Auteur Topic: [Aflevering 3] - Opdracht 3: koffertjesspel  (gelezen 17163 keer)

Offline Moljet

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: koffertjesspel
« Reactie #40 Gepost op: 9-04-2018, 12:15:57 »
Geweldig deze opdracht, maar veel verduidelijkt het niet, want voor ieder argument valt wel wat te zeggen.
Enige conclusie die ik eruit trek, en uit de hele aflevering, is dat ik denk dat Loyd niet de mol is.

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: koffertjesspel
« Reactie #41 Gepost op: 9-04-2018, 13:16:49 »
Heerlijke opdracht om te analyseren, dank voor het uitwerken van alles, wow wat een werk  ::joehoe::

In eerste instantie vond ik Baha verdacht, dat begon al aan het begin van de aflevering waarin hij alleen zei 'Nee' op de vraag of hij de mol is.
Bij deze opdracht neemt hij heel snel de leiding, oppert wat dingen, en gaat snel met Jeffrey mee in de 0 EURO koffer, zodat de kans groot is dat er geld uit de pot gaat. Kandidaten gaan sneller een pasvraag kopen, als mol speel je jezelf zo minder in de kijker want iedereen let natuurlijk op je nadat ze te weten komen wie de pasvragen gekocht heeft.

Een andere verdachte vind ik Joke, ze stuurt subtiel, en ik vind dat ze meteen het heel mooi benoemd dat zij er 1 heeft gekocht. Zo komt ze sympathiek over en maakt Steve en Pieter meer verdacht.

Als ik het opsom zijn de volgende het meest verdacht in de opdracht als mol:
- Baha
- Jeffrey
- Pieter
- Steve
- Joke

De rest vind ik onmols gedrag vertonen: ze weten dat de kans aanwezig is dat Jeffrey of Baha afvalt met 0 EURO, en ze besluiten geen geld uit de pot te nemen voor de pasvragen.

Meer L

Offline Mollenjager-DT

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: koffertjesspel
« Reactie #42 Gepost op: 9-04-2018, 15:41:31 »
De rest vind ik onmols gedrag vertonen: ze weten dat de kans aanwezig is dat Jeffrey of Baha afvalt met 0 EURO, en ze besluiten geen geld uit de pot te nemen voor de pasvragen.
Ik weet niet of dat echt onmols te noemen is en of je hier iets uit kan afleiden. Stel dat Jeffrey niet de oorspronkelijke afvaller was en Bahador ook niet, dan wist de mol dat er sowieso geld uit de pot zou gaan en moest die zichzelf dus niet onnodig verdacht gaan maken door pasvragen te kopen. Als dit zo zou zijn, zit de afvaller namelijk sowieso bij degenen die de mogelijkheid hebben om pasvragen te kopen. Dus ofwel gaat er geld uit de pot, want de oorspronkelijke afvaller heeft geen koffertje met €0, ofwel gaat er toch iemand met de €0-koffer naar huis, maar dan moeten er sowieso pasvragen gekocht zijn door de oorspronkelijke afvaller, dus dan is er ook geld uit de pot verdwenen...

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: koffertjesspel
« Reactie #43 Gepost op: 9-04-2018, 21:10:47 »
Er staat iets in de tekst van gilles dat de mol een aanwijzing geeft over de oorspronkelijke afvaller.
de tekst is hier in dit topic al uitgeschreven waarvoor dank..

Je mag maar maximum 10.000 euro per persoon meenemen op de vlucht. Hallo er is helemaal geen koffertje van 10.000 dus hoe ze t ook verdelen er zal nooit iemand 10 k bij zich hebben. Dus waarom staat die 10 K in deze tekst. of anders gezegd waarom is er geen koffer van 10 k.

