Auteur Topic: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Serenade  (gelezen 129281 keer)

Offline mastermol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Serenade
« Reactie #140 Gepost op: 29-01-2019, 22:49:30 »
goed gevonden!
niemands = Sinan de M.  ::bravo::

Ik vond de zin " Dit is niemands balkon" niet heel mooi.
Beetje gek. Beter of mooier is: dit is het balkon van niemand. Of: op dit balkon hoort niemand te staan.

Niemands? Anagrammen maar weer ☺️  Sinan de m  Het piest precas.
Ik begin in een ernstige Sinan tunnel te raken.

Neem er in mee dat op 4.11 ( het nummer van het balkon van Sinan) het Mol-logo in beeld komt.....En meegenomen de 2.22 van vorige week...

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Serenade
« Reactie #141 Gepost op: 29-01-2019, 23:52:14 »
Ik vond de zin " Dit is niemands balkon" niet heel mooi.
Beetje gek. Beter of mooier is: dit is het balkon van niemand. Of: op dit balkon hoort niemand te staan.

Niemands? Anagrammen maar weer ☺️  Sinan de m  Het piest precas.
Ik begin in een ernstige Sinan tunnel te raken.

Neem er in mee dat op 4.11 ( het nummer van het balkon van Sinan) het Mol-logo in beeld komt.....En meegenomen de 2.22 van vorige week...

Of "Niemands balkon" is anagram voor "Bedank Mol Sinan"

Of te wel "bedank Mol Sinan" voor het mislukken van deze opdracht.
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Serenade
« Reactie #142 Gepost op: 29-01-2019, 23:53:59 »
Vinden jullie het gek dat ik van die hele ophef over een "foute montage" helemaal niets snap? Zo erg dat zelfs een zeer betrouwbaar medium als "De Telegraaf" zich hiermee bemoeit. Ben ik dan de enige?

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Serenade
« Reactie #143 Gepost op: 30-01-2019, 00:00:38 »
een zeer betrouwbaar medium als "De Telegraaf"

 ::rofl::

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Serenade
« Reactie #144 Gepost op: 30-01-2019, 00:06:10 »
Vinden jullie het gek dat ik van die hele ophef over een "foute montage" helemaal niets snap? Zo erg dat zelfs een zeer betrouwbaar medium als "De Telegraaf" zich hiermee bemoeit. Ben ik dan de enige?
Ik vind het sowieso raar dat professionele media bedrijven programma's maken over WIDM. Ik vind moltalk op tv al raar.
M.b.t. het balkonverhaal. Ik ben best van de detail, maar dit was me niet tijdens de uitzending opgevallen. Had meer aandacht aan besteed kunnen worden, maar ik vond het mooier opgelost dat de duidelijk zichtbare blurs die ze een flink aantal seizoenen geleden in een graandoolhof over de cameramannen heen hadden gezet. Het programma wordt gemaakt voor het 'normale' publiek, daarvan zal het overgrote meerderheid het niet zien.

Offline RICKDEMOL

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • -
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Serenade
« Reactie #145 Gepost op: 30-01-2019, 00:38:00 »
Of "Niemands balkon" is anagram voor "Bedank Mol Sinan"

Of te wel "bedank Mol Sinan" voor het mislukken van deze opdracht.

Je houdt dan wel één d, één i en één s over. Vrees dat dat de kans op een nieuwe 'Dom Veel Raden' ietwat kleiner maakt.
'Deze mensen zijn echt ROEKOE!'

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Serenade
« Reactie #146 Gepost op: 30-01-2019, 00:42:58 »
Ik vind het sowieso raar dat professionele media bedrijven programma's maken over WIDM. Ik vind moltalk op tv al raar.
M.b.t. het balkonverhaal. Ik ben best van de detail, maar dit was me niet tijdens de uitzending opgevallen. Had meer aandacht aan besteed kunnen worden, maar ik vond het mooier opgelost dat de duidelijk zichtbare blurs die ze een flink aantal seizoenen geleden in een graandoolhof over de cameramannen heen hadden gezet. Het programma wordt gemaakt voor het 'normale' publiek, daarvan zal het overgrote meerderheid het niet zien.
Het antwoord doet me een beetje denken aan dat raadsel over het dood vogeltje, ken je dat? Dat gaat zo:
Weet je het verschil tussen een dood vogeltje?
Antwoord: het ene pootje is even lang!
M.a.w. ik kom niet echt verder met het antwoord.

