Auteur Topic: [Theorie] Post  (gelezen 100941 keer)

Offline SomeOne_01

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Au contraire, mon amis
Re: [Theorie] Post
« Reactie #100 Gepost op: 18-01-2014, 00:51:06 »
Er gaan dus 2 enveloppen naar Susan...dan weten we nu wie de eerste heeft gedaan  Sofie (hier mijn bron, ligt vermoedelijk nog iets verder, maar heb geen zin om te spitten), de andere vermoed ik overigens een man en ik verdenk Tygo daarvan!  

Die naar Freek is ook never nooit niet van een vrouw (mijn vermoeden).

wat is er bekend bij ons? De bekende enveloppen waarvan we weten dat die aankomen in de brievenbus (geadresseerde, aantal):

Jennifer 1
Susan 2
Daphne 1
Freek 1 (heeft er een verstuurd naar Jennifer, totaal 1200 euro)
Sofie 2 (heeft er een verstuurd naar Susan, totaal 1200 euro)


Hebben we 7 van de 9 enveloppen geïdentificeerd lijkt mij?

zit me net te verzinnen: de mol kan ook gewoon een lege envelop versturen...toch?

Offline Edeholland

  • Forumlid
Re: [Theorie] Post
« Reactie #101 Gepost op: 18-01-2014, 00:52:48 »
zit me net te verzinnen: de mol kan ook gewoon een lege envelop versturen...toch?

Ja, of gewoon die envelop weggooien. En het geld.
Noem twee willekeurige kandidaten. Één van deze is niet de mol!

Offline SomeOne_01

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Au contraire, mon amis
Re: [Theorie] Post
« Reactie #102 Gepost op: 18-01-2014, 01:03:46 »
Ja, of gewoon die envelop weggooien. En het geld.
geld weggooien en een lege envelop.

Offline Jaapie

  • Forumlid
Re: [Theorie] Post
« Reactie #103 Gepost op: 18-01-2014, 01:15:20 »
Er gaan dus 2 enveloppen naar Susan...dan weten we nu wie de eerste heeft gedaan  Sofie (hier mijn bron, ligt vermoedelijk nog iets verder, maar heb geen zin om te spitten), de andere vermoed ik overigens een man en ik verdenk Tygo daarvan!  

Die naar Freek is ook never nooit niet van een vrouw (mijn vermoeden).

wat is er bekend bij ons? De bekende enveloppen waarvan we weten dat die aankomen in de brievenbus (geadresseerde, aantal):

Jennifer 1
Susan 2
Daphne 1
Freek 1 (heeft er een verstuurd naar Jennifer, totaal 1200 euro)
Sofie 2 (heeft er een verstuurd naar Susan, totaal 1200 euro)


Hebben we 7 van de 9 enveloppen geïdentificeerd lijkt mij?

zit me net te verzinnen: de mol kan ook gewoon een lege envelop versturen...toch?


Ik volg alleen niet waarom er 2 enveloppen aan Sofie gericht zijn. 2x Susan, 1x Sofie, 1x Freek en 1x Daphne komen uit de intro. En die aan Jennifer is verstuurd door Freek. Maar de tweede aan Sofie is voor mij nog een raadsel...

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Theorie] Post
« Reactie #104 Gepost op: 18-01-2014, 09:15:08 »

Hebben we 7 van de 9 enveloppen geïdentificeerd lijkt mij?

Is die van Owen nog wel in het spel dan? Ik heb daar niks meer over vernomen. Heb ik iets gemist?

