Auteur Topic: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners  (gelezen 80927 keer)

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #340 Gepost op: 16-02-2020, 19:25:16 »
Als iedereen weet waar envelop A hangt omdat ze hem allemaal hebben gezien en ze zijn er zeker van, dat de omschrijving van de locatie goed is, dan moet je wel een goede uitleg hebben waarom je met envelop B terugkomt.
Fair point, het is iets risicovoller. Maar de kans dat iedereen dezelfde envelop heeft gezien is niet zo groot, en er waren genoeg plekken die op elkaar leken (zo blijkt wel uit het aantal berichten dat aangeeft dat de envelop die Nathan pakt er niet hing toen Buddy er liep, terwijl dat een andere locatie is). Dus zo'n groot risico is het nou ook weer niet. En ik ben het er niet mee eens dat het dan een betere molactie zou zijn, want je kunt jezelf er ook juist onbedoeld mee in de kijker spelen. Maar daar kunnen de meningen uiteraard over verschillen :)
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #341 Gepost op: 16-02-2020, 19:26:38 »
Citaat
Je gaat naar binnen, verwisselt de juiste enveloppen en je haalt heel veel zand op, zodat Nathan heel veel tijd heeft om veel mingeld binnen te halen...

Of je verwisselt de inhoud van de enveloppen. Niemand die het verschil ziet. De persoon voor jou en de persoon na jou zien exact hetzelfde. En je neemt zand mee, want er moet wel tijd zijn om mingeld te pakken.

Citaat
Daarom is voor mij Rob de enige persoon die de verwisseltruc heeft uitgevoerd. En dat zie ik in deze opdracht als de actie van de mol.

Voor de kijker dan, want geen van de kandidaten heeft ook maar een klein beetje de mogelijkheid om hier iets achter te zoeken. Het speelveld was al veranderd voor ze begonnen en zelfs voor ze wisten wat uiteindelijk de bedoeling was. Daarom zei ik... Free ride.

Offline ERdoubleD

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #342 Gepost op: 16-02-2020, 19:28:16 »
Dat snapte ik, maar het is misschien handig als je er even bij zet waar DK dan precies een hint naar zou zijn ;) Bedoel je wat Nat007 zegt, DK= Dekay?

Ah ok... ik bedoel dat idd DK op zn engels uitspreken ...Dekay

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #343 Gepost op: 16-02-2020, 19:30:19 »
Of je verwisselt de inhoud van de enveloppen. Niemand die het verschil ziet. De persoon voor jou en de persoon na jou zien exact hetzelfde. En je neemt zand mee, want er moet wel tijd zijn om mingeld te pakken.
De enveloppen hadden nog geen inhoud tijdens de verkenningsrondes, die zijn later pas verwisseld voor naamloze enveloppen met inhoud. Dus dat lijkt me sowieso geen optie.

Ah ok... ik bedoel dat idd DK op zn engels uitspreken ...Dekay
::ok::
Mijn eerste gedachte was DK = Denemarken, dus Claes is toch de mol ;D
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline ERdoubleD

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #344 Gepost op: 16-02-2020, 19:33:55 »
Lol... of Rob voorspelde de afvaller  ::rofl::

Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #345 Gepost op: 16-02-2020, 19:40:56 »
Mijn eerste gedachte was DK = Denemarken, dus Claes is toch de mol ;D

Mijne was Donkey Kong, maar dan komen we weer terug naar Mario  ::rofl::

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #346 Gepost op: 16-02-2020, 19:42:18 »
Voor de kijker dan, want geen van de kandidaten heeft ook maar een klein beetje de mogelijkheid om hier iets achter te zoeken. Het speelveld was al veranderd voor ze begonnen en zelfs voor ze wisten wat uiteindelijk de bedoeling was. Daarom zei ik... Free ride.

Niet helemaal mee eens. De kandidaten moeten ook opgemerkt hebben dat Rob in 5 minuten heel weinig gedaan heeft, vergeleken met de rest.

Offline Reymon

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #347 Gepost op: 16-02-2020, 19:46:47 »
Er is er maar één die er voor zorgde dat de enveloppe met mingeld gepakt werd, en dat is Buddy.
Hij zorgt er voor dat de tekening wordt aangepast, zodat het de anderen precies duidelijk wordt waar de enveloppe met 'Rat' te vinden zou zijn.
Vervolgens zorgt hij er voor dat Nathan kiest voor de enveloppe 'Rat', voordat Nathan op pad gestuurd wordt.
Buddy doet dat behoorlijk dwingend en sturend. Daarbij verspreekt hij zich. Hij zegt: 'mijn voorkeur, .. eh, mijn voorstel is ….'. Voorkeur?
Ik ga er van uit dat Buddy er tijdens zijn verkenning voor gezorgd heeft dat de verkeerde enveloppe zal worden gepakt.

Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #348 Gepost op: 16-02-2020, 19:57:08 »
De enveloppen hadden nog geen inhoud tijdens de verkenningsrondes, die zijn later pas verwisseld voor naamloze enveloppen met inhoud. Dus dat lijkt me sowieso geen optie.
 ::ok::

Scherp!! Even belangrijk dat dit blijft hangen bij iedereen. Iedereen vóór Nathan kon deze enkel kaarten met namen erop verwisselen of weghalen; niet al geldbedragen verwisselen. De enige die dat kon doen was Nathan. Mocht hij de mol zijn ( ::jaja:: ) dan is het extra tof dat de groep hem in deze exclusieve positie heeft geplaatst

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #349 Gepost op: 16-02-2020, 20:17:06 »
Zoals het er nu naar lijkt zijn vanuit de screenshots met geldenveloppen zijn meerdere conclusies te trekken. Wat ik eigenlijk het meest opmerkelijke shot vind is deze:



Waarom is Rob op die plek? Daar hoeft hij niet te zijn o.b.v. de omschrijvingen die hij geeft van ruimtes en enveloppen. Aan het einde loopt hij verkeerd. Op zich al opmerkelijk als hij alleen geweest is waar we hem gezien hebben. Het verkeerd lopen kan de reden zijn waarom we hem daar zien, maar waarom wordt er geen woord over gerept en komt er niks over op de kaart?

Ik ga deze week nog eens kijken hij in nog meer gangetjes te zien is waar hij niet in de buurt zou hoeven zijn.

Spoiler: overzichtsplaatje (klik om te tonen/verbergen)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #350 Gepost op: 16-02-2020, 20:34:10 »
Haha, je tekst onder je avatar is misschien wel het antwoord. ;D

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #351 Gepost op: 16-02-2020, 20:43:25 »
Maar je bent toch al de tofste persoon op het hele forum? ::hypocriet::
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #352 Gepost op: 16-02-2020, 20:43:46 »
Ik kan er best in meegaan, dat de enveloppen pas later werden vervangen door een envelop met een geldbedrag. Dan is het nog altijd de vraag of een envelop/naam gekoppeld was aan de uitkomst of dat de locatie was gekoppeld aan een uitkomst.

- Zou het weghalen van een envelop met een naam erop geleid hebben op een lege plaats?
- Zou het verwisselen van een envelop met een naam ook geleid hebben tot het verwisselen van de positie van plusgeld en mingeld?
- Of waren de enveloppen met namen slechts een hulpmiddel?

Het is misschien wat warrig, maar ik bedoel dus...

Als je de envelop met naam A verplaatst, verplaatst het geld dan mee? Dan maakt het weinig uit wat de eerste speler doet. Als de laatste maar weet waar A is.

Of

Als je de envelop met naam A verplaatst, verplaatst het geld niet mee? Dan is het alleen een middel om een plaats te onthouden en kan alles na een wissel die niemand zag of kon zien (door Rob dan) niet meer lukken.

Dat laatste zou ik zeer makkelijk vinden.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #353 Gepost op: 16-02-2020, 20:51:56 »
Er is er maar één die er voor zorgde dat de enveloppe met mingeld gepakt werd, en dat is Buddy.
Hij zorgt er voor dat de tekening wordt aangepast, zodat het de anderen precies duidelijk wordt waar de enveloppe met 'Rat' te vinden zou zijn.
Vervolgens zorgt hij er voor dat Nathan kiest voor de enveloppe 'Rat', voordat Nathan op pad gestuurd wordt.
Buddy doet dat behoorlijk dwingend en sturend. Daarbij verspreekt hij zich. Hij zegt: 'mijn voorkeur, .. eh, mijn voorstel is ….'. Voorkeur?
Ik ga er van uit dat Buddy er tijdens zijn verkenning voor gezorgd heeft dat de verkeerde enveloppe zal worden gepakt.