Offline xania

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Serenade
« Reactie #147 Gepost op: 30-01-2019, 08:22:16 »
Je houdt dan wel één d, één i en één s over. Vrees dat dat de kans op een nieuwe 'Dom Veel Raden' ietwat kleiner maakt.

Hoe kom jij aan die extra D i en S dan?

Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline Eveline82

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Serenade
« Reactie #148 Gepost op: 30-01-2019, 09:53:57 »
Je houdt dan wel één d, één i en één s over. Vrees dat dat de kans op een nieuwe 'Dom Veel Raden' ietwat kleiner maakt.

Nee hoor je houdt niets over.  Weer een mooi anagram zo!

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Serenade
« Reactie #149 Gepost op: 30-01-2019, 15:13:03 »
Nog even over de 'Serenade' gezongen door de twee heren met gitaren.
Het lijkt erop dat ze niet heel veel noten op hun zang hadden deze opdracht, ik hoor meerdere malen dezelfde liedjes ('Compesina Santandria' -boer uit Santander en iets onverstaanbaars 'È ser volcan ver tu seños' - zie je borsten een vulkaan?!??). Op het einde naar 00.00 zingen zo over 'Rosito' ('Que mucho pasar Rosito' - dat er veel gebeurde Rosito?)
Ik geloof niet dat er iets uit te halen is.
Ze hadden ook maar 15 minuten, en vrij snel wordt in de montage filmmuziek gemixt.
Alleen beetje opvallend dat ze vlak na een biecht van Sinan ('ik pakte er een stoel bij') en van Jamie ('eindigt op 9') hetzelfde liedje ('è ser volcan...') beginnen...

---
Het verbaast me dat ik toch nog de eerste ben. Hier gaat ie:

komt er nog een definitief schema?  :)
« Laatst bewerkt op: 30-01-2019, 17:59:00 door Lukie4, Reden: twee berichten samengevoegd »

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Serenade
« Reactie #150 Gepost op: 30-01-2019, 15:21:25 »
komt er nog een definitief schema?  :)

Ja, maar door omstandigheden moet ik het telkens uitstellen. Ik beloof het in ieder geval voor de volgende aflevering. ;D

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Serenade
« Reactie #151 Gepost op: 30-01-2019, 19:35:31 »
Tijdens de opdracht horen we Sinan zeggen:

"Het was één grote beestenboel. Daardoor zag je dus ook weer niet wie nou aan het mollen was. Zat er iemand bij die het rustiger aan deed? Of expres even iets te lang bleef hangen in een kamer waar hij niks te zoeken heeft."

Um...hijzelf misschien?

Heeft bijna de hele opdracht op zijn kont gezeten. En tussen 30:25 en 30.35 zien we hoe de kandidaten in fast forward van het ene naar het andere balkon gaan. Behalve Sinan. Die verdwijnt op een gegeven moment in de kamer bij zijn balkon en we zien hem niet meer verschijnen. Heeft hij even lekker op bed gelegen of zo? Dat zou ik wel een heerlijke mollenstreek vinden. ::rofl:: Ook opvallend dat hij 'in een kamer' zei en niet 'op een balkon'.

Het was natuurlijk maar een kort stukje. Misschien was Sinan zolang uit beeld omdat hij in de gang met een andere kandidaat overlegde. Er hoeft dus niets achter te zitten. Maar vond het wel opvallend, en het past perfect bij Sinans uitspraken.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline KingLennart

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Runner-Up RSC 19
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Serenade
« Reactie #152 Gepost op: 30-01-2019, 23:55:55 »
Ik vond de zin " Dit is niemands balkon" niet heel mooi.
Beetje gek. Beter of mooier is: dit is het balkon van niemand. Of: op dit balkon hoort niemand te staan.

Niemands? Anagrammen maar weer ☺️  Sinan de m  Het piest precas.
Ik begin in een ernstige Sinan tunnel te raken.

Neem er in mee dat op 4.11 ( het nummer van het balkon van Sinan) het Mol-logo in beeld komt.....En meegenomen de 2.22 van vorige week...

Ik kan mij herinneren van vorig seizoen dat vele Molkijkers veel sterke aanwijzingen naar Stine Jensen hadden gevonden... en die was het ook niet?

Door deze opdracht ben ik Sinan niet verdachter gaan vinden. Ik vond Sarah overigens opvallend weinig in beeld komen... maar dat kan aan mij liggen...

