Auteur Topic: Het "Hint-vrije" topic  (gelezen 54404 keer)

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Het "Hint-vrije" topic
« Reactie #100 Gepost op: 28-01-2018, 15:25:38 »
Ik vond de laatste opdracht wel interessant qua reacties.

Jan en Loes zijn overtuigd van dat ze allemaal moeten gaan en lijken anderen te willen overtuigen. Dit doen ze beide door zekerheid uit te stralen. Erg kandidaats.

Olcay is vooral zichzelf maar kan je bij Jan en Loes toevoegen, die vind het vooral erg leuk. Emilio is het natuurlijk niet.

Ruben twijfelde ik even of het geacteerd overkwam of niet, maar misschien is ie wel echt een hele grote wuss ::).

Interessant zijn de posities van mijn hoofdverdachten Stine en Simone. Stine zegt gelijk als Ruben niet gaat van oh dan ga ik ook niet. Simone zit naar mijn optiek in een nog betere positie. Ze wacht tot iedereen die zeker gaat is geweest en kijkt zo de kat uit de boom. De mol weet natuurlijk welke enveloppe het geld inzit. Wanneer blijkt dat Stine en Ruben beide niet gaan kan Simone natuurlijk wel gaan omdat ze weet dat ze een lege enveloppe kan pakken (en bij aankomst al ziet dat de enveloppe met het geld al is gepakt).
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Het "Hint-vrije" topic
« Reactie #101 Gepost op: 28-01-2018, 16:34:02 »
Nouuuuu lekker is dat. Weer helemaal happy zijn tijdens de uitzending dat ik een kandidaat waar ik over twijfelde kon afstrepen.. waarna die af viel ::rofl::

Overigens zeggen bij de eerste opdracht de 4 zoekers al meteen tunnel & we zijn dus op zoek naar een tunnel. Dus die informatie was niet bepaald onbekend.

Emilio: zo kanidaats.. 'kan je dat even normaal zeggen - een man met een schild, en een man met een zwaard'. En dat zij weliswaar alle tijd hadden, maar de zoekende-4 niet.. Vooraf had ik redelijk wat app-punten op hem, maar halverwege de aflevering alles weggesluist ::rofl::


Loes: Twijfelft bij de ondergrondse opdracht meteen over groepssamenstelling; lijkt me eerder een tactische keuze dan dat ze daar als mol zou willen zitten. Zo snel ging het ditmaal niet. Wanneer Stine nog bezig is met de eerste route-instructie (eerste straat naar rechts), interrupteert Loes meteen, dat ze éérst naar rechts en dan de eerste rechts moeten nemen. Terwijl, als mol, als anderen fouten maken: lekker laten doen. Dan moet je ze niet afleiden, en al helemaal niet verbeteren. Net als Shotra verbeteren naar Shota (hoewel dat vast niet uitmaakt of iets wordt gered, maar wederom, waarom zou je het doen als mol). En wanneer de groep gaat rondlopen op zoek naar de sterren, 15m, zegt zij juist dat ze niet moeten gaan rondlopen. Dat rondlopen lijkt juist de grote fout te zijn geweest. Geeft tevens van Emilio naar Stine door dat de tegels zwart met wit zijn (hetgeen de andere hollywoodtegels uitsluit). Bij een lange omschrijving met ingewikkelde straatnaam, verzint ze ook uit zichzelf om de aanwijzing in stukjes te knippen. En verbetert overigens wederom Stines uitspraak.

Stine: "Jan heeft de telefoon.. dat is goed" - denk dat dit totaal niet mols is. Reden: je wint er wat, 10 seconden mee? Terwijl het wel iedereen (op Emilio na evt) op valt. Dus het zou mensen op je spoor kunnen zetten, terwijl je er niets mee wint. Onlogisch als mol. Aan de andere kant, wel weer intrigerend dat bij haar telefoonproblemen zijn (12m20). Stine herhaalt daarentegen wel dat de 4 lopers juist niet moeten gaan rondlopen omdat de aanwijzingen heel precies zijn. Het zijn Emilio's woorden (die ik toen compleet afstreepte), maar die herhaalt ze letterlijk. Net als dat de hollywoodsterren grote zwarte tegels met witte sterren zijn - niet samenvattend en even de kleur vergeten zodat de andere hollywoodtegels ook de definitie passen. Herhaald vervolgens ook dat het zwarte tegels met witte sterren zijn, zodat ze dat niet vergeten. Lijkt me buitengewoon vreemd als je een mol zou zijn, en zou weten dat er andersgekleurde sterren ook nog liggen.