De 10 000 is volgens mij de verwijzing naar de oorspronkelijke afvaller. verder eens met wat er hier geopperd wordt. geen pasvragen kopen is omnols. 0 euro pakken is niet echt mols omdat een mol wel pasvragen zal willen kopen.

dus hier punten voor joke, pascale en pieter, en voor de laatste 2 meer dan voor joke omdat pascale en pieter ook nog proberen jeffrey af te houden van het pakken van 0 euro.

stel de Mol weet dat jeffrey de oorspronkelijke afvaller is en ziet dat deze 0 euro wil pakken, wat betekent dit dan
jeffrey wordt ook de echt afvaller omdat hij geen pasvragen kan kopen en er gaat 0 euro uit de pot op basis van de afvaller. geen ideale situatie voor de mol en dus probeert de mol jeffrey op andere gedachtes te brengen



Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: koffertjesspel
« Reactie #44 Gepost op: 9-04-2018, 21:23:38 »
stel de Mol weet dat jeffrey de oorspronkelijke afvaller is en ziet dat deze 0 euro wil pakken, wat betekent dit dan
jeffrey wordt ook de echt afvaller omdat hij geen pasvragen kan kopen en er gaat 0 euro uit de pot op basis van de afvaller. geen ideale situatie voor de mol en dus probeert de mol jeffrey op andere gedachtes te brengen

Stel Jeffrey is niet de afvaller. Wat dan? ;)

Offline VK

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Mollenvanger, soms met succes.
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: koffertjesspel
« Reactie #45 Gepost op: 9-04-2018, 21:48:31 »


Bij deze opdracht vind ik Bahador het meest verdacht. 0 euro pakken en zo beslissen wie welke bedragen krijgt. hij geeft €3000 aan Pieter, die zonder pasvragen wellicht was afgevallen.

Hij stelt ook nog voor te wisselen, eventueel om Jeffrey van de nul af te krijgen.

Op zich niet zo ingewikkeld.
Kinderen? gaat over Jeffrey
Man? gaat over Steve
Huisdier? gaat over katrien
(bijvoorbeeld)

ik denk dat het door de 10.000 verteld werd. 6K zat max in een koffer, dus daar had je ook 6, 7 etc kunnen zeggen.
« Laatst bewerkt op: 9-04-2018, 21:57:26 door Lukie4, Reden: twee berichten samengevoegd »
Er zijn veel tunnels die naar verdoemenis leiden

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: koffertjesspel
« Reactie #46 Gepost op: 9-04-2018, 21:57:31 »
Stel Jeffrey is niet de afvaller. Wat dan? ;)

dan zien we hier weinig sturing van de mol om iemand een bepaalde koffer wel of niet te laten pakken. Ik vind iedereen hier vrij afwachtend. Ik ga uit van dat de mol hier echt wel wat moet sturen om te proberen een hoge koffer bij de afvaller te krijgen en zelf zeker proberen om pasvragen te kunnen kopen, maar zekir geen superhoog bedrag mee te pakken

Offline VK

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Mollenvanger, soms met succes.
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: koffertjesspel
« Reactie #47 Gepost op: 9-04-2018, 21:59:05 »
Laatste al gemeld zie ik.
Er zijn veel tunnels die naar verdoemenis leiden

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: koffertjesspel
« Reactie #48 Gepost op: 9-04-2018, 22:06:55 »
dan zien we hier weinig sturing van de mol om iemand een bepaalde koffer wel of niet te laten pakken. Ik vind iedereen hier vrij afwachtend. Ik ga uit van dat de mol hier echt wel wat moet sturen om te proberen een hoge koffer bij de afvaller te krijgen en zelf zeker proberen om pasvragen te kunnen kopen, maar zekir geen superhoog bedrag mee te pakken

Als je als Mol de 0 euro neemt met een niet-afvaller, dan heb je de 3000 euro al geblokkeerd. Als je dan nog mag kiezen wie welke geldkoffer krijgt, dan heb je toch aardig wat invloed gehad.

Als Bahador de Mol is en Jeffrey was niet de afvaller dan heeft hij zich echt wel in de sweet spot gezet. De 3000 ging er uit en dan geeft hij afvaller Pieter het hoogste bedrag dat hij kan uitdelen.

Dus er ging gegarandeerd nog 500 euro (en mogelijk meer) uit.

En achteraf maakt hij nog wat misbaar dat mensen voor pasvragen kozen in ruil voor geld. Lekker met de vinger wijzen.

Ik wil maar zeggen dat in het scenario waar Jeffrey niet de afvaller was er 1 iemand geweest is die heel veel gepraat heeft en de 3000 euro makkelijk heeft verloren gemaakt.

