Poll

Wie is de mol NIET?

Susan
15 (9.6%)
Sofie
81 (51.6%)
Freek
61 (38.9%)

Totaal aantal stemmen: 108

Auteur Topic: [Poll] Wie is de mol NIET?  (gelezen 107339 keer)

Offline MarissaWIDM

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Poll] Wie is de mol NIET?
« Reactie #240 Gepost op: 10-03-2014, 13:10:37 »
Iedereen behalve Susan.

Tygo en Sofie zijn al zolang overduidelijk de fanatieke kandidaten en Freek, nee. Als die het toch blijkt te zijn, respect, maar voor mij wijst alles naar Susan als mol.

Offline hrvdg7

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Poll] Wie is de mol NIET?
« Reactie #241 Gepost op: 10-03-2014, 16:00:28 »
Tygo in ieder geval niet, Sofie ook niet. Follow the money theorie toegepast.

Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: [Poll] Wie is de mol NIET?
« Reactie #242 Gepost op: 10-03-2014, 18:24:33 »
Lightman, ik wacht op je betoog hier ;D

Offline Bjorrn

  • Winnaar Sequester
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Poll] Wie is de mol NIET?
« Reactie #243 Gepost op: 10-03-2014, 18:42:24 »
Als hij de mol toch blijkt te zijn .. Echt petje af dan. Dan is hij echt een briljante acteur!

Dan is Freek dus een briljante acteur  ::jaja::
Het leven is als een neus. Je moet eruit halen wat erin zit.

Offline Tomahawk9

  • Forumlid
Re: [Poll] Wie is de mol NIET?
« Reactie #244 Gepost op: 11-03-2014, 14:13:45 »
Lightman, ik wacht op je betoog hier ;D
Ik ook ::jaja::

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Poll] Wie is de mol NIET?
« Reactie #245 Gepost op: 11-03-2014, 14:18:37 »
Sluit ik me bij aan.

En als je dan toch bezig bent.... Wat haal je uit het stukje ma de laatste executie als Susan/Sofie zegt dat het op hun drietjes aankomt en Tygo daar verbaasd op reageert en dansje Freek.

Offline G-root

  • Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Re: [Poll] Wie is de mol NIET?
« Reactie #246 Gepost op: 11-03-2014, 14:30:12 »
Lightman, ik wacht op je betoog hier ;D

Heel goed die interesse in de speurmethode van lightman  ::ok:: . Als Freek de Mol blijkt te zijn, moeten we lightman misschien bannen van het forum om het volgend jaar spannend te houden.

Wat ik me ook afvraag: kijk je ook WIDM Junior, lightman?
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline Joss

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Poll] Wie is de mol NIET?
« Reactie #247 Gepost op: 11-03-2014, 14:33:27 »
Een laatste keertje dan: Freek.
Jij hebt zeker ook geen All Risk op je auto...

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Poll] Wie is de mol NIET?
« Reactie #248 Gepost op: 11-03-2014, 14:50:03 »
Citaat
Heel goed die interesse in de speurmethode van lightman  Duimen omhoog! . Als Freek de Mol blijkt te zijn, moeten we lightman misschien bannen van het forum om het volgend jaar spannend te houden.
Ik kijk, naast andere dingen/acties ook op die manier naar de spelers, vandaar dat ik zijn visie wel interessant vindt ;) en wel eens wil kijken of ik dezelfde conclusies trek als hij dat doet.

Offline Moni

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Poll] Wie is de mol NIET?
« Reactie #249 Gepost op: 11-03-2014, 14:52:04 »
Heel goed die interesse in de speurmethode van lightman  ::ok:: . Als Freek de Mol blijkt te zijn, moeten we lightman misschien bannen van het forum om het volgend jaar spannend te houden.

Ik vind de methode van Lightman zeker heel interessant, maar meer om te zien of mijn eigen speurmethode en inzichten bevestigd worden of juist niet. Ik ga er niet door switchen van mol.
« Laatst bewerkt op: 11-03-2014, 14:54:05 door Moni »

Offline lightman

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Poll] Wie is de mol NIET?
« Reactie #250 Gepost op: 11-03-2014, 17:49:16 »
Waarom Susan Visser kandidate is

Noem het een betoog, vind ik persoonlijk niet, maar bij deze leg ik wel mijn belangrijkste 'kaarten' met betrekking tot Susan op tafel.

Compleet met foto's, die ik voor de overzichtelijkheid in een spoiler heb geplaatst.

Na één aflevering durf ik de volgende deelnemers door te strepen als De Mol:

1. Susan
angst (oogleden), 3-indicator surprise en oprechte lach compleet met rimpels die maar aanhield en aanhield (na groen scherm)
...