Simone: Is het eens met Jan dat, bij opdracht 1, wat hij denkt waar ze naar links moeten wel een tunnel is. Dat zou onnodig zijn als mol, als het de goede locatie is - maar dat is me niet duidelijk. Denkt daarentegen wel dat het gekke oude wijzende vrouwtje wel een aanwijzing is (is gewoon een gek oud vrouwtje / ja nou lijkt me niet.). En bij het Roestraveli-theater weet de anderen te overtuigen dat het het theater is waar ze eerder waren, dat ze daar die sterren heeft gezien, en om compleet van de route af te wijken, hoewel de aanwijzingen tamelijk specifiek waren. Claimt tevens dat ze goed zitten qua straat, na het bij politie agenten te vragen, hoewel ze daar waarschijnlijk allang fout zitten. Daarna heeft ze ook allemaal intrigerende ideeën om steeds verder te zoeken die kant noch wal raken. Claimt tevens dat ze geen idee hadden dat het drietal onder de grond zaten 'dat zegt ze nu pas', terwijl het viertal vooraf al wist dat ze naar een tunnel moesten zoeken.

Olcay: Uitermate energiek in compleet de verkeerde kant oplopen bij opdracht 1. Maarrrr terwijl de andere 3 al bijna verder zijn gelopen, spot zij ineens het reliëf van een man met een schild en een man met een zwaard, en roept ze terug. Feitelijk net als Jan in aflevering 1.

Jan: Maakt weer eindeloos goede opmerkingen in opdracht 1. Is gewoon niet de mol. Zoals eerder al geconcludeerd.

Ruben:.. is me eigenlijk niets aan opgevallen?..

Had niet het idee dat we echt iets aan opdracht 2 en 3 hadden. Behalve inderdaad vrij kandidaats van Jan en Loes.
Maar de korte samenvatting, is dat ik redelijk stevig op Simone zit. Met nog een theoretische kans van Stine. De rest zou me bijzonder verbazen. Maargoed, stranger things have happened.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Kaaasje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het "Hint-vrije" topic
« Reactie #102 Gepost op: 28-01-2018, 17:20:33 »
Mooie analyse hulpdakdekker. Komt aardig overheen met wat ik denk. En ook ik had zoiets van oh Emilio is het nu zeker niet om de door jouw genoemde punten. Dan zal hij nu zeker wel afvallen :(

Loes is inderdaad heel erg aan het verbeteren, bij de eerste opdracht. Erg kandidaats en onnodig als mol. Bovendien vind ik haar erg mysterieus nadat Art vertelde dat de mol was langs gelopen. Het lijkt mij dat je als mol wat minder wil opvallen en een beetje wil blenden met de rest. Als kandidaat vind je het juist niet erg als iemand je wat zenuwachtig/nadenkend zou vinden. Onmols naar mijn idee.

Offline FrankLapidus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het "Hint-vrije" topic
« Reactie #103 Gepost op: 28-01-2018, 17:59:08 »
Wat mij opviel:

Opdracht 1:
* Loes wilt wisselen, want wilt andere kandidaten in de gaten houden. Ik vind dit een hele goede dekmantel als ze de mol is.
* Simone met haar oude vrouwtje  ::rofl::, het leek wel alsof ze tijd wilde rekken.
* Olcay die de trap op rent waar vervolgens niks is. Ook tijd rekken
* Stine die ineens de telefoon ophangt
* Simone en Olcay die naar de verkeerde hollywoodsterren gaan waardoor het mislukt

Opdracht 2:
* Na de opdracht is Loes heel stil. Voor de mol is dit misschien wel de spannendste opdracht tot nu toe, dus het lijkt me dat de mol zich ook erg rustig houdt en even bij moet komen. Precies het gedrag wat Loes vertoont.

