Auteur Topic: [Kandidaat] Sinan Can is niet de Mol!  (gelezen 93735 keer)

Offline Alja

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Sinan Can is (niet) de Mol!
« Reactie #160 Gepost op: 30-01-2019, 21:39:56 »
Dat niet alleen. De belangrijkste code, namelijk voor het tijdstip dat Sinan alleen in beeld is (2848) klopt niet. De echte code was 8482. Met foute codes kun je wel voor elke kandidaat een hint verzinnen. Ook komen op de andere 2 momenten 2 kandidaten in beeld. Als ze een hint hadden willen geven dan hadden ze wel beelden uitgezocht waar maar één kandidaat in beeld is. Myth busted zou Jamie Hyneman zeggen.

Is dit waar? Wat was de code waarmee het slot openging?

Offline scho0130

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Sinan Can is (niet) de Mol!
« Reactie #161 Gepost op: 31-01-2019, 08:50:51 »
Is dit waar? Wat was de code waarmee het slot openging?
Ja, het was 8482

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: [Kandidaat] Sinan Can is (niet) de Mol!
« Reactie #162 Gepost op: 31-01-2019, 11:10:04 »
Dan zou het achterstevoren wel kloppen... Ik moet wel zeggen dat Sinan wel verdacht naar voren kwam de laatste aflevering. Maar twijfel wel op basis van die 2000-actie voor de jenga-opdracht.

In de gaten houden dan maar.
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Harko

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Sinan Can is (niet) de Mol!
« Reactie #163 Gepost op: 31-01-2019, 11:38:44 »
Dan zou het achterstevoren wel kloppen... Ik moet wel zeggen dat Sinan wel verdacht naar voren kwam de laatste aflevering. Maar twijfel wel op basis van die 2000-actie voor de jenga-opdracht.

In de gaten houden dan maar.

Nou hebben we wel vaker vergezochte hints gehad (dat mannetje met route 66 achter op z'n shirt in 2007), maar dat je die code eerst moet omdraaien vind ik niet erg sterk, mocht het een hint zijn

Offline AstridM

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Sinan Can is (niet) de Mol!
« Reactie #164 Gepost op: 31-01-2019, 14:51:16 »
Nou hebben we wel vaker vergezochte hints gehad (dat mannetje met route 66 achter op z'n shirt in 2007), maar dat je die code eerst moet omdraaien vind ik niet erg sterk, mocht het een hint zijn

Eerlijk gezegd vind ik dit soort hints sowieso nooit erg sterk. WidM wordt gemaakt voor televisie en de hints moeten dus voor televisiekijkers te zien zijn. Codes die een tijd aanduiden, namen die uit een getal moeten komen, photoshop, allemaal dingen die je als gewoon kijker niet ziet of kunt zien. Ik vind het knap hoor, wat iedereen overal achter vindt, maar de meeste  van dit soort hints gaan mij echt te ver.

Offline RICKDEMOL

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • -
Re: [Kandidaat] Sinan Can is (niet) de Mol!
« Reactie #165 Gepost op: 31-01-2019, 17:26:25 »
Het pleit héél vaak tegen een Mol wanneer deze vooral verdacht wordt op basis van hints en minder op gedrag. Niet dat Sinan zich niet verdacht gedraagt, vaak juist het tegenovergestelde, maar dat pleit wel enigszins tegen hem.
'Deze mensen zijn echt ROEKOE!'

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Kandidaat] Sinan Can is (niet) de Mol!
« Reactie #166 Gepost op: 31-01-2019, 23:25:10 »
Weggetrokken uit het Robèrt topic

Er ligt 222 en hij komt in de leader op 2:22.
Wie t ook neergelegd heeft maakt niet eens uit. Iemand legt t neer en de montage zet hem op 2:22 in de leader

Wiskundigen hier?
Is het uberhaupt uit te rekenen hoe groot de kans is dat dat toeval is. Lijkt me zeer zeer klein

Ik ben wiskundige (geen statisticus, belangrijke nuance in deze discussie), maar naar mijn mening is zoiets niet uit te drukken in kans.

Dus puur op gevoel hier mijn mening: Dat het rijtje met 2's gelegd is, vind ik niet opmerkelijk. Er ligt daar een hoop blokjes op die tafel door elkaar. Ik zou ook de blokjes beginnen ordenen en de jokers samen leggen en de 2's samen leggen om orde in de chaos te scheppen. Dus dat dat patroon daar staat is niet zo vreemd.

