Auteur Topic: Aflevering 10 - De ontknoping  (gelezen 91113 keer)

Offline Koemba

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:
« Reactie #200 Gepost op: 8-03-2015, 20:30:09 »
Wij waren vandaag ook met het seizoen van George begonnen :P Ook de executie was een wereld van verschil xD Angela maakt het niet eens spannend en dan weet je al of je een groen of rood scherm hebt xD

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Aflevering 10 - De ontknoping
« Reactie #201 Gepost op: 8-03-2015, 21:15:50 »
Oei, daar vraag je me wat, tis al weer twee dagen geleden dat ik heb gekeken  ::rofl:: .
Er is wel iets over gezegd meen ik, kijk het zo nog eens even na  ;)

@ bodejos: ja dat zegt ze inderdaad aan het eind: "dit gaat in de pot voor volgend jaar"
Waarmee natuurlijk nog niet gezegd is, dat de beginstand van serie 4 al 15000 euro was. Het geld is gewoon gebruikt om hier en daar wat te kunnen schipperen, als de inhoud van de geldpot wat tegenviel, voor zover ik me herinner, is daar destijds op de fandag ook nog iets over gezegd.


Offline Poekie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 10 - De ontknoping
« Reactie #202 Gepost op: 9-03-2015, 11:59:21 »
Wat me eraan laat denken dat de kandidaten tijdens opdracht 1, in aflevering 1 van het daaropvolgende seizoen 4, meteen 20.000 euro wonnen...
Dat zijn wel andere bedragen nu.

Terugkomend op de finale van het huidige seizoen, stoort het me dan ook lichtelijk dat er zoveel nadruk wordt gelegd op de 'historische lage pot'. Das appels met peren vergelijken, maar goed, dat is hier al vaker genoemd.

Overigens ben ik wel te spreken over de wat lagere bedragen in het algemeen nu.

Op een of andere manier blijf ik het een beetje vreemd vinden om BN'ers achter bakken geld voor zichzelf te zien aanrennen, mais bon, dat is een andere discussie.


Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 10 - De ontknoping
« Reactie #203 Gepost op: 9-03-2015, 21:39:14 »
Op een of andere manier blijf ik het een beetje vreemd vinden om BN'ers achter bakken geld voor zichzelf te zien aanrennen, mais bon, dat is een andere discussie.
Veel bn'ers die meedoen aan WIDM zijn ook niet heel rijk.

De laatste vier kandidaten in het spel (Martine, Chris, Marlijn, Rik) hebben alle vier toegegeven dat ze zich soms als nepmol hebben gedragen en het heeft ze ook nog ver gebracht. Er zou eigenlijk een manier moeten zijn om dat genepmol tegen te gaan, zonder dat dan meteen overduidelijk is wie de mol is.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Aflevering 10 - De ontknoping
« Reactie #204 Gepost op: 10-03-2015, 21:02:26 »
Veel bn'ers die meedoen aan WIDM zijn ook niet heel rijk.

De laatste vier kandidaten in het spel (Martine, Chris, Marlijn, Rik) hebben alle vier toegegeven dat ze zich soms als nepmol hebben gedragen en het heeft ze ook nog ver gebracht. Er zou eigenlijk een manier moeten zijn om dat genepmol tegen te gaan, zonder dat dan meteen overduidelijk is wie de mol is.
Een mogelijk issue is dat er vaak een keuze is tussen jokers/vrijstellingen en geld in de pot. Daarbij is verhoog je je verwachte opbrengst (het is +EV) door te kiezen voor de jokers/vrijstelling i.p.v. voor het geld. Het is beter om een grote kans te maken op een lage pot, dan weinig kans op een net iets hogere pot. Of het werkelijk +EV is zou je kunnen uitrekenen, maar gezien het feit dat je maar één kans hebt om mee te doen snap ik de keuze om 'voor je zelf' te kiezen... wat je dan ook nog eens verdacht maakt omdat je niet voor het geld kiest.

Twee voor de hand liggende oplossingen zijn om:
1. Te zorgen dat het meer kost om voor jezelf te kiezen. Dus dat het echt om grote bedragen gaat, maar dan wordt het weer te makkelijk voor de mol. Daarnaast laat dit jaar zien dat het kiezen voor een joker al honderden euro's waard is.
2. Kandidaten belonen die voor het geld gaan. Toch is het raar om bijvoorbeeld kandidaten een joker te geven die juist wel voor het geld gaan.

