Auteur Topic: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad  (gelezen 43271 keer)

Offline Rilah

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #60 Gepost op: 17-01-2021, 14:01:41 »
Zou de mol in de envelop ook de antwoorden van zijn/haar kameraad hebben gekregen? Als dat zo is kan de strategie daarop aangepast zijn.

Als mol is het opvallend om veel foute antwoorden te geven. Als je weet dat de ander in het duo liegt, kan je juist op dat moment zelf eerlijk spelen. Dan krijg je nog geen hint, zonder dat het jouw schuld is. Als de ander wel eerlijk is, kan je juist wel liegen.

Ik zou dus niet direct kijken naar de hoeveelheid foute antwoorden van een individu, maar ook in welk duo er één van de twee loog. Dat was 2 keer bij Marije en Joshua, en 3 keer bij Splinter en Rocky. Marije en Splinter verdenk ik nu ook het meest, de andere twee helemaal niet.

Daarnaast vind ik als enige liegen bij de laatste vraag opvallend, omdat die hint het meest hielp om het antwoord te vinden. Dat deed Splinter, extra punt richting hem.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #61 Gepost op: 17-01-2021, 14:17:34 »
Als mol zal je dan eerder liegen bij vraag 1, om je "mol" weg te houden bij de rest en misschien verder eerlijk(er) zijn, zodat anderen denken dat je inderdaad juist ziet, maar de naam van je hoofdverdachte expres afschermt?
Werd volgens mij ook al naar gehint in Moltalk, volgens mij is het echt niet zo dat kandidaten vraag 20 invullen op hun hoofdverdachte. Bij de eerste paar testen is het zaak om niet de minste antwoorden goed te hebben dus je wil zoveel mogelijk gegarandeerd goed hebben, wie de Mol ook is. Intelligent spreiden noem ik dit. Vraag 20 gebruik je dan om in te zetten op de kandidaat die het minst naar voren komt in de 19 andere antwoorden.

Online Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #62 Gepost op: 17-01-2021, 15:25:46 »
Als mol zou ik hier absoluut het eerste antwoord fout geven. Op dat moment is de kans meteen iets groter dat ja kamergenoot (en wellicht ook anderen) later ook niet eerlijk gaan zijn. En dat vergroot de kans dan weer om niet te ontsnappen en dus geen geld te verdienen.

Nog even een kanttekening  hierbij (omdat ik nu een been in een Splintertunnel heb) Splinter zag al dat Rocky een antwoord gaf, als mol wist hij wellicht al dat dit het foute antwoord was, dus hij hoefde haar niet 'over te halen'  om te liegen. Op dat moment is het voor hem als mol wellicht juist handig om dat antwoord wel goed te geven. Dan kan hij makkelijker later nog gaan liegen zonder op te vallen. En dat is meteen een verklaring waarom hij het eerste antwoord zo makkelijk geeft en later zo moeilijk doet.

Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #63 Gepost op: 17-01-2021, 15:36:24 »
De eerste vraag is: wie is de mol?

Als kandidaat kun je ervoor kiezen om dit geheim te houden uit tactische overwegingen. Daarom vind ik het niet echt 100% mols om een fout antwoord te geven.

Wel heb ik de antwoorden vergeleken met de testbiechts. Of een antwoord goed of fout is, maakt niet uit, zolang het maar klopt met de tetsbiecht.

Het blijkt dat alle goed/fout antwoorden van alle kandidaten op deze vraag kloppen met de testbiecht, met uitzondering van het antwoord van Charlotte.
Charlotte geeft als goed antwoord de naam van Renée.
Dit klopt niet met de testbiechten die we van haar hebben gehoord. Zij noemt Renée helemaal niet als verdachte.

Dit lijkt me dan weer wel een aanwijzing dat Charlotte de mol is.

P.S. Niet goed te verklaren is dat zij met deze opdracht geld voor de pot verdient, door op een werkelijk onmogelijke manier het code woord te vinden, 4 + 8 + 9 + 0 = eenentwintig, terwijl geen van deze getallen een clue was. Dat zou een mol toch nooit doen?

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #64 Gepost op: 17-01-2021, 15:57:04 »
De eerste vraag is: wie is de mol?

Als kandidaat kun je ervoor kiezen om dit geheim te houden uit tactische overwegingen. Daarom vind ik het niet echt 100% mols om een fout antwoord te geven.

Wel heb ik de antwoorden vergeleken met de testbiechts. Of een antwoord goed of fout is, maakt niet uit, zolang het maar klopt met de tetsbiecht.