Offline SomeOne_01

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Au contraire, mon amis
Re: [Theorie] Post
« Reactie #105 Gepost op: 18-01-2014, 10:47:54 »
Is die van Owen nog wel in het spel dan? Ik heb daar niks meer over vernomen. Heb ik iets gemist?
weet ik niet... maar er zijn dus in totaal 9 enveloppen verstuurd. dat weten we want dat hebben we geteld ;)

Ik volg alleen niet waarom er 2 enveloppen aan Sofie gericht zijn. 2x Susan, 1x Sofie, 1x Freek en 1x Daphne komen uit de intro. En die aan Jennifer is verstuurd door Freek. Maar de tweede aan Sofie is voor mij nog een raadsel...
uit deze (klik) post heb ik de bekende aantallen, of is elders achterhaald dat dat niet zo was? want ik heb dit draadje doorgelezen en niets daarover tegengekomen.

Offline Jaapie

  • Forumlid
Re: [Theorie] Post
« Reactie #106 Gepost op: 18-01-2014, 11:16:51 »
Nou ja, ik kan Sofie en Susan door elkaar gehaald hebben, maar volgens mij was maar bij 1 van de 2 de naam tweemaal te vinden, de ander maar één keer. Of ik heb iets gemist.

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Theorie] Post
« Reactie #107 Gepost op: 18-01-2014, 11:31:26 »
weet ik niet... maar er zijn dus in totaal 9 enveloppen verstuurd. dat weten we want dat hebben we geteld ;)
 uit deze (klik) post heb ik de bekende aantallen, of is elders achterhaald dat dat niet zo was? want ik heb dit draadje doorgelezen en niets daarover tegengekomen.
Ah, oké, sorry, had ik even gemist. Kan natuurlijk best dat iemand in een komende aflevering er ineens mee komt aanzetten dat hij/zij de envelop van Owen heeft gekregen. Lijkt me ook dat de groep oplettend genoeg is om hier aan te denken en bijvoorbeeld allang heeft afgesproken om bij vertrek de envelop in te leveren. Aaf lijkt me bijvoorbeeld iemand die aan dat soort dingen denkt.

Offline SomeOne_01

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Au contraire, mon amis
Re: [Theorie] Post
« Reactie #108 Gepost op: 18-01-2014, 11:36:55 »
Nou ja, ik kan Sofie en Susan door elkaar gehaald hebben, maar volgens mij was maar bij 1 van de 2 de naam tweemaal te vinden, de ander maar één keer. Of ik heb iets gemist.
dat kan..dan heeft deze post een verkeerde opsomming gemaakt. Susan heeft er twee dat weten we sowieso...iemand beweerde dat Sofie er ook twee heeft. maar niemand reageert er op dat die gene fout zit....en ik heb dan wel de HD versie gedownload...maar de enige HD scherm die ik heb is in gebruik voor mijn mediacenter, en daar heb ik nog niet op gekeken. naar die enveloppen.

net nog even gechecked...wanneer de postbode de enveloppen even bekijkt zien we Sofie Freek en Susan. Wanneer de postbode 2 enveloppen in een brievenbus zien stoppen zien we Daphne...wanneer we de laatste keer de postbode enveloppen in de brievenbus zien stoppen zien we wederom Sofie.

de screenshots eerder in dit draadje liegen er niet om, er zijn ook twee enveloppen voor Susan. maar waar komen beide frames vandaan dan? ik wil het even met eigen ogen kunnen zien, vandaar :)
« Laatst bewerkt op: 18-01-2014, 14:21:43 door SomeOne_01 »

Offline MissTinie

  • Forumlid
Re: [Theorie] Post
« Reactie #109 Gepost op: 18-01-2014, 13:31:19 »
Volgens mij was juist erg slim van mol om nu al geld weg te sturen:
- kans is groter dat de persoon waar nu toestuurt er dan uit is, en inderdaad mol kan testinformatie hebben gekregen over degene die totaal niet op hem/haar stemt. Oftewel geen rente over het opgestuurde bedrag.
- er kon niks worden ingezet met het gokken, dus werd automatisch best groot bedrag gepakt. Als de opdracht wel zou mislukken, waar ik wel vanuit zou zijn gegaan als ik mol was, dan had de pot op - 1000 gestaan.

