Hoe weet je dat Roos niet voor een acht gegaan is en plots een tien kreeg? Hoe had ze van te voren moeten weten hoe de groepsleden het zouden doen?
Niemand daar of thuis had verwacht dat wie dan ook een tien zou krijgen. De cijfers waren sowieso heel vreemd. Stijn bijtelt een oog weg maar kreeg een 7,5. In elk geval kandidaat of mol, denk ik dat Roos verbijsterd was dat ze een tien gekregen had.
Dat weet ik niet, maar het lijkt me wel dat een mol voorkennis heeft van waar ze op worden beoordeeld en wat de foutmarge daarin is. Roos zegt in de biecht dat haar beeldje weinig creatief was, maar wel aan alle eisen voldeed. Gezien de werknemers van de werkplaats instructie hebben gegeven over hoe ze zo'n beeldje moesten maken, zullen ze wel wat details hebben gekregen over de afmetingen. Wat we in ieder geval zagen in de montage is dat ze met de nerf mee moesten beitelen en alles goed moesten opmeten. Ik gok dat ze daar dan ook op zijn beoordeeld. Dan is het niet heel moeilijk om 'per ongeluk' tegen de nerf in te beitelen of een oog weg te hakken en op die manier wat punten van je score af te snoepen.
Roos kan inderdaad niet weten hoe de rest het heeft gedaan, maar als mol hou je als het goed is wel rekening met alle scenario's. Het enige scenario waarin voor een 10 gaan niet gevaarlijk, is wanneer iedereen het belachelijk slecht doet, wat je dus niet kan inschatten, zoals jij ook terecht opmerkt. Het is een heel groot risico is om te nemen als mol om daar vanuit te gaan. Je kunt het beste uitgaan van dat iedereen gemiddeld is, met een of twee uitschieters naar boven/beneden. Dan zit je met je 10 in de situatie dat je compenseert voor een onvoldoende, of met de andere uitschieter naar boven het gemiddelde ver omhoog trekt. Dat is niet slim als mol. Je wil ook niet alle aandacht op je als mol, dus het heel erg slecht doen zoals Sam is ook geen goed idee, want dan krijg je mogelijk allemaal lastige vragen en verdenkingen. Het is het veiligste om dan in de voldoende middenmoot te zitten.
Ik ben het overigens helemaal met je eens dat die cijfers raar waren.
Edit: Ik realiseer me nu pas dat je denkt dat ik bedoel dat Roos wist dat Sam een 5 zou halen. Dat probeerde ik niet te zeggen. Wat ik probeerde te zeggen is dat een 10 het laagste cijfer, in dit geval Sam met zijn 5, altijd compenseert en omhoog trekt. Of dat nu een 1, een 5 of een 7 was geweest maakt niet heel veel uit. Dat zou een mol nooit doen, want hoe lager het gemiddelde, hoe beter.