Auteur Topic: [Kandidaat] Nielson is niet de Mol!  (gelezen 128741 keer)

Offline Eddie_V

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Nielson is (niet) de Mol!
« Reactie #600 Gepost op: 8-03-2019, 10:30:12 »
- die jokeractie met Evelien: dat leek mij zeker geen vooropgezet plan van de productie, anders had hij er wel voor gezorgd dat er ook beeldmateriaal van was

Het is voor de productie wel de allermooiste manier om te laten zien wat er allemaal kan met een onbruikbare joker (inzetten en horen dat hij ongeldig is), drama gegarandeerd :)

EN het maakt je mol ook nog eens super onverdacht in een hoop ogen zonder dat hij maar 1 euro in de pot hoeft te spelen

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] Nielson is (niet) de Mol!
« Reactie #601 Gepost op: 8-03-2019, 11:32:26 »

- Russische roulette: aan jokers heeft de mol niets, dus hij had ook geld uit de pot kunnen spelen óf de 2 rode schermen kunnen pakken
Twee rode schermen pakken vind ik veel meer onmols. Je zorgt er dan eigenlijk voor dat je als mol de dagen erna meer opvalt in de groep, want onnodig een extra kandidaat te vroeg naar huis.

Jokers kun je als mol in je voordeel gebruiken, door je als een soort dommige Jochem te presenteren, iemand die alleen door geluk in de finale is gekomen. Merel en Sarah lachen om Niels, de 'joker koning'.

Offline MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: [Kandidaat] Nielson is (niet) de Mol!
« Reactie #602 Gepost op: 8-03-2019, 13:27:29 »
Dingen die mij tegenhouden om voor Niels te kiezen:
...
- die jokeractie met Evelien: dat leek mij zeker geen vooropgezet plan van de productie, anders had hij er wel voor gezorgd dat er ook beeldmateriaal van was

Dat de jokeractie onverwacht kwam heeft Rick (regisseur) in een van de podcast ook zo verteld. De productie heeft dat moment (scene in de bus Niels/Evelien) daarom als extra materiaal op de site gezet, omdat het qua tijd niet binnen de uitzending paste. Alleen daarom al kan Niels m.i. onmogelijk de mol zijn. Vóór de jokeractie heb ik echter wel op hem als mol gestemd in de pool.
« Laatst bewerkt op: 8-03-2019, 14:04:44 door MoleBuster »
Winnaar Klassiekers Pool 2023

Offline DigiMol

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] Nielson is (niet) de Mol!
« Reactie #603 Gepost op: 8-03-2019, 15:42:37 »
Sorry lieve mensen, ik denk niet dat ik hier verder mee kan gaan wegens tijdgebrek. Dat vinden velen misschien ook niet zo erg, het is wel erg veel tekst op deze manier  ;D :o

<knip>

Amen!

Dankjewel voor al je werk! Je bevestigt mijn eigen bevindingen en versterkt ze hier en daar nog wat.
« Laatst bewerkt op: 8-03-2019, 20:58:10 door Daisy, Reden: citaat ingekort tbv leesbaarheid forum »
Het is verstandiger een kaars te branden dan te klagen over de duisternis

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Kandidaat] Nielson is (niet) de Mol!
« Reactie #604 Gepost op: 8-03-2019, 18:30:21 »
Dat de jokeractie onverwacht kwam heeft Rick (regisseur) in een van de podcast ook zo verteld. De productie heeft dat moment (scene in de bus Niels/Evelien) daarom als extra materiaal op de site gezet, omdat het qua tijd niet binnen de uitzending paste. Alleen daarom al kan Niels m.i. onmogelijk de mol zijn.

Dit dus!   ::jaja::
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] Nielson is (niet) de Mol!
« Reactie #605 Gepost op: 8-03-2019, 18:32:12 »
Ja precies dat  ::jaja::

Offline DigiMol

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] Nielson is (niet) de Mol!
« Reactie #606 Gepost op: 8-03-2019, 18:38:21 »
Dat de jokeractie onverwacht kwam heeft Rick (regisseur) in een van de podcast ook zo verteld. De productie heeft dat moment (scene in de bus Niels/Evelien) daarom als extra materiaal op de site gezet, omdat het qua tijd niet binnen de uitzending paste. Alleen daarom al kan Niels m.i. onmogelijk de mol zijn. Vóór de jokeractie heb ik echter wel op hem als mol gestemd in de pool.

