Auteur Topic: Aflevering 2 - opdracht 3 - mollen met oud-mollen  (gelezen 156876 keer)

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 3 - mollen met oud-mollen
« Reactie #220 Gepost op: 13-01-2016, 12:46:45 »
Ik heb ook het gevoel dat er meer moet zijn, dat we niet zien omdat we stoppen met zoeken na het vinden van deze hint. Ik kan er alleen verder geen chocola van maken nog.

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Aflevering 2 - opdracht 3 - mollen met oud-mollen
« Reactie #221 Gepost op: 13-01-2016, 12:59:31 »
Ik moet wel even kwijt dat ik het eigenlijk heel erg vervelend vind dat er nu in twéé topics (hier en bij Klaas) al 2 x 8 pagina's wordt geouwehoerd over een of andere vage hint. Dan denk ik, maak er een topic over aan, bespreek het daar, en hou de topic over de opdracht over de opdracht en de topic over de kandidaat over de kandidaat. Alles awt in de KLaas topic tussen pagina 5 en 12 over Klaas zelf is gezegd valt nu weg bij gezeik over een duffe lettercombinatie (waarvan ik zelf overtuigd ben dat ie stomweg toeval is) en hetzelfde gebeurt hier ook.

Echt. Het spel heet "wie is de mol" en niet "wat is de hint". Dit spel gaat over mensen.

Dat moest ik even kwijt.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline tunnelvisionair

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 3 - mollen met oud-mollen
« Reactie #222 Gepost op: 13-01-2016, 13:15:52 »
Ik moet wel even kwijt dat ik het eigenlijk heel erg vervelend vind dat er nu in twéé topics (hier en bij Klaas) al 2 x 8 pagina's wordt geouwehoerd over een of andere vage hint. Dan denk ik, maak er een topic over aan, bespreek het daar, en hou de topic over de opdracht over de opdracht en de topic over de kandidaat over de kandidaat. Alles awt in de KLaas topic tussen pagina 5 en 12 over Klaas zelf is gezegd valt nu weg bij gezeik over een duffe lettercombinatie (waarvan ik zelf overtuigd ben dat ie stomweg toeval is) en hetzelfde gebeurt hier ook.

Echt. Het spel heet "wie is de mol" en niet "wat is de hint". Dit spel gaat over mensen.

Dat moest ik even kwijt.

Ik snap je punt, Erik. Het is idd lastig en onoverzichtelijk als in diverse topics over hetzelfde onderwerp wordt geouwehoerd. Maar goed, de Klaas-hint is nu eenmaal ontstaan naar aanleiding van de opdracht waaraan dit topic geweid is. Sterker nog: dit topic is specifiek aangemaakt om van gedachten te wisselen over de opdracht met de oud-mollen in het voormalige klooster. Dan is het op zich niet zo raar dat uitspraken uit de betreffende opdracht in dit topic worden geanalyseerd, toch?

Misschien moet je je onderschrift even wijzigen van "etherdiscipline" naar "topicdiscipline" ;)

Offline Katdemol

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 3 - mollen met oud-mollen
« Reactie #223 Gepost op: 13-01-2016, 14:30:28 »
Het spijt me als mijn Nederlands is slecht, ik ben Engels en Nederlands leren .
Heeft iemand dacht dat de eerste hint van Daisy over "op zoek naar kandidaten en niet mollen " kan betrekking hebben op aanwijzingen in de afleveringen waarin potentiële mollen verdisconteren .
Bijv. Remy is de musicus in afl één , is Klaas gespeld met het laatste woord in afl twee ... ???

