Auteur Topic: voorstel wijziging spelregels  (gelezen 28161 keer)

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: voorstel wijziging spelregels
« Reactie #60 Gepost op: 18-01-2009, 19:59:08 »
maar het is wel shit als je 30 uur niet online bent en dus niet hebt kunnen handelen, en je bent dan ineens uit de top 5 gevallen   :(



 ::)
Keep calm and eat chocolates!

Offline Megan

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I se le dijo de forma!
Re: voorstel wijziging spelregels
« Reactie #61 Gepost op: 18-01-2009, 20:00:49 »
maar het is wel shit als je 30 uur niet online bent en dus niet hebt kunnen handelen, en je bent dan ineens uit de top 5 gevallen   :(
 ::)

het is uberhaupt niks aan dit jaar als je niet hele dagen in die beurs kan hangen :-\\
Sommige mensen verwarren het recht op vrije meningsuiting met het recht op verbaal geweld.

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: voorstel wijziging spelregels
« Reactie #62 Gepost op: 18-01-2009, 20:07:41 »
het is uberhaupt niks aan dit jaar als je niet hele dagen in die beurs kan hangen :-\\


het is wel een heel bizarre beurs dit jaar idd, zoveel piraten die maar wat doen, echt heel apart  :-\\
Keep calm and eat chocolates!

Offline Megan

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I se le dijo de forma!
Re: voorstel wijziging spelregels
« Reactie #63 Gepost op: 18-01-2009, 20:08:41 »
het is wel een heel bizarre beurs dit jaar idd, zoveel piraten die maar wat doen, echt heel apart  :-\\

 ::rofl:: piraten zegt ze!
Sommige mensen verwarren het recht op vrije meningsuiting met het recht op verbaal geweld.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: voorstel wijziging spelregels
« Reactie #64 Gepost op: 18-01-2009, 23:38:30 »
niet ideaal dat de persoon die het beste de mol voorspelt de nummer 1 wordt

OK maar volgens mij was de allereerste opzet van deze beurs dat die voorspellende waarde zou krijgen. Zoals met een politieke aandelenmarkt die vaak nauwkeuriger zijn dan polls. Toch Erik?
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Erik TKS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: voorstel wijziging spelregels
« Reactie #65 Gepost op: 19-01-2009, 01:23:56 »
Dat klopt. En als ik het allemaal goed heb doorgerekend dan moet je zowel goed handelen als de Mol opsporen om hoog in het klassement te eindigen. Ik ben erg benieuwd naar het verdere verloop van de beurs met de nieuwe regels.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: voorstel wijziging spelregels
« Reactie #66 Gepost op: 19-01-2009, 12:08:23 »
Klopt, ik ook. Trouwens ik bedacht me nog wat anders. Als het effect alleen is

"die bij zijn bonusaandelen veel Kandidaataandelen van de Mol heeft, krijgt aan het einde van het seizoen minder bonus dan iemand die weinig Kandidaataandelen van de Mol heeft. Probeer dus zo snel mogelijk erachter te komen wie de Mol is en zorg daarna dat je van deze persoon geen Kandidaataandelen hebt tijdens de afleveringen."

Dan kan je maar moeilijk inhaken op Wie is de mol. Eenmaal dat ene kandidaataandeel verkocht en je bent al klaar. Daarom heb ik vorig jaar al eens geopperd ook "short" te kunnen gaan. Jij zei toen, ja koop dan gewoon de tegenwaarde, namelijk het molaandeel, dat geeft hetzelfde effect. Maar met die bonus niet, dan gaat het er enkel om dat je geen Kandidaataandelen hebt gehad, eigenlijk alleen een punt voor verwoede handelaars die gewoon dit gevaarlijke Kandi aandeel moeten ontwijken.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Knudsen

  • Forumlid
Re: voorstel wijziging spelregels
« Reactie #67 Gepost op: 19-01-2009, 23:10:33 »

Nou Lo, je slaat nu door. Je hebt je al jaren sterk gemaakt voor allerlei wijzigingen, waar ik het vaak mee eens was.

Je kunt nu eenvoudig short gaan, de mol-aandelen worden uiteindelijk hoger gewaardeerd, zelfs het effect wat je beschrijft telt maar voor 1/9 mee. Allemaal verbeteringen, dus kun je je best veroorloven om eens kandidaat aandelen te hebben van de uiteindelijke mol. Je weegt bij je positie voor elke aflevering af; of mogelijke kans op afvaller, maar dan ook geen bonus als dat later de mol blijkt!  Volgens mij zijn dat stuk voor stuk wensen die jij ook al eens geuit hebt. Of beeld ik me dat maar in?