Bedoel je nu dat de mol alleen maar dingen kan doen die vooraf gescript zijn? Dat lijkt me toch erg stug.
Het is verstandiger een kaars te branden dan te klagen over de duisternis

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: [Kandidaat] Nielson is (niet) de Mol!
« Reactie #607 Gepost op: 8-03-2019, 18:47:01 »
In Steentje Bijdragen vind ik Niels verreweg het meest verdacht van de drie finalisten... Niet alleen verspilt hij de helft van de tijd met Jamie aan vierkantjes tellen (en het zogenaamd niet weten) en kost dat grapje ook geld.

Ook dit moment met het touw vind ik dubieus. Jamie knoopt de andere kant van het touw los. Je ziet Niels een beetje aan dat touw sjorren (halverwege het touw, hij komt niet eens in de buurt van het uiteinde, naar wat het lijkt, en hij lijkt aan de verkeerde kant te trekken waardoor Jamie niet verder komt..

En dat niet alleen. Ik keek net naar het einde. Op het moment dat deze opdracht niet is geslaagd (het moment na deze afbeelding), zie je Jamie in beeld maar hoor je (volgens mij) Niels roepen:

"Hebben wij even lekker getouwtrekt."  ::rofl::

Voor mij is dit de rode draad naar de Niels-tunnel. ;D
« Laatst bewerkt op: 8-03-2019, 18:50:00 door Tunneltelevisie »
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Nielson is (niet) de Mol!
« Reactie #608 Gepost op: 8-03-2019, 19:58:18 »
Niels stond hier te duidelijk fout. Hij stond langs RP die op zijn kaartje had 'Niels staat niet op deze verdieping'. Gewoon een duidelijke nepmolactie.

Het gaat mij er niet om dat Niels fout stond (alle drie de finalisten staan overigens fout). Punt is dat hij uitgebreid staat te keuvelen met RP en vervolgen na de opdracht bozig en zeer stellig Jamie beschuldigd dat Jamie op het balkon naast hem verkeerd zou staan. Als dan Jamie, RP en Sinan hem weten te vertellen dat Jamie niet naast hem stond maar RP, dan knippert hij amper met zijn ogen maar gaat vloeiend over in het beschuldigen van RP van rare acties en een fout balkon. Gekke daarvan is dat hij iedereen in een best vervelende discussie stort, iedereen elkaar scheef aan kijkt en beschuldigd en iedereen daardoor Niels compleet vergeet. Terwijl van Jamie, RP en Niels, Niels toch echt de enige was die verkeerd stond. Als het een nepmolactie van Niels was geweest, dan wilde hij voorkomen dat niemand het zag?

Dingen die mij tegenhouden om voor Niels te kiezen:
- die 250 euro in de wachtkamer. Dat bedrag hoefde hij niet binnen te brengen. Hij had ook gewoon voor een joker kunnen kiezen.
- Russische roulette: aan jokers heeft de mol niets, dus hij had ook geld uit de pot kunnen spelen óf de 2 rode schermen kunnen pakken
- die jokeractie met Evelien: dat leek mij zeker geen vooropgezet plan van de productie, anders had hij er wel voor gezorgd dat er ook beeldmateriaal van was

Wachtkamer: Als je er vanuit gaat dat het een molactie was, dan heeft hij anderen weerhouden te kiezen voor 250, zelf 250 gepakt en 500 uit de pot laten gaan en anderen bewogen voor iets als een joker te kiezen. Afgezet tegen Merel en Sarah waar geen molactie te ontdekken is, Merel een joker, Sarah 250 euro zonder iemand anders te beïnvloeden.
Roulette: het geeft hem de dekking, hij haalt de finale door geluk van jokers en vrijstellingen. Plus dat hij drie minst nare enveloppen eruit heeft kunnen halen zodat de kans groter werd dat kandidaten na hem min bedragen of de twee rode schermen zouden pakken.
De jokerwissel: het jatten van de joker zal niet bedacht zijn door de productie. Je kan niet ontkennen dat dubiieus is dat Niels zijn joker als een bouwpakket uit elkaar haalt en in elkaar terug weet te zetten ;)

Dankjewel voor het compliment!

