje kunnen beitelen (laten we zeggen, gemiddeld een 7,2), dan trekt een 10 het gemiddelde meteen boven de benodigde 7,5. Als een mol dan toch kandidaats wil lijken, dan lijkt het me eerder tactisch verstandig om voor een 7 of een 8 te gaan, in plaats van een 10, die hoe dan ook het gemiddelde flink omhoog trekt en daarmee de kans bestaat dat de opdracht slaagt.
« Laatst bewerkt op: 3-02-2025, 00:25:16 door saturn »

Offline MartinJ

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #49 Gepost op: 3-02-2025, 00:29:01 »
Hier even de 3 screenshots die heel duidelijk laten zien dat Stijn zijn stem op Maaike terugtrekt op het moment dat er genoeg stemmen zijn voor Maaike.
1. De vingers van Nora en Stijn gaan onmiddellijk omhoog.
2. Stijn heeft heel duidelijk zijn wijsvinger omhoog. Van Nora is de hand die ze omhoog steekt niet te zien in dit shot.
3. Bridget en Sam steken ook hun hand op, waarop Stijn zijn hand laat zakken en de opgestoken vinger intrekt, wetend dat Roos ook op Maaike zal stemmen. Haar hand gaat even later ook omhoog.
Dus 4 stemmen voor Maaike, waarna Stijn (schijnheilig) veilig op Roos kan stemmen, samen met Maaike en Sophie.
Een kandidaat die zich plotseling bedenkt? Ik dacht het niet.
« Laatst bewerkt op: 3-02-2025, 00:31:26 door MartinJ »

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #50 Gepost op: 3-02-2025, 00:33:17 »
Als je tien ballen naar de overkant moet brengen zijn de actie en het resultaat heel concreet. In dit geval ligt er veel subjectiviteit aan ten grondslag. Ik had zelf, toen al die koppen naast elkaar in beeld gebracht werden, nooit gedacht dat die van Roos een 10 zou krijgen. Ik dacht dat die van Nora hoog zou scoren en dat was niet zo. Dat Stijn een 7,5 kreeg deed me bijna van m'n stoel (in werkelijkheid bank) vallen. Ik verdenk Roos niet, maar ik weet niet in hoeverre dit exacte wetenschap was.

Offline cinner

• Forumlid
« Reactie #51 Gepost op: 3-02-2025, 01:26:22 »
Het lijkt me heel onwaarschijnlijk dat een mol een 10 heeft zitten beitelen. Roos heeft met haar 10 in één klap de 5 van Sam niet alleen ongedaan gemaakt, maar ook nog eens het gemiddelde tussen hun twee alleen opgetrokken naar een 7,5.

Je hebt als mol niet heel veel invloed op de beitelkunsten en/of fijne motoriek van de kandidaten, dus het lijkt me niet dat een mol dat risico zou lopen. Als de kandidaten een beetje kunnen beitelen (laten we zeggen, gemiddeld een 7,2), dan trekt een 10 het gemiddelde meteen boven de benodigde 7,5. Als een mol dan toch kandidaats wil lijken, dan lijkt het me eerder tactisch verstandig om voor een 7 of een 8 te gaan, in plaats van een 10, die hoe dan ook het gemiddelde flink omhoog trekt en daarmee de kans bestaat dat de opdracht slaagt.

Hoe weet je dat Roos niet voor een acht gegaan is en plots een tien kreeg? Hoe had ze van te voren moeten weten hoe de groepsleden het zouden doen?

Niemand daar of thuis had verwacht dat wie dan ook een tien zou krijgen. De cijfers waren sowieso heel vreemd. Stijn bijtelt een oog weg maar kreeg een 7,5. In elk geval kandidaat of mol, denk ik dat Roos verbijsterd was dat ze een tien gekregen had.

Offline saturn

• Forumlid
« Reactie #52 Gepost op: 3-02-2025, 01:56:41 »
Hoe weet je dat Roos niet voor een acht gegaan is en plots een tien kreeg? Hoe had ze van te voren moeten weten hoe de groepsleden het zouden doen?

Niemand daar of thuis had verwacht dat wie dan ook een tien zou krijgen. De cijfers waren sowieso heel vreemd. Stijn bijtelt een oog weg maar kreeg een 7,5. In elk geval kandidaat of mol, denk ik dat Roos verbijsterd was dat ze een tien gekregen had.