Misschien kunnen de voordeeltjes in elk geval meer losgekoppeld worden van het verdienen of wegspelen van geld. Dus als ze dan zo nodig iets met jokers willen doen, dan dan zoals de gok opdracht die ze ooit hadden waarbij ze allemaal een joker kregen, maar deze konden inzetten om kans te maken op 3 jokers, of niks. Of gewoon random neer leggen tijdens opdrachten, om de paranoia bij de kandidaten te versterken.

Misschien moeten ze een nieuw middel bedenken waarbij kandidaten worden bestraft die zichzelf onnodig verdacht maken, of beloond als ze wel voor de pot kiezen. Maar hoe? Tegelijkertijd wil je ze niet meer kans geven om te winnen, waarbij de beloning als ze winnen groter wordt. Dat klopt niet.
Dan misschien toch iets dat kandidaten bestraft die voor zichzelf kiezen of zichzelf verdacht maken ten nadele van de pot. Op zijn minst kan je je vrijstellingen moeten verdedigen. Of een keer een bakjes opdracht doen waarbij de kandidaten die voor een joker hebben gekozen deze moeten afstaan aan degene die dat niet hebben gedaan. Gewoon iets om de groep het gevoel te geven dat het ook goed kan uitpakken voor jezelf als je voor de pot gaat. Iets om dat zaadje te planten, zodat kandidaten meer hun best gaan doen voor de pot. Eigenlijk het tegenovergestelde van het zaadje dat dit jaar geplant is door Margriet om juist wel geld weg te spelen. Hoewel ik dat dit jaar op zichzelf wel boeiend vond.

Het is best een lastig dilemma.

Offline KVilsteren

  • Forumlid
Re: Aflevering 10 - De ontknoping
« Reactie #205 Gepost op: 11-03-2015, 08:53:10 »
Ik denk dat als je de prikkel van de jokers minder sterk maakt je al een heel end komt. Het nepmollen blijft een manier om in de finale te komen, hoe hard je het bestraft. Bovendien geeft het wel een extra dimensie aan het spel.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Aflevering 10 - De ontknoping
« Reactie #206 Gepost op: 11-03-2015, 18:24:56 »
We wisten al dat kandidaten mollen en dat blijkt ook dit jaar weer. Zowel Chris, Rik en Marlijn hebben door de mol te spelen de andere kandidaten om de tuin proberen te leiden
En Martine dan? (Stift bijv., en ZV-spektakel).

Ik heb Marlijn weinig zien mollen. Ze ging wel voor direct eigen gewin (jokers). Maar dat maakte ze dan weer ruimschoots goed door veel geld te pakken (laatste Jokerspel, Dagoba, etc.).

Chris en Martine maakten er naar mijn smaak echt een spel van. Zij waren ECHT de mol aan het spelen. Rik was de pure kandidaat. Het spel boeide hem niet: hij hield alleen zijn mollen in de gaten. De rest kon barsten. Tja, het Journaal verdient denk ik te goed ;D

Met een microfoon buiten, zodat de fans kunnen interrumperen en zo nog prangende vragen het hoenderhok in kunnen werpen.
Gebeurde dat niet dan? Had het wel verwacht - als een soort Super-Moltalk. Patrick de crowd in. DE drie op het bordes. Dat je meteen je vurige vraag kon stellen en dat alles dan op een groot scherm werd uitgezonden.



De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Aflevering 10 - De ontknoping
« Reactie #207 Gepost op: 11-03-2015, 18:45:57 »
Hm, ik had gehoopt op nog wel wat meer molacties op de site in de loop van de week :-\\
...óf niet!

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Aflevering 10 - De ontknoping
« Reactie #208 Gepost op: 11-03-2015, 18:54:03 »
Ja ik ook Pac. En dit:
ZOVEEL VRAGEN.

Schoot Martine Margriet expres af? Zag Rik de andere enveloppen bij de fotoflitsopdracht nou wel of juist niet? Zag Rik dat Marlijn in de tempel een joker pakte? In welk vak lag het geld op het strand? Wie ging er als 9e kijken in de National Gallery? Was Viktor echt degene die niet op de New York foto hoorde? Zag Chris de envelop in de tuktuk bij de laseropdracht echt niet? Etc. etc.....
Nou ja, ik denk niet dat Martine Margriet expres afschoot of dat Rik de andere enveloppen zag. Zo aan het mollen waren ze niet, zeker Rik niet.

