Auteur Topic: [De Mol] Aflevering 7 - opdracht 1 - Beter 1 vogel in de hand...  (gelezen 38172 keer)

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Aflevering 7 - opdracht 1 - Beter 1 vogel in de hand...
« Reactie #40 Gepost op: 15-03-2016, 00:00:33 »
Je moet weten hoe Latijns Amerikaanse paarden aan te sporen. Wie in België leert rijden, doet dat met een bepaalde teugeltechniek, waarbij je de armen bij je lichaam houdt. In andere pas zetten doe je met je voeten. In Latijns Amerika stuur je wijd met de teugels (ver links of rechts) en zet je de pas erin door gewoon heel simpel het ritme aan te geven met je heupen. Wil je draven, dan begin je gewoon die beweging reeds te doen met je heupen. Wil je galop: opnieuw gewoon de galopbeweging met je heupen aangeven in het zadel. Maar als je niet weet dat het zo simpel is, zit je daar maar met je voeten aan te geven zonder dat het iets uithaalt. En zelfs als ze dan wat reageren, is hun draf anders dan bij die grote hoge paarden van bij ons. Het zijn kleinere paarden met een draf waar je bij in het zadel kunt blijven. Opnieuw: als je dat niet gewoon bent, zullen je heupen waarschijnlijk niet juist meewerken. Dus met je voeten geef je dan aan, "Ik wil sneller". Uiteindelijk begrijpt dat paard dan wel dat je iets wil, en zal in draf proberen. Maar je heupen werken niet mee en dus denkt dat paard dan terug: ah, die wil toch enkel stappen. En dat paard krijg je dus niet meer snel.



Onzin. Bij de rengalop (poging tot inhalen Gilles en Hanne  tegen het eind vd opdracht) zag ik héél duidelijk benenwerk. Zoals we het hier in Europa ook doen.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [De Mol] Aflevering 7 - opdracht 1 - Beter 1 vogel in de hand...
« Reactie #41 Gepost op: 15-03-2016, 00:03:36 »
Heel deze opdracht is vreemd. Het is duidelijk dat iedereen Wilde paard rijden Omdat daar t meest kon gebeuren.

Cathy verliest de toss en druipt af. Als zij mol is, had ze de kans moeten pakken om kandidaat Gilles en hanne te spotten.

Dus zeg ik of hanne of Gilles.
Hanne wil nog verder flesjes schieten. Haar gepraat maakt meer herrie Dan de takjes van Gilles.
Hanne zet t schapenhok te ver open.

Maar de opdracht was duidelijk de gans terug en opdracht geslaagd. Het getreuzel van hanne op t laatste stuk is dus van geen betekenis meer. Gilles heeft deze opdracht doen slagen( aks hij mol is een gemiste kans).

Ik kreeg een sterk gevoel van Hugo en Marianne uit serie 2 bij deze opdracht. En de ontsnapte schapen waren bijna net zo leuk als de pekinees van toen.

Offline sunray

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 7 - opdracht 1 - Beter 1 vogel in de hand...
« Reactie #42 Gepost op: 15-03-2016, 00:04:39 »
Onzin. Bij de rengalop (poging tot inhalen Gilles en Hanne  tegen het eind vd opdracht) zag ik héél duidelijk benenwerk. Zoals we het hier in Europa ook doen.

Als je reeds in galop bent. Niet van stap naar draf of draf naar galop. Geen onzin: ik ben 10 x in Mexico geweest, 3 x in Nicaragua, 1 x Costa Rica, Guatemala, Honduras, Cuba, Peru en in elke reis zat minstens 1 paardenrit van een halve dag, waar ik de reisbegeleider was.
« Laatst bewerkt op: 15-03-2016, 00:06:52 door sunray »

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Aflevering 7 - opdracht 1 - Beter 1 vogel in de hand...
« Reactie #43 Gepost op: 15-03-2016, 00:16:04 »
Als je reeds in galop bent. Niet van stap naar draf of draf naar galop. Geen onzin: ik ben 10 x in Mexico geweest, 3 x in Nicaragua, 1 x Costa Rica, Guatemala, Honduras, Cuba, Peru en in elke reis zat minstens 1 paardenrit van een halve dag, waar ik de reisbegeleider was.