Opdracht 3:
* Loes heeft er zin in, maar in haar voorstelfilmpje zegt ze dat ze hoogtevrees heeft en soms niet  ???. Ik heb zelf hoogtevrees en ik zou dit nooit durven. Ik vond dit echt opvallend
* Stine met haar polsblessure  ::rofl:: ik ben benieuwd of dit echt is of dat ze dit verzint
* Toen Loes Ruben probeerde over te halen kreeg ik even een Inge momentje. Zij heeft precies hetzelfde gedaan, en Loes gaf ook allemaal tips aan Ruben. Volgens mij eist ze echt wel dat hij het toch niet ging doen, dus ook dit zou een goede dekmantel kunnen zijn.
* Stine: 'Ik vind het jammer maar zou wel een keer willen'  ::rofl:: ::rofl:: ::rofl::, zoals Loes ook al zei: nu kan je er geld mee verdienen, dus ga dan nu  ::rofl::

Mijn mol blijft toch echt Loes. Stine vind ik ook verdacht maar Loes heeft zulk extreem kandidaats gedrag en ik denk gewoon dat ze het goed speelt door deze dekmantel. Fantastische mol  ::ok::
Frankje Lapi

Offline Convans

  • Forumlid
Re: Het "Hint-vrije" topic
« Reactie #104 Gepost op: 28-01-2018, 18:03:11 »
Dus jij doet aan wie is de kandidaat in plaats van wie is de mol?

On topic: Simone wel heel verdacht door naar de verkeerde sterren te lopen en daar plots bijzonder fanatiek in te zijn. Bij Emilio, Loes en Stine gaat het opvallend goed. De andere opdrachten kan je weinig bruikbare informatie halen denk ik. Alleen dat Loes en Jan de groep willen overtuigen om het allemaal te doen.


Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Het "Hint-vrije" topic
« Reactie #105 Gepost op: 28-01-2018, 18:15:03 »

Stine:  Net als dat de hollywoodsterren grote zwarte tegels met witte sterren zijn - niet samenvattend en even de kleur vergeten zodat de andere hollywoodtegels ook de definitie passen. Herhaald vervolgens ook dat het zwarte tegels met witte sterren zijn, zodat ze dat niet vergeten. Lijkt me buitengewoon vreemd als je een mol zou zijn, en zou weten dat er andersgekleurde sterren ook nog liggen.


Het kan natuurlijk zijn dat ze even de verbinding verbrak terwijl ze dat zei.

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het "Hint-vrije" topic
« Reactie #106 Gepost op: 28-01-2018, 18:26:23 »
Wat me aan Stine vooral opviel (Gupp noemt dit ook in zijn column), is dat Jan zei dat de communicatie met haar weer goed verliep. En Jan vertrouw ik wel, dus blijkbaar is het goed communiceren met Stine. Had ik niet verwacht en maakt haar bovendien minder verdacht. Ik heb inmiddels ook het idee dat zij het afwachtend speelt en vooral kijkt naar wat anderen doen.

Ik kom nu dus ook uit op Simone als mol (die dan al wel 1200 euro uit te leggen heeft).

Eventueel nog Olcay (die inmiddels ook al het nodige goed heeft gedaan) of misschien toch Ruben, die verdacht onverdacht in beeld wordt gebracht. Dus op die twee komende week nog maar eens wat beter letten.
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline FrankLapidus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het "Hint-vrije" topic
« Reactie #107 Gepost op: 28-01-2018, 19:04:20 »
Dus jij doet aan wie is de kandidaat in plaats van wie is de mol?


Ik spreek je na de ontknoping ;)
Frankje Lapi

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Het "Hint-vrije" topic
« Reactie #108 Gepost op: 28-01-2018, 19:26:21 »
Ik kom nu dus ook uit op Simone als mol (die dan al wel 1200 euro uit te leggen heeft).

Huhwat, welke 1200 euro?

Het kan natuurlijk zijn dat ze even de verbinding verbrak terwijl ze dat zei.

Mjaaaa kan. Maar 15m22 zien we haar hierover wel bellen, en we zien de telefoon die zo te zien in belstand staat.
Ik blijf er vooralsnog vanuit gaan dat die informatie door is gekomen.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het "Hint-vrije" topic
« Reactie #109 Gepost op: 28-01-2018, 19:50:52 »
M18 vinden (scheelt een telefoontje van 1000 euro) en in haar eentje de auto met 200 euro over de streep brengen. Vond ik beide niet echt nodig als mol. ;)

Maar goed, ook Olcay en Ruben brengen in die eerste aflevering 1000 euro p.p. in het laatje.