Het blijkt dat alle goed/fout antwoorden van alle kandidaten op deze vraag kloppen met de testbiecht, met uitzondering van het antwoord van Charlotte.
Charlotte geeft als goed antwoord de naam van Renée.
Dit klopt niet met de testbiechten die we van haar hebben gehoord. Zij noemt Renée helemaal niet als verdachte.

Dit lijkt me dan weer wel een aanwijzing dat Charlotte de mol is.

P.S. Niet goed te verklaren is dat zij met deze opdracht geld voor de pot verdient, door op een werkelijk onmogelijke manier het code woord te vinden, 4 + 8 + 9 + 0 = eenentwintig, terwijl geen van deze getallen een clue was. Dat zou een mol toch nooit doen?
4 en 9 waren wel aanwijzingen. Ze zagen de 8 in het kaartspel. (Maar, er zaten wel meer kaarten in de doos.) En de 0, tja ...

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #65 Gepost op: 17-01-2021, 17:30:13 »
De eerste vraag is: wie is de mol? [...]

heb je de andere vragen ook ?  :)
Edit hier vraag 2...
« Laatst bewerkt op: 17-01-2021, 17:56:51 door Mollem »

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #66 Gepost op: 17-01-2021, 17:36:02 »
Marije zegt voor de jokers te willen gaan maar doet daar niets voor. Ze is alleen bezig met Joshua beschuldigen en quasi-verbolgen zijn. Het is Joshua die haar volkomen negeert met de antwoorden en op het juiste antwoord komt. Dat lijkt tegen de zin van Marije in te gaan. Vond haar het meest mols in deze opdracht.

Nog even een kanttekening  hierbij (omdat ik nu een been in een Splintertunnel heb) Splinter zag al dat Rocky een antwoord gaf, als mol wist hij wellicht al dat dit het foute antwoord was, dus hij hoefde haar niet 'over te halen'  om te liegen. Op dat moment is het voor hem als mol wellicht juist handig om dat antwoord wel goed te geven. Dan kan hij makkelijker later nog gaan liegen zonder op te vallen. En dat is meteen een verklaring waarom hij het eerste antwoord zo makkelijk geeft en later zo moeilijk doet.

Splinter lijkt meer in paniek te raken omdat als hij alle vragen eerlijk beantwoord, wel erg duidelijk wordt dat hij iedereen voor aan het liegen is dat hij vol op Joshua gegaan zou zijn. Na die eerste vraag besluit hij daarom waarschijnlijk de vragen die aangegeven dat hij op een vrouw zit, heeft gelogen. Dan kan hij nog een beetje in stand houden dat hij heeft gespreid.

Offline mol-mol

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #67 Gepost op: 17-01-2021, 17:42:36 »
Die gozer heeft gewoon meteen bij binnenkomst dat horloge om zn pols gedaan  ::rofl::

Die aanwijzing was dus sowieso niet gevonden.

En toch loog hij op die vraag.

Ik snap niks van hem  ::rofl::
Dat is een goeie, bij binnenkomst nog geen horloge en bij de uitleg had hij die al om idd, waarom zou je dat doen als kandidaat...  :-\\

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #68 Gepost op: 17-01-2021, 17:51:50 »
Dat is een goeie, bij binnenkomst nog geen horloge en bij de uitleg had hij die al om idd, waarom zou je dat doen als kandidaat...  :-\\

Tja..maar waarom zou je als mol op 21 komen? Eerst blackjack noemen is een stap naar 21.

Ook Marije houdt dit geenszins tegen. Ze oppert geen andere gedachtengangen .. ze roept zelfs als eerste 21. Ze gooit geen andere woorden op .. ze doet niks wat wijst op voorkennis. (Of had ze n molerror .. kan ik niet uitsluiten)

Dat ze bij binnenkomst meteen met de aanwijzingen klooien (ook de letters en kaarten) zie ik niet als mols maar meer als 2 impulsieve kandidaten wat ook wel klopt met hun persoonlijkheid.

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #69 Gepost op: 17-01-2021, 19:47:52 »
heb je de andere vragen ook ?  :)

Ja ik heb alle vijf vragen met de antwoorden.

Er zitten wel opvallende antwoorden tussen, maar Charlotte's antwoord op wie is de mol was zeer opmerkelijk.