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 2 - opdracht 3 - mollen met oud-mollen
« Reactie #224 Gepost op: 13-01-2016, 16:28:18 »
Wat bedoel je met de ontdekking van het gezicht in de leader? Het "zesde" witte gezicht? Ik ben er nog niet van overtuigd dat dit daadwerkelijk een ander gezicht is dan een van de vijf oud-mollen laat staan dat het het gezicht van Klaas is.
Ik denk dat het wel een ander gezicht is. Ik vond het eerst ook op Klaas lijken. Maar nu ik er nog eens naar kijk, vind ik het meer op Rops gezicht lijken.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Moni

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 2 - opdracht 3 - mollen met oud-mollen
« Reactie #225 Gepost op: 13-01-2016, 17:13:17 »
Ik was eigenlijk gefascineerd door de monden en moest aan een mix met de mond van Remy denken. Ook die optrekkende wenkbrauw bij sommige mollen viel me op. Maar die hint naar Klaas zit me behoorlijk dwars en verpest voor mij eigenlijk de zin om nog goed te speuren.

Offline yessie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 2 - opdracht 3 - mollen met oud-mollen
« Reactie #226 Gepost op: 13-01-2016, 19:29:35 »
Het spijt me als mijn Nederlands is slecht, ik ben Engels en Nederlands leren .
Heeft iemand dacht dat de eerste hint van Daisy over "op zoek naar kandidaten en niet mollen " kan betrekking hebben op aanwijzingen in de afleveringen waarin potentiële mollen verdisconteren .
Bijv. Remy is de musicus in afl één , is Klaas gespeld met het laatste woord in afl twee ... ???
Ik begin ook behoorlijk te twijfelen aan Remy is de mol, te voorhand liggend. Het kan inderdaad zo zijn dat ze hints qua kandidaten geven.

Offline SoSuDeMo

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 3 - mollen met oud-mollen
« Reactie #227 Gepost op: 13-01-2016, 21:20:02 »
Dit heeft me al een paar dagen bezig gehouden maar ik besluit het toch maar te posten aangezien ik het niemand heb zien doen.

Het viel me namelijk op dat een paar quotes van de oud mollen zijn te linken aan Klaas.

Anne-Marie Jung: 'Zoekt en gij zult vinden. Het spel is je legenda.'

Margriet van der Linden: 'De Mol herken je niet in het volle daglicht. Die kun je hooguit ondergronds betrappen op duistere zaakjes. Neem mijn raad ter harte en je zult zien dat de finale binnen bereik is. Het hangt af van je eigen oordeel Het spel verandert achter je rug'. 

Kees Tol: 'Als je mijn bericht serieus neemt en de informatie gebruikt is de Mol dichterbij dan je denkt. Kennis is macht in Wie is de Mol. De kandidaat die het meest oprecht overkomt krijgt van de groep vaak het vertrouwen. En nog een laatste tip. Let goed op je molboek.

Dennis Weening: 'Een mol die in een opdracht geld verdient weet altijd op een ander moment dit geld er weer uit te spelen. Wat zou jij doen als Mol? De Mol doet meestal het tegenovergestelde van wat jij denkt. Denk dus contra.'

Susan Visser: ' Als je ons allemaal beluistert wordt je op het spoor van de Mol gezet. Maar ook als je ons individueel beluistert en informatie werkelijk tot je neemt kun je de Mol dit jaar makkelijk vinden. Jokers, vrijstellingen. De Mol heeft niets aan deze zaken. Tenzij het ingezet kan worden als manipulatiemiddel of als ruilmiddel tegen geld uit de pot'.

Wat ik eruit haal:

Tijdens de metro opdracht (waar tevens nadrukkelijk word vermeld dat het een opdracht is die zich ondergronds afspeelt) word Klaas apart genomen door Art en besluit hij achter de rug van de kandidaten te beslissen alsof de opdracht wel of niet lukt.

Het hele stuk van Dennis slaat erop dat Klaas deze keer wel geld in de pot heeft gehaald maar dat er zo weer uit kan halen. Hij wil de kandidaten op een dwaalspoor zetten.

