Auteur Topic: Aflevering 4  (gelezen 102731 keer)

Offline revelation

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • dall'inizio alla fine.. che divertimento!
Re: Aflevering 4
« Reactie #300 Gepost op: 2-04-2006, 19:53:25 »
hoe gedraagt de mol zich in de kofferopdracht?

welke koffer?
de mol weet de langste afstand (Kuta) en kent de opstelling van de koffers.
ofwel zorgt de mol dat hij de langste afstand pakt, ofwel kiest hij een koffer met een van de langere afstanden (een korte afstand kan alleen maar voor een groot verschil in afstand zorgen en dus voor een gemakkelijke keuze). aangezien mary-lou de Kuta-koffer had en is uitgeschakeld, kan men uitgaan van het tweede.

welk station?
de mol bepaalt zijn positie aan de hand van de positie van een koffer die een moeilijke keuze zal opleveren. als de mol een van de langere afstanden heeft gekozen, dan kan men aannemen de mol op een verder metrostation terug te vinden aangezien de langste afstand steeds doorreist.

welke afstand?
de opdracht van de mol slaagt indien de Kuta-koffer niet aankomt op het eindstation. de mol dient dus te voorkomen dat mary-lou doorreist.

er is is er maar een die dat doet: milouska. milouska legt ook het langste traject af.
toine/liz------------------------------0
liz/peggy-----------------------------1
peggy/frederique--------------------1
frederique/milouska----------------1
milouska/mary-lou------------------0
milouska/roderick-------------------0

0=fout
1=goed


Offline limone

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • let love rule
Re: Aflevering 4
« Reactie #301 Gepost op: 2-04-2006, 19:56:13 »
wel dat kan best zo zijn, maar je vergeet voor het gemak even dat een wereldkaart aan de randen ophoudt. je kunt bij een wereldkaart dus maar één kant op. ik vermoed dat het naar darwin bijvoorbeeld sneller is via links, en naar lissabon via rechts. de afstanden zijn dus wel degelijk anders, hoewel dat vooral met de manier van kijken te maken heeft.

 ::oink:: Ben ik nou debiel aan het worden ofzo? Whaaaaaaaaaahhhhhhhh.... *@%!$*@!#$W$%@*%!*$  :-\\
I got that tunnel vision going through my  head

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Aflevering 4
« Reactie #302 Gepost op: 2-04-2006, 20:00:57 »
wel dat kan best zo zijn, maar je vergeet voor het gemak even dat een wereldkaart aan de randen ophoudt. je kunt bij een wereldkaart dus maar één kant op. ik vermoed dat het naar darwin bijvoorbeeld sneller is via links, en naar lissabon via rechts. de afstanden zijn dus wel degelijk anders, hoewel dat vooral met de manier van kijken te maken heeft.
Herinner je je het kaartje nog dat hier is gepost met alle afstanden? Rechte lijnen op een wereldkaart zijn niet de kortste wegen in werkelijkheid: de echte kortste wegen lopen als cirkelbogen over de platte kaart. De kortste weg van net ietsje ten westen van de noordpool en net ietsje ten oosten van de noordpool is over de noordpool, echter, hoewel dit in werkelijkheid een punt is is dit de op een wereldkaart de hele bovenrand.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Aflevering 4
« Reactie #303 Gepost op: 2-04-2006, 20:23:39 »
Volgens mij gaan we er met z'n allen vanuit dat het plan van de mol in de metroopdracht is gelukt. (ik wel in elk geval.) Maar het kan natuurlijk ook dat de mol een fout maakt en bijvoorbeeld het verkeerde koffertje pakt. Je weet maar nooit. ::vergroot::

Als Toine bij Liz met de stickers bezig gaat, herhaalt hij eerst M-L's plaats Quebec en lijkt dan verbaast te reageren op zijn eigen plaatsnaam. Had hij misschien verwacht dat er iets anders in zijn koffer zat?
Maar ja, dan had Toine misschien zelf verder moeten gaan om zijn fout te kunnen herstellen.
Maar goed, de mol kan ook gewoon geluk gehad hebben en ondanks een fout van de mol, kan de groep alsnog de opdracht zelf verpesten.

(Zomaar een gedachte die die mijn hoofd spookt)

Offline paashaas

  • Forumlid
Re: Aflevering 4
« Reactie #304 Gepost op: 2-04-2006, 20:35:26 »
De mol hoeft ook niet persé de koffer/halte te kiezen die de beste kans op molacties geeft. Uit de analyses blijkt dat slechts 2 koffers (Kuta/Darwin) en 2 haltes (de laatste 2) "mollig" zouden zijn. Wil de mol tot de 3 grootste verdachten van het mislukken van deze opdracht behoren? Of trekt de mol zijn/haar eigen plan? Uit het verloop van de opdracht blijkt dat er op meerdere plaatsen foute beslissingen worden genomen. De kandidaten gaan de opdracht natuurlijk ook analyseren en komen er bijvoorbeeld ook wel op dat de personen bij de laatste haltes de beste molkansen hebben.
zondag 8 juni 2008: Amnesty Sponsorloop in Utrecht