Precies.
ik denk  dat er helemaal geen enveloppen zijn verwisseld of verhangen of geld eruit gehaald of meer van dergelijke opties. Zoals Mollemania al aangaf zou dat erg flauw mollen zijn. Er is een verkeerde enveloppe gepakt. Dat kan Nathan als mol gedaan hebben maar hij kan ook verkeerd gestuurd zijn door Buddy. Ik denk dat laatste.

Het is niet voor niets dat we bij Buddy niet zien waar de enveloppe Rat hangt, alle andere enveloppen op de locatie hangen aan een pilaar. Als Buddy terugkomt vertelt hij waar de enveloppe Rat hangt maar ook dat zien we niet op beeld. Pas als Nathan moet gaan zoeken zien we de plattegrond en geeft Buddy uitleg. Hij zegt daarbij dat de enveloppe Rat aan een pilaar hangt of daar achter dat weet hij niet precies meer. Vervolgens stuurt hij Nathan en geeft vage aanwijzingen. Hij zegt: "Je hebt de ingang van het huis en links op ooghoogte  is een enveloppe, tja er hangen er 3 nl ook twee aan een pilaar....Dan is er de verwarring over ooghoogte en bicepshoogte. In de communicatie tussen Buddy en Nathan is het misgegaan.

Offline Nijntjelief

  • Forumlid
  • We mogen weer!
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #354 Gepost op: 16-02-2020, 21:00:33 »
Buddy doet dat behoorlijk dwingend en sturend. Daarbij verspreekt hij zich. Hij zegt: 'mijn voorkeur, .. eh, mijn voorstel is ….'. Voorkeur?
Ik ga er van uit dat Buddy er tijdens zijn verkenning voor gezorgd heeft dat de verkeerde enveloppe zal worden gepakt.

Buddy heeft steeds van dit soort bijzondere uitspraken, die op voorkennis lijken. Heb er al meerdere gezien. Aan de andere kant: waarom laten ze die in beeld voor ons?

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #355 Gepost op: 16-02-2020, 21:45:18 »

Edit:
De derde naam die ze tegenkomt is "Lautjuh". Misschien dat we daar ook iets mee moeten. Mij komt deze naam niet bekend voor. Maar als die op dit forum zit dan horen we dit vanzelf.

Haha wauw, dat ik ooit nog eens anoniem zou worden op dit forum.  ::rofl::
Zie mijn post een pagina terug, ik ben van 1999 t/m 2013 zeer actief geweest binnen de community. Was zelf ook zeer verrast dat ik erin zat, nadat ik al een aantal jaar eruit ben.  :-*

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #356 Gepost op: 16-02-2020, 21:51:26 »
Ah ok... ik bedoel dat idd DK op zn engels uitspreken ...Dekay
Kay’s closed...

Offline Tokemol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #357 Gepost op: 16-02-2020, 22:03:13 »
Weet niet of ze al ontdekt waren, maar ik kwam bij het terugkijken ook nog wat namen tegen:

Marmolleke en... iets van Tommity ofzo? ???

Marmolleke? Echt? Dat was mijn naam vorig jaar! Ik moet echt nog even terugkijken!!

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #358 Gepost op: 16-02-2020, 22:33:55 »
Dat is even waar als ik het bezwaarlijk vind. Je gaat als eerste. Niemand kan iets controleren. Een soort free ride voor de Mol. Hij hoeft geen moeite te doen. Hij hoeft niets te sturen. Hij hoeft niets te verbergen. Je moet alleen zorgen dat het de eindmontage niet haalt.
Daar is niks raars aan lijkt me, gebeurt zo vaak in widm. Bijvoorbeeld de laseropdracht met Merel

Er is er maar één die er voor zorgde dat de enveloppe met mingeld gepakt werd, en dat is Buddy.
Hij zorgt er voor dat de tekening wordt aangepast, zodat het de anderen precies duidelijk wordt waar de enveloppe met 'Rat' te vinden zou zijn.
Vervolgens zorgt hij er voor dat Nathan kiest voor de enveloppe 'Rat', voordat Nathan op pad gestuurd wordt.
Buddy doet dat behoorlijk dwingend en sturend. Daarbij verspreekt hij zich. Hij zegt: 'mijn voorkeur, .. eh, mijn voorstel is ….'. Voorkeur?
Ik ga er van uit dat Buddy er tijdens zijn verkenning voor gezorgd heeft dat de verkeerde enveloppe zal worden gepakt.
Buddy doet niks raars, hij past de tekening precies aan zoals de situatie ook was op dat moment. In theorie zou hij wel eerst de enveloppen veranderd kunnen hebben en dan de situatie doorgeven, maar dat is riskant omdat Rob de situatie daarvoor kent.