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Serenade
« Reactie #153 Gepost op: 31-01-2019, 01:14:09 »
Ik wil toch blijven herhalen dat mijn overzicht een paar gaatjes kan bevatten. Niet ieder bordje in beeld wordt voorgelezen en dan is het proberen in te schatten hoe hoog het bordje gefilmd wordt. Bij deze het screenshot van het bordje "Dit is niet het balkon van Sinan":



Dat leek voor mij (gelet op de overkant van het zwembad) in de rij van kamers die eindigen op 12 te liggen en de hoogte is zeker boven verdieping 2, maar ook niet te hoog. Dus 412 of 312. Aangezien ik op 412 wel duidelijk een bordje heb (dat wordt namelijk voorgelezen) is het door deductie dus kamer 312.

Maar het klopt dat Robèrt dat bordje over Niels en Evelien voorleest vanop balkon 312.

Dus ik ben nu geneigd om Moltalk te volgen en op 312 inderdaad het bordje over Niels en Evelien hun balkon te zetten.

Ik zal later deze avond een nieuw overzicht posten met de bewijsvoering voor ieder bordje. Dan kunnen we het gezamenlijk eens worden over de juiste verdeling.
Hoe weet je dat Sinan niet in 511 moet staan? Ik zie nergens een aanwijzing dat hij niet op de 5e verdieping moet staan.
Ook vind ik het vreemd dat op een balkon met nummer x12 het bordje zou staan dat Sinan hier niet moet zijn. Dit is overbodige informatie want we weten dat het nummer eindigt op 11. Dus lijkt het logisch dat op 511 een bordje heeft gestaan dat dit balkon niet van Sinan is.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Serenade
« Reactie #154 Gepost op: 31-01-2019, 02:22:07 »
Oke, ik heb me er vanavond toch nog eens aangezet om deze keer echt nauwkeurig naar alles te kijken en mijn eerste overzicht kan eigenlijk helemaal de prullenmand in.

Ik ben ook nu weer van 3 bordjes niet zeker, maar ik geloof wel dat 15 van de 18 bordjes nu juist staan.



En zoals beloofd bewijsvoering. Er zijn heel veel foto's bij, dus ik zet die in spoilertags om plaats te besparen, maar er zijn dus geen spoilers.

Absolute zekerheden

213: "Het balkon van Merel, Sinan, Evelien, Robèrt en Rick Paul is niet op deze verdieping"

Wordt voorgelezen door Jamie en Niels en het is in beeld. Goed te zien dat het in een kamer is die eindigt op 13 (positie tov glazen wand) en dat het vrij laag is.
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

409: "Het balkon van Niels, Sarah, Jamie en Merel is niet op deze verdieping"

Voorgelezen door Merel en nog wat anderen. Ook meer dan één keer in beeld. Dus deze positie klopt
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

410: "Dit is niet het balkon van Sinan, Evelien, Robèrt en Rick Paul"

Voorgelezen door Sinan. Ook hiervan een goed shot dat de positie bevestigt.
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

411: "Het balkon van Sarah en Robèrt eindigt op 12"

Die staat een rijtje hoger dan ik oorspronkelijk dacht. Mijn eerdere bewijs hield enkel rekening met het feit dat Rick Paul en Sarah na hun discussie naar dit balkon liepen in het midden van een gang (dus een deur die eindigt op 11), maar je kan zelfs in beeld zien dat de kamer links van de kamer die ze binnenlopen 410 is. Dus deze kan ook in de kolom van zekerheden.
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

412: "Dit is niemands balkon"

Deze wordt door Robèrt op vraag van Sinan voorgelezen. De situatie maakt dat ik wel geloof dat dit waarheidsgetrouw is ook al is er geen shot van.

509: "Dit is niemands balkon"

Jamie biecht over deze kamer met deze boodschap en ze is ook in beeld. Aangezien 409 al vast staat, is er ook geen twijfel of het een rijtje lager moet
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

510: "Het balkon van Niels, Sarah, Jamie en Rick Paul is niet op deze verdieping"

Voorgelezen door Rick Paul en ook de camerastand lijkt te kloppen met dit balkon
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

512: "Het balkon van Jamie en Rick Paul eindigt op 09"

Voorgelezen door Robèrt vanaf dit balkon en ook Rick Paul las het voor (al was bij hem niet duidelijk dat hij hier stond).
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Vrij zeker

209: "Dit is niemands balkon"

Voorgelezen door Jamie, nooit in beeld.

