Auteur Topic: [De Mol] Aflevering 6 - opdracht 2 - Spreken met de Mol  (gelezen 35264 keer)

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [De Mol] Aflevering 6 - opdracht 2 - Spreken met de Mol
« Reactie #60 Gepost op: 9-03-2016, 12:17:18 »
Ik denk dat het geluid bij de mol zacht stond, zodat hij of zij niet kon schrikken

Je kunt het ook zo bekijken: Het gedrag van Cathy wijkt meer dan zeer opvallend af van dat van de andere kandidaten. Wie is de Mol?

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 6 - opdracht 2 - Spreken met de Mol
« Reactie #61 Gepost op: 9-03-2016, 12:35:50 »
Mooi he bij deze serie, dat er zo vlak voor het einde voor 3 van de 4 nog prima argumenten te vinden zijn. ::bravo::

Ja  :D  ::jaja::. Wat dat betreft was het helemaal gekkenhuis geweest als Stijn was vertrokken ipv Bruno. Dan zaten we nu met 4 verschillende tunnels  ::rofl::.

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [De Mol] Aflevering 6 - opdracht 2 - Spreken met de Mol
« Reactie #62 Gepost op: 9-03-2016, 12:42:30 »
Dat is redeneren in je eigen straatje

Cathy in deze opdracht reageert echt wel heel veel anders dan de rest. Kijk ernaar en dan zie je het!

Offline Moni

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Aflevering 6 - opdracht 2 - Spreken met de Mol
« Reactie #63 Gepost op: 9-03-2016, 12:56:07 »
Dat is redeneren in je eigen straatje ;D

Ik vond Hanne dan weer vreemd. Die stond als verdwaasd naar 1 punt op de spiegel te staren met haar kaken stijf op elkaar. Ze leek eerder een of ander mantra op te dreunen in haar hoofd dan een kandidaat die ontspannen naar een lekker muziekje of grappige conference luistert.

Ja precies. Waarom zo staren? Je wil juist, als je kandidaat bent, zien wat anderen doen. Dus waarom niet om je heen kijken? Nu lijkt ze meer gefocust om maar niet op de stem vanachter de spiegel te reageren.

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Aflevering 6 - opdracht 2 - Spreken met de Mol
« Reactie #64 Gepost op: 9-03-2016, 13:12:15 »
Dit is zeker weten een opdracht die de Mol geoefend heeft, waarschijnlijk ook met de makers. Het risico dat je jezelf verraadt is enorm groot, zonder dat daar nog een goeie smoes voor te verzinnen is, zoals in de meeste andere opdrachten.

Je weet niet wat de anderen tegen je gaan zeggen, dus het is ook heel moeilijk om je op alles voor te bereiden. Op elk moment kan iemand een opmerking maken waardoor je toch ineens van je stuk gebracht bent. Iets emotioneels, een plotselinge grap.

Cathy lijkt inderdaad meer dan de rest af en toe te reageren op wat ze hoort. Ik zie dit niet als mollengedrag, want ik verwacht dat de Mol daar juist in een soort trance staat. Cathy probeert hier m.i. vooral te doen alsof zij degene is tegen wie gepraat wordt, misschien nog wel meer voor degenen met wie ze op dat moment in het rijtje staat dan voor degene achter de spiegel. Echt nepmollengedrag kan ik het ook niet echt noemen, maar waarschijnlijk heeft ze wel bedacht dat het misschien niet zo slecht is als het af en toe lijkt alsof ze reageert.

Voor de echte mol is deze opdracht echter te spannend om te doen zoals Cathy doet. Die moet zich echt concentreren om geen fout te maken. Dat is althans hoe ik het zie.

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [De Mol] Aflevering 6 - opdracht 2 - Spreken met de Mol
« Reactie #65 Gepost op: 9-03-2016, 13:45:57 »
Echt nepmollengedrag kan ik het ook niet echt noemen, maar waarschijnlijk heeft ze wel bedacht dat het misschien niet zo slecht is als het af en toe lijkt alsof ze reageert.

Waarop?