Later zal ik de complete uitwerking posten in combinatie met de testbiechten van aflevering 2.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #70 Gepost op: 17-01-2021, 22:14:55 »
Als de mol tijdens de test bij de vraag 'Wie is de mol' zichzelf heeft ingevuld, moest hij/zij nu liegen. Dat hebben niet gedaan Joshua, Lakshmi en Rocky, zij hebben de waarheid ingevuld dus zij kunnen de mol niet zijn.
« Laatst bewerkt op: 17-01-2021, 22:17:19 door Run »

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #71 Gepost op: 17-01-2021, 22:17:59 »
Als de mol tijdens de test bij de vraag 'Wie is de mol' zichzelf heeft ingevuld, moest hij/zij nu liegen. Dat hebben niet gedaan Joshua, Lakshmi en Rocky, zij hebben de waarheid ingevuld dus zij kunnen de mol niet zijn.

De mol weet dat deze opdracht komt, dan ga je bij de test in aflevering 2 toch iemand anders invullen dan jezelf? Dan hoef je niet te liegen.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #72 Gepost op: 17-01-2021, 23:33:00 »
Codewoord 12 letters

Marije Knevel .. 12 letters


Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #73 Gepost op: 18-01-2021, 01:40:24 »
De mol weet dat deze opdracht komt, dan ga je bij de test in aflevering 2 toch iemand anders invullen dan jezelf? Dan hoef je niet te liegen.
Het zou wel zo leuk zijn als mijn theorie klopt want dan hebben de kandidaten en wij molloten er ook echt iets aan. Rik suggereerde nadrukkelijk dat dat het geval was.

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #74 Gepost op: 18-01-2021, 07:17:18 »
4 en 9 waren wel aanwijzingen. Ze zagen de 8 in het kaartspel. (Maar, er zaten wel meer kaarten in de doos.) En de 0, tja ...
4 was geen aanwijzing, de aanwijzing was dat een dobbelsteen 21 stippen heeft.
9 was indirect een aanwijzing in de zin dat 9 uur 's avonds ook wel als 21 uur geschreven wordt.
Ze zagen (om onduidelijke reden) een 8 in het kaartspel maar ook een 5 en die deed er bij het optellen ineens niet mee toe. Dat het om de Aas en de Koning ging is ze ontgaan.
Hoe ze ooit tot eenentwintig als antwoord gekomen zijn is voer voor speculatie (vooral omdat ik Charlotte niet echt verdenk)
« Laatst bewerkt op: 18-01-2021, 10:07:13 door edgomo »

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #75 Gepost op: 18-01-2021, 08:49:05 »
Haha, ik snap de logica van Charlotte wel.
Ze pakt het aantal ogen bovenop de dobbelsteen: 4
Horloge: 9
Ze denkt dat de oplossing uit getallen bestaat, dus in het letterbord gaat ze op zoek naar een getal: 0 (van de o)
Dan probeert ze naar 21 te rekenen, wat niet gek is, want het is het 21 ste seizoen. En met de 12 letter hint krijgt ze bevestiging.
9 + 4 + 0 = 13. Het verschil is nog 8, dus daar gaat ze wat geforceerd naar op zoek in het kaartspel. Misschien lag de 8 net onderop of achter een vingerafdruk.
Vreemde route, maar leidt uiteindelijk naar het antwoord.
« Laatst bewerkt op: 18-01-2021, 09:11:01 door annebeestje »

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #76 Gepost op: 18-01-2021, 09:50:31 »
Dit zijn de vragen met de antwoorden, waarbij de namen zijn ingevuld.
Vervolgens geteld hoeveel keer een naam wordt genoemd, en daaraan toegevoegd wat we hebben gezien in de testbiecht van aflevering twee.

De dames worden het meest verdacht.

Marije is op twee manieren opvallend.
Ten eerste omdat ze consequent het goede antwoord geeft en consequent op Charlotte lijkt te zitten in haar antwoorden.
Het tweede opvallende is dat ze zowel vaak in de goede als ook in de foute antwoorden wordt meegenomen.

De verklaringen van Splinter over zijn foute keuzes vind ik helemaal kloppen met zijn strategie om de andere kandidaten te laten geloven dat hij op Joshua zit, terwijl hij in werkelijkheid juist Joshua uitsluit.
Aan de ene kant wil hij graag het goede antwoord geven om uit de kamer te komen, maar aan de andere kant wil hij zijn strategie niet verraden.

Florentijn lijkt te hebben gespreid op Joshua en Erik. In zijn dagboek schrijft hij ook letterlijk dat een van zijn twee mollen het spel moest verlaten. Dat zal dan Erik zijn geweest.

