Auteur Topic: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Zwartepieten  (gelezen 15714 keer)

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Zwartepieten
« Reactie #140 Gepost op: 5-05-2019, 11:16:02 »
Het blijft allemaal interpretatie maar ik vind helemaal niet dat de 3 anderen Bas nieuwsgierig en vragend aankijken.
Ze lachen voluit met schalkse blikken naar Bas en zeggen dat er kleur bekend moet worden.  Bas reageert hier onhandig op alsof hij voor het blok wordt gezet.

Hier ben ik het wel mee eens. De kandidaten kijken alsof ze allemaal van zichzelf weten dat zij geen misschien scherm hadden en dat er maar 1 overblijft: Bas en dus de mol.

Wat Axel (en Elisabet).betreft: Axel weet dat hij zelf de testen snel invult dus hij had hier helemaal niet in mee hoeven gaan met Elisabet. Daar was geen briefing voor nodig. Ik denk dat de mol zonder briefing ook wel weet wie er in het begin het meest verdacht werd.

En dit is ook een sterk punt. Axel had makkelijk kunnen liegen over zijn testtijden. Hij heeft dan wel een keer genoemd dat hij snel was (wat ik sowieso best een rare uitspraak vind voor een mol, je zou toch eerder zeggen dat je het wel lastige testen vind lijkt me) maar hij had makkelijk kunnen zeggen dat hij later veel minder snel werd.

Online Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Zwartepieten
« Reactie #141 Gepost op: 5-05-2019, 11:29:36 »
Wat overigens eigenlijk mijn punt was wat ik maken wilde door aan te geven dat de kandidaten Bas niet verdenken:
Ik denk dat Axel of Bas de mol is omdat die beweren elkaar te verdenken. Elisabet sluit ik uit omdat zij door geen enkele finalist verdacht lijkt te worden.
Maar dat punt had je dan toch ook kunnen maken zonder dat hele verhaal? Veel helderder, wat mij betreft!
Ik moet toegeven dat ik af en toe inderdaad de draad kwijt raak wat je wilt zeggen. Ik dacht dat het weer een "Bas is waarschijnlijk de Mol niet / Bas kan de Mol niet zijn omdat..." dingetje was. In dit geval omdat hij volgens jou niet verdacht wordt bij deze opdracht. Vandaar dat ik aandrong om de opdracht eens vanuit Axel te vertellen. Maar ik geloof dat Moedermol al een goed voorbeeld geeft waaruit blijkt dat dat nog niet zo makkelijk gaat worden!
Dus als je kandidaat bent, ga je hier eerder voor het geld dan dat je deze kans aangrijpt om te nepmollen. Dat geld kun jij immers in de volgende aflevering zelf in de finale winnen.
Klopt. Maar dat geld hadden de anderen dus al veilig gesteld, die waren het met zijn drieën eens. Dus nepmollen kon, als je als laatste kandidaat aan de beurt was. Dat heb ik net proberen uit te leggen. Ik vrees dat we in herhaling gaan vallen. ;)
Wat boeit het als je je extra verdacht maakt als mol zo vlak voor het einde? De kandidaten zitten op je een opdracht voordat de laatste test voor de finale wordt gemaakt of ze zitten niet op je. Door 2 te zeggen in plaats van 1 gaat dat hoogstwaarschijnlijk niet veranderen en het spel is al bijna gespeeld..
Tenzij de kaarten nog niet zo duidelijk geschud waren, en kandidaten nog twijfelen. Er is een middenweg, hè. En dan moet je als Mol voorzichtig zijn.