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Nielson is (niet) de Mol!
« Reactie #609 Gepost op: 8-03-2019, 20:06:08 »
Dat de jokeractie onverwacht kwam heeft Rick (regisseur) in een van de podcast ook zo verteld. De productie heeft dat moment (scene in de bus Niels/Evelien) daarom als extra materiaal op de site gezet, omdat het qua tijd niet binnen de uitzending paste. Alleen daarom al kan Niels m.i. onmogelijk de mol zijn. Vóór de jokeractie heb ik echter wel op hem als mol gestemd in de pool.

Dat het niet in de uitzending zat was gewoon een bewuste keuze. De uitzendingen worden immers pas en zeer zorgvuldig gemonteerd nadat het spel voorbij is. Natuurlijk zal Rick dan zeggen dat hij dat niet aan zag komen. Hij kan moeilijk in de podcast vertellen dat hij of iemand van het team de actie heeft uitgedacht  en ze blij zijn dat de mol het zo goed gedaan heeft ::rofl::

En zelfs al zou het alleen de bedoeling zijn geweest te laten zien dat de jokers terug in het spel te brengen zijn en heeft Niels spontaan bedacht dat hij de joker van Evelien ging stelen, waarom zou hij op basis alleen daarvan de mol niet kunnen zijn dan? Er zijn zevenentwintig opdrachten uitgevoerd waarvan elke aflevering er meer mogelijke molacties voor Niels te ontdekken zijn dan voor Merel of Sarah.

Offline MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: [Kandidaat] Nielson is (niet) de Mol!
« Reactie #610 Gepost op: 9-03-2019, 00:17:02 »
Bedoel je nu dat de mol alleen maar dingen kan doen die vooraf gescript zijn? Dat lijkt me toch erg stug.

Nee, dat bedoel ik er niet mee. Een mol kan iets spontaan bedenken en een joker stelen met het doel om onverdacht te blijven en een kandidaat te lijken bij anderen: kortom een denkbaar, maar mijns inziens onwaarschijnlijk scenario als mol. Als Niels (als mol dus) bij die diefstal in de bus was opgemerkt door iedereen dan heb je alle ogen gedurende het verdere verloop van het spel op je gericht. Dat wil je als mol natuurlijk niet.
Winnaar Klassiekers Pool 2023

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Nielson is (niet) de Mol!
« Reactie #611 Gepost op: 9-03-2019, 00:22:43 »
Nee, dat bedoel ik er niet mee. Een mol kan iets spontaan bedenken en een joker stelen met het doel om onverdacht te blijven en een kandidaat te lijken bij anderen: kortom een denkbaar, maar mijns inziens onwaarschijnlijk scenario als mol. Als Niels (als mol dus) bij die diefstal in de bus was opgemerkt door iedereen dan heb je alle ogen gedurende het verdere verloop van het spel op je gericht. Dat wil je als mol natuurlijk niet.
Dat laatste waag ik te betwijfelen. De heersende opinie is namelijk dat een Mol geen jokers steelt. Want dit zou niet "fair" zijn en de Mol heeft sowieso geen jokers nodig. Volgens mij was dit nou precies de reden waarom Niels dit wel deed: om als kandidaat aangezien te worden. Gezien de verdenkingen is hij hier aardig in geslaagd. We hebben in dit forum niet voor niets het topic "dat zou een Mol nooit doen"...
Niels deed wel meer dingen die een Mol niet zou doen, zoals geld pakken in de wachtkamer opdracht. Daar hebben we het hier al uitgebreid over gehad, dus die discussie hoeven we niet meer te voeren.
« Laatst bewerkt op: 9-03-2019, 00:26:00 door MartinJ »

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] Nielson is (niet) de Mol!
« Reactie #612 Gepost op: 9-03-2019, 00:32:13 »
Volgens mij was dit nou precies de reden waarom Niels dit wel deed: om als kandidaat aangezien te worden. Gezien de verdenkingen is hij hier aardig in geslaagd.

Maar die conclusie klopt niet want hij heeft het geheim gehouden voor iedereen (behalve Sarah en RP)
Bij de finale bleek namelijk dat Merel er (zogenaamd) niks van wist.
Hij heeft het dus niet gedaan om kandidaats over te komen. Hij heeft t gedaan omdat hij kandidaat is  ;)

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [Kandidaat] Nielson is (niet) de Mol!
« Reactie #613 Gepost op: 9-03-2019, 00:41:09 »
De heersende opinie is namelijk dat een Mol geen jokers steelt. Want dit zou niet "fair" zijn en de Mol heeft sowieso geen jokers nodig.