Offline Mol_en_Co

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 4
« Reactie #305 Gepost op: 2-04-2006, 22:02:10 »
Ik vond de opdrachten op zich heel leuk. 'k Vond alleen die laatste opdracht met dat doolhof in de verlaten fabriek (of wat het ook was) een beetje onduidelijk qua welke kandidaat welke mogelijkheden had. Dus ook veel opties om het gunstig te monteren voor de redactie. Ook oneerlijk dat Toine en Milouska extra jokers konden krijgen omdat ze de keuze kregen tussen Richard bevrijden en 2 jokers, maar degenen na Roderick niet meer.

Ik baal er echt van dat Richard weer in het spel is.

Offline valentino

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 4
« Reactie #306 Gepost op: 2-04-2006, 22:05:26 »
ik lees dat sommigen denken dat misschien Richard de MOL is omdat hij weer terug in het spel is
maar dachten we dat vorig jaar ook niet toen Gijs weer ook terug in het spel kwam
 ::rofl::

Offline Lowprofile

  • Forumlid
Re: Aflevering 4
« Reactie #307 Gepost op: 3-04-2006, 00:28:04 »
Tja, de wereldkaart zoals wij die kennen is dus inderdaad een vertekening van de werkelijkheid.
Bovendien zijn er 'imperialistische' vertekeningen op. Zo is Europa en Noord Amerika veel groter afgebeeld als dat ze in werkelijkheid zijn.
Er bestaat een wereldkaart die door Oxfam verspreid wordt, die de verhoudingen wel correct meegeeft, maar die ook niet correct is qua afstanden.
Probleem is dat je een bol nooit correct op een vlak kunt weergeven : immers de poolcirkels zijn niet zo lang als de evenaar, maar op onze wereldkaarten wel. Dat kan niet kloppen dus.

Interessant aan deze discussie is, dat er ook op dit forum mensen zijn die moeite hebben met het 'concept' van wereldkaart en wereldbol. Waarom zou dat dus niet bij de molkandidaten ook kunnen zijn ? Met andere woorden: Milouska hoeft geen domme gans te zijn om het verkeerd te begrijpen.

Maar volgens mij heeft de Mol helemaal niks gedaan in de metro. Er was een grote kans dat de opdracht zowiezo zou mislukken, zelfs zonder zijn/haar tussenkomst. Goed gegokt.
Pro memorie: de korste afstand tussen B.A. en Bali is niet via de stille oceaan of over Afrika, maar wel via de Zuidpool. Idem voor Darwin. Het verschil tussen de twee steden is dan 400 km op een totaal afstand van 15.000 km.

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Aflevering 4
« Reactie #308 Gepost op: 3-04-2006, 00:55:26 »
dat zeg ik schat. :P
Nou, je zei net iets anders, schat :P

Wat is het verschil tussen een wereldkaart en een wereldbol? Helemaal NIETS... je moet het zo zien: je knipt de bol doormidden, legt hem uit en voila: een wereldkaart!!! De afstanden blijven dus ALTIJD hetzelfde.
Dat is niet helemaal waar, een kaart vertekent. Plus dat je uiteraard makkelijker van Zuid-Amerika naar Australië kunt westwaarts, een mogelijkheif die volgens een kaart niet bestaat.
The British are not impressed.

Offline Ninka

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Yvon, Milouska, ...
Re: Aflevering 4
« Reactie #309 Gepost op: 3-04-2006, 01:26:42 »
Dat is niet helemaal waar, een kaart vertekent. Plus dat je uiteraard makkelijker van Zuid-Amerika naar Australië kunt westwaarts, een mogelijkheif die volgens een kaart niet bestaat.

Inderdaad. Want als je een wereldbol in zou knippen en plat zou leggen, moet je het zo knippen:

 of zo:

 om hem helemaal plat te kunnen leggen. Een wereldkaart vertekent altijd.

Eerder is dit gepost door Robbieazerty:


En zo blijkt dat je via de zuidpool moet om de kortste weg te krijgen.
Mollen in Japan...