Waar jij je mischien eens in zou kunnen verdiepen is of een speculant voldoende vrijheid heeft, tegenover de bonus voor de goede inactieve gokker die blijft zitten waar die zit. Dat eerste is waar je in uitblonk in eerdere series, vandaar. Erik beweert dat beide eenzijdige strategieën niet winnend zijn, wat denk jij daarover?

Ik ben benieuwd hoe de wijzigingen uitwerken, laten we dat eerst een zien.

Knudsen (tritorus op beurs).





Offline Lo

  • Forumlid
Re: voorstel wijziging spelregels
« Reactie #68 Gepost op: 20-01-2009, 10:50:06 »
je al jaren sterk gemaakt voor allerlei wijzigingen

Klopt ;)

Top op 1 is voor mij dat het niet te moeilijk moet worden hoor, eigenlijk moet dus 1 quickscan genoeg zijn zodat ook basisschoolleerlingen en brugpiepers mee gaan doen. Ik vind het al een aardig succes worden met 100+ deelnemers ;)

Inderdaad komen allerlei wijzigingen ter sprake om opkomende problemen te tackelen. Zoals die mens-machine, dat is wel oneerlijk voor 90% van de deelnemers die niet met een robot kunnen werken.

Een oude tip van mij was short gaan, dat komt nu weer bovendrijven gezien een nieuw effect door de laatste regels. Daar was nog niet over nagedacht dus ik breng hem weer even boven.

Ik vind het ook mooi dat Erik aan de knoppen blijft draaien, dus actief blijft voor de molbeurs. Blijven komen met wensen dus, activiteit keeps the molbeurs alive ;).

Ik ben ook benieuwd hoe de wijzigingen uitwerken, zoals ik al eerder zei kunnen we in de volgende editie dan wel weer eens kijken naar de formules van RJ etc. want die zien er ook wel veelbelovend uit... maar het moet dus niet te ingewikkeld worden!
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline RJBanthum

  • Forumlid
Re: voorstel wijziging spelregels
« Reactie #69 Gepost op: 22-01-2009, 01:34:33 »
Hoe dan ook, het is goed dat hierover discussie ontstaat, want dat betekent dat er wel interesse is in een goede werking en nog veel belangrijker: het geeft aan dat de beurs min of meer goed werkt.

Maar, alles kan beter, kijk maar naar de huidige situatie: nog steeds weet niemand wat de ultieme strategie is op de beurs. Dat zal altijd wel zo blijven. Dat moet ook, want zodra een iemand het weet en een structurele regel kan opstellen hoe je verdient op de aandelenmarkt, is het binnen 2 dagen gedaan met de beurs. Het draait er namelijk om dat je profiteert van je mede-beursgenoten. De winst die jij maakt is het verlies van iemand anders! Oftewel, jouw goede strategie profiteert van een ander zijn/haar 'slechte' of 'minder goede' strategie. Je moet dus nooit dezelfde strategie hebben als alle anderen!

Wat ik persoonlijk bij een beurs belangrijk vind is dat deze logisch moet functioneren naar de wetten van vraag en aanbod. Dat is de basis en tegelijk het allerbelangrijkste. Ten tweede is het belangrijk dat de beurs min of meer onvoorspelbaar is, daarmee bedoel ik 'zonder lekken' zodat er geen mogelijkheden zijn om te cheaten/frauderen. Hoe simpeler je beursmodule, hoe simpeler de ultieme strategie gevonden kan worden. Je moet ervoor zorgen dat de beursganger altijd keuzes heeft, maar zodra hij een keuze maakt, moet de keuze minder aantrekkelijk zijn geworden. Dat moet je je zo voorstellen: Beursganger #1 heeft drie keuzemogelijkheden: A B en C. Als beursganger #1 besluit dat A voor hem het aantrekkelijkst is (en er dus voor kiest), moet voor beursganger #2, die na #1 dezelfde keuzemogelijkheden heeft, keuzemogelijkheid A minder aantrekkelijk zijn geworden, en B en C ietsje aantrekkelijker. Kiest deze persoon nog steeds voor A, dan gaat dit net zo lang door totdat mensen beter voor B of C kunnen gaan kiezen. Op dat moment zullen #1 en #2 ook van positie wisselen, alleen is voor #1 het rendement op A hoger dan voor #2, die weer meer rendement heeft dan #3 enzovoorts.
Op zich wordt dit systeem al bevorderd door de vraag/aanbod relatie, maar kan af en toe een beetje versterkt worden om de beurs levendiger te maken (en inderdaad, ook ingewikkelder).