Het is vreemd dat Rocky nog zo vaak wordt meegenomen in de verdenkingen. De medekandidaten zullen toch ook wel het follow-the-money principe hanteren om hun keuze te maken.
Misschien is Rocky toevallig vaak in een groep met andere verdachten.

Ook vreemd is dat Charlotte zou denken dat Renée de mol is, en vervolgens daar in de andere vragen niet consequent verder mee gaat. Volgens de testbiecht verdenkt ze Joshua. Mogelijk spreiden van antwoorden.

Tenslotte, Renée blijft een favoriete verdachte van de andere kandidaten. Ze wordt vaak meegenomen in de spreiding.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #77 Gepost op: 18-01-2021, 09:54:45 »
Super gedaan! ::ok::

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #78 Gepost op: 18-01-2021, 10:41:53 »

Het blijkt dat alle goed/fout antwoorden van alle kandidaten op deze vraag kloppen met de testbiecht, met uitzondering van het antwoord van Charlotte.
Charlotte geeft als goed antwoord de naam van Renée.
Dit klopt niet met de testbiechten die we van haar hebben gehoord. Zij noemt Renée helemaal niet als verdachte.

Dit lijkt me dan weer wel een aanwijzing dat Charlotte de mol is.

We hebben van Charlotte geen duidelijke testbiecht gehoord. We wisten na de 2e test niet eens wie haar hoofdverdachte was ...laat staan op wie ze had gespreid.

We kregen toen alleen een vage Joshua verdenking van haar te horen. Ze vond hem raar doen bij 2.1. Dat was ook zo. Is iedereen het wel mee eens, denk ik. Het zegt me verder weinig.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #79 Gepost op: 18-01-2021, 11:07:08 »
Dank voor dit overzicht. Mogelijk moeten we een deel van de discussie in het wie verdenkt wie topic voortzetten.

Ik denk dat de meeste kandidaten de tweede test gespreid hebben. De laatste vraag is of een laatste spreidingsvraag of de hoofdverdachte. Ik neem ook even aan dat de verdenkingen in aflevering 3 niet radicaal verschoven zijn.

Als ik op basis hiervan kan speculeren:
- op basis van de biechten en het dagboek werd elders de conclusie getrokken dat Florentijn waarschijnlijk op Joshu zat. Dat blijkt niet uit de antwoorden hier: slechts 1 vraag deels op Joshua. Erik krijgt 3 vragen maar is dus niet Florentijns laatste antwoord. Misschien spreidde Florentijn tussen Joshua en Erik en is hij daarna vol doorgegaan op Joshua? (Blijft speculatie.)
- Renee vult 4/5 vragen in op Marije, inclusief de laatste vraag.  Erik is 3/5 tweede maar die ligt er al uit. Lijkt er sterk op dat Marije haar hoofdverdachte is.
- Marije vult 4/5 vragen op Charlotte in inclusief laatste vraag. Rocky is met 3/5 tweede. Ik vermoed Charlotte Marijes hoofdverdachte is.
- Charlotte lijkt het meest ingezet hebben op Renee en Rocky (allebei 3), gevolgd door Marije, Joshua en Erik (2). Lijkt erg op spreiden.
- Lakshmi lijkt het meest ingezet te hebben op Renee en Marije (allebei 3), Rocky en Erik daarna (met 2). Lijkt ook op spreiden.
- Rocky lijkt erg te hebben gespreid maar zonder al te veel overlap: alleen Florentijn en Joshua krijgen 2 antwoorden (waarbij Joshua niet het laatste antwoord was). Moeilijk iets van te zeggen. Een niet zo effectieve poging tot spreiden?
- Joshua en Splinter negeer ik even omdat 3/5 vragen het wel lastig maakt om conclusies te trekken.

Over het algemeen geldt dat de beeldvorming dat Joshua door de groep erg verdacht is niet lijkt te kloppen. Misschien komt dat ook door de vragen waarbij Joshua bij 3/5 in een kleinere groep zat en dus spreiden je wegleidt van Joshua. Maar zelfs de vraag waarbij Joshua in de grotere groep zat (met Renee, Rocky en Charlotte) zorgt niet voor veel verdenkingen richting hem.

Splinter, een van de hoofdverdachten hier, nauwelijks verdacht. Marije, de andere hoofdverdachte hier, wel veel verdacht, net als Renee trouwens. We hebben dus of een erg verdachte of een erg onverdachte mol?
« Laatst bewerkt op: 18-01-2021, 11:22:18 door Leendert »