Auteur Topic: voorstel wijziging spelregels  (gelezen 28162 keer)

Offline ravelijn

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • niets is zoals het lijkt
Re: voorstel wijziging spelregels
« Reactie #20 Gepost op: 12-01-2009, 09:50:34 »
Ik heb het idee dat we allemaal iets te ongeduldig zijn. Er is pas één aflevering geweest. En het enige op de molbeurs is tot nu toe meer een 'Beursplein 5' dan Wie is de Mol maar... dat gaat vanzelf veranderen. Het spel is juist leuk zoals het nu is. De handel is noodzakelijk om straks je slag te slaan op molaandelen. Gok je op de verkeerde mol dan verlies je je kapitaal. Is mij persoonlijk vorig jaar gebeurt. Maar ik ga toch niet zeuren omdat ik vorig jaar verloren heb dat het spel niet zou deugen.
Laten we een aantal afleveringen afwachten dan zal je zien dat er wel degelijk WIDM gespeeld wordt in plaats van AEX-je.
Voor mij persoonlijk hoeft er niets te veranderen.

Offline DikkeControleur

  • Forumlid
  • Laat iedereen in zijn waarde.
Re: voorstel wijziging spelregels
« Reactie #21 Gepost op: 12-01-2009, 12:27:25 »
Nog ff een inhoudelijke vraag.

Al de tussentijdse K-aandelen (9) en molaandelen (1) die we hadden tijdens afleveringen voor de finale worden achteraf bij elkaar opgeteld. En al deze (virtuele) aandelen worden net als al de aandelen die we bij de finale in bezit hebben allemaal 100 dukaten waard.

In de huidige stand qua bonus heb ik 6065.56 aan dukaten. Is dat de waarde van alle kandidaten behalve de 18 aandelen die ik van Vera K had? Hoe ziet die rekensom er nou uit? Want de bonussen zijn niet deelbaar door 100...
Of worden ze virtuele aandelen minder waard? (50 duk ofzo?)

Als de bonus elke weer >6000 is, dan overschaduwd de uiteindelijke waarde van de bonussen (>9 * 6000 = 54.000 dukaten) de uiteindelijke waarde van het aandelenpakket net voor de finale.

Het voordeel is dat spelers die al vroeg selectief inkopen, er veel geld mee kunnen winnen, aan het eind.
Een nadeel is dat spelers die al vroeg selectief inkopen, er veel geld mee kunnen verliezen omdat de afvaller niet in hun selectie zit.

Een nadeel is dat spelers met veel geld/aandelen er week-in-week-uit extra op vooruit gaan omdat hun voorsprong wordt beloond met meer waarde van hun virtuele aandelen.

Er komt een dualisme in de beurs.
Enerzijds het spel "Wie is de mol", welke je veel geld oplevert aan het eind via de virtuele aandelen. Dit is geld wat je niet kan gebruiken om meer geld te verdienen.

Anderzijds het spel "Wie is de afvaller", welke je veel geld oplevert tijdens de serie. Geld wat ingezet kan worden om meer geld te verdienen.

Ik heb er dus goed over na gedacht, maar ik zie ff niet hoe dit alles in balans geïmplementeerd zou moeten worden. An sich is het idee niet verkeerd, al begrijp ik 't nog steeds niet helemaal, omdat het toch om de vraag "Wie is de Mol?" gaat...
« Laatst bewerkt op: 12-01-2009, 12:33:08 door DikkeControleur »
Ik ben niet dik! Ik ben de Dikke Controleur.

Offline Erik TKS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: voorstel wijziging spelregels
« Reactie #22 Gepost op: 12-01-2009, 13:32:58 »
In de huidige stand qua bonus heb ik 6065.56 aan dukaten. Is dat de waarde van alle kandidaten behalve de 18 aandelen die ik van Vera K had? Hoe ziet die rekensom er nou uit? Want de bonussen zijn niet deelbaar door 100...