Zoals het er nu naar lijkt zijn vanuit de screenshots met geldenveloppen zijn meerdere conclusies te trekken. Wat ik eigenlijk het meest opmerkelijke shot vind is deze:



Waarom is Rob op die plek? Daar hoeft hij niet te zijn o.b.v. de omschrijvingen die hij geeft van ruimtes en enveloppen. Aan het einde loopt hij verkeerd. Op zich al opmerkelijk als hij alleen geweest is waar we hem gezien hebben. Het verkeerd lopen kan de reden zijn waarom we hem daar zien, maar waarom wordt er geen woord over gerept en komt er niks over op de kaart?

Ik ga deze week nog eens kijken hij in nog meer gangetjes te zien is waar hij niet in de buurt zou hoeven zijn.

Spoiler: overzichtsplaatje (klik om te tonen/verbergen)
bedankt voor dit overzicht! Dit geeft aan dat Rob niet via een andere route voor het eerst in die ruimte gekomen kan zijn wanneer we hem daar doorheen zien rennen. Dan had t nog gekund dat ie snel doorrent omdat ie bijna te laat is. Maar hij moet dus al eerder door die ruimte gekomen zijn en duidelijk mols en niet kandidaats dat ie daar niks over verteld, terwijl er 5 enveloppen hangen. Juist precies ook de envelop die later mingeld oplevert.

Ik kan er best in meegaan, dat de enveloppen pas later werden vervangen door een envelop met een geldbedrag. Dan is het nog altijd de vraag of een envelop/naam gekoppeld was aan de uitkomst of dat de locatie was gekoppeld aan een uitkomst.

- Zou het weghalen van een envelop met een naam erop geleid hebben op een lege plaats?
- Zou het verwisselen van een envelop met een naam ook geleid hebben tot het verwisselen van de positie van plusgeld en mingeld?
- Of waren de enveloppen met namen slechts een hulpmiddel?

Het is misschien wat warrig, maar ik bedoel dus...

Als je de envelop met naam A verplaatst, verplaatst het geld dan mee? Dan maakt het weinig uit wat de eerste speler doet. Als de laatste maar weet waar A is.

Of

Als je de envelop met naam A verplaatst, verplaatst het geld niet mee? Dan is het alleen een middel om een plaats te onthouden en kan alles na een wissel die niemand zag of kon zien (door Rob dan) niet meer lukken.

Dat laatste zou ik zeer makkelijk vinden.
Geld was hoogstwaarschijnlijk gekoppeld aan de beginpositie van de namen. Dat zegt Rik ook ("eerst"). Anders zouden de acties van de eerste 5 kandidaten ook nutteloos zijn.

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #359 Gepost op: 16-02-2020, 22:35:42 »
Precies.
ik denk  dat er helemaal geen enveloppen zijn verwisseld of verhangen of geld eruit gehaald of meer van dergelijke opties. Zoals Mollemania al aangaf zou dat erg flauw mollen zijn. Er is een verkeerde enveloppe gepakt. Dat kan Nathan als mol gedaan hebben maar hij kan ook verkeerd gestuurd zijn door Buddy. Ik denk dat laatste.

Het is niet voor niets dat we bij Buddy niet zien waar de enveloppe Rat hangt, alle andere enveloppen op de locatie hangen aan een pilaar. Als Buddy terugkomt vertelt hij waar de enveloppe Rat hangt maar ook dat zien we niet op beeld. Pas als Nathan moet gaan zoeken zien we de plattegrond en geeft Buddy uitleg. Hij zegt daarbij dat de enveloppe Rat aan een pilaar hangt of daar achter dat weet hij niet precies meer. Vervolgens stuurt hij Nathan en geeft vage aanwijzingen. Hij zegt: "Je hebt de ingang van het huis en links op ooghoogte  is een enveloppe, tja er hangen er 3 nl ook twee aan een pilaar....Dan is er de verwarring over ooghoogte en bicepshoogte. In de communicatie tussen Buddy en Nathan is het misgegaan.
Buddy doet niks verkeerd, hij beschrijft alle 5 de enveloppen op dat pleintje met de beide muren die op elkaar lijken. Later corrigeert hij de kaart ook nog eens en zorgt dat hij de positie van de envelop van Rat juist op de kaart komt te staan.