Dat weet ik niet, maar het lijkt me wel dat een mol voorkennis heeft van waar ze op worden beoordeeld en wat de foutmarge daarin is. Roos zegt in de biecht dat haar beeldje weinig creatief was, maar wel aan alle eisen voldeed. Gezien de werknemers van de werkplaats instructie hebben gegeven over hoe ze zo'n beeldje moesten maken, zullen ze wel wat details hebben gekregen over de afmetingen. Wat we in ieder geval zagen in de montage is dat ze met de nerf mee moesten beitelen en alles goed moesten opmeten. Ik gok dat ze daar dan ook op zijn beoordeeld. Dan is het niet heel moeilijk om 'per ongeluk' tegen de nerf in te beitelen of een oog weg te hakken en op die manier wat punten van je score af te snoepen.

Roos kan inderdaad niet weten hoe de rest het heeft gedaan, maar als mol hou je als het goed is wel rekening met alle scenario's. Het enige scenario waarin voor een 10 gaan niet gevaarlijk, is wanneer iedereen het belachelijk slecht doet, wat je dus niet kan inschatten, zoals jij ook terecht opmerkt. Het is een heel groot risico is om te nemen als mol om daar vanuit te gaan. Je kunt het beste uitgaan van dat iedereen gemiddeld is, met een of twee uitschieters naar boven/beneden. Dan zit je met je 10 in de situatie dat je compenseert voor een onvoldoende, of met de andere uitschieter naar boven het gemiddelde ver omhoog trekt. Dat is niet slim als mol. Je wil ook niet alle aandacht op je als mol, dus het heel erg slecht doen zoals Sam is ook geen goed idee, want dan krijg je mogelijk allemaal lastige vragen en verdenkingen. Het is het veiligste om dan in de voldoende middenmoot te zitten.

Ik ben het overigens helemaal met je eens dat die cijfers raar waren.

Edit: Ik realiseer me nu pas dat je denkt dat ik bedoel dat Roos wist dat Sam een 5 zou halen. Dat probeerde ik niet te zeggen. Wat ik probeerde te zeggen is dat een 10 het laagste cijfer, in dit geval Sam met zijn 5, altijd compenseert en omhoog trekt. Of dat nu een 1, een 5 of een 7 was geweest maakt niet heel veel uit. Dat zou een mol nooit doen, want hoe lager het gemiddelde, hoe beter.
« Laatst bewerkt op: 3-02-2025, 03:28:45 door saturn »

« Reactie #53 Gepost op: 3-02-2025, 03:22:54 »
Er werd om een 7.5 gevraagd

Stijn had hier dus de “juiste concentratie” want hij had precies een 7.5.
Vind ik een goeie hint! Vooral omdat ik niet snap (en stijn zelf ook niet) hoe hij dat cijfer heeft gekregen  ::rofl::

Offline cinner

• Forumlid
« Reactie #54 Gepost op: 3-02-2025, 03:24:51 »
Dat weet ik niet, maar het lijkt me wel dat een mol voorkennis heeft van waar ze op worden beoordeeld en wat de foutmarge daarin is. Roos zegt in de biecht dat haar beeldje weinig creatief was, maar wel aan alle eisen voldeed. Gezien de werknemers van de werkplaats instructie hebben gegeven over hoe ze zo'n beeldje moesten maken, zullen ze wel wat details hebben gekregen over de afmetingen. Wat we in ieder geval zagen in de montage is dat ze met de nerf mee moesten beitelen en alles goed moesten opmeten. Ik gok dat ze daar dan ook op zijn beoordeeld. Dan is het niet heel moeilijk om 'per ongeluk' tegen de nerf in te beitelen of een oog weg te hakken en op die manier wat punten van je score af te snoepen.

Roos kan inderdaad niet weten hoe de rest het heeft gedaan, maar als mol hou je als het goed is wel rekening met alle scenario's. Het enige scenario waarin voor een 10 gaan niet gevaarlijk, is wanneer iedereen het belachelijk slecht doet, wat je dus niet kan inschatten, zoals jij ook terecht opmerkt. Het is een heel groot risico is om te nemen als mol om daar vanuit te gaan. Je kunt het beste uitgaan van dat iedereen gemiddeld is, met een of twee uitschieters naar boven/beneden. Dan zit je met je 10 in de situatie dat je compenseert voor een onvoldoende, of met de andere uitschieter naar boven het gemiddelde ver omhoog trekt. Dat is niet slim als mol. Je wil ook niet alle aandacht op je als mol, dus het heel erg slecht doen zoals Sam is ook geen goed idee, want dan krijg je mogelijk allemaal lastige vragen en verdenkingen. Het is het veiligste om dan in de voldoende middenmoot te zitten.