212: "Het balkon van Merel eindigt op 13"

Ik dacht eerst dat dit bordje op 210 stond (net als het overzicht in Moltalk). De montage suggereert dit ook door eerst een shot van Jamie te laten zien van op balkon 210, maar dat balkon heeft linksboven een afvoerpijp die niet in beeld is bij de close up van het balkon waar Jamie deze tekst afroept. Bovendien is het shot van het bordje recht tegenover het ronde zwembadje aan de overkant wat overeenkomt met de kamers die op 12 eindigen.
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

309: "Het balkon van Sinan eindigt op 11"

Voorgelezen door Robèrt maar nooit in beeld.

310: "Het balkon van Niels, Sarah, Sinan, Evelien, Robèrt en Rick Paul is niet op deze verdieping"

We zien enkel Evelien op dit balkon verschijnen. Het shot komt wel van een balkon dat op 10 eindigt (referentiepunt is het ronde zwembadje) en het is zeker hoger dan 210. Dus blijft 310 over.
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

312: "Het balkon van Niels en Evelien eindigt op 10"

Wordt door Robèrt van op dit balkon geroepen, bordje nooit in beeld.

313: "Dit is niet het balkon van Niels en Jamie"

Wordt door Merel gezegd, maar het bordje is nooit in beeld.

Door deductie af te leiden

210: "Dit is niet het balkon van Jamie"

Het bordje is één keer te zien en als referentiepunt heb ik het zwembadje vlak voor de kamers die eindigen op 10. Omdat daarboven alles vol staat, moet dit bordje hier wel komen.

Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Serenade
« Reactie #155 Gepost op: 31-01-2019, 02:22:20 »
Onzeker, maar gerichte gok

311: "Dit is niemands balkon"

Positie is zeker in een kamer die eindigt op 11. Kan ook 211 zijn, maar de hoogte lijkt me eerder 311.

Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

511: "Dit is niet het balkon van Sinan"

Ik zat vorige keer (zoals ik al zei) er naast met deze in de kolom met 12 te plaatsen. Het is mij nu duidelijk dat het in de kolom met 11 moet. De hoogte doet me dan toch gokken dat het 511 moet zijn.

Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

513: "Dit is niemands balkon"

Deze had ik vorige keer niet opgemerkt, maar dit shot komt uit een kamer die eindigt op 13 (de glazen scheidingswand in het zwembad geeft dat weg) en die vrij hoog is. Dus het is 413 of 513. Ik heb gegokt dat het 513 is, omdat Merel anders bij dit bordje stond en dat lijkt me zelfs voor een Mol te riskant om te mollen. Maar dit is mijn meest onzekere bordje in ieder geval.

Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Wie had kunnen weten wie fout stond?

Nu ik naar mijn gevoel weet wat er in 18 kamers te zien was, heb ik ook gekeken van wie we zeker weten dat hij/zij in een kamer is geweest waar informatie stond over de foute positie van een medekandidaat aan het einde.

Merel: Jamie, Merel, Niels, Rick Paul en Sarah zijn allemaal in 409 geweest en wisten dat Merel niet op verdieping 4 moest zijn. Opvallend: Rick Paul stond er in de eindpositie en Merel had dus zelf ook de informatie gezien dat ze fout stond.

Niels: Jamie, Merel, Niels, Rick Paul en Sarah zijn allemaal in 409 geweest en net als hiervoor wisten ze dus allemaal dat Niels niet op verdieping 4 moest zijn. Opvallend: Rick Paul stond er in de eindpositie en ook Niels wist dus dat hij niet op deze verdieping moest staan.

Robèrt: Evelien had in kamer 310 gezien dat Robèrt niet op deze verdieping hoorde. Ze zegt hem dat ook op een bepaald moment, maar aan het einde keert hij dus gewoon terug naar de 3e verdieping.

Sarah: Rick Paul, Robèrt, Sarah en Sinan zijn allemaal in kamer 411 geweest en wisten dat Sarah in een kamer moest zijn met een 12 achteraan. Opvallend: Sarah had zelfs nog een discussie met Rick Paul dat ze in een kamer moest zijn met 12 achteraan. Toch gaat ze zelf in de fout. Sinan staat in kamer 411 in eindpositie maar zegt ook niets tegen Sarah.