Ik heb de executie van aflevering 6 nog eens goed teruggekeken en de multi-indicator surprise die Susan daar na haar groene scherm toont is zo overduidelijk. Op het moment dat het beeld terug naar de groep (en Susan) switcht zijn haar wenkbrauwen omhoog en op het punt weer naar beneden te gaan. De verwijde ogen en licht open mond die ze hierbij heeft zijn ook tekstboek. Hiermee is deze multi-indicator surprise nog mooier dan die in aflevering 1 (zie citaat), waar ze haar openvallende mond onderdrukt.

Zie bijgevoegde foto's (spoiler) voor een duidelijk verschil in positie van de wenkbrauwen als ook de andere surprise-indicatoren. Het tijdsverschil tussen het linker~ en rechtershot is slechts 0,25sec. Dit is ruim binnen de norm van een ongecontroleerde reflex.

De Mol zal uiteraard niet oprecht verrast zijn over de kleur van het scherm, deze is een gegeven, een kandidate wel.

SusanSurpriseAfl1.png 
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

SusanSurpriseAfl6.png
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)


In aflevering 1 is Susan na haar surprise over het groene scherm ook langdurig oprecht blij. Kenmerkend hiervoor zijn de kraaiepootjes rond haar ogen, de omhooggeduwde wangen en actieve spieren rond de ogen. Allen zijn duidelijk zichtbaar op de bijgevoegde foto. Lacht de Mol oprecht na het krijgen van een groen scherm? Onwaarschijnlijk. Een tweede indicatie dat Susan kandidate is.

SusanRealSmileAfl1.png
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)


Vlak voor Susan's executiescherm in aflevering 6 hebben alle mannen een groen scherm gehad. Art volgt hierop met "Alle mannen zijn door. Voor de derde keer op rij gaat er een vrouw naar huis. Susan?" Naast het nerveus krabben van haar onderbeen toont Susan direct hierna een emotie van lichte afschuw (omhooggetrokken bovenlip). Een andere indicator van afschuw is rimpels rond de neus. Deze zijn niet heel duidelijk zichtbaar, maar in het rechtershot op bijgevoegde foto (de afschuw) oogt het rond haar neus net iets meer samengeknepen dan op het linkershot van een moment later (waar Susan wacht op haar scherm).

Context kan tricky zijn, echter, voor een kandidate die nu weet dat er sowieso een vrouw naar huis gaat en vervolgens direct haar naam hoort, is afschuw een heel plausibele emotie. De gedachte dat zij - Susan - die vrouw wel eens zou kunnen zijn...

SusanAfschuwAfl6.png
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)


Bij de executie van aflevering 8 zijn er na het groene scherm van Tygo inmiddels drie mensen veilig. De blik van Susan richting de elkaar feliciterende Sofie, Freek en Tygo is interessant. Zij lijkt hier letterlijk de 'pijn' te verbijten (zie foto). Art is dit alles uiteraard niet ontgaan en spreekt "Drie mensen blij." In het beeld van de groep dat hierop volgt is op het gezicht van Susan een emotie van droevig te zien. Indicatoren hiervan zijn de mondhoeken die licht omlaag wijzen en een lege blik in haar ogen. Voor degene met een scherpe blik is ook een derde indicator; hangende boven oogleden zichtbaar. Het rechtershot in de bijgevoegde foto is een paar frames later en het verschil is waarneembaar bij het uiterste puntje van Susan's rechter ooglid. Deze is weer iets hoger, als teken dat de reflex (emotie) al weer afzwakt.

Susan had graag deel uitgemaakt van deze blije groep van drie, maar het is helaas niet zo. In plaats daarvan heeft zij nu een 50% kans op eliminatie. Een duidelijk en logisch verklaarbare emotie; als kandidate (niet als de Mol) kan je daar inderdaad droevig van worden.


SusanVerbijtAfl8.png
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

SusanDroevigAfl8.png
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)


Het spijt me voor alle Susan verdenkers.  :(  Zij is niet de Mol.

Spaar me het cliché antwoord dat Susan een geweldige actrice is, dat is ze ongetwijfeld, er zitten echter razendsnelle niet te acteren reflexen bij.
Facial expression, body language, context, interpretation!

Offline Joss

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Poll] Wie is de mol NIET?
« Reactie #251 Gepost op: 11-03-2014, 17:57:37 »
Susan is gewoon een psychopaat, kan niet anders...

Ik zie het niet Lightman, ik zie het niet...

Edit: die van 8 snap ik dan weer wel!  :D   ... Tygo en Sofie door, dat was niet de bedoeling!

Edit: hele punt volgens mij van de multi vitamine surprise is context. Zoals bij 8, kan ze best balen dat Tygo en Sofie door zijn.