Dus misschien moet ik toch maar weer terug naar Stine. ;D
« Laatst bewerkt op: 28-01-2018, 20:08:01 door Duncton »
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Het "Hint-vrije" topic
« Reactie #110 Gepost op: 28-01-2018, 19:59:58 »
Edit: post hierboven niet gezien; gedeelte van mijn post is niet meer nodig.

Ik kan me heel goed vinden in de mooie analyses van de laatste vijf á tien berichten.

Mijn eigen duit in het zakje, ook al is het meeste al gezegd:

Tunnelopdracht:
Onder de grond leek het goed te gaan. Communicatie verliep redelijk goed, niet perfect, maar gewoon, zoals je in dit soort opdrachten kunt verwachten als er geen mol is. Loes en Stine wat mij betreft kandidaats. Bovengronds: Olcay ziet de juiste aanwijzing: kandidaats. Simone leidt af van de routebeschrijvingen: verdacht. Verder weet ik heel weinig meer, dus ik wil nog een keer terugkijken om het beter te zien.

Vragenspel:
We weten dat er 4 of 5 keer geld is gekozen.
Ik denk nog steeds dat de mol vrijstelling kiest. Stine en Simone kiezen vrijstelling: verdacht. Loes kiest geld: kandidaats. De rest weten we niet, maar van de andere drie hebben er 2 of 3 geld gekozen. Als ze alledrie geld kozen, dan waren er 5 geld. De vijfde geldkiezer kan dan de mol zijn, want als je de 5e bent dan ligt het resultaat al vast. Maar dit weten we dus niet.

Tokkelen:
De mol tokkelt alleen als de geld-envelop niet meer beschikbaar is (reeds overgestoken, of gepakt door Stine of Ruben).
Dus de mol gaat als een van de laatste, of weigert. Jan gaat als eerste: kandidaats. Simone gaat als laatste: verdacht. Ruben en Stine gaan niet: verdacht. Ik denk zelf(s) dat Ruben er mede voor heeft gezorgd dat Stine niet is gegaan: verdacht. Loes en Jan moedigen anderen aan te gaan: kandidaats.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Conejo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Look at this face..
Re: Het "Hint-vrije" topic
« Reactie #111 Gepost op: 28-01-2018, 20:30:53 »
Emilio zegt bij zijn afscheidspraatje met Art dat hij dacht dat hij de "juiste envelop naar de overkant had gebracht", een idee dat hij had naar aanleiding van de dikte van de envelop. Aangezien in de lege enveloppen volgens mij ook daadwerkelijk niks zat (ook geen briefje met leeg oid), zou dat prima kunnen. Dan is de juiste envelop al bij de tweede kandidaat naar de overkant gegaan.

Dat maakt Jan onverdacht, de rest van de kandidaten doen er niet meer toe, de juiste envelop is immers al aan de overkant (indien de kandidaten die nog moesten enig idee hadden welke envelop gepakt was, maar het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat ze dat gewoon kunnen bekijken). De emoties van Ruben lijken me oprecht en héél moeilijk te faken, zeker voor een muzikant. Stine zal wel echt niet gewild hebben, en Simone zou wel echt wel gewild hebben.
WIDM-pool resultaten: '11-#321, '12-#133, '13-#53, '14-#9, '15-#144, '16-#30, '17-#212, '18-#48

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Het "Hint-vrije" topic
« Reactie #112 Gepost op: 28-01-2018, 20:44:14 »
Goed punt Conejo. Ik had Emilio's vermoeden eigenlijk direct links laten liggen, omdat ik dacht dat dat niet heel serieus was en dat ie dat puur op "intuïtie" dacht zeg maar. Maar ik had het nog niet gekoppeld aan het beeld waarin we Art de enveloppen zien openen en we kunnen zien dat de lege echt leeg zijn.