Ok, als je het zegt. Maar paardrijden zonder benenwerk, voor mij is dat onbestaanbaar. Zonder teugels kan, mits je je benen kunt gebruiken. Andersom?

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Aflevering 7 - opdracht 1 - Beter 1 vogel in de hand...
« Reactie #44 Gepost op: 15-03-2016, 00:38:18 »
De eerste maal dat ik in Latijns Amerika ging paardrijden in een groep van 9, met de andere 8 onervaren ruiters zijnde, maar ik wel ervaren in België... de enige die NOOIT geen draf of galop voor elkaar kreeg was ik. Heel die onervaren groep ging in galop, maar de mijne? Noppes. De volgende rit in Latijns Amerika heb ik specifiek gevraagd hoe zij aanstuurden. Daarna was het een fluitje van een cent (en ben 10 jaar reisbegeleider geweest in de zomer in Latijns Amerika van Mexico tot Peru). Dus ik spreek ook van eigen ervaring. Wij hadden zelf geen paarden, maar ik ging mee naar de manege als peuter als mijn ouders wekelijks gingen rijden. En heb het als kind geleerd. Sinds mijn 19de mag ik niet meer regelmatig rijden (dus niet meer wekelijks) voor de rug, maar benut de kans telkens als die zich voordoet in het buitenland. Ik ben nu 42.

ik begrijp uit je verhaal dat je paard ooit niet meewerkte. Verder begrijp ik dat je dus ervaring hebt met paarden.

Wil hier geen paardendiscussie gaan veroorzaken maar blijf erbij dat als hier het ene paard was gaan galopperen... en de ander had niet zijn best gedaan zijn paard tegen te houden... was het andere paard gewoon meegegaan.
(en ik ben ook geen 30 meer, om maar even mee te gaan in de leeftijdopmerking die je maakt  ???)

Maar goed.. terug  ::ontopic::

Gilles en Hanne (als 1 van hun de mol was) hadden deze opdracht makkelijk kunnen laten mislukken.

Vond Hanne dan in ieder geval nog verdachter dan Gilles

Offline sunray

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 7 - opdracht 1 - Beter 1 vogel in de hand...
« Reactie #45 Gepost op: 15-03-2016, 00:43:10 »
Ok, als je het zegt. Maar paardrijden zonder benenwerk, voor mij is dat onbestaanbaar. Zonder teugels kan, mits je je benen kunt gebruiken. Andersom?

Dat snap ik. Ik viel ook achterover toen Mexicanen mij bij mijn tweede kans zeiden dat heupen voldoende was + klakken met de tong. Maar dat is eigenlijk het enige dat je moet doen: wat klakken en ritme aangeven met de heupen. Het is wel super magisch als je merkt dat het ook echt werkt. Je kan je benen gebruiken, maar dat is enkel om van stappen naar versnelde stap of van galop naar rengalop te gaan. Maar het werkt niet om van stap naar draf, of van draf naar galop te gaan. Maar bv. 2 x galopritme aangeven met je heupen is zelfs voldoende om van stap naar galop te gaan. Ik ben gek op die rijstijl daar  ::bravo::

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [De Mol] Aflevering 7 - opdracht 1 - Beter 1 vogel in de hand...
« Reactie #46 Gepost op: 15-03-2016, 00:55:37 »
Genoeg paarden geneuzel.

Ook hier maar even een verduidelijking van deze opdracht. De 1000 euro is binnen op t moment dat de gans terug is op de ranch. Of hanne dus wordt ingehaald had niks uitgemaakt , mits Gilles met gans al binnen was.