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Aflevering 6 - opdracht 2 - Spreken met de Mol
« Reactie #66 Gepost op: 9-03-2016, 13:57:18 »
Waarop?
Gewoon op de geluidsfragmenten die ze hoort, natuurlijk. In de hoop dat iemand (naast haar) zou denken dat ze op de kandidaat achter het glas reageerde.

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [De Mol] Aflevering 6 - opdracht 2 - Spreken met de Mol
« Reactie #67 Gepost op: 9-03-2016, 14:04:16 »
Gewoon op de geluidsfragmenten die ze hoort, natuurlijk.

Ja, dat hebben ze weer mooi in beeld gebracht...
;)

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 6 - opdracht 2 - Spreken met de Mol
« Reactie #68 Gepost op: 9-03-2016, 14:29:51 »
Dit blijft me toch door mijn hoofd spoken:

De enige die echt inhoudelijke vragen stelt en opmerkingen maakt die op de man/vrouw zijn gespeeld, is Stijn.
De anderen hebben het voornamelijk slechts over bewegingen die ze op dat moment zien aan de andere kant van de spiegel.

Bovendien houdt Stijn, net als Hanne, maar minder krampachtig (vaak geoefend?), voortdurend zijn pokerface.

Ook vertelt hij in een van de extra's erg veel details over de geluidsfragmenten, die hij zou hebben gehoord.
Juist het vertellen van veel details over een onderwerp kan op liegen duiden..

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 6 - opdracht 2 - Spreken met de Mol
« Reactie #69 Gepost op: 9-03-2016, 14:50:43 »
Dit blijft me toch door mijn hoofd spoken:

De enige die echt inhoudelijke vragen stelt en opmerkingen maakt die op de man/vrouw zijn gespeeld, is Stijn.
De anderen hebben het voornamelijk slechts over bewegingen die ze op dat moment zien aan de andere kant van de spiegel.

Bovendien houdt Stijn, net als Hanne, maar minder krampachtig (vaak geoefend?), voortdurend zijn pokerface.

Ook vertelt hij in een van de extra's erg veel details over de geluidsfragmenten, die hij zou hebben gehoord.
Juist het vertellen van veel details over een onderwerp kan op liegen duiden..


Ik vind Stijn dan ook de slimste kandidaat van de 10. Bijna alles wat hij zegt en doet is zo enorm doordacht en het verbaast me dus niet (als niet-Stijn-verdenker) dat hij als enige op het idee komt om wat op de emoties van Cathy in te spelen.

Als Stijn de Mol is en Gilles de kandidaat dan weet Gilles wat er allemaal door de hoofdtelefoon gespeeld werd. Ik zie niet in hoe extra details vertellen aan liegen kan gekoppeld worden.
Dat is een redenering die enkel op gaat als je iets vertelt aan mensen die onmogelijk de waarheid kunnen weten.

Ik zou het dan ook erg leuk vinden als Stijn de winnaar blijkt te zijn.

Offline Mollepakker

  • Forumlid
  • al mijn liefde gaat toe naar de kandidaten van MOL IV
Re: [De Mol] Aflevering 6 - opdracht 2 - Spreken met de Mol
« Reactie #70 Gepost op: 9-03-2016, 15:03:40 »
Ik geloof echt niet dat de mol de kandidaten kon horen. Dat risico gaan ze echt niet nemen.

Dat was ik ook al aan het denken, al zou het best wel stom zijn?
maar het grootste deel van mijn liefde is voor Stijn!!!!

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [De Mol] Aflevering 6 - opdracht 2 - Spreken met de Mol
« Reactie #71 Gepost op: 9-03-2016, 16:22:49 »
heel lang stil houden en dan opeens: Heel hard op de microfoon slaan of schreeuwen.
Je hebt maar drie minuten, ga je die verspillen in de hoop op één reactie? (die de Mol aan voelt komen)

Stijn weet te veel details op te noemen over de fragmenten wat hem elimineert als Mol. Gilles weet het precies maar min of meer, maar niet zo gedetailleerd.
Hoe zouden de geluidsbanden zijn opgebouwd? Iedereen dezelfde band lijkt me onlogisch, dan zie je drie mensen lachen en één stoïcijns kijken. Maar ook heeft niet iedereen andere fragmenten gehad, aangezien Stijn dingen herkent die Gilles zegt, maar Gilles herkent dingen die Stijn zegt weer niet. Of is 't Gilles die als enige alle verschillende banden beluisterd heeft en daar maar mee bluft? Ik vermoed gewoon verschillende mixen van een aantal geluidfragmenten.