Freek was hierin wel zeer verdacht.

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Theorie] Post
« Reactie #110 Gepost op: 18-01-2014, 14:02:39 »

- er kon niks worden ingezet met het gokken, dus werd automatisch best groot bedrag gepakt. Als de opdracht wel zou mislukken, waar ik wel vanuit zou zijn gegaan als ik mol was, dan had de pot op - 1000 gestaan.

He? Nee toch? Ze konden toch alleen geld verliezen door te gokken? Zonder te gokken konden ze bij verlies alleen maar op 0 uitkomen.

Offline Janorator

  • Forumlid
Re: [Theorie] Post
« Reactie #111 Gepost op: 20-01-2014, 15:31:14 »
He? Nee toch? Ze konden toch alleen geld verliezen door te gokken? Zonder te gokken konden ze bij verlies alleen maar op 0 uitkomen.

Naar wat ik begrepen heb kon men inderdaad alleen maar geld verliezen (hoeveel weten we niet echt omdat het er nu niet toe deed en Art dus geen extra uitleg gaf) indien men gokte voor een hoger bedrag dan 1000€.
Als men nu verloren had was de pot gewoon op 0 gebleven.

Ik persoonlijk zie dan ook niet echt een mollenactie in het versturen van het geld. Sofie en Freek staan bij mij ook heel laag op men lijstje van potentiële mol.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Theorie] Post
« Reactie #112 Gepost op: 20-01-2014, 15:39:02 »
Ze konden toch alleen maar gokken met eventueel geld dat op dat moment al in de pot zat? En aangezien het geld al was opgestuurd naar aflevering 9 viel er niks te gokken...
Ich bin ein Bärliner!

Offline ikecht...niet

  • Forumlid
Re: [Theorie] Post
« Reactie #113 Gepost op: 20-01-2014, 17:29:23 »
Heeft iemand al kunnen achterhalen aan wie die enveloppen van Sophie en Freek waren geadresseerd?

Er was vaag iets in beeld, ik gok op de naam Jennifer op een van de enveloppen.
« Laatst bewerkt op: 20-01-2014, 18:22:26 door ikecht...niet »

Offline Traveljunkie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Post
« Reactie #114 Gepost op: 20-01-2014, 17:29:41 »
Opgestuurde enveloppen

Potgeld beleggen & rente

Sofie en Freek hebben geld verstuurd naar aflevering 9. De montage impliceert dat al het potgeld in de twee enveloppen is gestopt en dat de geadresseerden respectievelijk Susan en Jennifer zijn (volgens de ‘kladblaadjes’ wel te verstaan; niets is wat het lijkt). Dit bedrag is ‘veilig gesteld’ en komt in aflevering 9 sowieso weer in de pot terecht. In theorie althans…
Over ‘belegd’ geld wordt een rente geheven die alléén wordt uitgekeerd als de geadresseerde in aflevering 9 nog in het spel zit (hetzij als kandidaat, hetzij als mol). Hoe eerder het geld wordt opgestuurd, hoe meer rente dit eventueel oplevert. De renteopbouw (bedrag en/of percentage) is vooralsnog niet aan bod gekomen.