Maar zag Rik dat Marlijn in de tempel een joker pakte wil ik ook weten. Bad acting there...!!!

In welk vak lag het geld op het strand boeit niet erg. Ik las ergens dat Margriet shallow gegraven had. Maar waarom zou ze? Als ze de gelukkige was van het Molvak dan had ze 1 goed en 1 verkeerd antwoord en zou ze dus het Goede met het Molvak er helemaal niet uitpakken. Simpele molactie.
 
Margriet ging blijkbaar als 9e kijken in de National Gallery maar dat wil ik in het Vragenvuur nog wel eens terughoren... zoals veel meer ;D ;D ;D ::ok::

De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline FeniXXIV

  • Forumlid
  • Die Mol is baie wys
Re: Aflevering 10 - De ontknoping
« Reactie #209 Gepost op: 12-03-2015, 20:58:32 »
De conclusie van deze finale voor mij:

Ik blijf Martine geweldig vinden! ::trots:: ::bravo::

Margriet vind ik oprecht een heel leuke Mol! ::ok::

Rik heeft die laagste pot ooit echt verdiend! :P
Net zoals Marlijn dat etentje met Rik ...

Ook ... wat was me dit een fantastisch gecaste groep deelnemers! ::zon::

Nog steeds heb ik een beetje heimwee naar de spectaculaire finales zoals ten tijde van De Mol! Of toch zoals die in beeld werden gebracht, of tenminste toch hoe ik ze mij denk te herinneren, wie weet zou het serieus kunnen tegenvallen als ik ze nu zou terugzien. Al komen ze aardig in de buurt met die terugspoelscène. Maar helaas was dat al eens gedaan en verwacht ik eerder iets vernieuwends. Kreeg wel weer beetje hartkloppingen en gedachten als "zeg niet dat het Rik is hè, ..." dus eigenlijk zijn de makers weer in hun opzet geslaagd, tot het laatste moment blijf je een zekere twijfel bezitten, ook al weet je het zeker.

Leuke extra's dit jaar waren natuurlijk de live-finale en om die hele groep molloten bij elkaar te zien, moet fantastisch geweest zijn, helaas te ver voor mij. Het 'Koningin van Onderland'-momentje was wel een klein beetje raar maar grappig, Margriet wist zich precies niet echt een houding te geven aan haar onderdanen. Leek wel alsof zij een dikke vette prijs had gewonnen of zo ...

Maar soit! Ik had echt een voldaan gevoel na deze laatste aflevering, gewoon het feit dat de Mol haar werk gedaan heeft maakt alles goed! ;)
« Laatst bewerkt op: 12-03-2015, 21:00:25 door FeniXV »

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Aflevering 10 - De ontknoping
« Reactie #210 Gepost op: 13-03-2015, 17:24:25 »
Ik denk dat als je de prikkel van de jokers minder sterk maakt je al een heel end komt. Het nepmollen blijft een manier om in de finale te komen, hoe hard je het bestraft. Bovendien geeft het wel een extra dimensie aan het spel.
Los daarvan: ik vraag me altijd af of 1 joker echt het verschil maakt tussen een rood en een groen scherm. Je kan drie jokers inzetten, en voor de rest de helft goed hebben. Dan zit je op 13 goede antwoorden.

Kandidaat 2 kan zonder jokers misschien 14 antwoorden correct hebben. Dan heeft degene met de drie ingezette jokers toch echt pech.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Aflevering 10 - De ontknoping
« Reactie #211 Gepost op: 14-03-2015, 17:23:07 »
eens in een interview met Anton gelezen dat de kandidaten de tests vaak heel slecht maken en maar 5 of 6 vragen goed hebben
Dat was dit seizoen zeker niet zo. Je moest giga veel goed hebben om door te mogen. Al vanaf Evelien gingen de kandi's met veel goed eruit. Maar ook dan zal één joker het verschil maken. Aangezien in beide gevallen het dicht bijelkaar zit en daar gaat het om. Chris en Martine balen nog steeds: wel vol op Margriet, toch een rood scherm, omdat de anderen jokers hadden.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)