Je ziet Gilles zijn mond bewegen nog voor Hanne tegen hem praat en ook terwijl Hanne tegen hem praat. Misschien zingt ie mee met een liedje dat hij hoort maar misschien ook zingt hij voor zichzelf een liedje als afleiding om niet op Hanne te reageren. Dat laatste lijkt me best een slimme tactiek om deze helse opdracht een beetje door te komen.
Dat was ook de tactiek die ik bedacht had (nog voor ik Gilles' geliplees opmerkte) ::jaja:: Focussen op een liedje, rijtje of tekst in je hoofd. Gewoon het Dios te salve Maria weer opratelen ::tandpastasmiley::

Deze opdracht lijkt mij niet echt even te oefenen voor de Mol om een stalen gezicht te houden. Daar is echt jarenlang training voor nodig lijkt mij. Ik heb specifiek op Cathy gelet, en dan valt mij het volgende op:

  • Cathy toont een duidelijke reactie bij Hannes ondervraging.
  • Cathy toont een duidelijke reactie bij Stijns ondervraging.
  • Cathy knippert heel veel met de ogen.

Update:
Ook wordt Cathy door drie van de vier als eerste op de korrel genomen, alleen Stijn bevraagt haar als tweede. (Duidt erop dat Cathy erg verdacht is in de groep.)
De reacties kunnen wel verkeerd/verdacht gemonteerd worden, dus hoewel ik het ook verdacht vind durf ik daar niet op te bouwen. Maar dat knipperen is moeilijk te bedwingen inderdaad. Dat kun je, zelfs/al helemaal als je het bewust probeert, niet op commando stoppen.  Dat ze zo verdacht wordt maakt dat ik haar toch wat minder geniaal vind :(

Wat mij opviel toen Hanne als eerste ging, waren de ogen van Gilles. Want toen Hanne Cathy aansprak, ging Gilles ook naar Cathy kijken in de spiegel. Toen Hanne het over Stijn had, keek Gilles in de spiegel ook naar Stijn en toen Hanne daarna naar Bruno switchte, verplaatste Gilles zijn blik ook naar Bruno. Gilles blik liep volledig synchroon met Hanne's verhaal, alsof hij precies wist tegen wie Hanne praatte  ;)
Dit! Zó toevallig, dat ik Gilles mogelijk aan het eind van de week mijn hoofdverdachte is :-[
...óf niet!

Offline Nick_Theunis

  • Winnaar De Mol pool 2020 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • The eagle has landed. Upsilon Gamma.
Re: [De Mol] Aflevering 6 - opdracht 2 - Spreken met de Mol
« Reactie #72 Gepost op: 9-03-2016, 16:25:26 »
Geweldige opdracht. Natuurlijk kon de mol de kandidaten horen, anders is de hele opdracht overbodig. Probleem is wel dat je er niet veel uit kan halen, dit is puur afhankelijk van de tactiek van de mol.

In mijn optiek kun je niemand afschrijven, ook Cathy, waarbij het lijkt dat ze af en toe reageert, niet. De mol weet wie er wel en niet op hem zit en kan daar op in spelen. Denk bijv. aan
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
Dat is ook de kracht van deze opdracht.

« Laatst bewerkt op: 9-03-2016, 16:27:10 door Nick_Theunis »
'Stroop of stroom..' 'Stroom of stroop?' 'Stroom.' 'Met een m?' 'Doe dan maar stroop.' 'Met een p?' 'Ja!' 'Ik denk dat je drop bedoelt' 'Ooh ja....'

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 6 - opdracht 2 - Spreken met de Mol
« Reactie #73 Gepost op: 9-03-2016, 18:59:53 »
ik had denk ik van de Bruno tactiek gebruik gemaakt zoals hij deed bij het paintballen.

heel lang stil houden en dan opeens: Heel hard op de microfoon slaan of schreeuwen.