Doordat Klaas in de metro de opdracht goed gokt verdient hij geld voor de pot maar ook niet belangrijker hij wint vertrouwen van de groep. Bovendien zegt Kees dat je goed op je molboek moet letten wat ook waar is want in Klaas zijn molboek staan uitgeprinte pagina's (dossiers) van de andere kandidaten (moeten de kandidaten dit zoeken zoals Anne-Marie suggereerd), kennis is macht zoals Kees al zegt.

Boekje Klaas (dubbele screenshots per pagina door handbeweging (en slechte belichting in eerste frame, waar in het tweede frame de hoek alweer niet zichtbaar is):


Ook heeft de mol niks aan Jokers behalve als het een manipulatiemiddel is. Wie kiezen ervoor om beide het klooster binnen te gaan? Precies Klaas en Cecile.
« Laatst bewerkt op: 13-01-2016, 21:25:09 door SoSuDeMo »
Junior2: 16e. Widm2015: 129e.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 2 - opdracht 3 - mollen met oud-mollen
« Reactie #228 Gepost op: 13-01-2016, 21:26:00 »
Zit zeker wat in! Mooi werk!

Offline Molinspector

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 3 - mollen met oud-mollen
« Reactie #229 Gepost op: 13-01-2016, 22:01:52 »
Zijn er meer die het is opgevallen dat er eea bij het hek gebeurde als de ander naar binnen ging? (gebeurt achter je rug)

Bij Ellie (liet deur open, bewust?) zag je Marjolein naar binnen gluren en lijkt erop dat daarachter nog een persoon staat (maar kan ook toeval zijn en iemand van film/productieteam

Bij Tim (liet deur open) zag je een witte auto voorbij rijden (een witte auto zag je ook regelmatig in aflevering 1)

Bij Rop toen hij weer terug liep zag je achter het hek iemand staan (kan ook toeval zijn film/programmateam), leek om iemand in korte broek

Bij Annemiek (toen Rop verslag deed)zag je schaduwen van iemand lopen achter Annemiek en aparte blauwe verlichting.


Het kan natuurlijk ook allemaal nonchalance en toeval zijn van het film/productieteam maar de combinatie/beelden en muziek zette mij dat aan het denken, ook door het spel verandert achter je rug. Wat denken jullie?


Tevens een extra opmerking over het gevonden woord Klaas. dit kan inderdaad naar klaas zelf verwijzen maar bijvoorbeeld ook naar Ellie. Klaas Wiltink, is oud-woordvoerder van de politie en Ellie volgde hem op.


Offline revelation

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • dall'inizio alla fine.. che divertimento!
Re: Aflevering 2 - opdracht 3 - mollen met oud-mollen
« Reactie #230 Gepost op: 13-01-2016, 22:07:30 »
Wat grappig dat iedereen opeens aan zijn neus zit...... Niet alleen Klaas, maar ook Tim. Voordat hij klooster ingaat meerdere keren. Dezelfde tik ;)

Neus aanraken zie je vaak bij mensen die liegen!

Offline revelation

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • dall'inizio alla fine.. che divertimento!
Re: Aflevering 2 - opdracht 3 - mollen met oud-mollen
« Reactie #231 Gepost op: 13-01-2016, 22:30:03 »
We zien 5 hoofden in het klooster, maar geen van die hoofden is het hoofd dat we in de leader zien. Is dat de Mol van dit jaar? ::vergroot::

Ter vergelijking; het eerste hoofd komt uit de leader.
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Vlg mij is t gewoon een shot van Dennis Weening.

Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 3 - mollen met oud-mollen
« Reactie #232 Gepost op: 13-01-2016, 22:35:44 »
Neus aanraken zie je vaak bij mensen die liegen!

Klaas heeft hier iets over getweet (of facebook, weet het niet meer). Hij zegt zelf dat het ook bij andere programma's zo is en dat het een tik is...