Dus ik ben geneigd met jouw redenatie mee te gaan Conejo (dat Emilio gelijk had) en dat betekent dat voor de mensen die na Emilio zijn gegaan, het gaan tokkelen an sich geen vrijpleiting is.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Pjotr1992

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het "Hint-vrije" topic
« Reactie #113 Gepost op: 28-01-2018, 21:36:36 »
Het zou toch zo kunnen zijn dat in alle enveloppen iets zat maar dat dat er uit is gehaald voordat Art het aan de kandidaten liet zien?

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Het "Hint-vrije" topic
« Reactie #114 Gepost op: 28-01-2018, 21:50:23 »
Het zou toch zo kunnen zijn dat in alle enveloppen iets zat maar dat dat er uit is gehaald voordat Art het aan de kandidaten liet zien?

Heb dat deel niet teruggekeken, maar ik dacht dat ze allemaal dicht waren geplakt, en dat Art ze open scheurde.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het "Hint-vrije" topic
« Reactie #115 Gepost op: 28-01-2018, 22:08:22 »
Yup, ze waren dichtgeplakt. Denk dat de kans groot is dat Emilio de waarheid spreekt, en dat het niet meer uitmaakte wat de mol deed. Ervan uitgaande dat de mol wist in welke envelop het geld zat (en daar ga ik wel vanuit), maakt Stine zich met haar keuze om niet te gaan alleen maar onnodig verdacht, wat tegen haar pleit als mol. Of ze had natuurlijk echt een polsblessure.

Verder kan ik me goed vinden in verschillende bovenstaande analyses en heb ik er volgens mij niet zoveel aan toe te voegen.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: Het "Hint-vrije" topic
« Reactie #116 Gepost op: 28-01-2018, 22:12:34 »
Citaat
Dus jij doet aan wie is de kandidaat in plaats van wie is de mol?

Niks mis mee. Sherlock Holmes deed niet anders. Als je uitsluit wat niet kan, blijft er 1 optie over.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het "Hint-vrije" topic
« Reactie #117 Gepost op: 28-01-2018, 22:25:56 »
Niks mis mee. Sherlock Holmes deed niet anders. Als je uitsluit wat niet kan, blijft er 1 optie over.
Maar die reactie was juist gericht op Frank, die blijkbaar Loes verdenkt omdat ze kandidaats is ;D
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Het "Hint-vrije" topic
« Reactie #118 Gepost op: 28-01-2018, 22:49:57 »
Niks mis mee. Sherlock Holmes deed niet anders. Als je uitsluit wat niet kan, blijft er 1 optie over.
Je weet dat Sherlock een verzonnen figuur is ?
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline cinner

  • Forumlid
Re: Het "Hint-vrije" topic
« Reactie #119 Gepost op: 29-01-2018, 01:55:10 »
Vond vooral in de rode draad opdracht Simone apart overkomen. De veiligheidslijn van het gebouw klikt te laat los. Ik zou gillen als een mager speenvarken van schrik. Zij zegt dat ze zich rot schrikt maar dat valt volgens mij wel mee. Daarna moet ze met haar armen verder en ze heeft als nadeel dat ze laag hangt dus het meest kracht nodig heeft om er te komen. Dat doet ze als een pro, alsof ze heeft geoefend?

M18 vinden (scheelt een telefoontje van 1000 euro) en in haar eentje de auto met 200 euro over de streep brengen. Vond ik beide niet echt nodig als mol. ;)

Ze vond de M18 wel heel plotseling, uit het niets op precies het goede tijdstip om nog de kluis te vinden. En ik denk dat de mol de kluis heeft willen vinden. Het was ook haar late idee om de kaart eens om te draaien waardoor Bella de puzzel kan oplossen. Daarbij lijkt het dat ze Bella zich een ongeluk laat zoeken naar jokers en er geen tijd over is om plus geld te vinden. We zien en ze zegt dat ze eenmaal gratis heeft gebeld maar geeft niet aan anderen door dat telefoontjes geld kosten. In de biecht zegt ze dat ze 500 euro verbeld hebben. Vond het geheel een beetje voorbereid over komen. Ook de manier waarop ze vraagt waar de anderen zijn. Ze vraagt de naam van het café en het adres maar wil de groepen niet vinden, dus is het adres niet interessant. Stuurt ze misschien aan dat mensen uit gaan vinden dat ze in andere landen zijn en is het na Jan's opmerking gewoon niet meer nodig?