Bovendien vind ik de moeilijkheidsgraad niet eens heel belangrijk... Je moet het spel-element simpel houden en de beurswerking optimaal. Die formules erachter hoeft toch niemand te weten? Beter van niet juist! Als je dat weet kun je preciezer berekenen wat de 'best buy' is... Het beursprincipe lijkt me voor iedereen te begrijpen: vraag/aanbod, koers daalt bij veel verkopen en stijgt bij veel aankopen. Door ervaring moeten mensen wijs worden en inzicht krijgen, waardoor ze kunnen winnen. Juist door de beurswerking te verbeteren, hou je het concept simpel, alleen het resultaat is doelgerichter. Nu moeten mensen zich ook nog verdiepen in bonussen en strategieën daarvoor. Lijkt mij juist moeilijker, maar wie ben ik? :P

Kleine EDIT:
@ Swifty: Dat is wel het principe van de beurs, op tijd verkopen/kopen, niet voor niks zijn er mensen hele dagen druk mee ^^... Maar ik ben het met je eens, dat het voor de meeste deelnemers hier heel vervelend is. Toch kun je daar niks aan doen, tenzij je wil stoppen met de beurs en iets anders op wil zetten. Het zit onlosmakelijk vast aan 'de beurs' :)
Kleine EDIT2:
Ik bedenk me net nog iets: Deze beurs verschilt wel een klein beetje met de 'echte' beurs omdat je niet onderling handelt, maar met een machine. Je kan dus onmogelijk 'short' gaan, want het verkoopmoment is gelijk aan het levermoment. Je kunt ook geen prijsafspraken maken, want de machine heeft geen belangen. Oftewel, short/long posities zijn niet van invloed op deze beurs. Zou overigens wél een interessante toevoeging zijn, mede omdat je dan kan profiteren van koersdalingen, wat nu niet het geval is. Hiervoor moet je dan wel de hele beurs op de schop nemen, want je moet dan onderling kunnen handelen. Ik zie het nog niet zo snel gebeuren :) vooral omdat het dan wel te moeilijk wordt voor beursleken.
« Laatst bewerkt op: 22-01-2009, 01:48:52 door RJBanthum »

Offline DikkeControleur

  • Forumlid
  • Laat iedereen in zijn waarde.
Re: voorstel wijziging spelregels
« Reactie #70 Gepost op: 22-01-2009, 12:57:54 »
Ik stel voor om na aflevering 3 een inschrijfstop in te lassen.
Dit voorkomt inschrijvingen met cowboy-aankopen, en fraude.
Ik ben niet dik! Ik ben de Dikke Controleur.

Offline vlees

  • Forumlid
Re: voorstel wijziging spelregels
« Reactie #71 Gepost op: 22-01-2009, 19:49:01 »
Ik bedenk me net nog iets: Deze beurs verschilt wel een klein beetje met de 'echte' beurs omdat je niet onderling handelt, maar met een machine. Je kan dus onmogelijk 'short' gaan, want het verkoopmoment is gelijk aan het levermoment. Je kunt ook geen prijsafspraken maken, want de machine heeft geen belangen. Oftewel, short/long posities zijn niet van invloed op deze beurs. Zou overigens wél een interessante toevoeging zijn, mede omdat je dan kan profiteren van koersdalingen, wat nu niet het geval is. Hiervoor moet je dan wel de hele beurs op de schop nemen, want je moet dan onderling kunnen handelen. Ik zie het nog niet zo snel gebeuren :) vooral omdat het dan wel te moeilijk wordt voor beursleken.
zo was de molbeurs toch voor 2008?

Offline RJBanthum

  • Forumlid
Re: voorstel wijziging spelregels
« Reactie #72 Gepost op: 25-01-2009, 11:56:12 »
Dat weet ik niet, ben er pas sinds dit jaar. Maar ik begrijp ook wel dat dat niet werkt, want dan ben je heel erg afhankelijk van mede deelnemers, en omdat er zo weinig zijn, is het moeilijk onderling te verkopen...

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: voorstel wijziging spelregels
« Reactie #73 Gepost op: 9-03-2009, 18:28:54 »
Doe je na afloop wel een overzicht van de stand met en zonder bonus?

Ik zie nu nl dat ik boven Marloes sta, hoewel zij 6 Anniek-m-aandelen meer heeft dan ik (en we hebben allebei al ons geld in Anniek-m gestoken). Lang leve de bonus  ::tandpastasmiley::

(en als nu de hele top 7 bij hun molkeuze blijft, word ik nog vijfde ook  :D)
Keep calm and eat chocolates!