Gilles heeft hier echt een molkans gemist en ik zie niet echt een reden waarom hij dat als mol zou doen. Als hanne nog flessen wou schieten, doe je als mol mee. Als hanne de schapen wil terugvangen, ga je daarin gewoon mee. Dus als Gilles mol blijkt te zijn, vreemde actie .

Hanne treuzelt hier dat t een lieve lust is, praat vrij hard bij vogelaars. Maar toch slaagt de opdracht nog .

Cathy is hier door t lot buitenspel gezet maar zou wel 2500 euro uit t spel kunnen halen en doet dit niet.

Verdacht in de opdracht 1 hanne, 2 cathy en 3 gilles

Offline sunray

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 7 - opdracht 1 - Beter 1 vogel in de hand...
« Reactie #47 Gepost op: 15-03-2016, 00:58:57 »
ik begrijp uit je verhaal dat je paard ooit niet meewerkte. Verder begrijp ik dat je dus ervaring hebt met paarden.

Wil hier geen paardendiscussie gaan veroorzaken maar blijf erbij dat als hier het ene paard was gaan galopperen... en de ander had niet zijn best gedaan zijn paard tegen te houden... was het andere paard gewoon meegegaan.
(en ik ben ook geen 30 meer, om maar even mee te gaan in de leeftijdopmerking die je maakt  ???)

Maar goed.. terug  ::ontopic::

Gilles en Hanne (als 1 van hun de mol was) hadden deze opdracht makkelijk kunnen laten mislukken.

Vond Hanne dan in ieder geval nog verdachter dan Gilles

Het enige wat ik wou zeggen is dat als Gilles de verkeerde signalen geeft aan dat paard met zijn heupen, bewust of onbewust, dat paard terug stil valt. De meesten die al enkele malen gereden hebben kennen wel draf. Maar die draf van die paardjes daar is heel anders - te snel om zelf op en neer te gaan. Eigenlijk moet je daar draven terwijl je in het zadel blijft. De zadels zijn dan meestal nog houten zadels, niet van die lekkere grote leren zitkussens zoals bij ons. En daar ze niet zo groot zijn die paarden, is hun rug ook nog eens harder. Zeker als groot persoon is draven lastig op die paardjes. Dus zowel een onervaren rijder als een Europees ervaren rijder kan wel eens verschieten bij die draf. En net omdat die paarden zo getraind zijn op de heupbeweging van de rijder kan het daar ook onbewust het meest mis lopen.

Dus stel dat Hanne haar paard in draf krijgt. Er is inderdaad een zeer grote kans dat Gilles paard mee zal willen gaan. Maar als Gilles dan onbewust een verkeerd signaal stuurt met zijn heupen, omdat het drafritme voor zijn grootte niet evident is, dan gaat dat paard gewoon terug stappen, na enkele drafstappen.

Zoals ik zei: de eerste maal. Ik was de meest ervaren ruiter. En ik wilde zeer zeker draven en galopperen. Maar zonder dat ik dit wenste, gaf ik de verkeerde signalen. En ik heb dus die hele rit niets anders gedaan dan stappen (en ik was daar niet goed gezind over).  

Ben het met je eens over Gilles en Hanne. Cathy is mijn mol.    
« Laatst bewerkt op: 15-03-2016, 01:01:17 door sunray »

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Aflevering 7 - opdracht 1 - Beter 1 vogel in de hand...
« Reactie #48 Gepost op: 15-03-2016, 01:00:35 »
Cathy is mijn mol.    

Zijn we het iig eens over 1 ding  ;) ::ok::

Offline sunray

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 7 - opdracht 1 - Beter 1 vogel in de hand...
« Reactie #49 Gepost op: 15-03-2016, 01:04:34 »
Yup, zodra de gans over de meet was met Gilles hadden ze de 1000 euro.