Als je in de nieuwe stand klikt op je naam dan kan je linksonder zien welke aandelen meetellen voor de bonus en hoe de bonus wordt berekend:

http://ifarm.nl/molbeurs/cgi-bin/userNew.cgi?NICKNAME=dikke+controleur

De prijzen die voor de aandelen worden gebruikt zijn hetzelfde als de huidige aandelenprijzen. Alle aandelen van vorige afleveringen tellen mee. Het klopt dat de bonus op deze manier zwaar zou wegen op de eindscore. Daarom wordt de bonusscore gedeeld door het aantal afleveringen maal 2. Nu wordt er dus gedeeld door 2 omdat we maar 1 aflevering hebben gehad. Daarmee krijgt de bonus de waarde van ongeveer een half aandelenpakket. De oude score is een heel aandelenpakket waard. De bonus bepaalt dus ongeveer een derde van de totale score.

Offline DikkeControleur

  • Forumlid
  • Laat iedereen in zijn waarde.
Re: voorstel wijziging spelregels
« Reactie #23 Gepost op: 12-01-2009, 14:55:42 »
Ah, ok. De bonusaandelen blijven dus de dagwaarde houden van tijdens de afleveringen. En ze worden dus niet 100 dukaten waard.

Het is al een stuk duidelijker. Lekker met die 95 Anniek mol trouwens.   ::jaja:: Of toch niet ::ohno::
Ik ben niet dik! Ik ben de Dikke Controleur.

Offline vlees

  • Forumlid
Re: voorstel wijziging spelregels
« Reactie #24 Gepost op: 12-01-2009, 14:56:02 »
ah nou snap ik het met die 50%.
misschein een goed idee maar ik stel voor dit pas vanaf volgend seizoen in te laten gaan. we hadden hier al in december op moeten komen (dat de huidige variant misschien aangepast moet worden)

volgend jaar misschien nieuwe site? afvallersbeurs.nl? (grapje, eriks molbeurs is goed :P)

wel DC: ze worden volgens mij wel 100 dukaten waard. kijk maar in je profiel de prijzen boven en de prijzen onder: hetzelfde (wat Erik ook al schreef) -> wanner iemand eruit gaat worden de bonusaandelen ook 100 denk ik dus

Offline Lo

  • Forumlid
Re: voorstel wijziging spelregels
« Reactie #25 Gepost op: 12-01-2009, 15:44:20 »
Ik verwacht hier niet zo veel van. Molaandelen worden toch pas uitgekeerd aan het eind van het seizoen. Winst is voor die tijd alleen te behalen met Kandidaataandelen.

Ja maar dat wordt dus ondervangen door de extreme waarde van een molaandeel. Niet een verstandige speler blijft inzetten op de Kandidaataandelen maar de korte termijn belegger. Geld sprokkelen via Kandidaataandelen tikt niet zo hard aan als de mol al snel goed in het vizier hebben en nog goedkoop kunnen inslaan.

Als mensen alleen voor de winst gaan op de korte termijn met Kandidaataandelen dan is de slimmerik die de mol koopt op 30 dukaten spekkoper. Omdat dat aandeel straks 1000 waard is. Dit langere termijn effect zal ervoor zorgen dat er veel en veel beter gekeken gaat worden wie nu echt de mol is (ipv wie er nu weer eens zal afvallen). En dan krijg je weer wat je wilt; voorspellende kracht voortvloeiend uit de Molbeurs.

De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: voorstel wijziging spelregels
« Reactie #26 Gepost op: 12-01-2009, 18:21:44 »
Alleen kun je er in dat geval beter een gewone pool van maken dan een beurs. Als je puur op de mol in moet zetten, help je de handel om zeep.
« Laatst bewerkt op: 12-01-2009, 18:24:19 door KD. »
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Knudsen

  • Forumlid
Re: voorstel wijziging spelregels
« Reactie #27 Gepost op: 12-01-2009, 22:22:59 »

Als mensen alleen voor de winst gaan op de korte termijn met Kandidaataandelen dan is de slimmerik die de mol koopt op 30 dukaten spekkoper. Omdat dat aandeel straks 1000 waard is. Dit langere termijn effect zal ervoor zorgen dat er veel en veel beter gekeken gaat worden wie nu echt de mol is (ipv wie er nu weer eens zal afvallen). En dan krijg je weer wat je wilt; voorspellende kracht voortvloeiend uit de Molbeurs.