Conclusie: Iedereen had over minstens 1 foute positie informatie. Merel, Niels en Sarah hadden moeten weten dat ze fout stonden en Rick Paul en Sinan hadden fouten kunnen rechtzetten van op hun eindpositie. Evelien was duidelijk het minst schuldig aan dit fiasco. Jamie en Robèrt blijven wat in de luwte.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Serenade
« Reactie #156 Gepost op: 31-01-2019, 02:27:16 »
Het is nu natuurlijk achterhaalde informatie, maar ik wil gerust mijn redenering van toen toelichten.

Hoe weet je dat Sinan niet in 511 moet staan? Ik zie nergens een aanwijzing dat hij niet op de 5e verdieping moet staan.

Die was er ook niet. We wisten wel dat 4 van de 8 kandidaten juist stonden en we konden makkelijk achterhalen dat Merel, Niels, Robèrt en Sarah verkeerd stonden. Door eliminatie moest Sinan dus wel juist staan.

Ook vind ik het vreemd dat op een balkon met nummer x12 het bordje zou staan dat Sinan hier niet moet zijn. Dit is overbodige informatie want we weten dat het nummer eindigt op 11. Dus lijkt het logisch dat op 511 een bordje heeft gestaan dat dit balkon niet van Sinan is.

In de post die je citeerde, uit ik ook mijn twijfels over mijn positie van dat bordje en zeg ik ook dat ik op dat moment niet meer geloofde dat ik juist zat. Ondertussen staat het bordje wel op 511 en geeft het dus wel extra informatie.

Er is nu wel een gelijkaardig 'probleem', want het bordje op 210 zegt dat het niet Jamie's balkon is, maar we wisten al dat Jamie op een balkon moest staan dat eindigde op 09. Maar nu ben ik wel vrij zeker dat dat bordje goed staat.

Offline Westerling

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Serenade
« Reactie #157 Gepost op: 31-01-2019, 10:06:50 »
Heel mooi Hulpmol!

Tijdens het bekijken van je schema en foto's dacht ik ineens: zouden de mededelingen vast hebben gezeten? Was er misschien iets te zien "onder drukwerk" , het anagram van drukker worden?
Zou de Mol ongezien drukwerk hebben kunnen verwisseld? Dat zou de opdracht meteen helemaal in de soep sturen.
Die lampjes die brandden boven de twee balkons....zou dat een aanwijzing zijn dat als díe drukwerkjes verwisseld werden, de opdracht niet kon slagen?
Het is maar een gedachte, we denken natuurlijk bij "drukwerk" meteen aan de koffie-opdracht maar hier ligt ook drukwerk.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Serenade
« Reactie #158 Gepost op: 31-01-2019, 10:34:49 »
Heel mooi Hulpmol!

Tijdens het bekijken van je schema en foto's dacht ik ineens: zouden de mededelingen vast hebben gezeten? Was er misschien iets te zien "onder drukwerk" , het anagram van drukker worden?
Zou de Mol ongezien drukwerk hebben kunnen verwisseld? Dat zou de opdracht meteen helemaal in de soep sturen.
Die lampjes die brandden boven de twee balkons....zou dat een aanwijzing zijn dat als díe drukwerkjes verwisseld werden, de opdracht niet kon slagen?
Het is maar een gedachte, we denken natuurlijk bij "drukwerk" meteen aan de koffie-opdracht maar hier ligt ook drukwerk.

Ik durf met grote zekerheid zeggen dat er geen boodschappen gewisseld zijn. Kandidaten lopen kriskras door elkaar op iedere verdieping en het zou te hard in het oog lopen.

De molactie zit hem volgens mij toch in het verkeerd staan of het verzwijgen dat iemand verkeerd stond.

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Serenade
« Reactie #159 Gepost op: 31-01-2019, 10:46:18 »
De molactie zit hem volgens mij toch in het verkeerd staan of het verzwijgen dat iemand verkeerd stond.

Heel eerlijk gezegd vind ik dit soort opdrachten altijd een voorbeeld van waar de Mol meestal niets hoeft te doen. De kans dat ze allemaal goed staan is met zoveel aanwijzingen, chaos en wantrouwen onderling echt nul. Ergo: dit is een molloten-opdracht, want alleen wij kunnen door eindeloos en herhaald analyseren komen tot fantastische schema's zoals van Hulpmol. En dan zijn er nog 1001 conclusies mogelijk ;-)