Auteur Topic: Bewegende SpyGlass  (gelezen 29961 keer)

Offline DikkeControleur

  • Forumlid
  • Laat iedereen in zijn waarde.
Bewegende SpyGlass
« Gepost op: 19-02-2009, 12:00:17 »
Ok,

Dit laat me al dagen niet los. Dit seizoen krijgen we 2x een bewegende spyglass te zien bij het aanduiden van de locatie van die aflevering. Normaliter zoomt men alleen maar in op de locatie.

Aflevering 3:



Dit inderdaad Belfast. We zien de spyglass de volgende straten volgen:

Rubgy Road - Rugby Avenue - Ormeau Road - Cromac Street - Victoria Street - Chichester Street

(Bron: Stratenkaart Belfast)

Anniek & Hans moesten naar Chichester street.
Wat verder opvalt aan deze beweging is dat het de letter "J" schrijft.


Aflevering 6: 00:43

Wederom een bewegend spyglass van Amman:


Echter dit is Amman volgens mij niet! Tenminste ik kan 't niet vinden op de stratenkaart.

Stratenkaart Ammam

Is dit wellicht iets in Nederland. Een stad/dorp met een treinspoor aan de oostkant?
Ik heb geboorteplaatsen van de deelnemers bekeken. (Den Haag, Assen, Maastricht enz). Maar kon geen match vinden.

Met een beetje goede wil volgt ook deze beweging de letter J. Alleen gaat het eerst naar links, en dan weer terug naar rechts, voordat het naar boven en naar links gaat. (Kan je 't nog volgen?).

De kwaliteit van de caps zijn matig. Maar ook op de torrentversie van de aflevering kan ik niet de straatnamen lezen in de Amman versie.

Ik dacht ik plaatst 't hier, want wellicht kan je 't aanvullen. Of herken je de Amman-plaats (schreef ik hoopvol).

« Laatst bewerkt op: 19-02-2009, 13:14:20 door DikkeControleur »
Ik ben niet dik! Ik ben de Dikke Controleur.

Offline vveerraak

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Bewegende SpyGlass
« Reactie #1 Gepost op: 19-02-2009, 12:23:12 »
Mooi gevonden!

Maar Amman heet Amman en niet Ammam, toch?  ::vergroot::
Tell me what your telescope says

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: Bewegende SpyGlass
« Reactie #2 Gepost op: 19-02-2009, 12:34:24 »
Snap er weinig van en te vergezocht.  ::rofl::
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline G-root

  • Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Re: Bewegende SpyGlass
« Reactie #3 Gepost op: 19-02-2009, 14:10:45 »
Ik vind het helemaal geen slechte observatie ... wss zijn er wel mensen met een HDD die een nog hogere resolutie hebben dan de torrents en waarop de straatnaam misschien wel gelezen kan worden ?
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Bewegende SpyGlass
« Reactie #4 Gepost op: 19-02-2009, 14:13:28 »
Nou, het viel mij ook al op. Ik vroeg me zelfs al af of die van Amman wel klopte.
Het is trouwens wel gek dat de radar-achtige kaart van Jordanië een geheel andere stijl heeft dan de kaart van N-I. Je verwacht dat dit in groentinten blijft, zoals van die oude fosfor beeldbuizen.
The British are not impressed.

Offline Vieffan

  • Forumlid
Re: Bewegende SpyGlass
« Reactie #5 Gepost op: 19-02-2009, 15:08:43 »
heel interessant. ik ga eens ff kijken of ik er uit kan komen waar dit is ;).
morgen ofzo ;D.

Offline Tsubasa

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Who Is The Mole 2015 in Sri Lanka and India!
Re: Bewegende SpyGlass
« Reactie #6 Gepost op: 19-02-2009, 16:07:21 »
Ik vind 't bijster interessant. Echter, het zal ontzettend moeilijk zijn om de straten op dat kaartje te vinden als je niet de originele kaart bezit. Hoe goed een stad wordt afgebeeld ligt voor 80 procent aan de kaartenmaker namelijk. De kaart van Amman waar je dat linkje van geeft maakt bijv. grote straten wel vele malen groter weer dan kleinere straten, terwijl het kaartje uit het WIDM spyglass alle straten even groot weergeeft. We hebben ook totaal geen idee van schaal, dus kan het kaartje nog best wel van Amman zijn, alleen is 't niet herkenbaar op de kaart die we erbij houden.

Datzelfde geldt ook voor het vergelijken met Nederlandse steden. Dit wordt pas makkelijk als we ook echt weten wie de kaartenmaker zou zijn, en waar we die kaart kunnen zien. Of iemand moet zijn eigen plaatsje weten te herkennen! (Aerdenhout, anyone?  ;D )
De luie molspeurder: Tsubasa! Schot voor de boeg mol: Rik vd Westelaken. Wie is de Mol: Rik vd Westelaken!