Verder begint iedere nromale aflevering (Dus al zeker aflevering 1 en aflevering 10 niet) op dezelfde manier: Speel mee met onze app -> terugblik -> intro presentator -> Leader.
Dat maakt dat die leader altijd binnen dezelfde tijdspanne van een halve minuut: 1:53 (afl 2), 1:44 (afl 3), 1:36 (S17E02), 1:41 (S17E03), 1:29 (S17E04),... (Seizoen 18 is niet in de archieven van de officiële site te vinden ::ohno::)
Aangezien de leader net iets meer dan 40 seconden duurt, zal die op 2:22 dus nog bezig zijn in de meeste gevallen.

Je kan het dus zo monteren dat Sinan diegene is die op 2:22 verschijnt, maar het is ook niet heel onlogisch dat 2:22 recht in de leader terecht komt.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] Sinan Can is (niet) de Mol!
« Reactie #167 Gepost op: 31-01-2019, 23:33:49 »
Klopt idd dat het niet onlogisch is dat 2:22 in de leader zit maar dat hij op dat moment te zien is lijkt mij  bewust zo gemonteerd.

Hij was idd gewoon met blokjes aan t spelen en ik denk dat de montage achteraf dat wel n leuk grapje vond.

Ik vind dat dus bloedirritant als er hints naar kandidaten erin gestopt worden zoals vorig jaar.

Ik blijf erbij dat t dus geen toeval is  ::trots::

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Kandidaat] Sinan Can is (niet) de Mol!
« Reactie #168 Gepost op: 31-01-2019, 23:40:53 »
En naar mijn inschatting kan het zeker toeval zijn. Dit zijn zo van die situaties waar geen enkele partij gelijk zal krijgen alvorens het aflevering 10 is en een discussie dus enkel topics zou bevuilen. ;D

Dat er nephints ingestoken worden, geloof ik ook, maar ze zullen het nooit toegeven. Het beste voorbeeld vind ik nog altijd die Anchor-boter in seizoen 15. Dat is gewoon vragen aan de kijker om Rik te verdenken. "Ja, maar Hulpmol, dat is wel een heel bekend merk in Sri Lanka." Goed, maar er zijn meer dan 3 producten in Sri Lanka om reclame voor te maken. Dat die boter daar net uitgekozen werd, vind ik veel minder toeval dan deze 222.

Daarom laat ik 95% van de hints die hier gevonden worden voor wat ze zijn, omdat de menselijke vindingrijkheid en de tunnelvisie van velen ervoor zorgt dat je altijd wel een handje vol hints vindt naar een bepaalde kandidaat. Een witte koningin op D-EEN ofzo. ;)

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] Sinan Can is (niet) de Mol!
« Reactie #169 Gepost op: 31-01-2019, 23:44:08 »
Ja eens. We zullen het in afl 10 niet eens weten

En tunnelvisie is hier zeker een factor. Behalve dan dat ik niet in deze tunnel zit maar het gewoon vet opvallend vind.


Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Kandidaat] Sinan Can is (niet) de Mol!
« Reactie #170 Gepost op: 31-01-2019, 23:47:43 »
En tunnelvisie is hier zeker een factor. Behalve dan dat ik niet in deze tunnel zit maar het gewoon vet opvallend vind.

Ik had het over tunnelvisie in het algemeen inderdaad. Ik weet dat dit niet jouw tunnel is. ;D

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Sinan Can is (niet) de Mol!
« Reactie #171 Gepost op: 1-02-2019, 00:50:35 »
Weggetrokken uit het Robèrt topic

Ik ben wiskundige (geen statisticus, belangrijke nuance in deze discussie), maar naar mijn mening is zoiets niet uit te drukken in kans.

Dus puur op gevoel hier mijn mening: Dat het rijtje met 2's gelegd is, vind ik niet opmerkelijk. Er ligt daar een hoop blokjes op die tafel door elkaar. Ik zou ook de blokjes beginnen ordenen en de jokers samen leggen en de 2's samen leggen om orde in de chaos te scheppen. Dus dat dat patroon daar staat is niet zo vreemd.

Verder begint iedere nromale aflevering (Dus al zeker aflevering 1 en aflevering 10 niet) op dezelfde manier: Speel mee met onze app -> terugblik -> intro presentator -> Leader.
Dat maakt dat die leader altijd binnen dezelfde tijdspanne van een halve minuut: 1:53 (afl 2), 1:44 (afl 3), 1:36 (S17E02), 1:41 (S17E03), 1:29 (S17E04),... (Seizoen 18 is niet in de archieven van de officiële site te vinden ::ohno::)
Aangezien de leader net iets meer dan 40 seconden duurt, zal die op 2:22 dus nog bezig zijn in de meeste gevallen.