Offline revelation

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • dall'inizio alla fine.. che divertimento!
Re: Aflevering 2 - opdracht 3 - mollen met oud-mollen
« Reactie #233 Gepost op: 13-01-2016, 22:40:57 »
Klaas heeft hier iets over getweet (of facebook, weet het niet meer). Hij zegt zelf dat het ook bij andere programma's zo is en dat het een tik is...

OK, haha!

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 - opdracht 3 - mollen met oud-mollen
« Reactie #234 Gepost op: 13-01-2016, 22:42:42 »
Dit heeft me al een paar dagen bezig gehouden maar ik besluit het toch maar te posten aangezien ik het niemand heb zien doen.

[...]

Mooi werk  ::ok::

Ik heb zelf bij 2 quotes nog iets gezet:


Margriet van der Linden: 'De Mol herken je niet in het volle daglicht. Die kun je hooguit ondergronds betrappen op duistere zaakjes.

Dit kan verwijzen naar Klaas die boven de grond gewoon goede zaken doet (1000 euro in de pot).

Citaat
Susan Visser: ' Als je ons allemaal beluistert wordt je op het spoor van de Mol gezet.

Hiervan kan gezegd worden dat Klaas als enige in een ander metrotoestel zat -> alleen de mol zat op een ander 'spoor'.

Offline Shiba

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 3 - mollen met oud-mollen
« Reactie #235 Gepost op: 13-01-2016, 23:01:59 »
Het spijt me als mijn Nederlands is slecht, ik ben Engels en Nederlands leren .
Heeft iemand dacht dat de eerste hint van Daisy over "op zoek naar kandidaten en niet mollen " kan betrekking hebben op aanwijzingen in de afleveringen waarin potentiële mollen verdisconteren .
Bijv. Remy is de musicus in afl één , is Klaas gespeld met het laatste woord in afl twee ... ???

Precies dat heb ik ook al gezegd. Aflevering 3 zou dan de volgende niet-mol moeten geven.

Offline Bruun

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 3 - mollen met oud-mollen
« Reactie #236 Gepost op: 14-01-2016, 11:48:49 »
Ik heb er nog eens een nachtje over geslapen (lees: nachtmerries gehad) en kan inmiddels niet anders dan concluderen dat de laatste-woord-hint met een aan 100% grenzende zekerheid dé hint naar de Mol van dit seizoen moet zijn. Helaas.

Als het alleen zou zijn gebleven bij de laatste letters van de laatste woorden die KLAAS vormen (al dan niet in combinatie met MOL CF waarvan ik nog steeds niet zeker ben of dit bij de hint hoort), zou ik het nog kunnen afschuiven op toeval, maar het zijn meerdere puzzelstukjes die in elkaar vallen:

-   De titel van de aflevering
-   De uitspraak van Susan dat je de boodschappen tot het einde moet afluisteren
-   De uitspraak van Susan dat als je alle boodschappen beluisterd, je op het spoor van de Mol wordt gezet
-   De gekunstelde, onnatuurlijke woorden die gebruikt zijn om aan de letters te komen (“molboek”, echt, hadden jullie nou niets beters kunnen verzinnen?)

Door deze combinatie van factoren is toeval uit te sluiten en is er dus sprake van een vooropgezette hint. Sommigen denken (lees: hopen tegen beter weten in) dat de hint in het licht van de thema’s deductie en contra-denken wijst op Klaas als kandidaat in plaats van als Mol. Ik geloof daar niet in. Want wat als Klaas als kandidaat was afgevallen in aflevering 1? Om dat te ondervangen zouden alle oud-Mollen tenminste één alternatieve tekst hebben moeten inspreken (met een andere eindzin/letter, waarmee dan de naam van een andere vijf-letterige kandidaat gevormd zou worden). Veel extra moeite dus voor een hoax-hint; het lijkt me érg onwaarschijnlijk.