Waarom waren ze dan met 2? Stel dat Hanne nog de gans vast had terwijl ze liep, en de ruiters hadden haar ingehaald, dan had ze de gans naar Gilles kunnen gooien, en heen en weer, om zo te vermijden dat de ruiters de gans in handen krijgen. Maar die tactiek was enkel nodig voor er één van voorbij de inkom was.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Aflevering 7 - opdracht 1 - Beter 1 vogel in de hand...
« Reactie #50 Gepost op: 15-03-2016, 01:07:30 »
Stel dat Hanne nog de gans vast had terwijl ze liep, en de ruiters hadden haar ingehaald, dan had ze de gans naar Gilles kunnen gooien, en heen en weer,

He bah... wat een verhaal ..  Het gansje gooien  :\'(

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [De Mol] Aflevering 7 - opdracht 1 - Beter 1 vogel in de hand...
« Reactie #51 Gepost op: 15-03-2016, 01:14:44 »
Het enige wat ik wou zeggen is dat als Gilles de verkeerde signalen geeft aan dat paard met zijn heupen, bewust of onbewust, dat paard terug stil valt. De meesten die al enkele malen gereden hebben kennen wel draf. Maar die draf van die paardjes daar is heel anders - te snel om zelf op en neer te gaan. Eigenlijk moet je daar draven terwijl je in het zadel blijft. De zadels zijn dan meestal nog houten zadels, niet van die lekkere grote leren zitkussens zoals bij ons. En daar ze niet zo groot zijn die paarden, is hun rug ook nog eens harder. Zeker als groot persoon is draven lastig op die paardjes. Dus zowel een onervaren rijder als een Europees ervaren rijder kan wel eens verschieten bij die draf. En net omdat die paarden zo getraind zijn op de heupbeweging van de rijder kan het daar ook onbewust het meest mis lopen.

Dus stel dat Hanne haar paard in draf krijgt. Er is inderdaad een zeer grote kans dat Gilles paard mee zal willen gaan. Maar als Gilles dan onbewust een verkeerd signaal stuurt met zijn heupen, omdat het drafritme voor zijn grootte niet evident is, dan gaat dat paard gewoon terug stappen, na enkele drafstappen.

Zoals ik zei: de eerste maal. Ik was de meest ervaren ruiter. En ik wilde zeer zeker draven en galopperen. Maar zonder dat ik dit wenste, gaf ik de verkeerde signalen. En ik heb dus die hele rit niets anders gedaan dan stappen (en ik was daar niet goed gezind over).  

Ben het met je eens over Gilles en Hanne. Cathy is mijn mol.    

Ik was in een vorig leven een Argentijns paard en deed altijd waar ik zin in had.
Woosie down?

Offline sunray

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 7 - opdracht 1 - Beter 1 vogel in de hand...
« Reactie #52 Gepost op: 15-03-2016, 01:16:08 »
He bah... wat een verhaal ..  Het gansje gooien  :\'(

Ben blij dat ze dat niet hebben moeten doen. Ik had van bij de start met die gans te doen.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Aflevering 7 - opdracht 1 - Beter 1 vogel in de hand...
« Reactie #53 Gepost op: 15-03-2016, 01:21:07 »
Ben blij dat ze dat niet hebben moeten doen. Ik had van bij de start met die gans te doen.

Ja he ... Velen zullen zeggen: het is maar een gans. Ik sta daar toch anders in (gelukkig)

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [De Mol] Aflevering 7 - opdracht 1 - Beter 1 vogel in de hand...
« Reactie #54 Gepost op: 15-03-2016, 01:28:02 »
Kan dit topic niet op slot als we toch elke tweede post of zeuren over de gans of t hebben over paardrij-stijlen.

Liever heb ik eigenlijk dat t open blijft en dat we in topic verder kunnen gaan  ::zwaai::

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Aflevering 7 - opdracht 1 - Beter 1 vogel in de hand...
« Reactie #55 Gepost op: 15-03-2016, 01:34:06 »
Ik was in een vorig leven een Argentijns paard en deed altijd waar ik zin in had.