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: koffertjesspel
« Reactie #49 Gepost op: 9-04-2018, 22:55:58 »
Goed werk hierboven. ::bravo::

Wat mij betreft zijn er twee gevallen (waarvan we waarschijnlijk voor aflevering 9 niet van weten welk is voorgevallen):

1. Jeffrey was altijd al de afvaller
In dat geval is Bahador zeer kandidaats, want als hij de Mol is, dan laat hij de afvaller geen geld uit de pot nemen en hij gaat als Mol nog eens weg blijven van de mogelijkheid om geld uit de pot te nemen voor pasvragen.

In dat geval is de Mol volgens mij als laatste aan de beurt geweest bij Gilles en heeft die geen pasvragen genomen omdat die wist dat die 3000 euro sowieso niet verdiend ging worden. Omdat montage random is, kunnen dat Katrien, Pascale en Lloyd geweest zijn.

2. Jeffrey was oorspronkelijk niet de afvaller
Dan heb je het tegenovergestelde (en betonmol heeft dat al uitgelegd): Jeffrey is geen afvaller en neemt al 0 euro. Dan moet de Mol snel dat tweede koffertje nemen, want dan is de 3000 euro altijd niet verdiend EN er gaat minstens 700 euro uit de pot. Bovendien mag je achteraf nog met je vinger wijzen naar iedereen die pasvragen gekocht heeft en was je je eigen handen in onschuld.

Baha is in dit geval dus een ideale Mol. De afvaller moet dan Lloyd of Pieter zijn, omdat Jeffrey Lloyd al het meeste geld had gegeven en Baha kiest daarna meteen voor Pieter voor het 2e hoogste bedrag. Echter, omdat Lloyd geen pasvragen kocht, zou het dan Pieter moeten geweest zijn.

Ik vind die tweede situatie behoorlijk aannemelijk, zeker omdat Pieter zelf ook aangeeft 'Nee' geantwoord te hebben en zich dus in de gevarenzone bevindt. Dat komt allemaal wel heel mooi uit. :D

Aan de andere kant kan het nog steeds net zo goed andersom zijn. Ik ga er maar niet al teveel conclusies aan verbinden.
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: koffertjesspel
« Reactie #50 Gepost op: 9-04-2018, 23:09:05 »
Iedereen lijkt klakkeloos aan te nemen dat de afvaller is afgevallen (nu ja voor de pasvragen in beeld kwamen) op die ene vraag. Gilles liet niets los over de vraag of die vraag de aspirant afvaller de das om heeft gedaan. Ik durf de stelling wel aan dat het juist niet deze vraag is die de aspirant deed afvallen maar een geheel andere vraag.

Het gaf hoe dan ook een handvat van niks qua discussie. Want gelijk aan wat geopperd werd niemand zou natuurlijk het achterste van zijn of haar tong tonen. Zelfs al ga je het op de man of vrouw af vragen dan nog kun je nergens van op aan. Zoals we nu weten door de biecht van Pieter had hij iig nee geantwoord. Dit doet denken alsof hij in de gevarenzone had gezeten en op de schopstoel zou hebben gezeten. Maar die conclusie kun je daar niet aan verbinden. Wanneer Pieter simpelweg meer andere vragen goed had en zodoende eennalaatste zou zijn geëindigd prepasvragen had die ene vraag geen enkele invloed.

Je kunt er weken over blijven napraten maar wijzer worden we hier niet van. Sowieso zij die overblijven hoeven niet eens noodzakelijkerwijs op de juiste mol te zitten. Als een afvaller dus noemt dat hij zeker is van zijn zaak en de mol en dit mogelijk toelicht later zegt dat nog steeds niets. Iig geeft het geen aanleiding om die molverdachte af te kunnen strepen.

Kortom leuke opdracht. Beetje Hofti huis revisited maar dan op zijn Vlaams. Zeer plezant voor de psychologische mindfuck maar we kunnen hier niks aan ontlenen in onze zoektocht.
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: koffertjesspel
« Reactie #51 Gepost op: 9-04-2018, 23:16:29 »
Wat een voer voor psychologen hier.  Oké baha is mol, Jeffrey is niet de oorspronkelijke afvaller, maar zeg Pieter.