Kortom, wat mij betreft is het gedaan. En ik ben er zuur van, kan ik je zeggen. Zeker omdat ik per ongeluk tegen deze hint aanliep en de forums angstvallig meed om te kijken hoe ver ik dit jaar op eigen kracht zou komen.

Wat ik de productie kwalijk neem, is dat de hint slechts voor één uitleg vatbaar is. De priesterhint uit 2013 was op meerdere  kandidaten toepasbaar (soms op een wat ongeloofwaardige manier, maar toch).  Daardoor kon je het naast je neerleggen en gewoon verder gaan met je persoonlijke speurtocht. De laatste-woord-hint daarentegen kan alleen maar betrekking hebben op Klaas. En dan is het spel meteen voorbij.

Ik lik mijn wonden en ga de komende zaterdagen dan maar genieten van de prachtige beelden die het programma te bieden heeft!

Offline Lumos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 - opdracht 3 - mollen met oud-mollen
« Reactie #237 Gepost op: 14-01-2016, 12:12:38 »
Ik snap helemaal wat je zegt, Molversatie, maar het kan dat de productie deze hint erin heeft gedaan om te wijzen naar Klaas als kandidaat (wat ik ook niet écht geloof). In de eerste aflevering was het erg makkelijk om iedereen door te laten gaan en ik denk ook dat dat hun bedoeling was. Dus als (ik zeg als!) de hint erin zit om naar Klaas te wijzen als kandidaat, dan kon dat makkelijk omdat de kans groot was dat hij door zou gaan in aflevering 1. Hoe ze dat in andere afleveringen zouden moeten doen, ik zou het echt niet weten...

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 - opdracht 3 - mollen met oud-mollen
« Reactie #238 Gepost op: 14-01-2016, 12:16:23 »
Het enige dat ik aan 'molversatie' kan toevoegen is dit:

- het is best mogelijk dat de hints naar kandidaten wijzen en daarvoor is het niet nodig dat een kandidaat er nog in zit. Sterker: de eerste hint die wijst naar een afgevallen kandidaat zou het bewijs leveren van dit contra denken. En vervolgens helpen de hints die verwijzen naar afgevallen kandidaten ons niets verder.

- wat ik eigenlijk het meest verkeerd zou vinden aan als dit betekent dat Klaas de mol is, is dat Art tegen de mol in afl 1 zegt 'ik spreek je niet meer tot de finale'. Vervolgens spreekt Art een-op-een met Klaas in de metro. Hoe je het wendt of keert, dat botst met elkaar. Zou Klaas de mol zijn, dan had hij niet dat metro-gesprek mogen hebben. Of Art had dat ene zinnetje niet moeten uitspreken.

m0ll0m

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Aflevering 2 - opdracht 3 - mollen met oud-mollen
« Reactie #239 Gepost op: 14-01-2016, 12:17:06 »
In de psychologie word kwa lichaamstaal inderdaad gezegd dat mensen liegen als ze, bijvoorbeeld aan hun neus zitten, veelvuldig weg kijken, of bijvoorbeeld hun wenkbrauwen optrekken. Ik hoorde een psychiater zelfs eens zeggen dat mensen liegen als ze hun schouders optrekken! Ik vind het nogal psychologie van de koude grond eerlijk gezegd, aangezien het ook uit ongemak of onrustigheid kan zijn, je toevallig jeuk hebt, etc etc. Je kunt anders geen lichamelijke beweging meer maken of je liegt al, onzin natuurlijk.

Ben het voor 95% met je eens - 100% als je het begin 'in de psychologie' verandert in 'in de populaire-psychologie'.

Het idee dat bewegingen of kijkgedrag voorspellend zouden zijn voor leugens is uitgebreid onderzocht, en al enkele decennia ontkracht. Het kan heel goed zo zijn dat er nog steeds praktiserend psychologen en psychiaters zijn die wel dergelijke cues menen te kennen; maar die zijn met alle respect wel vaker bezig met dingen die al jaren wetenschappelijk achterhaald zijn.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.