Je kan het dus zo monteren dat Sinan diegene is die op 2:22 verschijnt, maar het is ook niet heel onlogisch dat 2:22 recht in de leader terecht komt.
Ik wil wel een poging wagen om wat kansen te berekenen.
De eerste 4 afleveringen zat de leader tussen tijdstip 1:44 en 5:04, precies 200 seconden.
In de leader is elke kandidaat 1 à 2 seconden in beeld. Laten we zeggen 2 seconden. De kans dat een willekeurige kandidaat bij tijdcode 2:22 in beeld komt is dus minder dan 10%. De kans dat één specifieke kandidaat (degene die deze 222 heeft neergelegd) in beeld komt is dus minder dan 1%.
De kandidaat die deze 222 neerlegt geeft duidelijk zichtbaar in beeld een seintje naar iemand aan de zijlijn. Deze kans kan ik niet uitrekenen, maar ik acht deze heel klein.
Op het moment dat de code 222 in beeld komt (met het knikje) zeggen twee andere kandidaten in de voorgrond respectievelijk "ik zie het" en "ik zie het ook". Ook weer een kans die moeilijk te bepalen is, maar weer erg klein.
Bij elkaar een heel kleine kans, vele malen kleiner dan 1%.

Maar deze hint staat niet op zichzelf. Toevallig staat in de volgende aflevering dezelfde kandidaat, Sinan, uiteindelijk op balkon 411. In diezelfde aflevering vinden we op tijdstip 4:11, dat weer binnen de leader valt, het MOL logo. Dit logo wordt 2 keer in de leader getoond gedurende 1 à 2 seconden. Zeg 2 seconden. De kans dat we op 4:11 een MOL logo vinden is dan dus 4 / 200 = 2%.

Ook al laat je het knikje en de begeleidende woorden "ik zie het" achterwegen, dan is de kans dat er op deze manier 2 keer een hint wordt gegeven naar Sinan gelijk aan 0,01 x 0,02 = 0,0002. Een kans van 2 op 10000.
Toeval? Ik dacht het niet. Deze hints zijn er echt bewust in gemonteerd, ook al zullen de makers dit never nooit toegeven. Voor mij aanleiding om Sinan af te strepen als Mol want zo'n duidelijke echte hint geven ze na het KLAAS debacle niet meer. Mogen we hopen, althans.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] Sinan Can is (niet) de Mol!
« Reactie #172 Gepost op: 1-02-2019, 01:19:30 »
Maar deze hint staat niet op zichzelf. Toevallig staat in de volgende aflevering dezelfde kandidaat, Sinan, uiteindelijk op balkon 411. In diezelfde aflevering vinden we op tijdstip 4:11, dat weer binnen de leader valt, het MOL logo.

Merel staat op 413 en op 4:13 is het mollogo ook in beeld.

Ik begrijp je conclusie ook niet echt. Als Sinan echt naar de productie non verbaal staat te communiceren dan is hij wel de mol. Denk dat er gewoon n vliegje op zn hoofd zat of gewoon die richting op keek.

Bovenste helft van je verhaal kan ik me wel een beetje in vinden qua 222 en dat hij op dat tijdstip te zien is terwijl kandidaten idd maar 2 sec in beeld zijn.

Verder hoop ik gewoon dat het hoe klein de kans ook is toch toeval is

Offline xania

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
Re: [Kandidaat] Sinan Can is (niet) de Mol!
« Reactie #173 Gepost op: 1-02-2019, 01:40:27 »
Klopt idd dat het niet onlogisch is dat 2:22 in de leader zit maar dat hij op dat moment te zien is lijkt mij  bewust zo gemonteerd.

Hij was idd gewoon met blokjes aan t spelen en ik denk dat de montage achteraf dat wel n leuk grapje vond.

Ik vind dat dus bloedirritant als er hints naar kandidaten erin gestopt worden zoals vorig jaar.

Ik blijf erbij dat t dus geen toeval is  ::trots::

Als je het zo stelt ja dat zou wel kunnen idd. Dat de montage dat achteraf toevallig zag en dacht hey we gaan een beetje schuiven en dan komt dat mooi op Sinan uit. Grappig benieuwd of de molloten dat gaan zien. 😜 Maar dan blijft het voor mij nog steeds toeval dat die blokjes zo lagen en dat dat toevallig bruikbaar in de montage is, omdat die leader in die tijdsperiode past.  Dus dat bedoelde ik met dat ik niet denk dat het zo bewust in scene is gezet en dat het geen toeval kan zijn.
Maar zoals ik in het andere topic al zei ik geloof zeker wel dat er dingen zo gemonteerd kunnen worden om bepaalde kandidaten wel wat verdachter te maken.
« Laatst bewerkt op: 1-02-2019, 01:45:51 door xania »
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] Sinan Can is (niet) de Mol!
« Reactie #174 Gepost op: 1-02-2019, 01:45:16 »
Als je het zo stelt ja dat zou wel kunnen idd. Dat de montage dat achteraf toevallig zag en dacht hey we gaan een beetje schuiven en dan komt dat mooi op Sinan uit. Grappig benieuwd of de mollaten dat gaan zien. 😜 Maar dan blijft het voor mij nog steeds toeval dat die blokjes zo lagen en dat dat toevallig bruikbaar in de montage is, omdat die leader in die tijdsperiode past.  Dus dat bedoelde ik met dat ik niet denk dat het zo bewust in scene is gezet en dat het geen toeval kan zijn.
Maar ik geloof zeker wel dat er dingen zo gemonteerd kunnen worden om bepaalde kandidaten wel wat verdachter te maken.