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Bewegende SpyGlass
« Reactie #7 Gepost op: 19-02-2009, 19:06:10 »
Ik heb alles even aan elkaar vast geplakt (zie plaatje). Zal zo in Google Earth kijken of ik het kan vinden. Ik denk trouwens niet dat er iets achter zit.


EDIT = Plaatje ge-update
« Laatst bewerkt op: 19-02-2009, 20:06:42 door Rat »

Offline RICKDEMOL

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • -
Re: Bewegende SpyGlass
« Reactie #8 Gepost op: 19-02-2009, 19:07:25 »
Ik vind 't bijster interessant. Echter, het zal ontzettend moeilijk zijn om de straten op dat kaartje te vinden als je niet de originele kaart bezit. Hoe goed een stad wordt afgebeeld ligt voor 80 procent aan de kaartenmaker namelijk. De kaart van Amman waar je dat linkje van geeft maakt bijv. grote straten wel vele malen groter weer dan kleinere straten, terwijl het kaartje uit het WIDM spyglass alle straten even groot weergeeft. We hebben ook totaal geen idee van schaal, dus kan het kaartje nog best wel van Amman zijn, alleen is 't niet herkenbaar op de kaart die we erbij houden.

Datzelfde geldt ook voor het vergelijken met Nederlandse steden. Dit wordt pas makkelijk als we ook echt weten wie de kaartenmaker zou zijn, en waar we die kaart kunnen zien. Of iemand moet zijn eigen plaatsje weten te herkennen! (Aerdenhout, anyone?  ;D )

Rick woont toch in Aerdenhout?
'Deze mensen zijn echt ROEKOE!'

Offline Sprien

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Kleine hamsters, grote avonturen!
Re: Bewegende SpyGlass
« Reactie #9 Gepost op: 19-02-2009, 21:25:50 »
Weer de J-beweging
The sun came up and reality set in.

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Bewegende SpyGlass
« Reactie #10 Gepost op: 19-02-2009, 21:36:40 »
Weer de J-beweging
Volgens mij was het precies hetzelfde stukje.

Offline -ELISE-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Bewegende SpyGlass
« Reactie #11 Gepost op: 19-02-2009, 21:38:16 »
Ik begin dnek ik toch door te krijgen dat Jon de mol is.
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Offline DikkeControleur

  • Forumlid
  • Laat iedereen in zijn waarde.
Re: Bewegende SpyGlass
« Reactie #12 Gepost op: 20-02-2009, 09:31:18 »
Thx Rat. Geweldig knip en plakwerk  ::ok::

Dus de straatnamen zijn definitief niet te lezen.
En het is niet de geboorteplaats van een kandidaat.

Toch een red herring?
Ik ben niet dik! Ik ben de Dikke Controleur.

Offline Joff

  • Forumlid
Re: Bewegende SpyGlass
« Reactie #13 Gepost op: 20-02-2009, 14:08:51 »
sorry ik zie daar echt geen J in

Offline Bodde

  • Forumlid
  • Omni Vincit Amor
Re: Bewegende SpyGlass
« Reactie #14 Gepost op: 20-02-2009, 16:11:15 »
Dikke: je bent geweldig! Ik geloof je!!! Waar bij Jordan. wordt ingezoomd middels Spyglass is ook volgens mij niet Amman. Wat ben jij een helder licht, heerlijk! Heb een kaartje van Amman gevonden. Lijkt me zo niet overeenkomen. Ik ga zoeken (en zal vinden ;)) om jouw theorette te kunnen ondersteunen.
Vind dit een mooie productiehint! En waanzinnig goed van je gevonden, later meer, ga nu met mijn neus in de atlas  ;)

maltho thi afrio lito

Offline Vieffan

  • Forumlid
Re: Bewegende SpyGlass
« Reactie #15 Gepost op: 20-02-2009, 16:45:06 »
deze vonden wij ook, maar ik het heb idee dat er meer straten zijn dan worden aan gegeven. Dit zijn denk ik alleen de hoofdstraten.

Offline DikkeControleur

  • Forumlid
  • Laat iedereen in zijn waarde.
Re: Bewegende SpyGlass
« Reactie #16 Gepost op: 20-02-2009, 16:48:26 »
Euh, in m'n openingspost staat een brute kaart van Amman.

We zijn het er denk ik wel over eens dat het getoonde kaartje niet Amman is.
Maar is er hier dan ook een hint verstopt? Of is het gewoon 'casual' montage.

Ik hoop nog steeds dat iemand 't kaartje (die door RAT gecompileerd) herkend.
Ik ben niet dik! Ik ben de Dikke Controleur.