Of zou dat niet gemogen hebben?

 :D ;D ::rofl::

Offline Loopje

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 6 - opdracht 2 - Spreken met de Mol
« Reactie #74 Gepost op: 10-03-2016, 12:08:21 »
Je moet eens letten op de houding van Cathy terwijl Gilles (De Coster dus) de opdracht aan het uitleggen is. Ze lijkt al op voorhand gespannen en zenuwachtig, ze lacht ook meteen als er gezegd wordt dat ze drie minuten tegen de mol zullen mogen praten, terwijl ze op dat moment toch nog niet kan snappen wat de bedoeling precies is. Als ze dan de koptelefoon opraapt, steekt ze haar handen omhoog alsof ze het niet snapt, omdat de anderen ook maar wat mompelen. Ik vind dat inconsistent gedrag.

Als zij aan de beurt is om door de micro te praten, maakt ze nog altijd een zenuwachtige indruk. Er komt eigenlijk niet veel uit, terwijl ze normaal toch een gedreven kandidaat is van wie je zou verwachten dat ze zich helemaal smijt in zo'n opdracht. Ik voel precies dat ze staat te trillen op haar benen door de spanning die net nog door haar lijf ging. 'What the hell, jongens, echt niet normaal.' Dat zeg je toch niet als je maar drie munten hebt om de mol te vinden? Dat zeg je wel als je net onder hoge druk hebt gestaan, en nu de ontlading voelt komen, maar je nog even in je rol moet kunnen houden voor de camera.

Als Bruno haar achteraf vraagt wat ze allemaal gezegd heeft, stelt ze de vraag meteen terug aan hem in plaats van hem te beantwoorden. Dat vind ik ook maar raar.

Ik vind dat je uit lichaamstaal het meest kunt afleiden, omdat de mol dat nooit volledig in de hand heeft. Hoe hij een opdracht speelt en wat hij erover zegt, dat is doordacht en/of voorbereid, maar als hij zenuwachtig is, kan zijn lichaam dat wel uitstralen. Ik werd bij deze uitleg al zenuwachtig in de plaats van de mol, ik vond dit echt een zeer gewaagde zet van de programmamakers. Volgens mij was de mol dus vanaf het begin zeer gespannen, en dat zie ik toch vooral bij Cathy, ook op momenten waarop ze het volgens mij niet speelt om zich verdacht te maken.

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 6 - opdracht 2 - Spreken met de Mol
« Reactie #75 Gepost op: 10-03-2016, 14:08:44 »
Je moet eens letten op de houding van Cathy terwijl Gilles (De Coster dus) de opdracht aan het uitleggen is. Ze lijkt al op voorhand gespannen en zenuwachtig, ze lacht ook meteen als er gezegd wordt dat ze drie minuten tegen de mol zullen mogen praten, terwijl ze op dat moment toch nog niet kan snappen wat de bedoeling precies is. Als ze dan de koptelefoon opraapt, steekt ze haar handen omhoog alsof ze het niet snapt, omdat de anderen ook maar wat mompelen. Ik vind dat inconsistent gedrag.

Als zij aan de beurt is om door de micro te praten, maakt ze nog altijd een zenuwachtige indruk. Er komt eigenlijk niet veel uit, terwijl ze normaal toch een gedreven kandidaat is van wie je zou verwachten dat ze zich helemaal smijt in zo'n opdracht. Ik voel precies dat ze staat te trillen op haar benen door de spanning die net nog door haar lijf ging. 'What the hell, jongens, echt niet normaal.' Dat zeg je toch niet als je maar drie munten hebt om de mol te vinden? Dat zeg je wel als je net onder hoge druk hebt gestaan, en nu de ontlading voelt komen, maar je nog even in je rol moet kunnen houden voor de camera.

Als Bruno haar achteraf vraagt wat ze allemaal gezegd heeft, stelt ze de vraag meteen terug aan hem in plaats van hem te beantwoorden. Dat vind ik ook maar raar.