Ik ben het overigens helemaal met je eens dat die cijfers raar waren.

Ik denk - en het zijn gokken en aannames - dat voor de mol de nadruk is gelegd op het tweede deel van de opdracht. En dat de strategie was aan alle eisen voldoen (want creativiteit of schoonheid werden ze blijkbaar niet op beoordeeld) in de hoop dat je eerste wordt en daarna de aandacht van je af krijgen zodat er 700 euro uit de pot gehouden wordt. Dat is ook makkelijker dan de aandacht van twee willekeurige anderen af krijgen waarvan je misschien het beeldje niet eens gezien hebt. En het is goed te gokken dat je op criteria ver komt (met voorkennis zeker). Mensen gaan bij zo'n opdracht vrij automatisch voor mooi in plaats van voor afmetingen en verhouding.

Ik denk dat overigens ook omdat Nota en Bridget de sturende personen zijn en Bridget is niet de Mol en Nora is wel erg onwaarschijnlijk. Verder is Roos de enige die van zichzelf weg stuurt met het rare excuus dat als er geen geld in de pot komt, zij de schuld zal krijgen. Iets waar ze zich normaal absoluut niet druk om maakt.

Bovendien is er de biecht van Roos. Waarin ze zegt dat ze weinig creatief was maar wel aan alle criteria heeft voldaan.

Nou ja, we zullen het zien in de laatste aflevering of eerder mocht Roos afvallen.

Offline Geel scherm

• Forumlid
  • Molloot sinds 2008.
« Reactie #55 Gepost op: 3-02-2025, 05:52:39 »
In snijdt zit stijn

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
« Reactie #56 Gepost op: 3-02-2025, 11:53:33 »
Opgeplakte neus: dat snijdt geen hout.

Offline cinner

• Forumlid
« Reactie #57 Gepost op: 3-02-2025, 13:27:41 »
Hier even de 3 screenshots die heel duidelijk laten zien dat Stijn zijn stem op Maaike terugtrekt op het moment dat er genoeg stemmen zijn voor Maaike.
2. Stijn heeft heel duidelijk zijn wijsvinger omhoog. Van Nora is de hand die ze omhoog steekt niet te zien in dit shot.
3. Bridget en Sam steken ook hun hand op, waarop Stijn zijn hand laat zakken en de opgestoken vinger intrekt, wetend dat Roos ook op Maaike zal stemmen. Haar hand gaat even later ook omhoog.
Dus 4 stemmen voor Maaike, waarna Stijn (schijnheilig) veilig op Roos kan stemmen, samen met Maaike en Sophie.

Dit klopt niet. Stijn wijst naar Roos, trekt zijn vinger in zodra er wordt gevraagd 'wie stemt er op Maaike' nog voor Sam en Nora hun hand omhoog steken en stemt daarna zoals hij al wilde op Roos.

Offline edgomo

• Winnaar WIDM-pool 2025
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #58 Gepost op: 3-02-2025, 13:36:52 »
Dit klopt niet. Stijn wijst naar Roos, trekt zijn vinger in zodra er wordt gevraagd 'wie stemt er op Maaike' nog voor Sam en Nora hun hand omhoog steken en stemt daarna zoals hij al wilde op Roos.
Ja, dat zou natuurlijk ook nog kunnen. Dat zou ik nog eens moeten terugzien dan.
Als het gegaan is zoals MartinJ zegt dan vind ik het héél verdacht, als het gegaan is zoals cinner zegt dan is dat een stuk minder en moet ik weer terug naar mijn vorige tunnel.

Offline Tarbozan

• Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
« Reactie #59 Gepost op: 3-02-2025, 13:42:20 »

Je derde foto is te laat gepakt even daarvoor is stijns vinger al omlaag .nog boor sam zijn hand omhoog heeft,  ja hij zou kunnen weten dst sam en roos waarschijnlijk oo maaike stemmen. Maar zijn vinger gaat al omlaag nog voordat ef een meerderheid is voor maaike.

Ik denk overigens ook dat stijn wijst en niet stemt bij de stemming voor maaike