Offline Bodde

  • Forumlid
  • Omni Vincit Amor
Re: Bewegende SpyGlass
« Reactie #17 Gepost op: 20-02-2009, 16:52:02 »
Zie nu pas je kaart Dikke, sorry.
Ik was wel erg enthousiast niet? Volgens mij alle geb.plaatsen en huidige woonplaatsen gehad. Moet Jon nog checken (huidige woonplaats ook Maastr.?).
Zucht...en weer ad slag   ;)
maltho thi afrio lito

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Bewegende SpyGlass
« Reactie #18 Gepost op: 20-02-2009, 18:31:31 »
Als ik nou wist wat die dubbele zwarte lijn moet voorstellen, dan zijn we al een stuk verder.
Nu we weten dat ze in de trein gaan stappen ga ik toch nog eens in Amman langs het spoor zoeken.

Toch ook maar eens kijken of er niet "Dennis is de mol" in te lezen valt. (Of Jon, Anniek of Viv.)  :P

Offline Joke

  • Forumlid
Re: Bewegende SpyGlass
« Reactie #19 Gepost op: 21-02-2009, 06:53:47 »
In de vooruitblik voor volgende week zien we de al genoemde treinopdracht.

Ik heb even gegoogled en enkele dingen over de trein in Jordanie gevonden. Er blijkt maar één trein te rijden, alleen tussen Amman en Damascus. Dit is wat ik tegenkwam"

Trein
De Hedjaz-spoorbaan, die begin vorige eeuw door Duitse ingenieurs als verbinding tussen Damascus en Medina werd aangelegd, heeft nu Jordanië als eindstation. Voor zuiver toeristische doeleinden rijdt er nu twee keer per week een trein op het traject Amman-Damascus. (http://www.vakantieshop.nl/jordanie/praktische-info/vervoer-in-land/vakantie.php)

Stoom trein avontuur
Vanuit Amman rijdt u naar het treinstation waar een authentieke stoomtrein uit de tijd van de eerste wereldoorlog u staat op te wachten. Terwijl u geniet van een comfortabele rit en het prachtige uitzicht wordt de reis opgevrolijkt door traditionele muziek en heerlijke hapjes en drankjes. Halverwege wordt de rust wreed verstoord door bedoeïenen op Arabische paarden die de trein overvallen en een passagier meenemen. Natuurlijk komt dan hulp van Lawrence of Arabia die de passagier weer veilig terugbrengt naar de trein. (http://www.isropa.nl/html.aspx?param=html/groups_Imposant_Jordanie.html)

Er zal een buffet ontbijt worden geserveerd aan de gasten in de tuin of het restaurant van het hotel.
De dag zal worden gestart met een panoramische toer met de bus door de hoofdstad Amman. Deze korte toer zal de bekende Blauwe Moskee, het oude stadsgedeelte, het nieuwe stadsgedeelte, het Amphitheater en de Citadel aandoen. Terwijl de gasten onderweg zijn zal er langs een oud treinstation worden gereden, waar nog een van de laatste stoomtreinen uit de tijd van het Ottoman imperium wordt onderhouden. De gasten zullen bij aankomst op het perron verrast worden doordat ze daar de trein zien staan, met de tekst "The Holland Express".
Aan boord van de trein zal een muzikaal trio de gasten onderhouden met populaire liederen waar de gasten op mee kunnen zingen. De trein zal door de buitenwijken van Amman richting de oost Jordanese woestijn en zuiden van de stad op weg naar het Turkse station Jiza. De trein zal nog een stop maken bij het station Um El Heerzan. Dan komt de woestijn uw gasten tegemoet.
En wat nu? Een verrassing op weg naar Jiza. Uit het niets verschijnen ruiters op Arabische paarden en zullen een treinoverval nabootsen. De trein met de gasten zal nog een stukje doorrijden tot een Bedouine tent, gelegen ergens midden in de woestijn. Alle gasten krijgen hier Kardemom koffie, mint thee met Arabische canapés geserveerd door de Bedouines. Hierna zal de trein zijn tocht hervatten naar het Jiza station, waar de groep zal worden verwelkomd door een groep doedelzakkers die het einde van de tocht zal “afblazen”. (http://www.eximo.nl/content/team_info.asp?ProId=198)

Er rijdt dus wel een trein bij Amman, en dat is ook te zien op de kaart van Dikkecontroleur, maar ik kan geen plek naast het spoor matchen met het spyglass. Het lijkt trouwens alsof de straten naast het spoor op de afbeelding van Rat het woord MOL vormen...

En, nu ik de aankondigingen van reisorganisaties lees: zou de overval ook een deel uitmaken van de opdracht? Dan zou er zelfs geld uit de pot kunnen verdwijnen!

« Laatst bewerkt op: 21-02-2009, 07:00:27 door Joke »