Gisteren in mijn reaktie pleitte ik ook voor molaandelen naar 1000, maar dan uitgevoerd door alleen molaandelen te tellen, maar Erik wil dat niet op die manier combineren. OK, we hebben het dan eigenlijk - op het oog - over verschillende doelstellingen. Bij aanpassen van de regels moeten we daar toch ook goed naar kijken, maar het is volgens mij nog niet opgenomen in het voorstel:


Het effect hiervan is dat plotseling niet alle Kandidaataandelen veilig zijn. Want de Kanddidaataandelen van de Mol die je had vlak voor een aflevering, blijven in je geschiedenis staan. De spelers worden dan ook aan het begin van het seizoen gedwongen na te denken over wie de Mol is.


Dit effect lijkt me te mager zonder een factor op de uiteindelijke molprijs, om het doel te bereiken wat Lo hierboven zo kernachtig formuleerd, en toch ook Erik's doel is... Het is dan als beperkte aanpassing de moeite niet waard vind ik.

Ik weet dat een factor 10 veel is, maar als je besluit de regels te wijzigen moet je het ook goed doen: breng de molprijs in balans met de kandidaat aandelen samen. In combinatie met het voorgestelde bonus systeem wordt het effect over de uitzendingen verdeeld en ben ik wel voorstander. 



Offline vlees

  • Forumlid
Re: voorstel wijziging spelregels
« Reactie #28 Gepost op: 12-01-2009, 22:45:44 »
verander de formule voor de molprijzen anders toch in mPrijs = ((100 - kPrijs) * 10)/(10-aantal afleveringen)

Offline Erik TKS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: voorstel wijziging spelregels
« Reactie #29 Gepost op: 13-01-2009, 00:44:13 »
Ik ben nog steeds van plan de bonus in te voeren vanaf aflevering 3. Het is niet meer dan redelijk dat spelers beloond worden als ze vroeg in het spel de juiste aandelen hebben gekocht. Maar de bonus mag in de eindscore niet gaan overheersen. Vandaar dat de waarde van de bonusaandelen wordt gedeeld door het aantal afleveringen keer twee. Verder worden alleen aandelen van aflevering 3 en later meegenomen. Dan kan iedereen tussen aflevering 2 en 3 beginnen na te denken over welke aandelen hij wil inslaan. De 95 aandelen Anniek Mol van DC uit aflevering 1 tellen dus niet mee voor de bonus omdat hij op dat moment er geen rekening mee kon houden dat ze ook later in het spel een effect konden hebben.

Ik sta sympathiek tegenover jullie voorstel om de eindprijzen van de Molaandelen te verhogen en denk zelf aan een eindwaarde van 200 dukaten. 1000 dukaten als eindwaarde is te veel. We moeten er rekening mee houden dat een verhoging van de prijs zowel een effect heeft op de oude score als de bonus. Stel dat iemand in aflevering 1 veel Molaandelen van de Mol koopt. Een andere speler kan deze speler verslaan door 9 afleveringen te speculeren op Kandidaataandelen en pas daarna, met meer dukaten, nog meer Molaandelen te kopen. Maar met de bonus erbij is dat vrijwel onmogelijk. De bonus van speler 1 (met Molaandelen) is dan namelijk 10 keer zo groot als die van de tweede (met Kandidaataandelen). Dat is nauwelijks meer goed te maken. Bij een eindprijs van 200 dukaten, en dus een twee keer zo grote bonus voor de Molaandelenspeler, moet dat nog wel lukken.

Offline ravelijn

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • niets is zoals het lijkt
Re: voorstel wijziging spelregels
« Reactie #30 Gepost op: 13-01-2009, 01:20:55 »
Nou het nieuwe systeem werkt uitstekend; nog steeds dezelfde top 5!