 ::rofl::
Dan hebben we idd flink langs elkaar heen gepraat want ik bedoelde dus dat Sinan gewoon toevallig aan t spelen is met die 222tjes en dat de montage achteraf ermee aan de haal gaat.  ;)

Hij komt dus niet toevallig op 2:22 in de montage maar het is een nephint waar ik een mega hekel aan heb

Offline xania

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
Re: [Kandidaat] Sinan Can is (niet) de Mol!
« Reactie #175 Gepost op: 1-02-2019, 01:48:31 »
Ja dan begreep ik jouw idd verkeerd. Ik dacht dat je bedoelde dat ze dat echt bewust zo gepland hadden vantevoren.
Dat iemand van de montage achteraf gaat lopen dollen met dit soort dingen omdat dat toevallig zo uitkomt dat je dat heel makkelijk op een hint kan laten lijken dat zie ik idd nog wel gebeuren. Zou ik zelf probably ook doen als ik het moest monteren. 😂😂😂 en dan vervolgens hier meelezen en kijken of mensen het ontdekken. Haha
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] Sinan Can is (niet) de Mol!
« Reactie #176 Gepost op: 1-02-2019, 01:51:08 »
Eigenlijk moeten we dus letten op diegene waar niet van dat soort hints naar wijzen.

Sinds de Klaashint zijn ze denk bewust begonnen met deze praktijken  :-\\

Offline xania

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
Re: [Kandidaat] Sinan Can is (niet) de Mol!
« Reactie #177 Gepost op: 1-02-2019, 01:57:30 »
Merel dus of Jamie dus. Heb eigenlijk nog niet echt hele mooie hints naar hun gezien.

De mooie hints wijzen voornamelijk naar Sinan Robert Sarah en Rick Paul.

Niels weet ik zo niet? Hier en daar wat muziek en dingen die naar nummers van hem wijzen dacht ik.

Jamie en Merel beide minder volgens mij. Merel tja er komen vogels in beeld zoals elk jaar 😂en een meer met een L maar dan houdt het wel op.

En Jamie? Geen idee. Niets wat mij is opgevallen.

Geloof ook nog steeds wel in de hout hint alhoewel die afgelopen opdracht ook veel minder aanwezig was. Ach ja Evelien is eruit misschien dat het hout nu ook niet meer nodig is dan. 😜
« Laatst bewerkt op: 1-02-2019, 01:59:02 door xania »
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] Sinan Can is (niet) de Mol!
« Reactie #178 Gepost op: 1-02-2019, 02:01:44 »
Merel tja er komen vogels in beeld zoals elk jaar 😂en een meer met een L maar dan houdt het wel op.


Lol ja en probeer maar eens een opdracht buiten te filmen zonder een vogel in beeld  ::rofl::

Sinan durf ik oprecht echt af te strepen.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Sinan Can is (niet) de Mol!
« Reactie #179 Gepost op: 1-02-2019, 11:49:44 »
Merel staat op 413 en op 4:13 is het mollogo ook in beeld.

Ik begrijp je conclusie ook niet echt. Als Sinan echt naar de productie non verbaal staat te communiceren dan is hij wel de mol. Denk dat er gewoon n vliegje op zn hoofd zat of gewoon die richting op keek.

Bovenste helft van je verhaal kan ik me wel een beetje in vinden qua 222 en dat hij op dat tijdstip te zien is terwijl kandidaten idd maar 2 sec in beeld zijn.

Verder hoop ik gewoon dat het hoe klein de kans ook is toch toeval is
Dat bij Merel ook het mollogo in beeld is doet hier niet ter zake.
Ik bekijk gewoon: wat is de kans dat in 2 afleveringen voor dezelfde kandidaat toevallig via door hem of haar gebouwde blokjes en zijn of haar kamernummer deze hint eruit komt. En dat blijkt echt minder dat 0,01 x 0,02 = 0,02 %. Dat is geen mening, maar een feit. En dan heb ik de tijd dat de kandidaat / mollogo in beeld is nog ruim genomen. Ik had hier ook de helft kunnen nemen (1 sec) dan wordt de kans nog eens 4 x zo klein: 0,005 %.