Dus als ik je goed begrijp, twijfel je nu tussen Axel en Bas? Je hebt nog een kleine 9 uur om de knoop door te hakken! ;)
« Laatst bewerkt op: 5-05-2019, 11:31:15 door Newbie2 »

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Zwartepieten
« Reactie #142 Gepost op: 5-05-2019, 12:51:22 »
Het blijft allemaal interpretatie maar ik vind helemaal niet dat de 3 anderen Bas nieuwsgierig en vragend aankijken.
Ze lachen voluit met schalkse blikken naar Bas en zeggen dat er kleur bekend moet worden.  Bas reageert hier onhandig op alsof hij voor het blok wordt gezet.


Zo kwam het ook op mij over. Het had voor Bas ook geen enkele zin iets anders te antwoorden; ze hadden toch niet met hem meegegaan. Uit alle antwoorden bleek wel dat hij niet meer vertrouwd werd.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Zwartepieten
« Reactie #143 Gepost op: 5-05-2019, 12:55:00 »
Uit het hele plaatje blijkt dat ze het er al eerder in de groep over gehad hebben en dat hij toen waarschijnlijk mysterieus bleef doen.

Vandaar hun blikken en het gelach. Ja Bas, nu moet je kleur bekennen.

Als hij de mol was of als mensen hem zouden verdenken had dit anders gelopen

anoniem 30784

  • Gast
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Zwartepieten
« Reactie #144 Gepost op: 5-05-2019, 12:56:39 »
Maar dat punt had je dan toch ook kunnen maken zonder dat hele verhaal? Veel helderder, wat mij betreft!
Ik moet toegeven dat ik af en toe inderdaad de draad kwijt raak wat je wilt zeggen. Ik dacht dat het weer een "Bas is waarschijnlijk de Mol niet / Bas kan de Mol niet zijn omdat..." dingetje was. In dit geval omdat hij volgens jou niet verdacht wordt bij deze opdracht. Vandaar dat ik aandrong om de opdracht eens vanuit Axel te vertellen. Maar ik geloof dat Moedermol al een goed voorbeeld geeft waaruit blijkt dat dat nog niet zo makkelijk gaat worden!Klopt. Maar dat geld hadden de anderen dus al veilig gesteld, die waren het met zijn drieën eens. Dus nepmollen kon, als je als laatste kandidaat aan de beurt was. Dat heb ik net proberen uit te leggen. Ik vrees dat we in herhaling gaan vallen. ;)Tenzij de kaarten nog niet zo duidelijk geschud waren, en kandidaten nog twijfelen. Er is een middenweg, hè. En dan moet je als Mol voorzichtig zijn.

Dus als ik je goed begrijp, twijfel je nu tussen Axel en Bas? Je hebt nog een kleine 9 uur om de knoop door te hakken! ;)

Haha nee ik twijfel eigenlijk niet, ik denk dat het gewoon Axel is. Mijns inziens is het slechts het meest logisch dat het Bas of Axel is omdat niemand Elisabet verdenkt.

Het is niet alsof ik niet overwogen heb dat het Bas is, hoor. Tuurlijk wel. Ik heb ook niets tegen mol Bas, hij zou een aantal straffe acties op zijn naam hebben staan als hij de mol is. Maar hoe ik het ook wend of keer... er zijn meer dingen waardoor ik niet denk dat de headhunter de mol is.  ;D

Uit het hele plaatje blijkt dat ze het er al eerder in de groep over gehad hebben en dat hij toen waarschijnlijk mysterieus bleef doen.

Vandaar hun blikken en het gelach. Ja Bas, nu moet je kleur bekennen.

Als hij de mol was of als mensen hem zouden verdenken had dit anders gelopen

 ::jaja::
« Laatst bewerkt op: 5-05-2019, 12:59:36 door Saskiaax95 »

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Zwartepieten
« Reactie #145 Gepost op: 5-05-2019, 13:01:52 »
Wat een leuke opdracht dit. Echt eentje met een dubbele bodem. Want je zou natuurlijk zeggen dat de mol niet is gebrieft omdat ze alle vragen goed hadden en dus met de €5000 koffer speelden.
Maar ik denk dat de mol bewust voor het €5000 koffertje is gegaan om de kans dat er 0 euro wordt verdiend zo groot mogelijk te maken. Hoe dan?