Niels heeft zijn jokeromwisselactie in de aflevering erna duidelijk gemaakt en ook dat hij er berouw van had tav Evelien. Dat maakt het toch al een stuk fairder.

Merel als Mol die Niels de (halve) vrijstelling gunt zou wel mega erg zijn om zo een kandidaat te bevoordelen. Daarom is zij de Mol niet.

Overigens het briljante van de jokeromwisselactie is dat Niels Rick Paul en Sarah erin meenam. In de laatste aflevering praat Sarah het zelfs voor Niels weg als Merel ernaar vraagt. En Merel lijkt daarop Sarah te verdenken van die actie.

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] Nielson is (niet) de Mol!
« Reactie #614 Gepost op: 9-03-2019, 03:32:11 »
Hij had niet echt spijt van de jokerdiefstal. Hij zei, vrij vertaald, 'sorry not sorry, het blijft een spel'.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Nielson is (niet) de Mol!
« Reactie #615 Gepost op: 9-03-2019, 04:07:39 »
Hij had niet echt spijt van de jokerdiefstal. Hij zei, vrij vertaald, 'sorry not sorry, het blijft een spel'.
Dat zei Niels niet maar Rick-Paul nog voor de executie, en dat hij het zo erg vond voor Evelien dat ze niet wist dat haar joker gestolen was. Niels zei na afloop juist dat hij het moeilijk had met het menselijk aspect.
Evelien werd op dat moment het meest verdacht, dus als Niels de Mol is zag hij totaal niet aankomen dat juist zij eruit zou vliegen. Immers, al die mensen zaten fout, en dat wist hij. Evelien had daar voordeel bij, dus de kans dat iemand anders eruit zou gaan kon je gerust inschatten als groter. Maar het pakte helaas voor Evelien (en Niels) anders uit. Het zal een pijnlijk moment voor hen allebei blijven.

Merel als Mol die Niels de (halve) vrijstelling gunt zou wel mega erg zijn om zo een kandidaat te bevoordelen. Daarom is zij de Mol niet.
Zou ik als mol Merel inderdaad ook niet trots op zijn, al was het nog zo binnen de regels van het spel. Kan ze nog steeds de Mol zijn, natuurlijk. Maar Niels had wroeging van zijn actie, Merel toonde alleen maar opluchting. Toch niet zo zacht op de persoon als ze vooraf stelde, dan zeker. Ik hoop (en denk) dat het een kandidaatse actie was van Merel, dan hoeven we wat mij betreft ook niemand te beschuldigen van te hard spel.

Dat gezegd hebbende: ik heb besloten dat ik mij definitief aansluit bij de Niels-tunnel! En ik zal daarvoor nog 2 simpele onderbouwingen geven. Volgens mij zijn dat ook gewoon klassiekers hier.

De Mol wordt niet (te) verdacht neergezet door de montage.
Bij Sarah gebeurt dit het hele seizoen het meeste van alle drie. Soms subtiel, soms zo obvious dat ik weer ga twijfelen. ::rofl:: Nog even de meest opvallende opdrachten waarin dit te zien is: Uit Stralen, Links-Rechts, Parkeergeld, Stamhoofd. Bij Merel gebeurt dit ook wel, en een enkele keer bij Niels. Mijn overtuiging: Sarah is niet de Mol.

Blijven over: Merel en Niels. Heb ik weken lang tussen zitten twijfelen. En schoof daarbij steeds een stukje meer op naar Niels, vanwege meer en meer rare acties en uitspraken die aan het licht kwamen. Maar uiteindelijk de doorslag moet dan maar zijn (en dit zal Hulpmol ook leuk vinden):

Follow the Money
Merel staat daar bovenaan in het klassement. Niels onderaan, zeker als je de opdracht Roulette niet mee rekent. En in die opdracht vond ik hem juist erg verdacht in de biecht, en bij het zo selectief uitkiezen van de (0 euro?) enveloppen. Ik lees steeds dat Follow the Money een steeds minder betrouwbare methode aan het worden is, maar misschien valt dat dit jaar nog best 'es mee.