Ik vind dat je uit lichaamstaal het meest kunt afleiden, omdat de mol dat nooit volledig in de hand heeft. Hoe hij een opdracht speelt en wat hij erover zegt, dat is doordacht en/of voorbereid, maar als hij zenuwachtig is, kan zijn lichaam dat wel uitstralen. Ik werd bij deze uitleg al zenuwachtig in de plaats van de mol, ik vond dit echt een zeer gewaagde zet van de programmamakers. Volgens mij was de mol dus vanaf het begin zeer gespannen, en dat zie ik toch vooral bij Cathy, ook op momenten waarop ze het volgens mij niet speelt om zich verdacht te maken.


Lichaamstaal laat inderdaad veel zien, tenzij je er heel goed op getraind bent om al je (lach-)spieren en emoties in bedwang te houden.

Gilles heeft al eerder laten zien dat hij prima een pokerface kan bewaren, als het nodig is. Je ziet dat bijvoorbeeld wanneer er rechtstreeks op camera aan de deelnemers wordt gevraagd: "Ben jij de Mol?". Hij houdt zijn gezicht en houding dan uitstekend in bedwang (dat geldt bij het beantwoorden van deze vraag overigens ook voor Stijn, viel mij op).

Gilles was hier mogelijk ook gespannen, maar bij hem is dit, waar het er écht op aan komt, veel minder goed af te lezen.

Hanne en Stijn blijken (in deze proef) ook hun gezicht in de plooi te kunnen houden, hoewel Hanne er veel meer moeite mee lijkt te hebben dan Stijn.
Waarschijnlijk weet Cathy wel dat van haar gezicht vaak veel af te lezen valt, en dat de anderen ook weten dat ze vaker wel dan niet met een lachje/grijns reageert. Ze kan dit dus ook - tijdens en na de opdracht - hebben gebruikt om de anderen te laten denken dat ze hier extra zenuwachtig is.

Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 6 - opdracht 2 - Spreken met de Mol
« Reactie #76 Gepost op: 10-03-2016, 14:50:08 »
Stijn vertelde in de extra's dat hij ook mega gespannen was maar dat hij heel goed zijn gezicht in de plooi kan houden

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 6 - opdracht 2 - Spreken met de Mol
« Reactie #77 Gepost op: 10-03-2016, 15:08:55 »
Stijn vertelde in de extra's dat hij ook mega gespannen was maar dat hij heel goed zijn gezicht in de plooi kan houden

Ja, gezien.

Hij sprak in de extra's ook uitgebreid over wat hij allemaal gehoord had, met de koptelefoon op. De details die hij daarbij noemde en zijn keuze over wát hij daarbij vertelde leken er op te wijzen dat hij nu graag even ontspannen wilde lachen en ook de anderen wilde laten lachen (dat laatste lukte niet zo goed). Ontlading na de inspanning. Bovendien wilde hij (m.i.) wel erg duidelijk laten merken dat hij van alles gehoord had. Hij somde daarbij zoveel op, dat ik hem ervan begon te verdenken dat hij dit misschien wel helemaal niet op dat moment gehoord had, maar had geoefend om al deze grappige details te onthouden.


Offline Molino

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 6 - opdracht 2 - Spreken met de Mol
« Reactie #78 Gepost op: 10-03-2016, 15:17:01 »
wat mij in die extra opviel, was dat Gilles alleen maar ja en nee zegt, en Stijn vertelt echt wat ie gehoort heeft  te veel details eigenlijk om de mol te zijn (of de mol weet al van tervoren wat voor fragmenten het zijn, ook wel mogelijk, maar Stijn staat toch wel 't laagst in mijn lijstje)

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Aflevering 6 - opdracht 2 - Spreken met de Mol
« Reactie #79 Gepost op: 10-03-2016, 15:47:11 »
wat mij in die extra opviel, was dat Gilles alleen maar ja en nee zegt, en Stijn vertelt echt wat ie gehoort heeft  te veel details eigenlijk om de mol te zijn (of de mol weet al van tervoren wat voor fragmenten het zijn, ook wel mogelijk, maar Stijn staat toch wel 't laagst in mijn lijstje)

Welkom Molino.
Van de 95 verdenkers verdenken er maar 2 Stijn. Dus je bent niet alleen  ;)