We zien duidelijk in beeld gebracht dat Elisabet (spelbreker) het stapeltje van Joeri pakt, zodat Joeri wel haar stapeltje moet pakken. Zonder deze wisseltruc (die de mol niet kon voorzien) hadden Axel en Elisabet de kaart met €3000 gehad. De €3000 kaarten zitten dan dus schuin tegenover elkaar. De enige manier om nu een paar te vormen is dat bij de eerste gelegenheid om de €3000 te trekken deze niet wordt getrokken. De andere moet vervolgens wel worden getrokken, zodat ze nu naast elkaar zitten. In de tweede ronde moet de €3000 eerst niet worden getrokken en daarna wel.

In de praktijk had dit dus zo moeten gaan. Joeri trekt NIET de €3000 van Axel (kans 75%). Bas trekt de €3000 van Elisabet. Kans 25%.
In de tweede ronde moet Joeri weer niet de €3000 bij Axel weghalen want dan is het ook over. Kans afhankelijk van het aantal kaarten dat Axel nog over heeft (4 of 2), dus 50% of 75%. Vervolgens moet Axel wel de €3000 bij Bas zien te vinden. Ook hier weer een kans die afhankelijk is van het aantal kaarten dat Bas nog heeft (4 of 2), 25% of 50%.

Statistische gezien is de kans dat de €3000 wordt afgelegd dus in het gunstigste geval 0,75 x 0,25 x 0,75 x 0,50 = 0,07. Dus maar 7%. Dat is het geval als er willekeurig wordt getrokken. Maar met alle gedoe van strafpunten en vrijstellingen en een mol erbij, zal in de praktijk de kans niet veel groter zijn dunkt me.
De kans is dus 93% dat de €3000 van het gewonnen bedrag afgaat wat max €2000 kan zijn. Resultaat met alle waarschijnlijkheid dus 0 euro.

Het koffertje van €3000 zou beter zijn geweest. Want met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zaten hierin dezelfde lage bedragen als in het €5000 koffertje. Alleen €1000 i.p.v. €3000. De verdeling is dan ook logischer: 200, 300, 400, 500, 600 en 1000. Als nu de €1000 wordt gemist dan kan er toch nog geld worden verdiend als ze bijvoorbeeld wel 300, 400, 500 en 600 vinden. Resultaat is dan 1800 - 1200 = 600. Maar misschien zou de koffer met €2000 nog beter zijn geweest omdat er dan (waarschijnlijk) minder grote verschillen zijn tussen de bedragen, waardoor er minder verloren gaat.
Kortom: less is more! En Bas is de mol.
« Laatst bewerkt op: 5-05-2019, 13:05:54 door MartinJ »

Online Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Zwartepieten
« Reactie #146 Gepost op: 5-05-2019, 13:10:04 »
Haha nee ik twijfel eigenlijk niet, ik denk dat het gewoon Axel is. Mijns inziens is het slechts het meest logisch dat het Bas of Axel is omdat niemand Elisabet verdenkt.
Het is niet alsof ik niet overwogen heb dat het Bas is, hoor. Tuurlijk wel. Ik heb ook niets tegen mol Bas, hij zou een aantal straffe acties op zijn naam hebben staan als hij de mol is. Maar hoe ik het ook wend of keer... er zijn meer dingen waardoor ik niet denk dat de headhunter de mol is.  ;D
Gelukkig, we zijn eruit! Kunnen we nog een beetje genieten van de rest van de dag. ;D ::ok::
Kortom: less is more! En Bas is de mol.

 ::jaja::

Offline Molekule

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Zwartepieten
« Reactie #147 Gepost op: 5-05-2019, 13:29:55 »
Als hij de mol was of als mensen hem zouden verdenken had dit anders gelopen

Precies, zo denk ik er ook over.