En je kan jezelf prima voornemen om het wachten op het (groene) scherm als vervelend te ervaren. Sterker nog. Lijkt me een rot moment voor de mol. Ben je meteen 0,25 seconden blij als het voorbij is.

Edit: en ik was het met je eens toen je zei dat Aaf het niet was, dus ik neem je betoog serieus!

Edit: stop eens met editten...
« Laatst bewerkt op: 11-03-2014, 18:11:33 door Jossie »
Jij hebt zeker ook geen All Risk op je auto...

Offline Conejo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Look at this face..
Re: [Poll] Wie is de mol NIET?
« Reactie #252 Gepost op: 11-03-2014, 18:09:13 »
Susan is gewoon een geweldige actrice.  ::tandpastasmiley::

Ik zit diep genoeg in mijn tunnel om ondanks je betoog Susan alsnog te verdenken. Het is interessant om te lezen maar ik sluit bij verschillende situaties niet uit dat een Mol ook de desbetreffende emotie op dat moment dan voelen. Je hebt mijn verdenking richting Susan zeker wat afgezwakt, maar niet zo erg dat ik nu denk: Nee, Susan is het toch niet..

Wat ik dan weer interessant zou vinden, puur voor de vergelijking of er ook een vergelijkbaar lijstje te maken voor Freek? Vergeef me als het niet zo is, maar ik heb het idee dat jij als gezichtsuitdrukking expert ook kan zien of een reactie (gedeeltelijk) gespeeld is of niet. Ik heb een heleboel gezichtsuitdrukkingen van Freek gezien waarbij ik dacht: Nou, nu kan Freek niet anders dan kandidaat zijn!

Misschien dat Freek-verdenkers dit als een aanval op Freek zien nu Susan ook zo wordt aangevallen, maar ik vraag dit meer uit interesse als vergelijkingsmateriaal. Nu komt 'het bewijs' om het zo maar even te noemen maar uit één kant.. Dus dit is zeker geen aanval op Freek.

Nogmaals: mijn verdenking op Susan is afgezwakt maar ik ben niet overtuigd. De Mol moet Susan zijn.
WIDM-pool resultaten: '11-#321, '12-#133, '13-#53, '14-#9, '15-#144, '16-#30, '17-#212, '18-#48

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Poll] Wie is de mol NIET?
« Reactie #253 Gepost op: 11-03-2014, 18:13:01 »
Geweldige uitleg :D

Weet niet in hoeverre je tijd en zin hebt maar wellicht zou het leuk zijn om die inderdaad voor de andere 3 ook te maken.

Maar de gezichtsuitdrukkingen zijn wel een reden waarom ik Susan maar ook Freek niet als kandidaat zie. Alleen bij Tygo en Sofie heb ik er wat meer moeite mee. Daarom ben ik nu afleveringen aan het terugkijken.

Offline Joss

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Poll] Wie is de mol NIET?
« Reactie #254 Gepost op: 11-03-2014, 18:19:55 »
In Susan Real Smile zie ik trouwens iets anders... (de rechter)

Kleine nuance, maar ik zie: "Je moest eens weten, hehehe"  >:D
Jij hebt zeker ook geen All Risk op je auto...

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Poll] Wie is de mol NIET?
« Reactie #255 Gepost op: 11-03-2014, 18:21:52 »
Waarom Susan Visser kandidate is

Dank voor je post met uitsluitsel over Susan haar micro-expressies :) Zou je eenzelfde ook kunnen doen voor Freek? Een beetje ala Heinz en zijn molbattle: Susan vs Freek, zou je dat ook kunnen toepassen voor een micro-expressie battle?  :D
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: [Poll] Wie is de mol NIET?
« Reactie #256 Gepost op: 11-03-2014, 19:18:43 »
Heel helder betoog, Lightman. Dank je.  ::ok::

Voor mij was het al even duidelijk als bijvoorbeeld een Daphne, Jennifer en Aaf qua getoonde echte emoties, maar met deze extra uitleg is het idd een duidelijke zaak.  ::jaja::
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline Joss

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Poll] Wie is de mol NIET?
« Reactie #257 Gepost op: 11-03-2014, 19:19:38 »
Ben het echt volledig met G-R eens.

Sorry Lightman. Deze foto's doen me sterken in het idee dat Susan de mol is.
Jij hebt zeker ook geen All Risk op je auto...

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Poll] Wie is de mol NIET?
« Reactie #258 Gepost op: 11-03-2014, 19:24:35 »
Sorry maar ik ben het er zeker ook niet mee eens en ik heb er wel voor gestudeerd  ;D
Dat wil niet bewijzen dat ze de mol is maar de gezichtsuitdrukkingen bewijzen zeker niet dat ze het niet is.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Poll] Wie is de mol NIET?
« Reactie #259 Gepost op: 11-03-2014, 21:27:39 »