 ::rofl::

Offline Loopje

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 7 - opdracht 1 - Beter 1 vogel in de hand...
« Reactie #56 Gepost op: 15-03-2016, 09:34:04 »
Ik heb het gevoel dat we uit de acties in deze proef niet veel kunnen afleiden. Vorige week had de groep niets verdiend, er was zelfs geld uit de pot gegaan. Volgens mij had de mol deze keer niet de bedoeling om het te doen mislukken, het te verdienen bedrag mocht volgens mij nog wat omhoog zo net voor de finale. Bovendien is dit een uitstekende kans voor de mol om zich nog eens lekker onverdacht te maken en extra verwarring te creëren.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 7 - opdracht 1 - Beter 1 vogel in de hand...
« Reactie #57 Gepost op: 15-03-2016, 13:38:35 »
Ik heb het gevoel dat we uit de acties in deze proef niet veel kunnen afleiden. Vorige week had de groep niets verdiend, er was zelfs geld uit de pot gegaan. Volgens mij had de mol deze keer niet de bedoeling om het te doen mislukken, het te verdienen bedrag mocht volgens mij nog wat omhoog zo net voor de finale. Bovendien is dit een uitstekende kans voor de mol om zich nog eens lekker onverdacht te maken en extra verwarring te creëren.

Het is zeker mogelijk, maar het is en blijft speculatie. Voor hetzelfde geld zat de Mol met een sterke partner die het onmogelijk maakte om goed te mollen waardoor er hier en daar toch kleine acties geweest zijn van de Mol die later geneutraliseerd werden door zijn/haar partner.

Offline Nick_Theunis

  • Winnaar De Mol pool 2020 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • The eagle has landed. Upsilon Gamma.
Re: [De Mol] Aflevering 7 - opdracht 1 - Beter 1 vogel in de hand...
« Reactie #58 Gepost op: 15-03-2016, 14:41:08 »
Gilles heeft hier echt een molkans gemist en ik zie niet echt een reden waarom hij dat als mol zou doen. Als hanne nog flessen wou schieten, doe je als mol mee. Als hanne de schapen wil terugvangen, ga je daarin gewoon mee. Dus als Gilles mol blijkt te zijn, vreemde actie.

Vind ik niet zo'n vreemde actie. Volgens mij was Hanne duidelijk op zoek naar bevestiging voor haar mol. Ze zegt zelfs in de aflevering dat het geld haar niet veel interesseerde. Als hij mee zou blijven doen, zou hij Hanne in de kaart spelen. Verder heeft hij in mijn ogen alsnog geprobeerd de boel te vertragen (paard dat niet sneller kon?) en opgemerkt te worden door de andere groep door over takken en dergelijke te lopen. 

'Stroop of stroom..' 'Stroom of stroop?' 'Stroom.' 'Met een m?' 'Doe dan maar stroop.' 'Met een p?' 'Ja!' 'Ik denk dat je drop bedoelt' 'Ooh ja....'

Offline keek

  • Forumlid
  • Trust Nobuddy!
Re: [De Mol] Aflevering 7 - opdracht 1 - Beter 1 vogel in de hand...
« Reactie #59 Gepost op: 15-03-2016, 17:28:35 »
Cathy is hier door t lot buitenspel gezet maar zou wel 2500 euro uit t spel kunnen halen en doet dit niet.

Dan moesten ze wel te zien zijn geweest en volgens mij waren ze goed weggedoken in de rivierbedding. Ik vond dat Cathy hier wel goed om zich heen aan het kijken was en dan niet alleen naar de lucht. Als de Gaucho's langskomen grapt ze dat Gilles en Hanne nu mischien ook wel langs kunnen komen, zodat Stijn ook gaat opletten.

Als ze wel gespot waren was de gans ook gespot en dan was er 1500 euro verdiend, effectief zou er dan maar 1000 euro minder zijn verdiend.