Een beetje simplistische argumentatie misschien, maar anders wordt het weer zo'n ellenlang verhaal, en alles is wel al gezegd. Oh ja, wat eigenlijk niet mag meespelen maar ik toch even wil noemen: ik vond dit gewoon de leukste tunnel van de drie. ::bravo::

Niels: gracias!
#HecameoutoftheSky
« Laatst bewerkt op: 9-03-2019, 05:15:31 door Newbie2 »

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Kandidaat] Nielson is (niet) de Mol!
« Reactie #616 Gepost op: 9-03-2019, 09:29:17 »
Volgens.mij heeft Niels de joker van Evelien gestolen en omgewisseld  omdat Evelien zijn hoofdverdachte was. Hij benoemt dit nog eens in aflevering 9.
Dat het allemaal anders uitpakte had hij niet voorzien en gaf hem een ongemakkelijk gevoel maar hij kon iig zijn hoofdverdachte afstrepen ::rofl::

Offline Christie

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Nielson is (niet) de Mol!
« Reactie #617 Gepost op: 9-03-2019, 09:42:18 »
Ja, klopt, Niels had berouw en ik denk dat hij later in die biecht ‘moest’ vertellen dat ‘het maar een spel was’. Anders kun je als Mol nauwelijks verder met het spel. Hij gaf een joker aan Rick Paul maar wist dat dit geen effect had op de uitslag want Rick Paul verdacht hem niet.

En arme Robèrt die de mol ‘s morgens voorzag van koffie. Het krijgt nu een gitaar bij de koffie  ::rofl::

Ik reageerde hierboven trouwens op MartinJ
« Laatst bewerkt op: 9-03-2019, 09:45:52 door Christie »

Offline DigiMol

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] Nielson is (niet) de Mol!
« Reactie #618 Gepost op: 9-03-2019, 09:45:10 »
Dat zei Niels niet maar Rick-Paul nog voor de executie, en dat hij het zo erg vond voor Evelien dat ze niet wist dat haar joker gestolen was. Niels zei na afloop juist dat hij het moeilijk had met het menselijk aspect.
Evelien werd op dat moment het meest verdacht, dus als Niels de Mol is zag hij totaal niet aankomen dat juist zij eruit zou vliegen. Immers, al die mensen zaten fout, en dat wist hij. Evelien had daar voordeel bij, dus de kans dat iemand anders eruit zou gaan kon je gerust inschatten als groter. Maar het pakte helaas voor Evelien (en Niels) anders uit. Het zal een pijnlijk moment voor hen allebei blijven.

Niels had inderdaad geen spijt van het stelen van de joker, maar wel dat Evelien er (misschien) daardoor uit was gegaan. Net wat jij stelt, Niels had nooit verwacht dat zij eruit zou vliegen omdat iedereen haar verdacht en ze dus een voordeel had ten opzichte van de rest.

Follow the Money
Merel staat daar bovenaan in het klassement. Niels onderaan, zeker als je de opdracht Roulette niet mee rekent. En in die opdracht vond ik hem juist erg verdacht in de biecht, en bij het zo selectief uitkiezen van de (0 euro?) enveloppen. Ik lees steeds dat Follow the Money een steeds minder betrouwbare methode aan het worden is, maar misschien valt dat dit jaar nog best 'es mee.

En vooral dat Merel geld heeft verdiend op momenten dat dat écht niet nodig was.
Het is verstandiger een kaars te branden dan te klagen over de duisternis

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] Nielson is (niet) de Mol!
« Reactie #619 Gepost op: 9-03-2019, 09:52:54 »

Ik lees steeds dat Follow the Money een steeds minder betrouwbare methode aan het worden is, maar misschien valt dat dit jaar nog best 'es mee.
Het valt tot nu toe elk jaar nog mee.

Eens wat betreft Sarah. Dat ze door de regie te verdacht is neergezet in afl. 2 bij Uit Stralen is bewezen, denk ik. Toen al.

Citaat
Een beetje simplistische argumentatie misschien
Simpele analyses zijn vaak de beste. Juist als je goed kan redeneren loop je sneller in de valkuil om te ver door te denken.  ::hypocriet::


En vooral dat Merel geld heeft verdiend op momenten dat dat écht niet nodig was.
Ja idd. Merel heeft voor mij het meest onmolse moment van de drie finalisten op haar naam staan. links/rechts is bijna niet uit te leggen als een mislukte of ondoordachte actie ::ohno::