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: voorstel wijziging spelregels
« Reactie #31 Gepost op: 13-01-2009, 15:25:57 »
Het is me nog niet helemaal duidelijk, mag het nog even in Jip en Janneke taal?

Je onthoudt dus de aandelen de we hebben op donderdagavond 20.00 uur, vanaf aflevering 3.
Die aandelen kun je terugvinden op je pagina, linksonder. Daar staan ze tegen de waarde van nu.
Uiteindelijk worden die aandelen of 100 of 0 waard.
Je berekent de bonus dan als volgt voor de kandidaten (aantal K-aandelen * 100)/(aantal aflevering * 2)
En voor de mol (aantal M-aandelen * 100)/(aantal aflevering * 2)

Heb ik het zo goed?
« Laatst bewerkt op: 13-01-2009, 15:28:19 door Swifty »
Keep calm and eat chocolates!

Offline Erik TKS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: voorstel wijziging spelregels
« Reactie #32 Gepost op: 13-01-2009, 15:34:24 »
Klopt! ::ok::

Offline vlees

  • Forumlid
Re: voorstel wijziging spelregels
« Reactie #33 Gepost op: 13-01-2009, 15:39:43 »
ik ben benieuwd of het het gewenste effect heeft
@Erik: lees jij wel eens je mail? (heb een aantal dagen geleden wat verstuurd (en vandaag ook wat maar ik verwacht natuurlijk niet dat je altijd je mail leest maar van die oude mail eigenlijk wel ::tandpastasmiley::))

Offline Knudsen

  • Forumlid
Re: voorstel wijziging spelregels
« Reactie #34 Gepost op: 13-01-2009, 18:26:41 »

Uiteindelijk worden die aandelen of 100 of 0 waard.
Je berekent de bonus dan als volgt voor de kandidaten (aantal K-aandelen * 100)/(aantal aflevering * 2)
En voor de mol (aantal M-aandelen * 100)/(aantal aflevering * 2)


Hoe wordt de factor op molaandelen dan effectief, die worden in het laatste voorstel uiteindelijk toch 200 waard?  :-\\

Dat is wat lastiger, vrees ik, momenteel kunnen ze op de beurs nog niet boven de 100 stijgen...

Offline vlees

  • Forumlid
Re: voorstel wijziging spelregels
« Reactie #35 Gepost op: 13-01-2009, 18:30:37 »
omdat de kandidaten aandelen ook niet op 0 kunnen

Offline Erik TKS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: voorstel wijziging spelregels
« Reactie #36 Gepost op: 13-01-2009, 20:01:38 »
Je berekent de bonus dan als volgt voor de kandidaten (aantal K-aandelen * 100)/(aantal aflevering * 2)
En voor de mol (aantal M-aandelen * 100)/(aantal aflevering * 2)
Heb ik het zo goed?

Knudsen heeft gelijk. Bij de K-aandelen is het inderdaad keer 100 maar bij de M-aandelen moet het keer 200 zijn. Je betaalt maximaal 100 voor een Molaandeel maar het aandeel kan 200 waard worden.

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: voorstel wijziging spelregels
« Reactie #37 Gepost op: 13-01-2009, 20:56:31 »
Knudsen heeft gelijk. Bij de K-aandelen is het inderdaad keer 100 maar bij de M-aandelen moet het keer 200 zijn. Je betaalt maximaal 100 voor een Molaandeel maar het aandeel kan 200 waard worden.

Ok, duidelijk  ::ok::
Keep calm and eat chocolates!

Offline MacGyverMagic

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Mollen is een Olympische sport, dus ...
Re: voorstel wijziging spelregels
« Reactie #38 Gepost op: 13-01-2009, 23:02:37 »
Nu kunnen spelers die met een beetje geluk en veel geld snel groeien door afvallers te voorspellen winnen zonder dat ze de mol weten. Dit zou speculeren op molaandelen belonen wat alleen goed kan zijn. Wel moet er met percentages gewerkt worden. Mensen met minder geld kunnen minder molaandelen kopen. Ik denk dat de geschiedenis afhankelijk moet zijn van hoeveel 'correcte molaandelen' je hebt in je verzameling van molaandelen en dat de geschiedenis tevens moet worden gecorrigeerd voor je budget. Verder een goed idee. Ik heb het altijd belachelijk gevonden dat mensen die uiteindelijk de mol kennen nog steeds kunnen verliezen omdat iemand anders die uiteindelijk fout gokt meer winst heeft gehad gedurende het handelen in k-aandelen.