Motieven kandidaten & mol

Een deelnemer mag geen geld naar zichzelf sturen, dus logischerwijs stuurt een kandidaat geld naar zijn/haar mol. Deze zou immers in aflevering 9 nog in het spel moeten zitten en geeft zodoende de meeste kans op rente. Òf een kandidaat moet vrijwel zeker weten dat een andere kandidaat aflevering 9 haalt èn de mol niet vertrouwen... Het is moeilijk aan te geven wat het meest gunstige moment is voor een kandidaat om geld te versturen. Hoe vroeger, hoe groter de eventuele rente – hoe later, hoe groter de kans überhaupt op rente. Bovendien speelt de hoogte van het veilig te stellen bedrag een rol.
De mol stelt liever helemaal geen geld veilig, maar probeert het juist te verdonkeremanen. Onder streng toezicht van de groep, zal de mol echter wellicht genoodzaakt zijn een envelop te sturen. Het liefst met een zo laag mogelijk bedrag en geadresseerd aan een kandidaat die aflevering 9 vermoedelijk niet haalt (een lege envelop naar Maurice zou helemaal geniaal zijn, maar tricky in verband met meekijkende ogen en/of controle). Als het dan toch moet, stuurt de mol zijn/haar envelop het liefst zo snel mogelijk, omdat dan de kans dàn het grootst is dat de geadresseerde in aflevering 9 uit het spel is.
Het versturen van potgeld in groepsverband, waarbij enveloppen eventueel worden genummerd en de bijbehorende bedragen worden genoteerd, is voor de kandidaten de meest veilige optie.

Sofie & Freek mols?

Sofie en Freek stellen geld veilig zonder overleg met de groep. Zou dit een eenmansactie zijn geweest, was deze persoon direct (opzettelijk?) verdacht geweest. Doordat er nu echter sprake is van een duo, waarvan één persoon sowieso kandidaat is, zit een en ander wat gecompliceerder in elkaar. De groep lijkt in ieder geval niet wakker van te liggen van de actie. Sofie krijgt weliswaar een flinke uitbrander (wordt die meer verdacht door de groep?), maar Freek wordt gespaard en blijft zowaar penningmeester. Ik had eerlijk gezegd wel mat meer reuring in de tent verwacht (gehoopt?).
De hamvraag blijft uiteraard waarom Sofie en Freek niet hebben overlegd met de groep. Als één van hen de mol is, was dit in ieder geval wel hèt ultieme moment om ‘gecontroleerd’ een envelop te verzenden. Het is immers makkelijker om één persoon om de tuin te leiden dan zeven! Het siert de mol een envelop te sturen en bovendien maakt de mol zich hierdoor minder verdacht.
Een niet-mols-scenario is dat de invloed van Aaf (als verdachte) bij discussies over dit onderwerp zó groot is, dat er ‘en groupe’ besloten zou worden dat er gewoonweg nog tè weinig geld in de pot zou zitten om te beleggen. Om te voorkomen dat het aanwezige potgeld in de toekomst echter verloren zou kunnen gaan (die vooruitzichten waren er immers), hebben Sofie en Freek het op eigen houtje veilig gesteld.

Actie verklaard?

Misschien is het helemaal niet zo lastig een verklaring te vinden voor bovenstaande hamvraag. Ik ben van mening dat de gezamenlijke actie van Sofie en Freek helemaal niet zo ‘gezamenlijk’ was als dat het in eerste instantie oogde. Hij was in ieder geval niet als zodanig gepland. Sofie gaf eerder tijdens een busreis al aan dat zij wel een envelop wilde versturen en de groep mocht de naam van de geadresseerde noemen. Dit voorstel strandde een beetje, voornamelijk door Aaf’s mening dat er nog niet genoeg geld in de bus zou zitten. Dat Sofie vervolgens op eigen houtje tóch een envelop gaat versturen, kan ik begrijpen. Maar dat out-of-the-blue Freek dan ineens opduikt, zint me niet . Wellicht wilde hij de kans aangrijpen om als mol onder toeziend oog van één om-de-tuin-leidbare kandidaat zijn envelop te posten. Merk ook op dat het eerste shot nádat Freek aan het terrastafeltje zit, de brievenbus is met het de Mol-logo. En dit shot blijft langer in beeld dan bij vorige week bij Jennifer in het doolhof. Het was nu ook voor de mensen thuis zichtbaar…
« Laatst bewerkt op: 20-01-2014, 17:35:56 door Traveljunkie »

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Theorie] Post
« Reactie #115 Gepost op: 20-01-2014, 17:40:46 »
Maar Sofie had geen andere keus dan Freek hierbij te vragen, omdat Freek het pot geld beheert. Zolang er één penningmeester is, kunnen kandidaten geen geld versturen buiten de penningmeester om.