Wat weet baha dan zeker op t moment dat de 2 koffers met nul weg zijn.?  Toch enkel dat er geld uit de pot gaat, of omdat de afvaller zichzelf niet vrijkoopt. Of er gaat geld uit doordat de afvaller zichzelf vrijkoopt, maar dan is t risico dat Jeffrey afvalt met 0 euro. Baha had nooit kunnen weten dat hij koffers mocht gaan verdelen. Dat zou als mol alleen maar extra beloning zijn.

Net dit even teruggekeken en geturfd hoe vaak iemand iets zei tijdens deze opdracht en er waren sommige mensen echt opvallend afwezig, Katrien, Steve en lloyd. En baha was inderdaad meer asn t woord dan ik in mijn herinnering had staan. Ga deze vast nog bekijken voor ik hier molpunten aan kan hangen.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: koffertjesspel
« Reactie #52 Gepost op: 9-04-2018, 23:20:38 »
Wat weet baha dan zeker op t moment dat de 2 koffers met nul weg zijn.?  Toch enkel dat er geld uit de pot gaat, of omdat de afvaller zichzelf niet vrijkoopt. Of er gaat geld uit doordat de afvaller zichzelf vrijkoopt, maar dan is t risico dat Jeffrey afvalt met 0 euro.

Wat Baha zeker weet, is dat de 3000 euro niet verdiend gaan worden en dat er minstens 500 euro uit de pot gaat. Dat is toch een behoorlijke overwinning al voor de Mol. En je doet het ongestraft, want jij bent de held die met 0 euro door gaat. Wat een opoffering voor de groep.

Eens met Joost2 dat we nooit voor de ontknoping gaan te weten komen wie de echte afvaller was, maar als Jeffrey het niet was, dan heeft Baha als hij de Mol is het heel goed aangepakt.

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: koffertjesspel
« Reactie #53 Gepost op: 9-04-2018, 23:34:46 »
Iedereen lijkt klakkeloos aan te nemen dat de afvaller is afgevallen (nu ja voor de pasvragen in beeld kwamen) op die ene vraag. Gilles liet niets los over de vraag of die vraag de aspirant afvaller de das om heeft gedaan. Ik durf de stelling wel aan dat het juist niet deze vraag is die de aspirant deed afvallen maar een geheel andere vraag.

(...)  Zoals we nu weten door de biecht van Pieter had hij iig nee geantwoord. Dit doet denken alsof hij in de gevarenzone had gezeten en op de schopstoel zou hebben gezeten. Maar die conclusie kun je daar niet aan verbinden. Wanneer Pieter simpelweg meer andere vragen goed had en zodoende eennalaatste zou zijn geëindigd prepasvragen had die ene vraag geen enkele invloed.



De vraag en de juistheid van het antwoord doen er ook niet toe. Maar als Pieter weet dat hij 'nee' heeft geantwoord weet hij dat hij dus mogelijk de afvaller is. Het zou even goed kunnen dat hij de test het beste heeft gemaakt. Maar terecht dat hij zich meer zorgen maakt dan  degenen die 'ja' hebben geantwoord ... Die weten dat ze voor deze eliminatie veilig zijn (althans, tot de pasvragen erbij komen).



Offline de_ils

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: koffertjesspel
« Reactie #54 Gepost op: 10-04-2018, 00:40:49 »
Tof :-) Ik moest ook aan hufti huis denken.
Al kwamen hier nog meer " lagen" bij voor mijn idee.

Pieter (3000) koopt twee pasvragen voor 2x 500 = 1000 euro en houdt 2000 euro over. Pieter: "Ik heb nee geantwoord op die vraag, dus ja..."  (stukje tekst gepikt van Heinz.)

Pieter heeft zelf geen kids dus kan ook indirect zeggen ik ben de mol..dus ga voor pasvragen.
Daarbij voldoet hij volgens de theorie van Heinz (slim, net zoals veel mensen hier) over wat de mol zou doen.
Hij heeft geen hoog bedrag, wel pasvragen en als je weet dat jeffrey op dat moment nog zeker de afvaller zou zijn en dus ook geen pasvragen zou hebben met 0 euro, wil je niet dat hij deze koffer pakt.