Offline paashaas

  • Forumlid
Re: Aflevering 4
« Reactie #310 Gepost op: 3-04-2006, 02:06:49 »
Een topografisch probleem, die metro-opdracht.
Een topologische oplossing misschien?
 
zondag 8 juni 2008: Amnesty Sponsorloop in Utrecht

Offline drien

  • Forumlid
Re: Aflevering 4
« Reactie #311 Gepost op: 3-04-2006, 04:15:43 »
Hebben jullie gezien dat de kleur van de envelop van Richard verandert?? In zijn hand is ie groen en in Karels  8)hand oranje (of andersom..) Ik denk dat Peggy de mol is want was haar helm ook niet oranje en van de rest van de kandidaten was de helm groen???? ::regenboog::

Offline Joff

  • Forumlid
Re: Aflevering 4
« Reactie #312 Gepost op: 3-04-2006, 10:39:06 »
het lijkt me dat de taak van de mol is om in elk geval niet te ver vóór de verste afstand te zitten
dat zou gevaarlijk kunnen zijn

Offline Jeweetwel

  • Forumlid
Re: Aflevering 4
« Reactie #313 Gepost op: 3-04-2006, 10:57:24 »
Mensen, ik weet niet of iemand hier al over heeft geschreven (volgens mij niet), maar tijdens de test van Peggy komt er echt een gigantische hint voorbij. Ik ga dit verder niet uitleggen (ik wil de pret niet bederven), maar duidelijker dan dit kunnen de hints in mijn ogen niet worden.

Offline Joff

  • Forumlid
Re: Aflevering 4
« Reactie #314 Gepost op: 3-04-2006, 11:10:29 »
Mensen, ik weet niet of iemand hier al over heeft geschreven (volgens mij niet), maar tijdens de test van Peggy komt er echt een gigantische hint voorbij. Ik ga dit verder niet uitleggen (ik wil de pret niet bederven), maar duidelijker dan dit kunnen de hints in mijn ogen niet worden.

heb je het over de achtergrond geluiden, drie keer zuchten of wat het ook is? of heb je het over het feit dat "Ja" op een gegeven moment staat omkringeld, bij de vraag over het stelen van jokers? ik heb het nu 3 keer gezien en net nog 2 keer dus samen 5 maar ik haal er niets uit

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: Aflevering 4
« Reactie #315 Gepost op: 3-04-2006, 12:04:00 »
Nou, je zei net iets anders, schat :P

oh niet, je herhaalde zowat letterlijk mijn text!
een beetje met de eer gaan strijken van mijn geweldig utigedachte theorie, he? :P
en daarna doen alsof je neus bloed, nou, ik heb je wel weer door.  :P

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Aflevering 4
« Reactie #316 Gepost op: 3-04-2006, 12:58:12 »
Mensen, ik weet niet of iemand hier al over heeft geschreven (volgens mij niet), maar tijdens de test van Peggy komt er echt een gigantische hint voorbij. Ik ga dit verder niet uitleggen (ik wil de pret niet bederven), maar duidelijker dan dit kunnen de hints in mijn ogen niet worden.
Doe maar wel...

Na de enorme hint richting Toine (een overduidelijke pijl) ben ik heel hard toe aan een andere overduidelijke hint naar een andere kandidaat, zodat ik met een gerust hart Milouska als mol aan kan houden.

Offline highwaykind

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • haaiweejkaaind
Re: Aflevering 4
« Reactie #317 Gepost op: 3-04-2006, 13:25:12 »
Weer een leuke aflevering, de opdracht in de fabriek deed me erg aan MYST denken, en inderdaad, het oude MOL gevoel is er weer !!
Met of zonder mol was de metro/koffer opdracht waarschijnlijk mislukt, maar als mol is het handig om een koffer met een plaats in Australie te hebben denk ik ?

Liz/Quebec: 9150 km
Peggy/Lissabon: 9600 km
Frédérique/Edinburgh: 11300 km
Roderick/Lisse: 11400 km
Toine/Sydney: 11800 km
Milouska/Darwin: 14700 km
Mary-Lou/Kuta: 15100 km

Peggy wou met alle geweld het kleine zwarte koffertje, maar daar zat Lissabon in en daar had ze erg weinig aan.

In de hal - iedereen roept nu wel de mol neemt geen geld mee, maar  :George nam wel degelijk geld mee in Portugal, hij gooide alleen de helft weer weg onderweg...dus : de mol neemt geen OF erg weinig geld mee ?
Thank you for saving me the trouble of deflecting that personal question with a joke - House .

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: Aflevering 4
« Reactie #318 Gepost op: 3-04-2006, 13:37:57 »
of de mol neemt zo veel mogelijk mee om de andere kandidaten te beletten geld te vinden?

trouwens; die fabriek opdracht deed me vies veel aan saw denken.
een oud pand, sleutels zoeken, en een bepaalde tijd om dat te doen.. mega eng, kreeg allemaal flashbacks.

t scheelde dat ze niet half naakt en omringd waren met messen.

Offline Joff

  • Forumlid
Re: Aflevering 4
« Reactie #319 Gepost op: 3-04-2006, 13:54:11 »
Doe maar wel...

Na de enorme hint richting Toine (een overduidelijke pijl) ben ik heel hard toe aan een andere overduidelijke hint naar een andere kandidaat, zodat ik met een gerust hart Milouska als mol aan kan houden.

ik denk dat het gaat om de jokers die ze neerlegt (waarbij duidelijk "de mol" in beeld komt)
iets anders heb ik niet kunnen ontdekken