Offline DikkeControleur

  • Forumlid
  • Laat iedereen in zijn waarde.
Re: voorstel wijziging spelregels
« Reactie #39 Gepost op: 14-01-2009, 14:01:42 »
Hmmm. Stel dat iemand gelijk de juiste mol kiest, en gelijk al 't geld in molaandelen stopt.
Hij heeft dan bijvoorbeeld 311 Molaandelen.
Stel dat hij helemaal niet meer speelt.
De molaandelen worden 200 dukaten waard, en de molaandelen in de bonus dus ook 200 dukaten.

Dan is zijn eindscore dus:

Mol en Kandidaat aandelen: 311 * 200 = 62.200 dukaten
Bonus   : (311 * 200)*2/10 = 12.440 dukaten per aflevering = 12.440*7 (we doen dit vanaf aflevering 3) = 87.080 dukaten

Totale score: 62.200 + 87.080 = 149.280 dukaten.

Dit is een astronomisch bedrag. Zeker voor iemand die gelijk molaandelen koopt, en verder niet mee speelt.

Als ik geen fout heb gemaakt, en het goed begrepen heb, dan kunnen we dus beter een mol kiezen. Daar allemaal molaandelen van kopen, en verder niet meer op de beurs spelen.
Het moet toch wel zo zijn dat het handelen je wel verder brengt in de ranglijst!!!

-------------------------------------------------------------------------------------

Ik zou in 't bonussysteem alleen de tussentijdse molaandelen meerekenen. Het hebben van molaandelen tijdens de serie is namelijk risicovol. Het hebben van kandidaataandelen niet.
Hoe eerder je molaandelen hebt (de juiste heh), hoe hoger de bonus zou moeten zijn. Wat vindt je van dit voorstel:

Waarde molaandeel na de uitslag: 120 dukaten (kandidaataandelen 100)
Bonuswaarde voor elk molaandeel in bezit na aflevering 9: +1 per aandeel
Bonuswaarde voor elk molaandeel in bezit na aflevering 8: +2 per aandeel
Bonuswaarde voor elk molaandeel in bezit na aflevering 7: +5 per aandeel
Bonuswaarde voor elk molaandeel in bezit na aflevering 6: +8 per aandeel
Bonuswaarde voor elk molaandeel in bezit na aflevering 5: +12 per aandeel
Bonuswaarde voor elk molaandeel in bezit na aflevering 4: +18 per aandeel
Bonuswaarde voor elk molaandeel in bezit na aflevering 3: +25 per aandeel

In het rekenvoorbeeld van iemand die gelijk 311 molaandelen heeft, en verder niets:

Eindscore = 311*120 + 311*1 + 311*2 + 311*5 + 311*8 + 311*12 + 311*18 + 311*25 =
          = 37.320  + 311   + 622   + 1.555 + 2488  + 3732   + 5598   + 7775   =
          = 59.401

Dat ziet er qua eindscore al beter uit. Maar zelfs dan lijkt de bonus nog te groot te zijn. En daardoor is het nog de beste strategie om op 1 kandidaat te spelen vanaf aflevering 3.
Toch zou dit systeem moeten kunnen slagen om én het handelen te stimuleren én de durfals die molaandelen kopen te belonen.
------------------------------------------------------
Wat waren de eindscores vorig jaar trouwens van de top10?

Ik opteer anders voor de optie "Niets veranderen".
« Laatst bewerkt op: 14-01-2009, 14:08:48 door DikkeControleur »
Ik ben niet dik! Ik ben de Dikke Controleur.