Geen "case closed 'maar vind geen pasvragen pakken onlogisch als kandidaat en mol."
(pascale). En volgens de theorie van de mol pakt geen nul euro, waar ik achter staat valt bahar in deze opdracht ook af.
Ik vond bahar en pascale in deze aflevering allebei verdacht op momenten. En pieter is mijn intuitieve mol vanaf aflevering 1.

Volgende week maar weer objectief kijken dus :-)


Offline Mollenjager-DT

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: koffertjesspel
« Reactie #55 Gepost op: 10-04-2018, 08:38:27 »
Wat Baha zeker weet, is dat de 3000 euro niet verdiend gaan worden en dat er minstens 500 euro uit de pot gaat. Dat is toch een behoorlijke overwinning al voor de Mol. En je doet het ongestraft, want jij bent de held die met 0 euro door gaat. Wat een opoffering voor de groep.

Eens met Joost2 dat we nooit voor de ontknoping gaan te weten komen wie de echte afvaller was, maar als Jeffrey het niet was, dan heeft Baha als hij de Mol is het heel goed aangepakt.
Waarom lijkt iedereen er hier vanuit te gaan dat Bahador 'zeker' de mol is als Jeffrey niet de oorspronkelijke afvaller is? Dit is natuurlijk een mogelijke optie, maar net als ik hier al eens eerder heb gemeld, zijn er ook nog een paar andere opties, zelfs als Jeffrey niet de oorspronkelijke afvaller was...

Offline Betonmol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: koffertjesspel
« Reactie #56 Gepost op: 10-04-2018, 09:06:03 »
Waarom lijkt iedereen er hier vanuit te gaan dat Bahador 'zeker' de mol is als Jeffrey niet de oorspronkelijke afvaller is? Dit is natuurlijk een mogelijke optie, maar net als ik hier al eens eerder heb gemeld, zijn er ook nog een paar andere opties, zelfs als Jeffrey niet de oorspronkelijke afvaller was...

Als Jeffrey niet de oorspronkelijke afvaller was, wat zou de mol dan doen van zodra Jeffrey voorstelt om een nulkoffer te nemen?
Toch direct die 2e koffer nemen of niet? Ik zie geen andere goede strategie. Als mol vasthouden aan een geldkoffer geeft de mol wel de optie pasvragen te kopen, maar het zou kunnen dat de echte afvaller uiteindelijk met die nulkoffer gaat zitten en hij of zij als mol dan als enige een pasvraag koopt. Niet de ideale situatie als mol. Bahador en bij uitbreiding Joke willen beide de 2e nulkoffer en aangezien de andere kandidaten aan een geldkoffer zouden vasthouden zou daarmee het mislukken van de opdracht al zeker zijn.

Offline Mollenjager-DT

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: koffertjesspel
« Reactie #57 Gepost op: 10-04-2018, 10:59:26 »
Ik vind dat Pascale in deze aflevering ook iets heel onmols doet. Het is zij die komt aanlopen met het idee om de 2 kandidaten met de 0-koffers te laten kiezen welke bedragen de anderen krijgen. Als zij de mol is, zou ze toch nooit zoiets zelf voorstellen? Je wilt als mol toch niet dat iemand anders beslist over welk bedrag jij krijgt?

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: koffertjesspel
« Reactie #58 Gepost op: 10-04-2018, 11:06:02 »
Even een gedachte tussendoor. Waarom koos de productie juist voor de testvraag over de kinderen? Het zou mij niks verbazen dat de productie gezocht heeft naar een testvraag waarop alle/meeste kandidaten dezelfde antwoord (ongeacht of het goed of fout is) heeft gegeven. Dit opent voor veel kandidaten wel de deur om voor de pasvragen te gaan.

Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: koffertjesspel
« Reactie #59 Gepost op: 10-04-2018, 11:13:09 »
Of het was juist een vraag waar maar weinigen met nee op geantwoord hebben zodat ze echt iets met de informatie konden als ze eerlijk zouden zijn geweest. Dat verwacht ik eerder.

Mooi detail is dat we (afvaller) Jeffrey eerder deze aflevering naar foto's van zijn kinderen zagen kijken.