Edit: wie hamerde er ook alweer zo op dat er één penningmeester moest zijn? Dat is dan toch wel weer verdacht, want het voorkomt dat kandidaten op eigen houtje geld kunnen veiligstellen. Was dat niet Daphne?
« Laatst bewerkt op: 20-01-2014, 17:44:56 door tureluurs »

Offline Siets95

  • Forumlid
Re: [Theorie] Post
« Reactie #116 Gepost op: 20-01-2014, 17:57:05 »
Edit: wie hamerde er ook alweer zo op dat er één penningmeester moest zijn? Dat is dan toch wel weer verdacht, want het voorkomt dat kandidaten op eigen houtje geld kunnen veiligstellen. Was dat niet Daphne?

Aan de andere kant wilden Sofie en Jennifer het geld zelf houden. Jennifer zei: "Wacht heel even, Art geeft dit niet zomaar aan ons." En Sofie: "Maar we kunnen het geld toch ook zelf bewaren?"

Volgens mij wil de mol juist het geld zelf houden, zodat hij/zij het geld kan opsturen naar de verkeerde persoon of iemand die al is afgevallen. En dat allemaal zonder dat de anderen het doorhebben. Met één penningmeester is er dus altijd minstens één persoon, Freek in dit geval, die weet wat er gebeurt met het geld.

Ik zie hier dus meer een molactie van Jennifer en Sofie in.

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Theorie] Post
« Reactie #117 Gepost op: 20-01-2014, 18:03:04 »
Ik denk dat de mol helemaal niets wil opsturen, maar ben er nog niet uit of het slechter voor de pot kan uitpakken als kandidaten op eigen houtje geld kunnen gaan veiligstellen of juist niet.

Offline MoleShowdown

  • Forumlid
  • Pilipinas
Re: [Theorie] Post
« Reactie #118 Gepost op: 20-01-2014, 18:34:16 »
dat kan..dan heeft deze post een verkeerde opsomming gemaakt. Susan heeft er twee dat weten we sowieso...iemand beweerde dat Sofie er ook twee heeft. maar niemand reageert er op dat die gene fout zit....en ik heb dan wel de HD versie gedownload...maar de enige HD scherm die ik heb is in gebruik voor mijn mediacenter, en daar heb ik nog niet op gekeken. naar die enveloppen.

net nog even gechecked...wanneer de postbode de enveloppen even bekijkt zien we Sofie Freek en Susan. Wanneer de postbode 2 enveloppen in een brievenbus zien stoppen zien we Daphne...wanneer we de laatste keer de postbode enveloppen in de brievenbus zien stoppen zien we wederom Sofie.

de screenshots eerder in dit draadje liegen er niet om, er zijn ook twee enveloppen voor Susan. maar waar komen beide frames vandaan dan? ik wil het even met eigen ogen kunnen zien, vandaar :)

De enveloppe met 'Sofie' erop komt twee keer in beeld, dit is echter dezelfde enveloppe. In totaal hebben we gezien:
2x Susan, 1x Sofie, 1x Daphne, 1x Freek.

In aflevering 3 stuurt Freek een enveloppe aan Jennifer en Sofie aan Susan. Geen idee of die laatste dezelfde is als een van de twee aan Susan gericht die we al eerder gezien hebben.


Offline SomeOne_01

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Au contraire, mon amis
Re: [Theorie] Post
« Reactie #119 Gepost op: 20-01-2014, 18:59:28 »
In aflevering 3 stuurt Freek een enveloppe aan Jennifer en Sofie aan Susan. Geen idee of die laatste dezelfde is als een van de twee aan Susan gericht die we al eerder gezien hebben.

Even vergelijk, ik denk dat envelop 1 die van Sofie is geweest.

envelop 1

envelop 2


handschrift Sofie: